Kokemuksia 200CDI BlueEfficiency moottorista

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
alokas
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ke 20.10.2010 22:15

Kokemuksia 200CDI BlueEfficiency moottorista

Viesti Kirjoittaja alokas »

Olen hankkimassa uutta w204 manuaalivaihteistolla business-paketilla mutta haasteena on päättää että tyytyisinkö tehottomimpaan dieseliin eli 200CDI vai maksanko lisähinnan 220CDI:stä.

Koeajettiin 220CDI automaatilla ja se kyllä tuntui mukavan ripeältä omiin tarpeisiin. Paperillahan uudessa 200CDI:ssä on "vain" 40Nm vähemmän vääntöä ja noin sekunnin hitaampi kiihtyvyys 0-100km/h (ja yksi turbo vähemmän..), joka kyllä pitäisi sekin riittää hyvin arkikäytööön..

Onko foorumilla koeajokokemuksia tästä uudesta 200CDI moottorista w204 nokalla? Ja nyt puhutaan vain käsin hämmennetävästä vaihtoehdosta.. Lähinnä kiinostaa moottorin luonne ja kulkupuoi eli onko luvattuihin suoritusarvoihin uskominen. Kertokaa myös jos on tietoa mistä tuommonen löytyisi koajoon.
alokas
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ke 20.10.2010 22:15

Viesti Kirjoittaja alokas »

Taitaa olla enempi vanhojen raatojen palsta kyseessä. Onko tiedossa miltä foorumilta löytyy asiantuntemusta ja kokemusta uusiin mersuihin liittyen?
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13746
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Olisi tuohon kysymykseesi saanut tulla jo kommenttejakin mutta neuvoisin välttämään foorumin mollaamista jos haluaa noita vastauksia, monet jotka osaisivat neuvoa jättävät väliin jos kysymys ei ole kohtelias.

Saattaa olla niinkin että palstalla ei ole juuri noiden pienten koneiden omistajia eikä sen takia osata vastata. :roll:

Normaalissa liikenteessä molemmilla koneilla varmaan pärjää. Se 220 CDI on vaan uudempaa tekniikkaa ja nyt kun suutinongelmat kai alkaa olla ohi, molemmat ovat toimivia vaihtoehtoja. Olisko uudemmassa suhteellisesti jopa paremmat kulutuslukemat, en ole virallisiin lukuihin perehtynyt.

Mutta vertasitko manuaalivaihteista automaattiin? Voimansiirron värinät ja muu tuntuma voi olla ihan erilainen sillä 200CDI:lläkin, kannattaa kokeilla sillä vaihteistolla jonka itse haluaa.
mol
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 328
Liittynyt: Ke 23.02.2005 23:09
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja mol »

DBFI kirjoitti:Olisi tuohon kysymykseesi saanut tulla jo kommenttejakin mutta neuvoisin välttämään foorumin mollaamista jos haluaa noita vastauksia, monet jotka osaisivat neuvoa jättävät väliin jos kysymys ei ole kohtelias.
Tuota noin, alkuperäinen kysymyshän esitettiin yli kaksi viikkoa sitten eikä siihen ollut kukaan vastannut. Mollaaminen (ehkä hiukan epäkorrekti) esitettiin tänä aamuna joten lienee melko selvää ettei siihen kukaan olisi kommentoinut yhtään mitään ilman ko. herättelyä.

Itseänikin hämää se ettei ole olemassa suomenkielistä forumia jossa enempi keskusteltaisiin uudemmista Mercedeksistä. Onhan se nyt vaan faktaa että 90 prosenttia viesteistä tällä forumilla käsittelevät viime vuosituhannen (tai ainakin viime vuosituhannella ensiesiteltyjä) automalleja. Vai onko niin että uusien Mersujen ostajat ovat etupäässä jo sen ikäisiä ettei heitä intternetin höpötykset tippaakaan kiinnosta? Esim. Audi- ja BMW-omistajat ovat uusien autojen keskustelussa huomattavan paljon aktiivisempia kuin MB-väki. Onhan noita ulkomaisia foorumeita mutta mieluummin keskustelisi omalla äidinkielellään...
C220d T 4-Matic
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

mol kirjoitti:
DBFI kirjoitti:Olisi tuohon kysymykseesi saanut tulla jo kommenttejakin mutta neuvoisin välttämään foorumin mollaamista jos haluaa noita vastauksia, monet jotka osaisivat neuvoa jättävät väliin jos kysymys ei ole kohtelias.
Tuota noin, alkuperäinen kysymyshän esitettiin yli kaksi viikkoa sitten eikä siihen ollut kukaan vastannut. Mollaaminen (ehkä hiukan epäkorrekti) esitettiin tänä aamuna joten lienee melko selvää ettei siihen kukaan olisi kommentoinut yhtään mitään ilman ko. herättelyä.

Itseänikin hämää se ettei ole olemassa suomenkielistä forumia jossa enempi keskusteltaisiin uudemmista Mercedeksistä. Onhan se nyt vaan faktaa että 90 prosenttia viesteistä tällä forumilla käsittelevät viime vuosituhannen (tai ainakin viime vuosituhannella ensiesiteltyjä) automalleja. Vai onko niin että uusien Mersujen ostajat ovat etupäässä jo sen ikäisiä ettei heitä intternetin höpötykset tippaakaan kiinnosta? Esim. Audi- ja BMW-omistajat ovat uusien autojen keskustelussa huomattavan paljon aktiivisempia kuin MB-väki. Onhan noita ulkomaisia foorumeita mutta mieluummin keskustelisi omalla äidinkielellään...
onhan täällä ollut keskustelua uudemmistakin malleista, tottakai vähemmän....taitaa foorumi olla melkolailla erikoistunut "onk,kelmien" selvittelyyn ja neuvojen antoon.

mitä tulee alkuperäisen kysyjän kysymykseen.
voisi tietty olla paikkakuntaa hieman speksettuna? esim.koeajoon ko auto löytyy olarin vehosta, sehän ei sinua auta jos asut luuleossa?...toinen paikka on sitten tsadissa ja yksi vantaalla.

mutta autosta, se 200 riittää varmasti kaikkeen mitä normiajo tarvitsee, mitään häikäisevää suorituskykyä ei voi odottaa, ja 0-100 on nykypäivänä ihan turha arvo....tärkeämpi olisi 50-120 arvo, se kertoo jotain koneesta ja vaihteistosta.

matka-ajossa tuollainen "sauvasekotinmoottori" ei voi paljon kuluttaa...varsinkaan manuaalilla.

käy koeajamassa tai jos et löydä liikettä, www.veho.fi.....sieltä löytyy liikkeet....mersua ei varmaan kannata autojaloselta kysellä koeajoon :?: :wink:
Opel, "weird lieben autos"....
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13746
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

mol kirjoitti: Tuota noin, alkuperäinen kysymyshän esitettiin yli kaksi viikkoa sitten eikä siihen ollut kukaan vastannut. Mollaaminen (ehkä hiukan epäkorrekti) esitettiin tänä aamuna joten lienee melko selvää ettei siihen kukaan olisi kommentoinut yhtään mitään ilman ko. herättelyä.

Itseänikin hämää se ettei ole olemassa suomenkielistä forumia jossa enempi keskusteltaisiin uudemmista Mercedeksistä. Onhan se nyt vaan faktaa että 90 prosenttia viesteistä tällä forumilla käsittelevät viime vuosituhannen (tai ainakin viime vuosituhannella ensiesiteltyjä) automalleja. Vai onko niin että uusien Mersujen ostajat ovat etupäässä jo sen ikäisiä ettei heitä intternetin höpötykset tippaakaan kiinnosta? Esim. Audi- ja BMW-omistajat ovat uusien autojen keskustelussa huomattavan paljon aktiivisempia kuin MB-väki. Onhan noita ulkomaisia foorumeita mutta mieluummin keskustelisi omalla äidinkielellään...
Kysymyksen nostaminen uudelleen esille oli täysin paikallaan mutta jos olisi vaan heittänyt "uppia" niin olisi voinut tulla vastauksia eikä tätä meidän tyhjänpäiväistä keskustelua.

Miksi muuten kaipaat uusien mersujen keskustelua jos ajat itse vanhalla autolla, allekirjoituksen mukaan? :?: Eli uusihan sinun automallisi on mutta se uutuuskin on suhteellista.

Minä kyllä viihdyn enemmän US/UK-foorumeilla mutta en välttämättä sen takia että sillä puhuttaisin enemmän uusista autoista.
mol
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 328
Liittynyt: Ke 23.02.2005 23:09
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja mol »

DBFI kirjoitti:
mol kirjoitti:
Miksi muuten kaipaat uusien mersujen keskustelua jos ajat itse vanhalla autolla, allekirjoituksen mukaan? :?: Eli uusihan sinun automallisi on mutta se uutuuskin on suhteellista.
Ööö, nyt meni jauhot suuhun...

Voihan sitä ihmisellä ole kokemuksia uudemmistakin autoista mitä itsellä on. Tai ainakin mielenkiintoa lukea ja jutustella niistä. Semmoinenhan sitä seuraavaksi kuitenkin pihaan tulee joten siksi haluaisinkin lukea uudemmista juttuja. "Uusilla" tarkoitin tässä kohtaa edes alle 5 vuotta vanhoja autoja (jollainen itselläkin on) joista niistäkin täällä aika vähän kirjoitellaan.
C220d T 4-Matic
jarskak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 485
Liittynyt: Ti 02.10.2007 10:43

Viesti Kirjoittaja jarskak »

En tiedä kuinkapaljon on moottorit huonontuneet kymmenessä vuodessa mutta ainakin tuo W210 facelift 200CDi on ihan riittävä mulle. Ohittaminen on suhteellisen vaivatonta, asuntovaunu tulee hyvin perässä ja kulutus pienimillään 4,5 litran tuntumassa matka-ajossa.

90kw ja 250Nm arvot jos ylittyy niin "normaaliajoon" on varmasti enemmän kuin tarpeeksi.
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Re: Kokemuksia 200CDI BlueEfficiency moottorista

Viesti Kirjoittaja kardaani »

alokas kirjoitti:Olen hankkimassa uutta w204 manuaalivaihteistolla business-paketilla mutta haasteena on päättää että tyytyisinkö tehottomimpaan dieseliin eli 200CDI vai maksanko lisähinnan 220CDI:stä.

Koeajettiin 220CDI automaatilla ja se kyllä tuntui mukavan ripeältä omiin tarpeisiin. Paperillahan uudessa 200CDI:ssä on "vain" 40Nm vähemmän vääntöä ja noin sekunnin hitaampi kiihtyvyys 0-100km/h (ja yksi turbo vähemmän..), joka kyllä pitäisi sekin riittää hyvin arkikäytööön..

Onko foorumilla koeajokokemuksia tästä uudesta 200CDI moottorista w204 nokalla? Ja nyt puhutaan vain käsin hämmennetävästä vaihtoehdosta.. Lähinnä kiinostaa moottorin luonne ja kulkupuoi eli onko luvattuihin suoritusarvoihin uskominen. Kertokaa myös jos on tietoa mistä tuommonen löytyisi koajoon.
Nyt täytyy sanoa, että olen jäänyt jälkeen mersun viimeaikaisesta kehityksestä. Olen kuvitellut, että 250 CDI on kaksiturboinen ja 220 ja 220 Cdi yksiturboisia. 40 Nm vääntöerokin on mulle uutta, ennen noiden (200 vs 220) ero oli dramaattinen eli 130 Nm ja sitä kautta kulkupuoli aivan eri tarpeen tullen, mutta molemmat ovat voimakkaita moottoreita normaalikäytössä-vaivatonta on meno.
Sinulle varmasti riittää 200 CDI, en tiedä sitten hyötyykö 220 CDi:ssä vaihtohinnan positiivisuutena-tuskin eikö noilla kuitenkin eroa 3 tonnia ainakin? Olen ajanut vain automaattina W204 200 cdi:tä ja se oli mukavan ripeä, mutta siitä on jo jokunen vuosi, sillä W204 mallihan on jo aika vanha.
mol
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 328
Liittynyt: Ke 23.02.2005 23:09
Paikkakunta: Pälkäne

Re: Kokemuksia 200CDI BlueEfficiency moottorista

Viesti Kirjoittaja mol »

kardaani kirjoitti:
alokas kirjoitti:Olen kuvitellut, että 250 CDI on kaksiturboinen ja 220 ja 220 Cdi yksiturboisia.
Käsittääkseni 220 ja 250 ovat kahdella turbolla. Tähän hätään en kyllä sitä mistään saa tarkistettuakaan. Esitteessäkään ei asiaa mainita.
C220d T 4-Matic
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

alokas kirjoitti:Taitaa olla enempi vanhojen raatojen palsta kyseessä. Onko tiedossa miltä foorumilta löytyy asiantuntemusta ja kokemusta uusiin mersuihin liittyen?
tämä on ehdottomasti vanhemman kaluston (niiden raatojen) foorumi...

mistään ei löydy asiantuntemusta uusista autoista, kun ei asiantuntijat niistä ole kiinnostuneita, ainoastaan jotku hullut niitä kulkee autoliikkeissä katsomassa ja lehtiä selaavat, joissa on niiden kuvia... eikä asiantuntemusta voi kehittyäkkään alle 15 vuoden kokemuksella...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
melastinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Ti 10.11.2009 13:48

Re: Kokemuksia 200CDI BlueEfficiency moottorista

Viesti Kirjoittaja melastinen »

mol kirjoitti:Käsittääkseni 220 ja 250 ovat kahdella turbolla. Tähän hätään en kyllä sitä mistään saa tarkistettuakaan. Esitteessäkään ei asiaa mainita.
ei, kyllä se 220cdi on edelleen yksiturboinen. luulen olevani asiasta varma.:wink:

vastaus alkuperäiseen kysymykseen, uusi 200cdi on ihan eri tuntuinen kuin vielä se edellinen versio. c-mallia en ole ko moottorilla ajanut, omat kokemukseni ovat e-mallista (automaattina). vaikka paperilla ei suurta eroa olekaan, niin 200cdi W212 vs W211 on ihan selvä peli. uusi moottori vääntää huomattavasti alempaa, jolloin esim. liikennevaloista lähtiessä kuvittelee tehoa olevan huomattavasti enemmän. totuus paljastuu sitten, kun huomaa, että kaasupoljin tuleekin ihan huomaamatta painettua lähes pohjaan. varmaan joku insinöörien idea toi kaasupolkimen liikerata..

joka tapauksessa uusi 200cdi on ihan riittävä normikäyttöön. omasta mielestäni näin ei ole ennen ollut (eikös W204 korissa ollut 200cdi ensin vanhemmalla, nykyään uudemmalla koneella?!). eihän se mikään raketti ole, mutta hyvin pärjää. ja varmaan c-mallissa vielä paremmin. :D eikä varmasti ole käsin hämmennettävänäkään hassumpi.
Matala Profiili
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: To 04.02.2010 15:09

Viesti Kirjoittaja Matala Profiili »

Kyllä siinä 220 cdi:ssä on kaksi turboa. Ja samoin 220&250 cdi:ssä oli niitä surullisenkuuluisia suutinongelmia (pietsosähköiset suuttimet).

Ja 200 cdi:ssä sitten yksi turbo ja perinteisempää suutinteknologiaa.

Käytännössä tuplaturbojärjestelyllä saadaan alempaa lähtevä vääntökäyrä kun pienempi turbo herää matalammilla kierroksilla ja isompi turbo sitten tulee mukaan korkeammilla kierroksilla ja lopuksi koko pikkuturbo käsittääkseni ohitetaan kun kierroksia on tarpeeksi.

Omat kokemukseni 220CDI:stä automaatilla. Moottori varsin mukava hieman 'rohisevaa' käyntiääntä lukuunottamatta, 5-pykäläinen automaatti vain joutaisi jo päivityskierrokselle vähän modernimmaksi.
E220 CDI T A Avantgarde (212, vm. 2010)
Ex: E220 CDI T A Classic (211, vm. 2003)
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4771
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

napa kirjoitti:
alokas kirjoitti:Taitaa olla enempi vanhojen raatojen palsta kyseessä. Onko tiedossa miltä foorumilta löytyy asiantuntemusta ja kokemusta uusiin mersuihin liittyen?
tämä on ehdottomasti vanhemman kaluston (niiden raatojen) foorumi...

mistään ei löydy asiantuntemusta uusista autoista, kun ei asiantuntijat niistä ole kiinnostuneita, ainoastaan jotku hullut niitä kulkee autoliikkeissä katsomassa ja lehtiä selaavat, joissa on niiden kuvia... eikä asiantuntemusta voi kehittyäkkään alle 15 vuoden kokemuksella...
...Raatovoorumi... :lol:

Laitetaan tänne; fiinit, vanhemmat harraste ajoneuvot, raatopuoli ja autopuoli. :lol:
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13746
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Matala Profiili kirjoitti:Kyllä siinä 220 cdi:ssä on kaksi turboa. Ja samoin 220&250 cdi:ssä oli niitä surullisenkuuluisia suutinongelmia (pietsosähköiset suuttimet).
Voisko olla että olette molemmat oikeassa (tai molemmat väärässä jos niin haluatte), 220CDI:ssä joko tupla-turbo tai tavallinen turbo?

Itse kyllä muistelin että 220 CDI:ssä on sama turbo kuin 250CDI:ssä mutta EPC:stä löysin tavallsen turbon 220CDI:lle.

Eli 204.002:ssa olisi tavallinen turbo ja 204.008:ssa tublaturbo?
supera
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Ke 29.09.2010 10:23
Paikkakunta: Hki, Espoo - JKL

Viesti Kirjoittaja supera »

Kävin muutama viikko sitten koeajamassa W204 CDI200:n automaatin Olarin Vehossa.

Minua häiritsi automaattilaatikon nykiminen Merituulentien arkiliikenteessä nopeuden ollessa 30-60kmh. Autonmyyjä kertoi ongelman olevan tiedossa siihen olevan tulossa softapäivityksen jolla asia korjaantuisi.

Mainitsi myös että CDI220ssa tuota ongelmaa ei olisi. Kysyin samalla mitä eroa on käytännössä 200lla ja 220lla. Hänen mukaansa autot ovat muuten identtisiä mutta 220 lastutettu tehokkaammaksi (ja vääntävämmäksi).

Alkuperäinen kysymys liittyi manuaaliversioon ja oma kokemukseni oli että kyllä CDI200 riittää aivan hyvin pk-seudun liikenteeseen ja normaaliin matka-ajoon.
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

supera kirjoitti:Kävin muutama viikko sitten koeajamassa W204 CDI200:n automaatin Olarin Vehossa.

Minua häiritsi automaattilaatikon nykiminen Merituulentien arkiliikenteessä nopeuden ollessa 30-60kmh. Autonmyyjä kertoi ongelman olevan tiedossa siihen olevan tulossa softapäivityksen jolla asia korjaantuisi.

Mainitsi myös että CDI220ssa tuota ongelmaa ei olisi. Kysyin samalla mitä eroa on käytännössä 200lla ja 220lla. Hänen mukaansa autot ovat muuten identtisiä mutta 220 lastutettu tehokkaammaksi (ja vääntävämmäksi).

Alkuperäinen kysymys liittyi manuaaliversioon ja oma kokemukseni oli että kyllä CDI200 riittää aivan hyvin pk-seudun liikenteeseen ja normaaliin matka-ajoon.
Silloin vuosia sitten, kun ajelin ensimmäisillä W204 200 cdi:llä, niin heti ensimmäisistä kilometreistä asti huomasin, että laatikko ei toimi kovin hienosti. Jyristi eli piti niinkuin liian suurta vaihdetta sisällä. Silloin sitä ohjelmoitiin ja se tuli melko ookooksi, mutta jos tuo 200 cdi on edelleen samalla 5-vaihteisella automaatilla, niin ilmeisesti mitään ei ole tapahtunut kehityksessä. En tiedä mistä vika johtuu, kun sitä ei ollut W203 200 cdi:ssä-siinä toki oli turbiinin kanssa ongelmia. Voisiko olla niin, että W204 laatikossa turbiinilukko lyö aikaisemmin kiinni taloudellisuuden nimissä ja sittenhän se käyttääytyy kuin liian isolla vaihteella ajettava manuaali :?: Kokonaisuutena pidin enemmän W202 ja W203 200 cdi automaateista taksikäytössä. W204:sen peilit ovat hyvät ja suuret, mutta niiden taakse mahtuu liian hyvin ihmiset ynnä muut.
ago54
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 10.11.2010 01:37
Paikkakunta: Piäkaupunkiseutu

Re: Kokemuksia 200CDI BlueEfficiency moottorista

Viesti Kirjoittaja ago54 »

alokas kirjoitti:Olen hankkimassa uutta w204 manuaalivaihteistolla business-paketilla mutta haasteena on päättää että tyytyisinkö tehottomimpaan dieseliin eli 200CDI vai maksanko lisähinnan 220CDI:stä.

Koeajettiin 220CDI automaatilla ja se kyllä tuntui mukavan ripeältä omiin tarpeisiin. Paperillahan uudessa 200CDI:ssä on "vain" 40Nm vähemmän vääntöä ja noin sekunnin hitaampi kiihtyvyys 0-100km/h (ja yksi turbo vähemmän..), joka kyllä pitäisi sekin riittää hyvin arkikäytööön..

Onko foorumilla koeajokokemuksia tästä uudesta 200CDI moottorista w204 nokalla? Ja nyt puhutaan vain käsin hämmennetävästä vaihtoehdosta.. Lähinnä kiinostaa moottorin luonne ja kulkupuoi eli onko luvattuihin suoritusarvoihin uskominen. Kertokaa myös jos on tietoa mistä tuommonen löytyisi koajoon.
Mulla ollut nyt toi C200CDI farkku kolme viikkoa, ja kyllä sillä pärjäilee tosi hyvin. Mulle sanottiin liikkeessä 200/220 eroksi juurikin tuo tuplaturbo ja suuttimetkin taitaa olla erillaiset. Puristukset eroaa myös. C200 CDI 17.2 ja C220CDI 16.5 niinkuin C250CDI mallissakin. Asiantuntija en ole, itse asiassa ihan noviisi Mersujen suhteen, joten kaivelkaa vaikka vehon sivustoilta faktatietoa. Nuo ovat juurikin sieltä. Oli muuten haasteellista saada koeajoon manuaalivaihteista mallia. Ei löytynyt pääkaupunkiseudulta, joten koeajoin automaatin, josta en oikein pitänyt.
Luvattuihin suoritusarvoihin voinee aika hyvin uskoa, ainakin näin perstuntumalta sisäänajon jälkeen.
Wertikal
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ma 03.11.2008 21:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Wertikal »

Joo,

200 CDI ja 220 CDI ja 250 CDI on aina sama OM651 moottori.

Jakopää "takana" ja sen pystyy myös asentamaan poikittain eteen.. (Uusi A-sarja voi olla vikkelä ;))

220 ja 250 on ihan identtiset, mutta 200 on Yhdellä turbolla ja magneettiventtiili suuttimilla. Tokikin tuo yksi turboinen on muuttuvasiipinen kuitenkin. Manuaalivaihteisessa on 360 Nm kun automaatissa vääntö on rajattu 330 Nm. Edellisessä (ei BE koneessa) oli vääntöä vain 270 Nm.
Tehot kokoajan on 200 mallissa 136 hv, joten sotkeehan tuo helposti.

220 ja 250 Piezo suuttimet on tuotannossa jo kaikki uusia ollut jo vuoden ja asiakkaidenkin suuttimet on jo varmaan vaihdettu Delphin sellaisiin versioihin, joissa erilainen tiivistys.

Vanhaan koneeseen verrattuna kone on PALJON värinättömämpi ja reagoi "herkemmin" kaasuun. Vääntö tuntuu kiinteässä vaihteessa hyvälle, vaikka en manuaalin ystävä olekkaan. Ei pöllömpi ja jos olisin ostamassa tuollaista niin ajotyylilläni en maksaisi 220 koneesta turhaan.

Nythän tuo kone on löytänyt tiensä S-sarjaankin! Eli ei se ihan huono voi olla...
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Wertikal kirjoitti:Joo,

200 CDI ja 220 CDI ja 250 CDI on aina sama OM651 moottori.

Jakopää "takana" ja sen pystyy myös asentamaan poikittain eteen.. (Uusi A-sarja voi olla vikkelä ;))

220 ja 250 on ihan identtiset, mutta 200 on Yhdellä turbolla ja magneettiventtiili suuttimilla. Tokikin tuo yksi turboinen on muuttuvasiipinen kuitenkin. Manuaalivaihteisessa on 360 Nm kun automaatissa vääntö on rajattu 330 Nm. Edellisessä (ei BE koneessa) oli vääntöä vain 270 Nm.
Tehot kokoajan on 200 mallissa 136 hv, joten sotkeehan tuo helposti.

220 ja 250 Piezo suuttimet on tuotannossa jo kaikki uusia ollut jo vuoden ja asiakkaidenkin suuttimet on jo varmaan vaihdettu Delphin sellaisiin versioihin, joissa erilainen tiivistys.

Vanhaan koneeseen verrattuna kone on PALJON värinättömämpi ja reagoi "herkemmin" kaasuun. Vääntö tuntuu kiinteässä vaihteessa hyvälle, vaikka en manuaalin ystävä olekkaan. Ei pöllömpi ja jos olisin ostamassa tuollaista niin ajotyylilläni en maksaisi 220 koneesta turhaan.

Nythän tuo kone on löytänyt tiensä S-sarjaankin! Eli ei se ihan huono voi olla...
Jep. Tuo selkiytti asiaa, mutta ihmetyttää, miten 220 cdi on samoilla väännöillä ja tehoilla kun vuosia sitten eli 400 Nm ja 170 Hv, ja silloinhan se oli vain yhdellä muuttuvasiipisellä turbolla. Onko tuossa uudessa 220 cdi:ssä vääntöalue sitten laajentunut pienen ja ison turbon ansiosta? Nyt kun noita arvoja katselee, niin ostaisin itse ehdottomasti 200 cdi:n, kun siinä tosiaan jo noinkin hyvät väännnöt 360Nm. Jos kerran 220 on nykyään kaksi turboa, niin onko se täysin identtinen 250 Cdi:n kanssa, paitsi ohjelmointi?
Ja sen verran vielä, että kyllähän se vääntö tuntuu automaatissakin, kun meneehän niissä turbiinilukko kiinni jo aika aikaisin eli vääntö pitäisi tuntua siinä vaiheessa manuaalin kaltaiselta.

Ja vielä kummastuttaa, että manuaalissa on enemmän vääntöä kuin automaatissa-yleensähän noita rajataan päinvastoin.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13746
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Tässä selkeä yhteenveto tästä threadista:

1) Olen kuvitellut, että 250 CDI on kaksiturboinen ja 220 ja 220 Cdi yksiturboisia. (tässä varmaan kirjoitusvirhe, tarkoitettiin kai 220 ja 200 CDI).

2) Käsittääkseni 220 ja 250 ovat kahdella turbolla. Tähän hätään en kyllä sitä mistään saa tarkistettuakaan. Esitteessäkään ei asiaa mainita.

3) ei, kyllä se 220cdi on edelleen yksiturboinen. luulen olevani asiasta varma.

4) Kyllä siinä 220 cdi:ssä on kaksi turboa. Ja samoin 220&250 cdi:ssä oli niitä surullisenkuuluisia suutinongelmia

5) Joo, 200 CDI ja 220 CDI ja 250 CDI on aina sama OM651 moottori.

Menikö joku muu sekaisin? Minusta noissa aika lailla varmoissa näkemyksissä on pientä ristiriitaa.

Poimin alle vähän listaa EPC:stä, sielläkin varmaan kirjoitusvirheitä mutta osan eksoottisista kombinaatioista selittää varmaan se että jotkut koneet on rajatuille markkina-alueille eikä välttämättä meillä myynnissä.

sarakkeissa korimalli, moottori ja kaupallinen mallimerkintä
204006 646812 C200CDI BE
204007 646811 C200CDI
204001 651913 C200CDI
204008 646811 C220CDI
204002 651911 C220CDI
204003 651911 C250CDI
mol
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 328
Liittynyt: Ke 23.02.2005 23:09
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja mol »

Lainaus TM:stä (7/2009) "Moottorista on kolme eri tehoversiota, merkinnältään 200 CDI, 220 CDI ja 250 CDI. Näistä kaksi viimeistä ja tehokkainta on varustettu kahdella erikokoisella turbolla, jotka ovat sarjassa."

Tosin tuo juttu on E-mallista ja siitä olen vissiin sitten saanut päähäni tuon moottorien eron. Tosin otsikkohan on "Kokemuksia 200CDI BlueEfficiency moottorista" joten ei se ihan täysin ohi otsikon mennyt...
C220d T 4-Matic
alokas
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ke 20.10.2010 22:15

koeajofiiliksiä

Viesti Kirjoittaja alokas »

Viimein pääsin koeajamaan tuon C200CDI:n, Elegance automaatilla. Kyllä on rehellisesti sanottava että auto oli pettymys verrattuna vastaavaan 220CDI aut. Avantgardeen.

Moottoreissa on perstuntumalla isompi ero kuin paperilla näytää. Toki tuolla 200CDI:llä ajaminen on ns. sujuvaa perinteisellä mittapuulla, eikä jalkoihin jää normiliikenteessä, mutta suorituskyky tuntuu laiskalta. Nimenomaan tuntuu, osaltaan syynä voi olla Elegancen pehmeys yhdistettynä Mersun jämäkkään koriin. Kiinostaisi kokemukset manuaalista jossa 30Nm enemmän vääntöä. Kiihtyvyysarvothan menee ainakin paperilla ristiin eli 200 kiihtyy paremmin manuaalina mutta 220 automaatilla.
200CDI yhteydessä automaattilaatikko ikäänkuin kruunaa tehottomuuden tunteen, edes Sport-asennossa siitä ei saanut irti jämäkkää tuntua vaan päällimmäinen fiilis on kuminauhamainen, mukavuuspainotteinen veto. Ei minusta saa näillä eväillä automaattimiestä. Automaattimiehille kuitenkin tiedoksi että myyjän mukaan 7-portainen automaatti tulee C-sarjaan nelisylinterisiinkin Faceliftin yhteydessä.

Premium Business Plus varustetaso oli siirtynyt historiaan. Harmi sillä 100e ei olisi ollut paha lisähinta H/K Audioista ja sähkö-takaluukusta. Eli tyytyminen on Premium Business pakettiin ja vakiostereoihin.

Myyjän arvion mukaan ensimmäiset Faceliftit saadaan asiakkaille maalis-huhtikuussa. Minulla (leasing) auton luovutus aikasintaan huhtikuulla eli periaatteessa voin valita Faceliftin vai nykyisen. Nykyisen etuina olisi varmuus hinnasta ja Premium Busineksen varusteista. Lähinnä kiinostaa ”kaupanpäällisinä” älykkäät Bi-xenon valot ja parkkitutkat, sekä Avantgarde paketti.

Tuo Elegance oli ajettavuudeltaan pettymys.. Ohjaustuntuma oli huomattavasti tarkempi Avangardessa, tosin erona oli myös rengastus (kesä- vs. talvikumit). Ja myyjän tietämättömyydestä huolimatta olen aika varma että tuossa paremmassa oli myös ajonopeuden mukaan säätyvä ohjaustehostus.
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Kun puhutaan dieseleistä ylipäätään ja varsinkin pikkudieseleistä niin henk.koht olen sitä mieltä että automaattilaatikko on ehdottomasti oikea valinta voimansiirtoon. Manuaalivaihteisto ja diesel eivät mielestäni sovi yhteen dieselin ominaisuuksien takia lähellekään niin hyvin kuin diesel ja automaatti.
Jos sitten tuumaillaan 200CDI:tä ja 220CDI:tä rinnan niin tietysti moottorivalinta on myös hiukan makuasia. En muista nyt tältä istumalta noiden mallien hintaeroa, mutta melkein sanoisin että jos 200CDI tuntuu laiskalta ja 220CDI sopivan ripeältä niin kannattaa harkita myös sellaista vaihtoehtoa että hankkii 200CDI:n ja hankkii siihen jonkun tunnetun valmistaan laadukkaan lastun. Näin kulkupuoli saadaan vähintään vastaavaksi kuin 220CDI:ssä, mutta rahaa säästyy.
Eli 200CDI, siihen automaattivaihteisto ja laadukas softa niin siinä sitä jo rupeaa autoa olemaan.
Tietenkin kulkupuolta ei taida koskaan olla tarpeeksi ja sitä kautta oravanpyörä on valmis koska kyllähän sen 220CDI:nkin saa softalla ripeämmäksi...250CDI:n samoin..jne jne.

Tämän hetken hienoin ja samalla "järkevin" diesel-moottori Mersulla on mielestäni 250CDI. Se on ominaisuuksiltaan erittäin hieno, vahva vääntö (500Nm) tekee siitä todella voimakkaan ja herkän tuntuisen, mutta kuitenkin sekä kulutus että hankintahinta ym. kulut ovat ominaisuuksiin nähden hyvin kohdillaan.

Jos siis sitä "järkevintä" vaihtoehtoa olisin etsimässä ja budjetti vaan mitenkään taipuisi niin C250CDI automaattilaatikolla olisi minun "järkivalintani" tässä autoluokassa.

220CDI sensijaan on vähän samanlainen väliinputoajamoottori kuin aikanaan oli bensapuolella 240 V6. 200K tarjosi saman suorituskyvyn halvemmalla hankintahinnalla, pienemmällä kulutuksella ja ylläpitokuluilla.
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Kai täällä on juttuja uusista ja vanhoista autoista siinä suhteessa kuin
niitä on liikenteessä. Uusilla tai uudehkoilla (alle 4 vuotta vanhoilla) Mersuilla
ajaa kovin harva verrattuna yli 4 vuotta vanhoihin Mersuihin.

Jollain muilla merkeillä voi olla autot halvempia uutena tai vähemmän
kestäviä, jolloin kiinnostus alle 4 vuotiaisiin on suhteellisesti suurempi.

Eikö sen 220 CDI:n saa lastutettua 250 CDI:a vastaavaksi eli ei välttämättä
kannata valita 250 CDI:a. Kai sen 200 CDI:nkin saa liikkumaan riittävästi.

CDI on syytä olla automaatti, hermo ei kestä vaihtaa käsin isommalle jo 4000
rpm:n kohdalla.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
TTL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 186
Liittynyt: Pe 06.03.2009 20:50

Viesti Kirjoittaja TTL »

JarkkoN kirjoitti:Eikö sen 220 CDI:n saa lastutettua 250 CDI:a vastaavaksi eli ei välttämättä
kannata valita 250 CDI:a. Kai sen 200 CDI:nkin saa liikkumaan riittävästi.
Ei taida onnistua ihan pienella riskilla - olen lukenut. Ostaessa erotus on aika pieni kuitenkin. 7G-tronic on jo "pikkulohko"-eemeleissa (2011). Tosin en itse havaitse paljon eroja noiden laatikoiden kaytoksessa paivittaisajoissani.
MB S500e 5/2015 (työmatka-auto)
Opel Vivaro L2H1 107 kW 9/2017 (mökkiauto)
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Jos niissä on eri vaihdelaatikot, niin sitten se on tietysti eri juttu
ja hintaerolle on katetta.

Aika huokealta vaikuttaisi BMW 320d nelivedolla ja automaatilla.
Vain 45 tonnia. Tuo 4-sylinterisyys vain haittaa.

http://www.bmw.fi/fi/fi/general/business/bus3_ext.html
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

JarkkoN kirjoitti:Jos niissä on eri vaihdelaatikot, niin sitten se on tietysti eri juttu
ja hintaerolle on katetta.

Aika huokealta vaikuttaisi BMW 320d nelivedolla ja automaatilla.
Vain 45 tonnia. Tuo 4-sylinterisyys vain haittaa.

http://www.bmw.fi/fi/fi/general/business/bus3_ext.html
Joo tuo bisnes-malli kuulostaa kyllä järkihintaiselta-yllättävän edullinen. Ja hintaharppaus 6-sylinteriseen on melkoinen - 17 tonnia. Taloudellisia ja voimakkaitahan nuo on nelisylinterisinäkin.
Viereisellä parkkiruudulla on E39 6-sylinterinen diesel automaatilla. Kyllä se on niin mannaa kuunnella sen käyntiä ja sitä kuinka vaivattomasti auto kiihtyy ja vaihtokohdat erittäin sulavat korvakuulolta ;) Mutta eikös sulla Jarkko ole ollutkin tuollainen?
ago54
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 10.11.2010 01:37
Paikkakunta: Piäkaupunkiseutu

Re: koeajofiiliksiä

Viesti Kirjoittaja ago54 »

alokas kirjoitti:Viimein pääsin koeajamaan tuon C200CDI:n, Elegance automaatilla. Kyllä on rehellisesti sanottava että auto oli pettymys verrattuna vastaavaan 220CDI aut. Avantgardeen.

Moottoreissa on perstuntumalla isompi ero kuin paperilla näytää. Toki tuolla 200CDI:llä ajaminen on ns. sujuvaa perinteisellä mittapuulla, eikä jalkoihin jää normiliikenteessä, mutta suorituskyky tuntuu laiskalta. Nimenomaan tuntuu, osaltaan syynä voi olla Elegancen pehmeys yhdistettynä Mersun jämäkkään koriin. Kiinostaisi kokemukset manuaalista jossa 30Nm enemmän vääntöä. Kiihtyvyysarvothan menee ainakin paperilla ristiin eli 200 kiihtyy paremmin manuaalina mutta 220 automaatilla.
200CDI yhteydessä automaattilaatikko ikäänkuin kruunaa tehottomuuden tunteen, edes Sport-asennossa siitä ei saanut irti jämäkkää tuntua vaan päällimmäinen fiilis on kuminauhamainen, mukavuuspainotteinen veto. Ei minusta saa näillä eväillä automaattimiestä. Automaattimiehille kuitenkin tiedoksi että myyjän mukaan 7-portainen automaatti tulee C-sarjaan nelisylinterisiinkin Faceliftin yhteydessä.

Premium Business Plus varustetaso oli siirtynyt historiaan. Harmi sillä 100e ei olisi ollut paha lisähinta H/K Audioista ja sähkö-takaluukusta. Eli tyytyminen on Premium Business pakettiin ja vakiostereoihin.

Myyjän arvion mukaan ensimmäiset Faceliftit saadaan asiakkaille maalis-huhtikuussa. Minulla (leasing) auton luovutus aikasintaan huhtikuulla eli periaatteessa voin valita Faceliftin vai nykyisen. Nykyisen etuina olisi varmuus hinnasta ja Premium Busineksen varusteista. Lähinnä kiinostaa ”kaupanpäällisinä” älykkäät Bi-xenon valot ja parkkitutkat, sekä Avantgarde paketti.

Tuo Elegance oli ajettavuudeltaan pettymys.. Ohjaustuntuma oli huomattavasti tarkempi Avangardessa, tosin erona oli myös rengastus (kesä- vs. talvikumit). Ja myyjän tietämättömyydestä huolimatta olen aika varma että tuossa paremmassa oli myös ajonopeuden mukaan säätyvä ohjaustehostus.
Toi tomaatti munkin mielestä tuntu laiskalta, mulla nyt manuaali, ja menee ihan erillailla. Avatgarde ja muuttuvavälityksinen ohjaus sekä AMG:n alusta. On hyvä ajaa. Toki tohon diesel mersuun toi automaatti sopii hyvin, mutta ei toi, joka nyt on tarjolla. Ja niinkuin tuossa mainittiin, laadukkaalla chipillä tosta saa kevyesti samat tehot ja väännöt, kuin 220 mallistakin. Hintaero on kuitenkin n.2900 (200/220 automaatti farkku)
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

kardaani kirjoitti:
JarkkoN kirjoitti:Jos niissä on eri vaihdelaatikot, niin sitten se on tietysti eri juttu
ja hintaerolle on katetta.

Aika huokealta vaikuttaisi BMW 320d nelivedolla ja automaatilla.
Vain 45 tonnia. Tuo 4-sylinterisyys vain haittaa.

http://www.bmw.fi/fi/fi/general/business/bus3_ext.html
Joo tuo bisnes-malli kuulostaa kyllä järkihintaiselta-yllättävän edullinen. Ja hintaharppaus 6-sylinteriseen on melkoinen - 17 tonnia. Taloudellisia ja voimakkaitahan nuo on nelisylinterisinäkin.
Viereisellä parkkiruudulla on E39 6-sylinterinen diesel automaatilla. Kyllä se on niin mannaa kuunnella sen käyntiä ja sitä kuinka vaivattomasti auto kiihtyy ja vaihtokohdat erittäin sulavat korvakuulolta ;) Mutta eikös sulla Jarkko ole ollutkin tuollainen?
Oli minulla e39 530 dA ja ajoin sillä 110.000 km. On se vaan hieno auto.
Siinä oli tuplalasit, joten se on hiljaisin auto, jolla olen ajanut. Ja voimaa
oli riittävästi eikä kulutus ollut paha. Paineet nelivedon ja Mersun
hankkimiseen kävivät sitten liian suuriksi.

Kymmeneen vuoteen en ole nelikolla ajanut ja korva on jo tottunut
kuutoseen ja kasiin.

J.K. Saattoi kyllä olla tuplalasit myös siinä S500:ssa, jota kerran kokeilin.
Saattoi olla jopa hiljaisempi, kun se oli melkein uusikin.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Vastaa Viestiin