käyttöautona 300 TE 4-Matic
käyttöautona 300 TE 4-Matic
Päätin sitten hommata, käyttöautoksi, elämäni kolmanneksi uusimman auton, jonkinlaisen teknisen laitoksen, W124 300 TE 4-Maticin.
Jostain syystä W124 on pitkään ollut minulle paitsiossa. Pari niitä olen muutaman kuukaden omistanut, jotenkin ne eivät vain ole sytyttäneet. Mutta nyt kun kohdalle sattui edullinen 4-Matic, tekniikan haastavuus, sopivan käyttöautomainen, hieman nuutunut kunto herättivät halun hankkia ikävyyksiä...
Auto oli kuitenkin katsastettu ja suht kokonainen, hyvin varusteltu, ja tarjouskin meni läpi, joten moinen ilmestyi pihalle.
Vikojakin tietty on:
- Webasto sammuu minuutin päästä...liekkivahti luultavasti
- ilmastointi on tyhjä
- 4-Maticin Rattianturi on poistettu -> neliveto menee turhaan mutkissa päälle
- Cruise on kadonnut jonnekin.
- yms. pientä perus w124 vikaa
Hyvääkin on:
- Todennäköisesti vain hieman yli 250 tkm.
- moottori ja vaihteisto toimivat hienosti
- Perät eivät äännä ollenkaan
- Takaiskarit eivät vuoda
- Neliveto toimii, eikä hydraulinestettä häivy
- Nahkasisusta on aivan ehjä, tosin pintaväri on paikoin haalistunut
- Jopa kaikki mittari- ja sisävalot toimivat
- sähköpenkit toimivat, ja ovat täysin ryhdissään.
Tänään sitten innostuin jatkamaan alapallojen matkaa... Viisi "annosta" meni rasvaprässillä tavaraa molempaan niveleen...suojakumi pitää viellä vaihtaa.
Jostain syystä W124 on pitkään ollut minulle paitsiossa. Pari niitä olen muutaman kuukaden omistanut, jotenkin ne eivät vain ole sytyttäneet. Mutta nyt kun kohdalle sattui edullinen 4-Matic, tekniikan haastavuus, sopivan käyttöautomainen, hieman nuutunut kunto herättivät halun hankkia ikävyyksiä...
Auto oli kuitenkin katsastettu ja suht kokonainen, hyvin varusteltu, ja tarjouskin meni läpi, joten moinen ilmestyi pihalle.
Vikojakin tietty on:
- Webasto sammuu minuutin päästä...liekkivahti luultavasti
- ilmastointi on tyhjä
- 4-Maticin Rattianturi on poistettu -> neliveto menee turhaan mutkissa päälle
- Cruise on kadonnut jonnekin.
- yms. pientä perus w124 vikaa
Hyvääkin on:
- Todennäköisesti vain hieman yli 250 tkm.
- moottori ja vaihteisto toimivat hienosti
- Perät eivät äännä ollenkaan
- Takaiskarit eivät vuoda
- Neliveto toimii, eikä hydraulinestettä häivy
- Nahkasisusta on aivan ehjä, tosin pintaväri on paikoin haalistunut
- Jopa kaikki mittari- ja sisävalot toimivat
- sähköpenkit toimivat, ja ovat täysin ryhdissään.
Tänään sitten innostuin jatkamaan alapallojen matkaa... Viisi "annosta" meni rasvaprässillä tavaraa molempaan niveleen...suojakumi pitää viellä vaihtaa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 219
- Liittynyt: Pe 20.08.2010 06:12
- Paikkakunta: Esbåå
Mustathan ne penkit on, kaveri Saksata halus ostaa jo koko sisustuksen En myyny. Penkit on vielä niin hyvät, että laitan vain hoitoainetta, ellvyttelen väriä sitten joskus myöhemmin.Minkä väriset penkit ovat? Nahkaa pystyy elvyttämään.
Onko siellä vakionopeussäätimen osat paikallaan?
Laita lisää kuvia.
Vakionopeudensäätimen johtosarja ja servo on paikoillaan, joku on rapsinut vivun ja boksin pois. Saan ne kaverilta, kunhan ehditään purkamaan.
Kuvia tulee, kunhan ehtii...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Rakas päiväkirja olen korjannut ja tuusannut Mersusta seuraavaa:
- Alapallojen rasvanipat
- Oiken puoleisen umpion vaihto
- ovipanelien korjaus
- radion asennus: Becker Mexico
- Sähköpenkkien korjaus
- Sähköikkunoiden korjaus
- Hanskalokeron kannen korjaus
- Takaluukun lukon sähkösulkimen korjaus
- Takaluukun kaasujousten vaihto
- Takajarrujen korjaus
- Takavaimentajan vaihto
- Yhden kolmesta ruostereiästä korjaus
- Sisälokarien asennus taakse
- Webaston säätö
- Termostaatin vaihto
- Öljyjen vaihto
- Sisutan panelien korjaus
- Alustan öljyäminen ilmakoneöljyllä ja avohammasypörävaseliinilla
- Talvirenkaiden vaihto.
Huoltokustannukset tähän mennessä ilman polttoaineita ja tallista löydettyjä, vuosia sitten hankittuja varaosia: 250€
Omaa työtä, useita tunteja.
Ajettuja kilometreja 1400...
Öljyä ei kulu, perät ei vuoda, moottori, vaihteisto ja neliveto toimivat yhä hienosti, kaikki sähkölaitteet toimivat...
Seikkailu jatkuu, lunta odotellessa
- Alapallojen rasvanipat
- Oiken puoleisen umpion vaihto
- ovipanelien korjaus
- radion asennus: Becker Mexico
- Sähköpenkkien korjaus
- Sähköikkunoiden korjaus
- Hanskalokeron kannen korjaus
- Takaluukun lukon sähkösulkimen korjaus
- Takaluukun kaasujousten vaihto
- Takajarrujen korjaus
- Takavaimentajan vaihto
- Yhden kolmesta ruostereiästä korjaus
- Sisälokarien asennus taakse
- Webaston säätö
- Termostaatin vaihto
- Öljyjen vaihto
- Sisutan panelien korjaus
- Alustan öljyäminen ilmakoneöljyllä ja avohammasypörävaseliinilla
- Talvirenkaiden vaihto.
Huoltokustannukset tähän mennessä ilman polttoaineita ja tallista löydettyjä, vuosia sitten hankittuja varaosia: 250€
Omaa työtä, useita tunteja.
Ajettuja kilometreja 1400...
Öljyä ei kulu, perät ei vuoda, moottori, vaihteisto ja neliveto toimivat yhä hienosti, kaikki sähkölaitteet toimivat...
Seikkailu jatkuu, lunta odotellessa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Njoo sama pirssi oli mulla talvella 2009 Mukava leikkikaluhan tuo oli ja monet kelkkareitit tuli möngittyä. Sähköpenkkien katkasijoissa oli kosketushämminkiä ja etuperästä tai jakolaatikosta kuulu 80-100 vauhissa pientä jurinaa. Takaovet oli lommoilla ja pientä pintakuppaa sielä täälä mutta yleisilmeeltään siisti. Vaihoin laatikkoon sen yhen jousen kun meinas "luistaa" 3-4 vaihto. Konekki oli kyllä pirun hyvä käynniltään.
190E 2.6 '90, 240TD '83, 220D '76, 250 2.8 '74, 220 '69, Coronet '68, Volvo 240 D6 '83, Taunus '82
Sähköpenkkien katkaisijat oli helppo korjata, meni 20 min. toimivat nyt hyvin, purkaminen vaatii tosin hieman osaamista...sisällä n. 10 kpl 3mm:n kuulaa, jotka lentelevät heti hukkaan, jos asiaa ei tiedä... samalla vaivalla korjautui takaluukun "imaisusysteemi" ja kaasupumput, nyt luukkukin toimii niinkuin pitää. Mukaavaa oli kun takaluukkukin oli yllättävänkin ruosteeton...yksi pikku reikä ikkunanpokassa, pintaruostetta kittien alla keskellä ovea, mutta helma oli aivan ehyt....
Takalsien sähkönostimiin riitti ovien sisäpuolinen reilu öljyäminen...ovien lommot tönäisin samalla suoriksi... Jurina tulee luultavimmin kardaanista, en jaksa asiaan syventyä, nastojen rallatus peittää äänen hyvin. taka- ja etuperän jurinat loppuivat öljynvaihdolla...jos sitä pikeä enään öljyksi voi sanoa...
Asentelin kaikki puuttuvat sisäpaneelit ja kiinnitysruuvit, samalla häipyi koetaulun alta ja konetilasta metritolkulla "lisävaruste" kaapelia. Nyt ei kori enään natise ollenkaan. Pitäisi viellä käyttää ovipanelit irti kerran ja liimata kernit kunnolla paikoilleen, kun repsotusta on minimaallisesti viellä. Takaoviin pitäisi löytää yksi kaiutinritilä ja a-pilarin pehmikkeet fiksata...niin sisusta alkaisi olla oikestaan siisti. Täydellinen lukkosarja pitää etsiskellä, niin riittää yksi avain....
Jos tuommoisen Saksan löydön asentelisi paikoileen talveksi.
Nykykuosissa, jokapaikka ruostesuojaöljyä valuen. Ei maailman komeimmat vanteet, mutta olivat ilmaiset
"kerosiini":lle kysymys, oliko cruisen vipua silloinkaan paikoillan kun auton omistit?
Takalsien sähkönostimiin riitti ovien sisäpuolinen reilu öljyäminen...ovien lommot tönäisin samalla suoriksi... Jurina tulee luultavimmin kardaanista, en jaksa asiaan syventyä, nastojen rallatus peittää äänen hyvin. taka- ja etuperän jurinat loppuivat öljynvaihdolla...jos sitä pikeä enään öljyksi voi sanoa...
Asentelin kaikki puuttuvat sisäpaneelit ja kiinnitysruuvit, samalla häipyi koetaulun alta ja konetilasta metritolkulla "lisävaruste" kaapelia. Nyt ei kori enään natise ollenkaan. Pitäisi viellä käyttää ovipanelit irti kerran ja liimata kernit kunnolla paikoilleen, kun repsotusta on minimaallisesti viellä. Takaoviin pitäisi löytää yksi kaiutinritilä ja a-pilarin pehmikkeet fiksata...niin sisusta alkaisi olla oikestaan siisti. Täydellinen lukkosarja pitää etsiskellä, niin riittää yksi avain....
Jos tuommoisen Saksan löydön asentelisi paikoileen talveksi.
Nykykuosissa, jokapaikka ruostesuojaöljyä valuen. Ei maailman komeimmat vanteet, mutta olivat ilmaiset
"kerosiini":lle kysymys, oliko cruisen vipua silloinkaan paikoillan kun auton omistit?
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Hyvä siitä tulee. Mie luulin, että 4Maticeissa on aina alumiinipohjapanssari.
Törmäyslistoihin ja muihinkin maalaamattomiin muoviosiin Autoglymin Bumper Carea niin ulkoasu muuttuu kerrasta. Vai onko maalipinta miten mattaantunut? Sekinhän paranee myllytyksellä.
Törmäyslistoihin ja muihinkin maalaamattomiin muoviosiin Autoglymin Bumper Carea niin ulkoasu muuttuu kerrasta. Vai onko maalipinta miten mattaantunut? Sekinhän paranee myllytyksellä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Minäkin niitä sähköpenkkien katkasijoita pari kertaa auoin ja rasvailin. Toimi aina jonkun aikaa ja sitte jäi penkki v*ttumaiseen asentoon Etuperään ja jakolaatikkoon muistaakseni vaihdoin öljyt. Takamurikkaan en vaihtanu kun ei tainnu olla oikeaa öljyä sillä hetkellä saatavilla. Webasto muuten toimi minun aikana! Ilmastointi taas ei.. Tämähän tuli mulle Oulusta vaihdossa ja möin kalajoelle (ostajalla oli tarkotus tiisselöidä ). Ja nyt vastahan tuo oli vielä täällä rovaniemellä myynnissä. Ei siinä, hyvä että pääs ymmärtäväiseen kotiin ja kyllähän tuossa yksilössä varusteitakin piisaa! Kysy ihmeessä jotain vaikkapa yyveellä jos tulee autoon liittyen mieleen.
190E 2.6 '90, 240TD '83, 220D '76, 250 2.8 '74, 220 '69, Coronet '68, Volvo 240 D6 '83, Taunus '82
kerosiini kirjoitti:Minäkin niitä sähköpenkkien katkasijoita pari kertaa auoin ja rasvailin.
Kytkimistä oli sisäiset sähkövedot poikki, niihin piti juottaa muutama jumppi.
"Komiahan" sillä tulisi, mutta tämän talvikäyttöauton kanssa "Hifistellä" pesua ja kunnossapitoa ... pelleissä on kuhmujen lisäksi muutama reiluhko naarmu, niinkuin olisi pressutalli lähtenyt tuulessa päältä...paikkailen nuo vain paikkavärillä, se riittää.Timo L. kirjoitti:Törmäyslistoihin ja muihinkin maalaamattomiin muoviosiin Autoglymin Bumper Carea niin ulkoasu muuttuu kerrasta. Vai onko maalipinta miten mattaantunut? Sekinhän paranee myllytyksellä.
Paikat alkuperäiskuntoon ja toimintavarmoiksi. Liian siistillä en raaski suolassa ja loskassa ajella
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Minunkin tarvii alkaa metsästämään tuota pohjapanssaria. Mie taas luulin, että muovinen malli on se standardi ja teräksinen olis lisävaruste SA-koodilla, mutta se teräs olikin sitte alumiinia ja onkohan SA:ta ollenkaan? Mulla ei ole siellä minkäänlaista pohjapanssaria, mikä tietysti helpottaa nyt remonttia, mutta näyttää etuperä/öljypohja tulevan aika alas ja voi olla aika suojaton huonoilla teillä.Timo L. kirjoitti:Hyvä siitä tulee. Mie luulin, että 4Maticeissa on aina alumiinipohjapanssari.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Tämmöistä arvailua löytyi varaosalistoista. Ilmeiseti juri tuo muovinen" peite" on varaosanumeroltaan : A1245240830
Jonkinsortin "suojapelti" taas on numeroltaan: A1245202042
Jonkinsortin "suojapelti" taas on numeroltaan: A1245202042
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Oliskohan sillä haettu panssari lisävarusteeksi tilaamalla joskus sitä "viimeistä kiloa" että saatiin auto rekisteröityä pakuksi-- ei nimittäin ole ihan kevyt se metallikilpi.Timo L. kirjoitti:Hyvä siitä tulee. Mie luulin, että 4Maticeissa on aina alumiinipohjapanssari..
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Tuli tuossa vaihdettua 4-maticin hydraulinesteet... aikaa meni n.30 min....
Pesin samalla säiliön ja suodattimen ja kierrätin puhtaat nesteet säiliön ulkopuolella järjestelmään niltäosin kuin pystyi, ennen kuin päästin paluukierron takaisin säiliöön...melko tummaa oli litku. ..suosittelen!
Pesin samalla säiliön ja suodattimen ja kierrätin puhtaat nesteet säiliön ulkopuolella järjestelmään niltäosin kuin pystyi, ennen kuin päästin paluukierron takaisin säiliöön...melko tummaa oli litku. ..suosittelen!
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
pieni päivitys tilanteeseen:
- ajettu 2200 km.
- keskikulutus 13 l /100 km. sekalaisessa ajossa, hyvinkin lyhtyytä siirtymää mukana, sekä pitempääkin matkaa.
- kaikki on toiminut, mitään ei ole hajonnut. Liukkailla varsin hassu ajella, kun Mersu lähteekin valoista ekana...
- jakovaihteiston öljyt olivat melkoisessa kunnossa pitänee vaihtaa uudestaan piakkoin ja katsoa onko sekaan ilmestynyt hydraulinestettä...ZHM-säiliössä nesteen pinta ei ainakaan ole alentunut.
- Klockkerholmin sisälokasuojat sopivat kohtuullisesti eteen, taakse hyvin. Tosin kiinitykilpsut ovat ihan onnettomat.
- Seuraavan varmaan tulee vaihtoon etulaakerit, raidetangot, etuiskarien yläpäitten kumit, etujarrulevyt ja palat...ei noissa sinänsä viellä isommin vikaa ole, mutta kun vaihtaa kaiken kerrallaan, niin ei tarvitse varmaankaan auton loppuelämässä noihin koskea...no ehkä palat pitää vaihtaa myöhemmin
- ajettu 2200 km.
- keskikulutus 13 l /100 km. sekalaisessa ajossa, hyvinkin lyhtyytä siirtymää mukana, sekä pitempääkin matkaa.
- kaikki on toiminut, mitään ei ole hajonnut. Liukkailla varsin hassu ajella, kun Mersu lähteekin valoista ekana...
- jakovaihteiston öljyt olivat melkoisessa kunnossa pitänee vaihtaa uudestaan piakkoin ja katsoa onko sekaan ilmestynyt hydraulinestettä...ZHM-säiliössä nesteen pinta ei ainakaan ole alentunut.
- Klockkerholmin sisälokasuojat sopivat kohtuullisesti eteen, taakse hyvin. Tosin kiinitykilpsut ovat ihan onnettomat.
- Seuraavan varmaan tulee vaihtoon etulaakerit, raidetangot, etuiskarien yläpäitten kumit, etujarrulevyt ja palat...ei noissa sinänsä viellä isommin vikaa ole, mutta kun vaihtaa kaiken kerrallaan, niin ei tarvitse varmaankaan auton loppuelämässä noihin koskea...no ehkä palat pitää vaihtaa myöhemmin
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Pieniä vastoinkäymisiä ja onnistumisia...
Viikonloppuna vaihdoin simpukan, ohjauskulma-anturin ja toisen raidetangon. Ohjaus parani kertaheitolla ja "Maticilla" oli kiva ajella kunnes...
Moottorista alkoi kuulua moottoritiellä pelottavaa naputusta, alipaineet hävisivät ja tyhjäkäynti ja tehot häipyivät...pikainen tarkastus...pakoputkesta ei tullut mitään kummempaa tököttiä, kone ei huohottanut, öljyn paineet ok. eikä jäähdytysvedessä näkynyt mitään. Eli rohkeasti viimeiset kilometrit napautusta kuunnellen ja nilkuttaen kotitallille ja tutkimaan. Tulos: 4.sylinterin imuventtiilin jousi poikki! onneksi jousi kantoi sen verran, ettei venttiili tehnyt tuhoja.
Tarkastus netistä: M121, M115 M130, M117 jne... sama jousi kuin eräässä M102:n kannessa jossa taas toisessa yhteydessä sama jousi kuin M103.ssa...eli sopii...sitten tarkastamaan arvot...kaikki arvot n. 5% sisällä ja kuluneen jousen paineet sopivat...no kotoa löytyi yli 100 kpl. noita jousia vapaana, joten yksi riitti hyvinkin "Maticiin"
Vaihtoon meni sitten 25 min... ohivuotojen kuuntelu paineilmalla, kone kasaan ja käyntiin...ei ongelmia koko touhuun meni alle 2h. täytyy todeta, etta tuo M103:n on ainakin tuossa suhteessa huoltoystävällinen kone.
...niin ja samalla kun tarkasti nokan oli se virheettömässä kunnossa
Viikonloppuna vaihdoin simpukan, ohjauskulma-anturin ja toisen raidetangon. Ohjaus parani kertaheitolla ja "Maticilla" oli kiva ajella kunnes...
Moottorista alkoi kuulua moottoritiellä pelottavaa naputusta, alipaineet hävisivät ja tyhjäkäynti ja tehot häipyivät...pikainen tarkastus...pakoputkesta ei tullut mitään kummempaa tököttiä, kone ei huohottanut, öljyn paineet ok. eikä jäähdytysvedessä näkynyt mitään. Eli rohkeasti viimeiset kilometrit napautusta kuunnellen ja nilkuttaen kotitallille ja tutkimaan. Tulos: 4.sylinterin imuventtiilin jousi poikki! onneksi jousi kantoi sen verran, ettei venttiili tehnyt tuhoja.
Tarkastus netistä: M121, M115 M130, M117 jne... sama jousi kuin eräässä M102:n kannessa jossa taas toisessa yhteydessä sama jousi kuin M103.ssa...eli sopii...sitten tarkastamaan arvot...kaikki arvot n. 5% sisällä ja kuluneen jousen paineet sopivat...no kotoa löytyi yli 100 kpl. noita jousia vapaana, joten yksi riitti hyvinkin "Maticiin"
Vaihtoon meni sitten 25 min... ohivuotojen kuuntelu paineilmalla, kone kasaan ja käyntiin...ei ongelmia koko touhuun meni alle 2h. täytyy todeta, etta tuo M103:n on ainakin tuossa suhteessa huoltoystävällinen kone.
...niin ja samalla kun tarkasti nokan oli se virheettömässä kunnossa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Paljonko oli koneessa kierroksia, kun tuo vieteri katkesi.
100 km/h 4.-vaihde...eli n. 2800 1/min...eipä tuota "Maticia" juuri ole viitsinyt vinguttaa...
ihan oli metalli väsynyt, se oli helppo nähdä katkeamiskohdasta, todennäköisesti valmistusvika tai pieni kolo jousen pinnassa, josta väsymismurtuma oli lähtenyt liikeille.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: käyttöautona 300 TE 4-Matic
Pientä päivitystä...
- Ajettu 3600 km.
- kulutus n. 12-13 l/100 km.
- sisälokarit eteen ja pohjapanssari asennettu paikoilleen
- Webaston ohjan pimahti...(osetetaan tilalle, jos jollain löytyy, malli 105.499 bensa / diesel)
- Takajousituksen pallot pomputtavat, ensihätään paineet pois ohjauksesta, siis vipu irti ja säätö ala-asentoon (uudet pallot on jo hyllyssä), ilman kuormaa toimii mainiosti.
- Etujousituksen yläkumit tulivat Jenkeistä, kaverin kyydillä (55€ /pari), tarttis vaihtaa.
- Muuten auto toimii mainiosti, Laskettelureissukin ajot olivat lähes juhlaa ( 700 km.) pöperöisessä lumisateessa, "varoittava" nelivedon kytkeytyminen on hyvä huomautus kelin liukkaudesta...fysiikalle kun ei pärjää...
- Lokilämppäri pitää asentaa varmistamaan, kun Webasto kettuilee....toisaalta Webaston kelloa on kiva käyttää ohjaamaan kiertovesipumppua ja sisäpuhallinta kierrättämään ja puhaltamaan lokilämppärin haaleaksi lämmittämää nestettä lämppärin kennossa, ikkunat edes sulaa...
Ja matka jatkuu....
- Ajettu 3600 km.
- kulutus n. 12-13 l/100 km.
- sisälokarit eteen ja pohjapanssari asennettu paikoilleen
- Webaston ohjan pimahti...(osetetaan tilalle, jos jollain löytyy, malli 105.499 bensa / diesel)
- Takajousituksen pallot pomputtavat, ensihätään paineet pois ohjauksesta, siis vipu irti ja säätö ala-asentoon (uudet pallot on jo hyllyssä), ilman kuormaa toimii mainiosti.
- Etujousituksen yläkumit tulivat Jenkeistä, kaverin kyydillä (55€ /pari), tarttis vaihtaa.
- Muuten auto toimii mainiosti, Laskettelureissukin ajot olivat lähes juhlaa ( 700 km.) pöperöisessä lumisateessa, "varoittava" nelivedon kytkeytyminen on hyvä huomautus kelin liukkaudesta...fysiikalle kun ei pärjää...
- Lokilämppäri pitää asentaa varmistamaan, kun Webasto kettuilee....toisaalta Webaston kelloa on kiva käyttää ohjaamaan kiertovesipumppua ja sisäpuhallinta kierrättämään ja puhaltamaan lokilämppärin haaleaksi lämmittämää nestettä lämppärin kennossa, ikkunat edes sulaa...
Ja matka jatkuu....
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: käyttöautona 300 TE 4-Matic
Laita vaan lisää raportteja tulemaan.
Japanista saisi noita bensamatikkeja. Kilometrejä on yleensä 100.000 ja pellit ovat
täysin ruosteettomat. Kaikissa on lampunpesurit ja useimmissa istuinlämmitys.
Hinta on yleensä ollut jotain tonnin luokkaa, mutta verollinen hinta noussee yli
neljän tonnin halvimmissakin. Kuudella tonnilla pitäisi saada melkein kaikki.
Pari tonnia voi mennä välittäjälle ja korjauksiinkin on hyvä varata tonni-pari.
Niin se hinta vaan kipuaa. Saksa voisi olla halvempi kuitenkln.
Ratti noissa on tietty vasemmalla eikä kilpiin saanti ole ongelma noin vanhoilla autoilla.
Hiukan olen miettinyt, että vaihtaisiko dieselin bensaan, jos tulee vastaan oikein
huippuyksilö, mutta ei taida viitsiä hyvää dieseliä hukata. On se vaan niin
varmatoiminen ja hyvässä kunnossa sekin.
Japanista saisi noita bensamatikkeja. Kilometrejä on yleensä 100.000 ja pellit ovat
täysin ruosteettomat. Kaikissa on lampunpesurit ja useimmissa istuinlämmitys.
Hinta on yleensä ollut jotain tonnin luokkaa, mutta verollinen hinta noussee yli
neljän tonnin halvimmissakin. Kuudella tonnilla pitäisi saada melkein kaikki.
Pari tonnia voi mennä välittäjälle ja korjauksiinkin on hyvä varata tonni-pari.
Niin se hinta vaan kipuaa. Saksa voisi olla halvempi kuitenkln.
Ratti noissa on tietty vasemmalla eikä kilpiin saanti ole ongelma noin vanhoilla autoilla.
Hiukan olen miettinyt, että vaihtaisiko dieselin bensaan, jos tulee vastaan oikein
huippuyksilö, mutta ei taida viitsiä hyvää dieseliä hukata. On se vaan niin
varmatoiminen ja hyvässä kunnossa sekin.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: käyttöautona 300 TE 4-Matic
Hyvin pientä päivitystä.
Ajettu n. 5600 km.
Viimeisen 1000 km. kulutus n. 16l /100km (lukuunottamatta paria pitempää useamman sadan km:n reissua, jolloin kulutus oli taas n. 11.5 /100 km.)
- pakkasta koko ajan n. 15c-25c ja auto pihalla, ajomatkat n. 4-15 km...joten kulutuksen kasvu ymmärrettävää.
Öljyä kuluu näköjään talvela n. litra tuhannelle kilometrille...hyväksyttävää viellä, mutta taidan vaihtaa ventiilivarren kumit, se kun on edullinen ja nopea korjaus.
Moottoriöljyt ajattelin vaihtaa 7500 km:ssä, samalla uudet öljyt jakolaatikkoon....pikkuisen häviää öljyä hydraulisäiliöstä... n. desi 2500km:lle.
Webasto vaatii todella täyden akun ja riittävästi bensaa tankkiin, jotta poltin lähtisi käyntii ja lämmittäisi auton.
Muuta uutta vikaa ei ole esiintynyt, antennin toisin onnistuin säheltämään poikki.
Ajettu n. 5600 km.
Viimeisen 1000 km. kulutus n. 16l /100km (lukuunottamatta paria pitempää useamman sadan km:n reissua, jolloin kulutus oli taas n. 11.5 /100 km.)
- pakkasta koko ajan n. 15c-25c ja auto pihalla, ajomatkat n. 4-15 km...joten kulutuksen kasvu ymmärrettävää.
Öljyä kuluu näköjään talvela n. litra tuhannelle kilometrille...hyväksyttävää viellä, mutta taidan vaihtaa ventiilivarren kumit, se kun on edullinen ja nopea korjaus.
Moottoriöljyt ajattelin vaihtaa 7500 km:ssä, samalla uudet öljyt jakolaatikkoon....pikkuisen häviää öljyä hydraulisäiliöstä... n. desi 2500km:lle.
Webasto vaatii todella täyden akun ja riittävästi bensaa tankkiin, jotta poltin lähtisi käyntii ja lämmittäisi auton.
Muuta uutta vikaa ei ole esiintynyt, antennin toisin onnistuin säheltämään poikki.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: käyttöautona 300 TE 4-Matic
Itekki vaihtelin sillon tähän kaikki öljyt (paitsi takamurikan) ja ee ollu jakolootassa ylimäärästä öljyä. Ihmettelin oikein kun kaikki pelotteli että melkeenpä ominaisuus että vuotaa hydrauliöljyt sekaan. Aikasempi 300D 4matic oli vissiin juntturassa vissiin sen takia kun jakolaatikko täynnä tai joku muu vika kun vikakoodeja ei saanut luettua eikä nollattua.
190E 2.6 '90, 240TD '83, 220D '76, 250 2.8 '74, 220 '69, Coronet '68, Volvo 240 D6 '83, Taunus '82
Re: käyttöautona 300 TE 4-Matic
Pikakatsaus:
Vain muutama sata kilometriä lisää mittariin. Tänään oli ohjelmassa:
- Takajousipallojen vaihto
- Jakolaatikon öljyjen vaihto 6000 km:n jälkeen. (kohtuu asialliset olivat viellä, punainen väri näkyi....)
- Pakoputken kannattimen kiristys...oli lähes irti.
- Vaihteiston kannatinkumen sivusuunnan säätöruuvin kiristys (oli auki)
- Vaihteiston kannatinraudan putsaus ja maalaus...sisälsi jo melkein pienen puutarhan...
- Suojapeltien kiinnittelyä yms.
Kohtuu hyvin meni asennukset: 2 miestä ja kaikki tehtynä 2½ tuntiin... pukien päällä, knu en ole vielläkään saanut ostettua nosturia (lue: löytänyt tarpeeksi halpaa ja hyvää )
Vain muutama sata kilometriä lisää mittariin. Tänään oli ohjelmassa:
- Takajousipallojen vaihto
- Jakolaatikon öljyjen vaihto 6000 km:n jälkeen. (kohtuu asialliset olivat viellä, punainen väri näkyi....)
- Pakoputken kannattimen kiristys...oli lähes irti.
- Vaihteiston kannatinkumen sivusuunnan säätöruuvin kiristys (oli auki)
- Vaihteiston kannatinraudan putsaus ja maalaus...sisälsi jo melkein pienen puutarhan...
- Suojapeltien kiinnittelyä yms.
Kohtuu hyvin meni asennukset: 2 miestä ja kaikki tehtynä 2½ tuntiin... pukien päällä, knu en ole vielläkään saanut ostettua nosturia (lue: löytänyt tarpeeksi halpaa ja hyvää )
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: käyttöautona 300 TE 4-Matic
Eipä kummempia ole tapahtunut... 12 tkm. takana
- kesäkulutus 12 l/100km. (ECU säädettynä katittomaksi)
- öljyn kulutus 4l/ 10 tkm. (Teboil Diamond)
-laatikko tiputtelee öljyä n. 1-1.5l/10tkm.
- mitään ei ole hajonnut, pikkuisen aikaisempien hitsausten ruosteet puskee läpi.
- kesäkulutus 12 l/100km. (ECU säädettynä katittomaksi)
- öljyn kulutus 4l/ 10 tkm. (Teboil Diamond)
-laatikko tiputtelee öljyä n. 1-1.5l/10tkm.
- mitään ei ole hajonnut, pikkuisen aikaisempien hitsausten ruosteet puskee läpi.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: käyttöautona 300 TE 4-Matic
Päiväkirjamerkintöjä.
- Kilometrejä takana n. 16 tkm.
- Kesällä kulutus n. 11-12 satasella.
- Moottoriöljyä kuluu n. litra / 3000 km.
-jakolaatikosta tuli 3000 km:n jälkeen n. 1 dl öljyä ulos täyttöpropusta. (automaattiöljyt järjestelmässä) Ei aiheuta toimenpiteitä.
Vaihtoon meni:
- Ilmastoinnin kompura ja kuivain. (kiitos "Petehri" ) Tilalle käytetty r134-kompura ja uusi kuivain. Kylmäaineet ja öljyt sisälle ihan itse, Würth kylmäsuihke toimii ainakin toistaiseksi hyvin kylmäaineena.
- Takalaakeri, huomattavasti helpompivaihtoinen kuin w123 ja aikaisemmat mallit vastaavalla akselistolla.
- Ohjasvaimennin, vanha aikaansai vain ulkonäkövaikutelman.
Päivityksiä ja asennuksia.
- Lohkolämmitin paikalleen, jostain kun keksisi sopivan lämmittimen auotmaatti-jakolaatikkoyhdistelmäänkin.
- Sisustan siistimistä, kaikki koelaudan rikkinäiset osat vaihtoon (hanskalokeron kansi, koelaudan pätkä, ilmasuutin)
- Faceliftin helma- ja ovipanelien asennusta, tarkoituksena aikaansaada siistimpi vaikutelma ilman maalamossa käyntiä, kaikki pintavirheet jäivät panelien alle. Nyt oli helpompi poistaa ruosteet, kun ei tarvitse huolehtia siististä maalipinnasta. Ruosteiden tilalle happomaalit, pintamaalit ja löysää avohammasvaseliinia reilusti paneelien alle. Vain yksi pieni paikka piti laittaa.
- Kilometrejä takana n. 16 tkm.
- Kesällä kulutus n. 11-12 satasella.
- Moottoriöljyä kuluu n. litra / 3000 km.
-jakolaatikosta tuli 3000 km:n jälkeen n. 1 dl öljyä ulos täyttöpropusta. (automaattiöljyt järjestelmässä) Ei aiheuta toimenpiteitä.
Vaihtoon meni:
- Ilmastoinnin kompura ja kuivain. (kiitos "Petehri" ) Tilalle käytetty r134-kompura ja uusi kuivain. Kylmäaineet ja öljyt sisälle ihan itse, Würth kylmäsuihke toimii ainakin toistaiseksi hyvin kylmäaineena.
- Takalaakeri, huomattavasti helpompivaihtoinen kuin w123 ja aikaisemmat mallit vastaavalla akselistolla.
- Ohjasvaimennin, vanha aikaansai vain ulkonäkövaikutelman.
Päivityksiä ja asennuksia.
- Lohkolämmitin paikalleen, jostain kun keksisi sopivan lämmittimen auotmaatti-jakolaatikkoyhdistelmäänkin.
- Sisustan siistimistä, kaikki koelaudan rikkinäiset osat vaihtoon (hanskalokeron kansi, koelaudan pätkä, ilmasuutin)
- Faceliftin helma- ja ovipanelien asennusta, tarkoituksena aikaansaada siistimpi vaikutelma ilman maalamossa käyntiä, kaikki pintavirheet jäivät panelien alle. Nyt oli helpompi poistaa ruosteet, kun ei tarvitse huolehtia siististä maalipinnasta. Ruosteiden tilalle happomaalit, pintamaalit ja löysää avohammasvaseliinia reilusti paneelien alle. Vain yksi pieni paikka piti laittaa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: käyttöautona 300 TE 4-Matic
Ei jaksaisi näin usein käyttökiesiä säätää, vaan vissin pakko... Kardaanin keskituki ja "eturätti" tulivat tiensä päähän. Kardaanin piti lähteä takaapäin kokonaisena pois autosta, kertoi tehdas ohjeessaan...pitää varmaan paikkansa muihin malleihin, 4-maticiin ei. Kardaanitunnelin hydrauliputket ovat eturätin tiellä... eikun siis kanki osiin pakoputken päällä. Keskilaakerikin olis kaivannut TLC:tä, mutten jaksanut... laiskuus jätti voimakkaisiin lähtökiihdytyksiin (kuka niitäkin tarvitsee) juuri ja juuri havaittavan vapinan... muuten aamukrapula ja vapina on tiessään..."kustannuksena" siis 4 tuntia ähinää ja puhinaa, pari voimasanakin pääsi siinä sivussa ilmoille....niin ja mikään ei voita sitä hiekan, pohjamassan ja ravan seoksen tunnetta silmissä...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: käyttöautona 300 TE 4-Matic
eturätti eihän matikissa edes moista ole, ristinivelellähän se etupää on. Takapäässä onkin sitten samanlainen rättinivel ku vajaavetosissa, vai mitä tarkoitit
-04 903 316cdi automaatti
-01 903 316cdi sprintshit
-95 903 312D
-87 124 tdt 4matic 2+3 paku x2
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
-01 903 316cdi sprintshit
-95 903 312D
-87 124 tdt 4matic 2+3 paku x2
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
Re: käyttöautona 300 TE 4-Matic
No kyllä siellä bensamaticin molemmissa takakardaanin päissä rättinivelet on etupäässä joustavampi malli ja takapäässä kova. Niin sanoi silmät ja koorjauskäsikirja...ja sen tuntee rystysissäkin Keskellä on vain nivel. Lainasin tähän viellä "Sami H":n projektikuvaa jakolaatikosta...komia käpälä samillakin on rättiniveltä vartenapg kirjoitti:eturätti eihän matikissa edes moista ole, ristinivelellähän se etupää on. Takapäässä onkin sitten samanlainen rättinivel ku vajaavetosissa, vai mitä tarkoitit
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.