Comand navi ja nopeuskamerat

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
lampion
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ti 05.12.2006 14:48

Comand navi ja nopeuskamerat

Viesti Kirjoittaja lampion »

Mahtaisko kukaan tietää, miten Comandin karttoihin voisi liittää tiedot nopeuskameroiden sijainnista miten se saatais varoittamaan niistä? Navi NTG 2,5 on ihan o.k. muuten, mutta tämä oleellinen asia puuttuu - tai en vain keksi, miten se saadaan aktivoitua.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13747
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Comand navi ja nopeuskamerat

Viesti Kirjoittaja DBFI »

lampion kirjoitti:Mahtaisko kukaan tietää, miten Comandin karttoihin voisi liittää tiedot nopeuskameroiden sijainnista miten se saatais varoittamaan niistä? Navi NTG 2,5 on ihan o.k. muuten, mutta tämä oleellinen asia puuttuu - tai en vain keksi, miten se saadaan aktivoitua.
Ei tiedä kukaan. :wink:

Ei oikein sovi MB:n turvallisuusimagoon laittaa noita Navin POI-tietoihin eikä näitä MB:n karttalevyjä juuri ole onnistuttu editoimaan. Eikä sieltä mitään varoitusta tule vaikka tieto POI-tietokantaan saataisiinkin. Jos on vapaa-aikaa niin voihan noita yrittää viritellä.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

ei yksin sinulle, mutta kerropa (kertokaapa) miksi niistä peltipoliiseista pitää varoittaa?

kun ajelee sääntöjen mukaan ei niistä tartte välittää....+9kmh tunnissa ylinopeutta (navin mukaan), cruise päällä ei tuota mitään sanktiota.

ihmettelen että joku hankkii navin sen takia että siinä on varoitukset....
haloo...ajat viisikilometriä kovaa (uskalluksen rajoilla +10kmh?) peläten vastaan tulevia poliiseja (siviili tai näkyvä) ja hakkaat jarrujalan läpi sen tolpan kohdalla? ja miksi? todetaksesi että siinä ei ole edes kameraa.... :D

muistan ulkoa muuten missä niitä on esim. täältä espoosta inkooseen....tammisaareen :wink: ja espoosta....mökilleni.
Opel, "weird lieben autos"....
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

W210 E420 kirjoitti:ei yksin sinulle, mutta kerropa (kertokaapa) miksi niistä peltipoliiseista pitää varoittaa?

kun ajelee sääntöjen mukaan ei niistä tartte välittää....+9kmh tunnissa ylinopeutta (navin mukaan), cruise päällä ei tuota mitään sanktiota.

ihmettelen että joku hankkii navin sen takia että siinä on varoitukset....
haloo...ajat viisikilometriä kovaa (uskalluksen rajoilla +10kmh?) peläten vastaan tulevia poliiseja (siviili tai näkyvä) ja hakkaat jarrujalan läpi sen tolpan kohdalla? ja miksi? todetaksesi että siinä ei ole edes kameraa.... :D

muistan ulkoa muuten missä niitä on esim. täältä espoosta inkooseen....tammisaareen :wink: ja espoosta....mökilleni.
Jokainen tekee navillensa mitä lystää ja jokainen voi opetella mökillensä menevän reitin ulkoa ja ajaa vaikka simät kiinni jos tahtoo.

Suomessa on varsin surkeasti hoidettu nopeusrajoitusasia. Rajoitukset vaihtelee hyvinkin lyhyissä pätkissä ja haisee enemmän turvallisuusasian palvonnalta ja sakkorysiltä kuin todelliselta turvallisuuden lisäämiseltä. Monet kerrat tutullakin tiellä on se mainostamasi cruise meinannut ajaa tolppaan 20-30kmh ylinopeudella. Minä näen että jos navi varoittaa ylinopeudesta niin se ei voi olla turvallisuutta vähentävä asia.

Sinun ei tarvitse tähän mitenkään vastata kun tiedän jo ennestään että olet erehtymätön minua turvallisempi kuljettaja ja et haittaa liikennettä mitenkään. Itse olen siis vastakohta.

Edit:

Rautalankamalli: Teillä on oikeita poliiseja ja peltipoliiseja. Sinne ei kaivata enää kotipoliiseja ja pihapoliiseja.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

AK47 kirjoitti:
W210 E420 kirjoitti:ei yksin sinulle, mutta kerropa (kertokaapa) miksi niistä peltipoliiseista pitää varoittaa?

kun ajelee sääntöjen mukaan ei niistä tartte välittää....+9kmh tunnissa ylinopeutta (navin mukaan), cruise päällä ei tuota mitään sanktiota.

ihmettelen että joku hankkii navin sen takia että siinä on varoitukset....
haloo...ajat viisikilometriä kovaa (uskalluksen rajoilla +10kmh?) peläten vastaan tulevia poliiseja (siviili tai näkyvä) ja hakkaat jarrujalan läpi sen tolpan kohdalla? ja miksi? todetaksesi että siinä ei ole edes kameraa.... :D

muistan ulkoa muuten missä niitä on esim. täältä espoosta inkooseen....tammisaareen :wink: ja espoosta....mökilleni.
Jokainen tekee navillensa mitä lystää ja jokainen voi opetella mökillensä menevän reitin ulkoa ja ajaa vaikka simät kiinni jos tahtoo.

Suomessa on varsin surkeasti hoidettu nopeusrajoitusasia. Rajoitukset vaihtelee hyvinkin lyhyissä pätkissä ja haisee enemmän turvallisuusasian palvonnalta ja sakkorysiltä kuin todelliselta turvallisuuden lisäämiseltä. Monet kerrat tutullakin tiellä on se mainostamasi cruise meinannut ajaatolppaan 20-30kmh ylinopeudella. minä näen että jos navi varoittaa ylinopeudesta niin se ei voi olla turvallisuutta vähentävä asia.

Sinun ei tarvitse tähän mitenkään vastata kun tiedän jo ennestään että olet erehtymätön minua turvallisempi kuljettaja ja et haittaa liikennettä mitenkään. Itse olen siis vastakohta.
pakko vastata kuitenkin..... :wink:

ihminen oppii tai ei opi, lähinnä seuraamaan liikennettä tai kaivamaan nenäänsä samalla kun seuraa liikennettä.

mitä sinä teet jos vahingossa ajat cruise päällä alenevan ajonopeuden alueelle ylinopeudella..?...kännykkä,telkkari,meikkaus?

kyllä sekin on totta että suomi on perseestä nopeusrajoitusten suhteen, mutta niin on ajo-osaamisenkin suhteen!....saksassa hattupäinen mengelen näköinen pappa lähtee liikennevaloistakin kuin mihail suumahher kun suomessa sama pappa lähtee kalenterireflekseillä ehkä saman päivän aikana.

jokainen tavallaan tietty....itse jotenkin vaistomaisesti tulee huomattua nopeuden vaihtuminen tiekohtaisesti ja siihen ei edes kiinnitä sen kummempaa huomiota....sitä vaan painaa cruisen kahvaa alaspäin ja tiputtaa nopeutta...jne.

sitä ihmettelen että harvalla valmistajalla on vielä cruisea joka itsenäisesti tulkitsee tiekohtaisen ajonopeusrajoituksen...se olisi mahtava kun auto itse säätelisi nopeuden....tietty valinnan mahdollisuus pitää olla kuljettajalla lisäksi.
Opel, "weird lieben autos"....
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Minusta olisi hyödyllisempää, jos Comand naviin saisi nopeusrajoitustiedot ja (säädettävän) ylinopeusvaroituksen (kuten monissa erikseen ostettavissa naveisa on)
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Mitä enemmän ajaa sitä vähemmän tekee jollain nopeuskameravaroittimella yhtään mitään. En ainakaan jaksa että navi huutaa koko ajan vaikka ajan rajoitusten mukaan. Jos sitten kerran vuodessa käy niin että itse sählään jotain ja ajaudun 83km/h kuudenkympin alueelle ja siinä on kamera, niin olen sanktioni ansainnut.

Eikä ole tarvinnut kuunnella niitä tuhansia vääriä varoituksia.

Alkuperäiselle kysyjälle. Se itseasiassa on mahdollista. Virittelin BMW:n vastaavaan sellaisen aikanani. Audiosignaalia siitä ei saa, mutta vaihtamalla sairaaloiden kohdalle kameratolppien tiedot saa punaisen ristin ruutuun kameran kohdalla.

Beckerin laitteille saa sitten varoittavaa (ääni ja kuva) ihan kaupallisena ratkaisuna alle 50 euron.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13747
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

tj86430 kirjoitti:Minusta olisi hyödyllisempää, jos Comand naviin saisi nopeusrajoitustiedot ja (säädettävän) ylinopeusvaroituksen (kuten monissa erikseen ostettavissa naveisa on)
Nyt alkuperäinen postaajakin alkoi "vaatia" nopeusrajoitustietoja. Ekassa viestissä puhuttiin vain nopeusmittauspöntöistä.

Mersuun saakin nopeusrajoitusvaroitukset. Näyttää mittaritaulussa tieosuuden nopeusrajoituksen, toimii myös talvinopeuksilla sillä rajoitus luetaan kameralla liikennemerkeistä.
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

DBFI kirjoitti:
tj86430 kirjoitti:Minusta olisi hyödyllisempää, jos Comand naviin saisi nopeusrajoitustiedot ja (säädettävän) ylinopeusvaroituksen (kuten monissa erikseen ostettavissa naveisa on)
Nyt alkuperäinen postaajakin alkoi "vaatia" nopeusrajoitustietoja. Ekassa viestissä puhuttiin vain nopeusmittauspöntöistä.

Mersuun saakin nopeusrajoitusvaroitukset. Näyttää mittaritaulussa tieosuuden nopeusrajoituksen, toimii myös talvinopeuksilla sillä rajoitus luetaan kameralla liikennemerkeistä.
Tätä ei varmaankaan saa päivityksenä vanhaan Comandiin, kun ei ole tuota kameraakaan.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

ps. tuli mieleen ihan just äsken tämmöinen juttu kesältä karkkilan shelliä ennen olevalta kameralta...oli tuolloin pakko käydä kuva nappaamassa kun tuo kyltti oli pari viikkoa roikkunut tuossa.... :D

http://www.aijaa.com/v.php?i=6843737.jpg
Opel, "weird lieben autos"....
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

W210 E420 kirjoitti:ps. tuli mieleen ihan just äsken tämmöinen juttu kesältä karkkilan shelliä ennen olevalta kameralta...oli tuolloin pakko käydä kuva nappaamassa kun tuo kyltti oli pari viikkoa roikkunut tuossa.... :D

http://www.aijaa.com/v.php?i=6843737.jpg
Jaa, ei se mulle oo toiminu??? Ainiin, navi on siitä piipannut. Pahvi on metrin liian alhaalla.

Ajappa oudolla tiellä pimeällä vesisateessa ja vastaan tulevan ylireferenssivaloista sokeana. Et näe rajoitusmerkkiä, et tolppaa. Navi näyttää rajoituksen, piippaa tolpasta, lasket vauhtia=> ei sakkoa, ei ylinopeutta, ei vahingoniloisia maailmanpelastajia tai koti/pihapoliiseja. Mikäs tuossa on väärin?

Jatkakaa.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

AK47 kirjoitti:
W210 E420 kirjoitti:ps. tuli mieleen ihan just äsken tämmöinen juttu kesältä karkkilan shelliä ennen olevalta kameralta...oli tuolloin pakko käydä kuva nappaamassa kun tuo kyltti oli pari viikkoa roikkunut tuossa.... :D

http://www.aijaa.com/v.php?i=6843737.jpg
Jaa, ei se mulle oo toiminu??? Ainiin, navi on siitä piipannut. Pahvi on metrin liian alhaalla.

Ajappa oudolla tiellä pimeällä vesisateessa ja vastaan tulevan ylireferenssivaloista sokeana. Et näe rajoitusmerkkiä, et tolppaa. Navi näyttää rajoituksen, piippaa tolpasta, lasket vauhtia=> ei sakkoa, ei ylinopeutta, ei vahingoniloisia maailmanpelastajia tai koti/pihapoliiseja. Mikäs tuossa on väärin?

Jatkakaa.
rauha AK47...rauha.
asiat vois olla huonomminkin...esim.
http://www.aijaa.com/v.php?i=6843907.jpg
tohon nähden meidän pikkuliikennekamerat on vähäistä...

tai toisilla näinkin huonosti....
http://www.aijaa.com/v.php?i=6843936.jpg
Opel, "weird lieben autos"....
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13747
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

AK47 kirjoitti: Ajappa oudolla tiellä pimeällä vesisateessa ja vastaan tulevan ylireferenssivaloista sokeana. Et näe rajoitusmerkkiä, et tolppaa. Navi näyttää rajoituksen, piippaa tolpasta, lasket vauhtia=> ei sakkoa, ei ylinopeutta, ei vahingoniloisia maailmanpelastajia tai koti/pihapoliiseja. Mikäs tuossa on väärin?

Jatkakaa.
No se tolpasta varoittaminen meni väärin. Eihän sillä tee mitään kun navi tai se kamerasysteemi kertoo/varoittaa nopeusrajoituksesta ja kuski hiljentää ennen sitä kameratolppaa.

Tuo nopeusrajoitustieto on minustakin ehdottoman hyödyllinen. Sitä vaan ei ole ollut pitkään karttatietokannoissa mutta nythän sen olisi voinut tuoda vanhempiinkin edes erillisenä näyttönä vaikka ei osaisikaan varoituksia antaa.

Itse käytän usein auton Navia ja Nokian Maps'iä yhtä aikaa, puhelin kertoo nopeusrajoituksen. Toistaiseksi tuo nopeusrajoitustieto löytyy aika rajalliselle osalle teitä, päätiet kuitenkin katettu.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

DBFI kirjoitti:
AK47 kirjoitti: Ajappa oudolla tiellä pimeällä vesisateessa ja vastaan tulevan ylireferenssivaloista sokeana. Et näe rajoitusmerkkiä, et tolppaa. Navi näyttää rajoituksen, piippaa tolpasta, lasket vauhtia=> ei sakkoa, ei ylinopeutta, ei vahingoniloisia maailmanpelastajia tai koti/pihapoliiseja. Mikäs tuossa on väärin?

Jatkakaa.
No se tolpasta varoittaminen meni väärin. Eihän sillä tee mitään kun navi tai se kamerasysteemi kertoo/varoittaa nopeusrajoituksesta ja kuski hiljentää ennen sitä kameratolppaa.

Tuo nopeusrajoitustieto on minustakin ehdottoman hyödyllinen. Sitä vaan ei ole ollut pitkään karttatietokannoissa mutta nythän sen olisi voinut tuoda vanhempiinkin edes erillisenä näyttönä vaikka ei osaisikaan varoituksia antaa.

Itse käytän usein auton Navia ja Nokian Maps'iä yhtä aikaa, puhelin kertoo nopeusrajoituksen. Toistaiseksi tuo nopeusrajoitustieto löytyy aika rajalliselle osalle teitä, päätiet kuitenkin katettu.

tämä on eräille....vanhan miehen näkötesti....
http://www.aijaa.com/v.php?i=6844778.jpg
:D :wink:
Opel, "weird lieben autos"....
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13747
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

W210 E420 kirjoitti: tämä on eräille....vanhan miehen näkötesti....
http://www.aijaa.com/v.php?i=6844778.jpg
:D :wink:
Mikä idea tuossa oli laittaa nätti tyttö kuvan yläreunaan ja epämääräisiä täpliä sen alle. Olisi edes ollut niitä autokorjaamon kalenterimalleja... :oops:
Vastaa Viestiin