Kaksi vikaa: jäähdytinneste katoaa ja vilkut W124

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
merssuman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Ke 22.09.2010 19:34

Kaksi vikaa: jäähdytinneste katoaa ja vilkut W124

Viesti Kirjoittaja merssuman »

Jahas. Sen siitä saa kun halvalla ostaa. No ei vaineskaan, ihan asia peli tuo 250D automaatti, kun korjaa "pikkuviat".

Vika nro 1:

Jäähdytinnestettä katoaa vauhdilla. Alla ei ole lätäkköä, eikä putkesta tule valkoista. Myöskään missään letkuissa ei ole kosteata, mutta silti nestettä menee. Tänään lisättiin iltamalla 2 litraa glykolia ja ilmaa oli vissiin reippaasti, kun annettiin käydä ja nestettä meni. Onko vesipumppu tiensä päässä vai missä vikaa? Ainakaan öljyn seassa ei ole vettä eikä myöskään paisarissa öljyä (puhdas sisältä). Pohjapanssarin päällä on kosteutta, mutta johtunee alle viikon takaisesta konehuoneen pesusta, jossa panssarin päällä oleva vanha öljymoska kerää kosteutta. Mistä aloitetaan vianetsintä :)

Vika nro 2: Kaikki vilkut toimivat, paitsi apukuskin etu ja sivuvilkku. Polttimot ehjät kuten sulakekin. Huomenna pitää vitkuttaa monitoimirelettä, mutta miksi apukuskin takavilkku toimii? Eikö senkin pitäisi olla toimimaton, jos rele oikkuilisi? Olisiko konepesussa voinut päästä vettä sulakerasiaan? Vinkkejä tähän?

EDIT: pyyhin ja töötti toimivat normaalisti, sekä takalasin lämmitin.
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1803
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Viesti Kirjoittaja sompio »

Ilmeisesti etu-ja sivuvilkun liittimissä vikaa koska takavilkku pelaa. Viikseltä lähtevät samasta pisteestä, eli ei viiksivika.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

1)
Väriaineella selviää helpommin
tuoksuuko glykoli sisällä?
vesipumpun vuoto pitäisi näkyä helposti juorureiästä
vai vuotaako kannentiiviste ulos. pitkin lämmintä koneenkylkeä ja haihtuu
lohkolämmittäjän liitos kannattaa myös tarkistaa.
Aikamoiselta vuodolta kuulostaa, joten pitäisi näkyä

2)
Onko jälkituontiauto?
monesti sivuvillkun virta on otettu etuvilkun liittimestä, onko kytkennät paikallaan? Tuskin rele vaikuttaa, jos takanakin pelaa
autodidakti
merssuman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Ke 22.09.2010 19:34

Viesti Kirjoittaja merssuman »

1) ei tuoksu glykoli sisällä. Haju on semmoinen kuin tehtaalta lähtiessä. Myöskään lattiat eivät ole märkiä mattojen alta tms. Ainakaan kosteata ei näy kannen välistä, vaikka konetta käyttää ja katselee. Mikä tuo juorureikä on vesipumpussa? Onko tarkempaa kuvaa tms? Katson tuon lohkarin liitoksen vielä.

2) -87 suomiauto. Virtaliittimet ainakin kunnossa ja niitäkin tuli heiluteltua. En oikein tajua kun nämäkin toimivat normaalisti ostoreissulla kotia.

Jännä juttu, että 200km ajomatka ostopaikalta ja kertaakaan ei edes välähtänyt tuo paisarin veden valo. Oliskohan konepesussa lohkari saanut painetta ja mennyt "hieman" pois paikoiltaan :?
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

1) reiän näkee, kun katson pumpun juureen
paisarin valo voi olla toimimattakin

2) saako kunnolla maata?
saako kunnolla virtaa?
voit haarukoida kummalla puolella vika on
autodidakti
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

ettei ole syyläriin syöpynyt reikää :roll: omassa oli ja oli ihan tuuria että sen sieltä paikallistin... hukkas nestettä myös aika reilusti...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
merssuman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Ke 22.09.2010 19:34

Viesti Kirjoittaja merssuman »

Noh, katotaan ja kirjoitetaan tänne lisätutkimuksen tulokset. Jännä juttu, että systeemissä ei ole ylimääräistä painetta ja lämpötilatkin on n. 80´C ja vähän päälle. Ei oikein kansivikaa jaksa epäillä. Tuo syylärikin on täsyin kuiva joka paikasta ja ne muovit siinä alla on ihan kuivat. Luulis glykolin jättävän kosteeks. Pitää ihan ekana kiristää tuota lohkaria, jos se olisi painepesurilla tohottaessa jäänyt hieman löysälle.

Onko noilla vilkuilla joku yhteinen maapiste, jota vois hieman katsoa ja missä se sijaitsee?
moska
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 449
Liittynyt: La 16.02.2008 03:03
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja moska »

Jos se ei mistään tiputa ja matotkin on kuivat, niin sen täytyy haihduttaa se neste. Näkyykö missään vaaleata huttua mitä jää haihtuneesta klykoolista? Lohkon kylki, pakosarja, syyläri? Testiliuskalla tutkia neste, ettei ole pakokaasujäämiä seassa?
merssuman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Ke 22.09.2010 19:34

Viesti Kirjoittaja merssuman »

Sepä se, kun ei näy mitään huttua.

Mutta, tänään pikatutkimuksella:

Lohkari on kovin kiinni, ei liiku milliäkään. Pohjapanssarin poistoreiästä oli selkeästi tullut jotain, kun kävin autolla koeajamassa. Glykoliahan se. Se pohjapanssri on päältä kostea, eli ei kyllä enään ole konepesusta vesijäämää. Se on enemmän kostea apukuskinpuolelta, mutta mistään ei näy vuotoa :evil:

Koeajolla n. 10km pinta tippui puoli senttiä eli jostain sitä kyllä katoaa. Otin pari kuvaa todisteeksi, jos joku osaisi tutkia niistä jotain:

http://i257.photobucket.com/albums/hh21 ... 000049.jpg
http://i257.photobucket.com/albums/hh21 ... 000048.jpg
http://i257.photobucket.com/albums/hh21 ... 000047.jpg
http://i257.photobucket.com/albums/hh21 ... 000046.jpg
http://i257.photobucket.com/albums/hh21 ... 000045.jpg

Pyyhin pohjapanssarista öljy/paska/glykoli(?) seosta pois, että näkee sitten jos siihen kertyy joku "lammikko". Mites tuo yksi putki kuvassa P000047? Näyttää kuin siitä tulisi jotain ja vierisi pitkin lohkoa..?

Ainiin, vilkut "korjaantu", en tiedä miten mutta nyt toimii. Ilmeisesti maavika?

Voi olla että haen mätänetistä tänään vesipumpun 58€. Käykö siihen joku tiivistemassa väliin vai onko noihin saatavissa jotain yleistiivisteitä?
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1803
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Viesti Kirjoittaja sompio »

Emännän 200D hävitti kanssa nestettä eikä vuotokohtaa meinannut löytyä. Vasta kun kone oli lämmin ja käynnissä niin termostaattikotelon runko-osassa oli pienenpieni syöpymäreikä josta neste suihkusi ulos.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
hamppi1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: La 14.07.2007 22:17

Viesti Kirjoittaja hamppi1 »

mulla joskus 250 "88 samanlainen vika että neste katos pikkuhiljaa..ei toki noin paljoa tossa ajassa...

tutkiin ja ihmettelin vikaa pitkän aikaa...sitte päättelin että kannen tiiviste menossa kun oljyäkin valui kannen välistä..

no kannen tiivisteen vaihdoin ja vika pysyi sitkeästi...

auton myytyäni kuulin että kansi oli halki 4sylinterin imuaukosta..ja lämmöt oli aina normaalit vaikka kuinka rääkkäs...

eli voi joskus olla kansi vika vaikka ei tule painetta tms,normaalia merkkejä...

niin ja ajoin autolla 60tkm,eikä vika pahentunut tms...

mut ei sulla varmaan kannes ole vikaa kun noin lujaa katoo neste..
Ajossa 203 ja 202 meset
Ex mb sec 500
Ex mb e290td
ex mb-320e "93
ex mb-350s "95
ex mb-230e "89
ex mb-300e "90
ex mb 250tdt "89
ex mb-280se "86
ex bmw 525 "87...(ei ikinä enää bemaria)
ex mb-300d "83
ex mb-240d "82
maukkarinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 244
Liittynyt: Su 13.06.2004 12:16
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja maukkarinen »

Minulla katosi pari vuotta sitten maagisesti nestettä 230:stä. Termostaattikotelon kannessa hiushalkeama, jota ei nähnyt. Koneen lämmettyä paineen alla jäähdytysneste tuli halkeamasta ulos ja valui termostaattikotelon takaa koneen kylkeä pitkin huomaamattomasti maahan.
merssuman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Ke 22.09.2010 19:34

Viesti Kirjoittaja merssuman »

Eli kotelon ostoon myös. Kotelonhan oli tuo mikä näkyi tuossa parissa kuvassa?
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

230:ssä eli bensakoneessa on erilainen tuo termarin kotelo. Tokihan on mahdollista että se tuossa dieselissäkin on rikki mutta eipä ole tullut noissa ikinä sellaista vikaa vastaan.
Vesipumppu on siis pois suljettu vaihtoehto? Juorureikähän on siis pumpun alla, tuossa yläpuolella näkyy vastaava reikä. Vähän kierroksia koneeseen ja pitäisi kyllä näkyä jos tiputtaa. Melko salakavalasti osaa sieltäkin tiputella ajonaikana.
jlzki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Ti 20.07.2010 18:56

nestvuoto

Viesti Kirjoittaja jlzki »

Laita nosturille ja ota alusmuovit pois.katsele koko kone ympäri,näkyykö valkeaa"hapettumaa". pyöritä konetta vähintään puoli tuntia. pitäis näkyä ulkopuoliset vuodot.
jlzki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Ti 20.07.2010 18:56

nestevuoto

Viesti Kirjoittaja jlzki »

jatkoa: mulla vuoti juorureijästä,näkyi hyvin alakautta pyöriessä.waterpumppi uusiin,ja homma ok! ps.helppo vaihtaa!
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

kyl se miullaki oli vesipumppu josta se salaa tuhnutti. (ja sit lisäks termarin kotelo)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
merssuman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Ke 22.09.2010 19:34

Viesti Kirjoittaja merssuman »

Noniin, seuraavat tapahtumat taas:

Kävin mätänetissä (n. 5km reissu) ja pinta oli taas laskenut sen 5mm. Eli johonkin syö ja kunnolla. Pohjapanssari ei ollut märkä, mutta oli jättänyt nyt lammikon alleen. Eli joko en näe mihin se tiputtaa, mutta jostain tiputtaa. Takakontissa on uus vesipumppu, joten se lähtee tänään vaihtoon. Otin vielä varmuudeksi uuden korkin paisariin, että on sekin sitten poissuljettu. Tuo vesipumppu on helppo irroittaa ja vaihtaa. Pitääkö järjestelmä ilmata korkki auki ja kaataen nestettä kun kone käy vai onko tuossa joku ilmausruuvi? Letkuja tietenkin puristellaan samalla..

Ainakin se kansivika on mielestäni poistettu, kun nyt kerran tiputtaa alleen. Hitto, ei kyllä missään vekottimessa ole vesi vielä poistunut noin nopeaan tahtiin :shock:

Ja sitten taas palasi vilkkujen toimimattomuus. Pitää niitäkin nyt oikeasti hiplailla ja etsiä vikaa. Onneksi on viikonloppu aikaa :P
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

eikö sivuvilkkujen johto mene suoraan etuvilkulta? Ne liittimet voi purkaa ja monesti ollu sisältä täysin hapettuneet.uutta tinaa vaan kantoihin.

systeemi täytee ja sit kone käyntiin ja lisää kaatamalla sitä mukaa. ilmausruuvua ei ainakaa bensoissa ole. dieselwanhuksessa on iha selkee ruuvi termarikotelon kannes.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Veikkaisin myös vesipumppua. Ei stä vuotoa ole helppo havaita.
Saako siihen juorureikään letkun kiinni? Jos saa, niin vedä letku
johonkin pikku purkkin ja katso, kertyykö nestettä.

Ota etuvilkku irti ja tarkastele liitintä. Liittimeltä lähtee haaroitus
sivuvilkulle. Haaroitus saattaa olla hapettunut, se sammuttaisi molemmat
polttimot (sivu- ja etuvilkun). Mittaa, tuleeko liittimelle 12 volttia vilkun
tahdissa (laita jännitemittarin maadoitus vaikka moottoriin). Jos tulee
jännitettä, mittaa maadoitus. Kytke vastusimittari vilkun maajohtoon ja
toinen pää moottoriin. Pitäisi olla nolla ohmia. Jos ei ole vastusmittaria,
kytke jokin 12 voltin laite akun plusnapaan ja maadoitus vilkun johtoon.
Esim. virtakynällä voi tehdä molemmat mittaukset.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
merssuman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Ke 22.09.2010 19:34

Viesti Kirjoittaja merssuman »

Jaahas, nyt löytyi vedensyöjän syy. Kävin (taas) mätänetissa hakemassa pari letkua vielä varmuuden vuoksi. Kun tulin pihaan, niin annoin koneelle kiekkaa ja kasvaan: vettä tippuu auton alta. Äkkiä pelti ylös ja tässä on "lähde":

http://i257.photobucket.com/albums/hh21 ... 000052.jpg
http://i257.photobucket.com/albums/hh21 ... 000051.jpg
http://i257.photobucket.com/albums/hh21 ... 000050.jpg

Sielähä se lätäkkö on. Mikäs hemmetti tossa nyt vuotaa? Toi lämppärille menevä liitosjuttu? Eli mikä tulee kanteen? Ainakin kaikkialta muualta kyseinen on kuiva, paitsi tuosta juuresta. Voiko tuota korvata esim. letkulla tms? Vai auttaisiko joku tiivisteaine? Samalla tietty vaihdan vesipumpun, kun kerran joutuu vedet tyhjentää..
merssuman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Ke 22.09.2010 19:34

Viesti Kirjoittaja merssuman »

Noniin, päivän saldo:

Vesipumppu vaihdettu, imusarja irti ja kyseistä (ilmeisesti tuloletku lämppäriltä?) ruuvattu osaksi auki. Ihan auki ei saa, kun öljynsuodatinkotelo on tiellä. Kannattaako tuonne väliin nyt laittaa mitä ainetta, ettei tihkuttaisi välistä? Mulla on motonetistä ostettua sitä tiivisteainetta mitä laitetaan esim vesipumpun väliin tiivistämään (kestää -55 ja +200´C). Jos siihen kierteeseen tuikkaisi sitä ja sitten vaan kovin kiinni? Mitä sanoo arvon raati?
merssuman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Ke 22.09.2010 19:34

Viesti Kirjoittaja merssuman »

Itselleni vastaten:

Laitoin tänään aamusella tiivisteainetta siihen kierteeseen ja "vähän" ulkopuolellekin. Kiersin tiukkaan kiinni takaisin ja jätin kuivumaan. Pesin samalla imusarjan yms roinat painepesurilla paksusta paskakerroksesta (osat oli tietty irti autosta). Iltapäivällä sitten kasaus ja vettä myllyyn. Saa nähä vuotaako enään. Toivotaan ettei..
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

eiköhän se tuolla tokene. mä antaisin odottaa 1vrk. Ne o huonosti kuivuvia liimoja.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
merssuman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Ke 22.09.2010 19:34

Viesti Kirjoittaja merssuman »

Sergey kirjoitti:eiköhän se tuolla tokene. mä antaisin odottaa 1vrk. Ne o huonosti kuivuvia liimoja.
Luulis joo. Katotaan tossa illalla mitä sanoo ja annetaan kuumailmapuhaltimella vähän aikasta kevättä, jos tuntuu vielä tahmeelta..
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ei se auta ;) tommosessa raossa se kuivuu max 2mm vuorokaudessa ja siihen ei vaikuta ilman lämpötila, paitsi pakkanen. Eli jos sauman leveys on 4mm, niin siihen menee 1vrk (2mm per puoli). Se ei myöskään kuivu lainkaan veden puolelta, joten sen 4mm leveän sauman kuivumiseen menee 2vrk jos laittaa vedet liian aikaisin.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
merssuman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Ke 22.09.2010 19:34

Viesti Kirjoittaja merssuman »

Nojoo, nyt meni vähän maku tuohon patenttiin. Kusee entistä enemmän sieltä, eikä varmaan olis auttanu vaikka olis laittanu koko purkin sitä tiiviste ainetta (ainiin, sekin purkki hajos, niin että alaosa pussahti ja puolet tuli käsille!). Ilmaus itse oli helppo systeemi, kun nosti paisarin vaan konetta korkeemmalle, niin hyvin ilmas. Mutta perkele ku kusee kyseinen paskaperkeleputki :evil: kun putkea vetää tai painaa, niin kusee entistä enemmän. Ja nyt kusee jo ilman, että kone käy. Mikäköhä tommosessa voi hajoo.. varmaan joku hiushalkeama, josta tuli "aukko" :cry:

Pakko se on veholt hakee uus. Käytettyä en laita, koska purku on sen verran kettumainen. Mikä tuon osan koodi on, kun en siitä putkesta mitään numeroita löytäny? Tai mikä tuon nimi on, kun tiskillä sitten kysyy? Ja mikäköhä perkele on hinta marmorilla :roll: puuuuuuuuuuh........

Toki jos jollain on EHJÄ ja HYVÄ käytetty, niin voin harkita............
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

olisko vähän samaa vikaa, kuin omassa ducatossa oli keväällä, eli paskat jäähdytysnesteet olleet koneessa liian kauan ja syövyttäneet paikkoja puhki :roll:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
merssuman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Ke 22.09.2010 19:34

Viesti Kirjoittaja merssuman »

napa kirjoitti:olisko vähän samaa vikaa, kuin omassa ducatossa oli keväällä, eli paskat jäähdytysnesteet olleet koneessa liian kauan ja syövyttäneet paikkoja puhki :roll:
Noh, oli mikä oli..

Ei nuo vanhat kyllä näyttäneet ollenkaan pahoilta. Tänään Veholle -->
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

merssuman kirjoitti:
napa kirjoitti:olisko vähän samaa vikaa, kuin omassa ducatossa oli keväällä, eli paskat jäähdytysnesteet olleet koneessa liian kauan ja syövyttäneet paikkoja puhki :roll:
Noh, oli mikä oli..

Ei nuo vanhat kyllä näyttäneet ollenkaan pahoilta. Tänään Veholle -->
vahinko/syöpyminen on voinut tapahtua jo 10 vuotta sitten ja saatu korjattua syylärisementillä tai muulla poppakonstilla...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Vastaa Viestiin