w124 300dt ja mynä-diesel pumpunsäätö

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
lauri-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: La 28.02.2009 11:37
Paikkakunta: Huittinen

w124 300dt ja mynä-diesel pumpunsäätö

Viesti Kirjoittaja lauri- »

Ajattelin lähettää mynä-dieseliin mersuni pumpun pelkkään säätöön, kannattaako homma jos aion pitää moottorin muuten täisin vakiona?
Kuinka paljon pelkästä säädöstä voi yleensäkkään tulla lisää hevosvoimia, ilman että konetta tarvisi muuten virittää
Avatar
Johtaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ke 04.03.2009 19:18

Viesti Kirjoittaja Johtaja »

Itseänikin kiinnostaa, että saisinko pumpun säädätyksellä vakioelementeillä tehoa vielä hivenen lisää? Vai onko se 150-160 hevosta om602:sesta se maksimi vaikka mitä tekis vakioelementeillä, itellä senverran ja ite säätäny syötöt tappiin
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

300D turbosta lähtee noin 170-180hv kun pumpun saa säädettyä ihan tappiin.

Samalla kaavalla 250D turbosta noin 140-150.

Välijäähdyttimen lisäyksellä saattaa jokusen hevosen saada lisää. Ja samalla mielenrauhan sylinterikannen kestosta.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Ei niitä pumpun ruiskutusmääriä kannattaisi ominpäin alkaa ruuvailemaan...menee vaan entistä pahemmaksi tilanne.
Tietämättään pahimmassa tapauksessa moottori rikkoontuu yllättäen.
Ruiskutuspumppujen säätö tehdään vain siihen kuuluvalla pumppupenkissä, jossa ruiskutusmäärät vakioidaan tasamääräiseksi mahdollisimman tarkasti. Pumppua ajetaan penkissä kaikilla kierrososa-alueilla, jolla varmistetaan moottorin toiminnallinen varmuus.

Kyllähän moottorin virittämisessä on paljon muutakin kun lisätä polttoainemääriä. Tehoja kyllä saadaan muullakin tavoin lisättyä, kunhan vaan tietää mitä tekee. Omatoimiset virittelyt ei kannata. Ajoneuvojen moottoreita on saatavissa oikeaoppisesti korotettuna viritysastetta.
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

No mutta eikös tuossa nimenomaan kysytty vakiopumpun säädättämisestä osaavalla pajalla eikä ominpäin ruuvailemisesta!???

Sen verran noista tiedän, että mynän max säädöillä olevalla vakiopumpulla tulee se 180hp OM603:sesta, kun perus asiat on kunnossa. Pikku kikkailulla vähän enemmänkin, mutta 200hp lukemiin vakiopumppu ei riitä.
rumilus kirjoitti:Ajoneuvojen moottoreita on saatavissa oikeaoppisesti korotettuna viritysastetta.
Tä??? Saisko saman suomeksi sillain et vähemmänkin kouluja käynyt ymmärtäisi?
Avatar
Mika.S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 01.03.2005 22:49

Viesti Kirjoittaja Mika.S »

Petehri kirjoitti:Sen verran noista tiedän, että mynän max säädöillä olevalla vakiopumpulla tulee se 180hp OM603:sesta, kun perus asiat on kunnossa. Pikku kikkailulla vähän enemmänkin, mutta 200hp lukemiin vakiopumppu ei riitä.
Mulla tuli muistaakseni 191hp vakiopumpulla, raatikaisen coolerilla, suoralla putkella (yks läpivirtaava vaimennin) ja greenin filtterillä :idea:
MB w124 300DTurbo -91
Ex. MB w124 250D -86 (vanha 200D Taxi) Powered by PP Diesel
http://s105.photobucket.com/albums/m238/MikaS_03/
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Petehri[[b]b] kirjoitti:No mutta eikös tuossa nimenomaan kysytty vakiopumpun säädättämisestä osaavalla pajalla eikä ominpäin ruuvailemisesta[/b]!???[/b]

Sen verran noista tiedän, että mynän max säädöillä olevalla vakiopumpulla tulee se 180hp OM603:sesta, kun perus asiat on kunnossa. Pikku kikkailulla vähän enemmänkin, mutta 200hp lukemiin vakiopumppu ei riitä.
rumilus kirjoitti:Ajoneuvojen moottoreita on saatavissa oikeaoppisesti korotettuna viritysastetta.
Tä??? Saisko saman suomeksi sillain et vähemmänkin kouluja käynyt ymmärtäisi?


Ajoneuvoihin on saatavissa oikeaoppisesti viritettyjä voimalähteitä korotettuna alkuperäismoottorin perusmoottoriin tehdyillä muutoksilla, siis sellaisten ammattilaisten tekemiä muutoksia, joilla on kyky-osaaminen ja välineet turvalliseen moottorimanipulointiin.
Vastasin ketjussa olevaan kommenttiin, jossa henkilö retosteli omien säätöjen tuoneen niin ja niin paljon voimaa moottoriin. Korostan edelleenkin, että tämänkin foorumin käyttäjäkunnassa ei ole riittävää tietotaitoa oikeaoppiseen moottorin virittämiseen...se tarvittava tietotaito puuttuu. Vastauksesi myös antaa ymmärtää, että jos luetun ymmärtäminen tuottaa vaikeuksia, niin lopputuloskin on sen mukainen.
-Hannu-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: To 07.07.2005 18:25

Viesti Kirjoittaja -Hannu- »

rumilus kirjoitti:
Petehri[[b]b] kirjoitti:No mutta eikös tuossa nimenomaan kysytty vakiopumpun säädättämisestä osaavalla pajalla eikä ominpäin ruuvailemisesta[/b]!???[/b]

Sen verran noista tiedän, että mynän max säädöillä olevalla vakiopumpulla tulee se 180hp OM603:sesta, kun perus asiat on kunnossa. Pikku kikkailulla vähän enemmänkin, mutta 200hp lukemiin vakiopumppu ei riitä.
rumilus kirjoitti:Ajoneuvojen moottoreita on saatavissa oikeaoppisesti korotettuna viritysastetta.
Tä??? Saisko saman suomeksi sillain et vähemmänkin kouluja käynyt ymmärtäisi?


Ajoneuvoihin on saatavissa oikeaoppisesti viritettyjä voimalähteitä korotettuna alkuperäismoottorin perusmoottoriin tehdyillä muutoksilla, siis sellaisten ammattilaisten tekemiä muutoksia, joilla on kyky-osaaminen ja välineet turvalliseen moottorimanipulointiin.
Vastasin ketjussa olevaan kommenttiin, jossa henkilö retosteli omien säätöjen tuoneen niin ja niin paljon voimaa moottoriin. Korostan edelleenkin, että tämänkin foorumin käyttäjäkunnassa ei ole riittävää tietotaitoa oikeaoppiseen moottorin virittämiseen...se tarvittava tietotaito puuttuu. Vastauksesi myös antaa ymmärtää, että jos luetun ymmärtäminen tuottaa vaikeuksia, niin lopputuloskin on sen mukainen.
Onko näissä "moottorimanipuloinneissa" käytössä siis jo se asiantuntijan kuuluisa öljynLAUHDUTINKIN?
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

-Hannu- kirjoitti:
rumilus kirjoitti:
Petehri[[b]b] kirjoitti:No mutta eikös tuossa nimenomaan kysytty vakiopumpun säädättämisestä osaavalla pajalla eikä ominpäin ruuvailemisesta[/b]!???[/b]

Sen verran noista tiedän, että mynän max säädöillä olevalla vakiopumpulla tulee se 180hp OM603:sesta, kun perus asiat on kunnossa. Pikku kikkailulla vähän enemmänkin, mutta 200hp lukemiin vakiopumppu ei riitä.
rumilus kirjoitti:Ajoneuvojen moottoreita on saatavissa oikeaoppisesti korotettuna viritysastetta.
Tä??? Saisko saman suomeksi sillain et vähemmänkin kouluja käynyt ymmärtäisi?


Ajoneuvoihin on saatavissa oikeaoppisesti viritettyjä voimalähteitä korotettuna alkuperäismoottorin perusmoottoriin tehdyillä muutoksilla, siis sellaisten ammattilaisten tekemiä muutoksia, joilla on kyky-osaaminen ja välineet turvalliseen moottorimanipulointiin.
Vastasin ketjussa olevaan kommenttiin, jossa henkilö retosteli omien säätöjen tuoneen niin ja niin paljon voimaa moottoriin. Korostan edelleenkin, että tämänkin foorumin käyttäjäkunnassa ei ole riittävää tietotaitoa oikeaoppiseen moottorin virittämiseen...se tarvittava tietotaito puuttuu. Vastauksesi myös antaa ymmärtää, että jos luetun ymmärtäminen tuottaa vaikeuksia, niin lopputuloskin on sen mukainen.
Onko näissä "moottorimanipuloinneissa" käytössä siis jo se asiantuntijan kuuluisa öljynLAUHDUTINKIN?
Joo...kyllä moottoritekniikassa öljyjä lauhdutetaan..oikeaoppisesti.
Täytyisi tuntea tekniikan...paineiden fysikaaliset ominaisuudet erilaisilla väliaineilla. Ja ennekaikkea ymmärtää toiminnan tarkoitus...siihen ei riitä pelkkä lukutaito tai luetun ymmärtäminen...jos ei ymmärrä mitä asialla tarkoitetaan.
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

rumilus kirjoitti:foorumin käyttäjäkunnassa ei ole riittävää tietotaitoa oikeaoppiseen moottorin virittämiseen
Se on hyvä että kerrankin tunnistat omatkin puutteesi.
-Hannu-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: To 07.07.2005 18:25

Viesti Kirjoittaja -Hannu- »

rumilus kirjoitti:
-Hannu- kirjoitti:
rumilus kirjoitti:
Petehri[[b]b] kirjoitti:No mutta eikös tuossa nimenomaan kysytty vakiopumpun säädättämisestä osaavalla pajalla eikä ominpäin ruuvailemisesta[/b]!???[/b]

Sen verran noista tiedän, että mynän max säädöillä olevalla vakiopumpulla tulee se 180hp OM603:sesta, kun perus asiat on kunnossa. Pikku kikkailulla vähän enemmänkin, mutta 200hp lukemiin vakiopumppu ei riitä.
rumilus kirjoitti:Ajoneuvojen moottoreita on saatavissa oikeaoppisesti korotettuna viritysastetta.
Tä??? Saisko saman suomeksi sillain et vähemmänkin kouluja käynyt ymmärtäisi?


Ajoneuvoihin on saatavissa oikeaoppisesti viritettyjä voimalähteitä korotettuna alkuperäismoottorin perusmoottoriin tehdyillä muutoksilla, siis sellaisten ammattilaisten tekemiä muutoksia, joilla on kyky-osaaminen ja välineet turvalliseen moottorimanipulointiin.
Vastasin ketjussa olevaan kommenttiin, jossa henkilö retosteli omien säätöjen tuoneen niin ja niin paljon voimaa moottoriin. Korostan edelleenkin, että tämänkin foorumin käyttäjäkunnassa ei ole riittävää tietotaitoa oikeaoppiseen moottorin virittämiseen...se tarvittava tietotaito puuttuu. Vastauksesi myös antaa ymmärtää, että jos luetun ymmärtäminen tuottaa vaikeuksia, niin lopputuloskin on sen mukainen.
Onko näissä "moottorimanipuloinneissa" käytössä siis jo se asiantuntijan kuuluisa öljynLAUHDUTINKIN?
Joo...kyllä moottoritekniikassa öljyjä lauhdutetaan..oikeaoppisesti.
Täytyisi tuntea tekniikan...paineiden fysikaaliset ominaisuudet erilaisilla väliaineilla. Ja ennekaikkea ymmärtää toiminnan tarkoitus...siihen ei riitä pelkkä lukutaito tai luetun ymmärtäminen...jos ei ymmärrä mitä asialla tarkoitetaan.
Hienoa, että olet viimeinkin ymmärtänyt ja vastasit itse itsellesi kahdessa viimeisessä lauseessasi. Toivottavasti tästä eteenpäin keskustelu jatkuu taas asiallisena ja voit itse keskittyä öljyjen lauhdutteluun.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Molemmille aikaisemmille vastaajille todettakoon, että on helppo vastailla ja kertoa totuuksia, kun niistä tietää. Itselläni ei ole mitään ongelmaa moottoreiden virittelyn suhteen, mutta tätä foorumia seuraillessa, tämä tietotaito käyttäjäkunnalta puuttuu.
Lauhduttamiseen ja jäähdyttämiseen liittyy selkeä yhtäläisyys, mutta sitä näköjään edellinen vastaaja ei ole oivaltanut. Mikähän se määräävä tekijä on kysymyksessä, milloin lauhdutetaan ja milloin jäähdytetään...minä tiedän. :lol:
Viimeksi muokannut rumilus, La 25.09.2010 11:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
lauri-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: La 28.02.2009 11:37
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja lauri- »

Mika.T kirjoitti:300D turbosta lähtee noin 170-180hv kun pumpun saa säädettyä ihan tappiin.

Samalla kaavalla 250D turbosta noin 140-150.

Välijäähdyttimen lisäyksellä saattaa jokusen hevosen saada lisää. Ja samalla mielenrauhan sylinterikannen kestosta.
Kuinka paljon sitä kannattais sitten säädätyttää jos ei ole tulossa ic:tä eikä kone rupeisi nosteleen lämpöjä ym.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kyllä sen kestää ruuvailla tappiin mutta sen jälkeen esilämmitys ja jälkikäyttö on entistä suuremmassa roolissa.

Tosin ainahan noita "pitkiä" koneita kannattaa lämmitys/jäähdytys käyttää ennenkuin niitä aletaan reilummalla kaasulla käyttämään / Kovan ajon jälkeen sammutetaan.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Tosin ainahan noita "pitkiä" koneita kannattaa lämmitys/jäähdytys käyttää ennenkuin niitä aletaan reilummalla kaasulla käyttämään / Kovan ajon jälkeen sammutetaan.[/quote]

Kyllä näin on...tasauslämmöt ovat tärkeitä määrääviä tekijöitä ruiskutuksen harmonisoinnin lisäksi. Tärkeintä kuitenkin on värähtelyjen eliminoiminen.
patroltd
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 129
Liittynyt: La 24.07.2010 23:36

Viesti Kirjoittaja patroltd »

Yllättävän kivoja tehoja sitä vaan amatöörit autoista ottaa ja niillä autoilla ajetaan värähtelyistä huolimatta, osalla paljonkin. 8)
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Kannattaa muistaa, että jokapäiväisessä ajossa moottorin
parantunut vääntö alakierroksilla tuo lisää voimaa ja sitäkautta
piristetty auto tuntuu paljon virkeämmältä kuin huipputeholukemasta
voisi päätellä.

Huipputeho saavutetaan yleensä suurimmilla kierroksilla,
joita käytetään vain hetkellisesti. Moottori käy melkein koko ajan
pienemmillä kierroksilla, kun autoa ajetaan.

Moottorin kestävyyden kannalta on tärkeää, ettei
1. oteta ajossa niin paljon tehoa, että moottori sulaa, eli ajeta pitkiä
aikoja kaasu pohjassa ja asuntovaunu koukussa ylämäkeen
2. hajoteta moottoria muilla tavoilla, lähinnä kuormittamalla kylmää
moottoria alikierroksilla, kun voiteleva öljykalvo ei ole vielä
muodostunut laakereihin; tai ottamalla liikaa ylikierroksia, jolloin
moottori värähtelee ja kuluu tai jokin osa hajoaa.

Ylikuuma moottori voi myös leikata kiinni, kun lämpölaajeneminen
ylittää sille varatun tilan, siis laajentunut mäntä juuttuu sylinteriin.
Väljäksi ajettu moottori on tässä suhteessa parempi kuin tiukka moottori.

Jos ajelee järkevästi, niin moottori kestää paremmin. Jos haluaa ajaa
rankasti, pitää vaihtaa isompi turbo ja lisätä välijäähdytin ja öljynjäähdytin
ja vielä ehkä avata sitä pakopuoltakin. Näillä eväillä moottori jäähtyy
paremmin.

Rumilus kai tarkoitti, että kannattaa ostaa valmiiksi tarpeeksi
suuritehoinen moottori, jossa valmistaja on ottanut kestävyyden
huomioon. Itse olen sitä mieltä, että noissa rivipumppumoottoreissa
on ainakin 20% viritysvaraa - ilman muita muutoksia. Vakiopumputkin on
säädetty vain tietyllä toleranssilla ja melkein aina huippukierroksia voi
hiukan nostaa ilman, että edes poiketaan valmistajan antamista rajoista.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
-Hannu-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: To 07.07.2005 18:25

Viesti Kirjoittaja -Hannu- »

rumilus kirjoitti:Tosin ainahan noita "pitkiä" koneita kannattaa lämmitys/jäähdytys käyttää ennenkuin niitä aletaan reilummalla kaasulla käyttämään / Kovan ajon jälkeen sammutetaan.


Kyllä näin on...tasauslämmöt ovat tärkeitä määrääviä tekijöitä ruiskutuksen harmonisoinnin lisäksi. Tärkeintä kuitenkin on värähtelyjen eliminoiminen.[/quote]

Vau! Pääsit sitten taas siihen värähtelyfetissiisi. Aika kauan se tosin kestikin...
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

-Hannu- kirjoitti:
rumilus kirjoitti:Tosin ainahan noita "pitkiä" koneita kannattaa lämmitys/jäähdytys käyttää ennenkuin niitä aletaan reilummalla kaasulla käyttämään / Kovan ajon jälkeen sammutetaan.


Kyllä näin on...tasauslämmöt ovat tärkeitä määrääviä tekijöitä ruiskutuksen harmonisoinnin lisäksi. Tärkeintä kuitenkin on värähtelyjen eliminoiminen.
Vau! Pääsit sitten taas siihen värähtelyfetissiisi. Aika kauan se tosin kestikin...[/quote]

Jep...siitähän tässä tekniikassa on viimekädessä kysymys...harva vaan sen oivaltaa ja ymmärtää.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5518
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja S202 »

Hah hah hah. Ykskään 603 vakiopumppu tappiin ruuvailtuna ei ole hajonnut värähtelyjen takia. Tokihan tässäkin pätee se murphyn laki mutta kuitenkin. Eihän tässä uskalla enää tietokonettakaan käyttää kun tuo tuuletin tuntuu värähtelevän niin kamalasti :shock:
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

S202 kirjoitti:Hah hah hah. Ykskään 603 vakiopumppu tappiin ruuvailtuna ei ole hajonnut värähtelyjen takia. Tokihan tässäkin pätee se murphyn laki mutta kuitenkin. Eihän tässä uskalla enää tietokonettakaan käyttää kun tuo tuuletin tuntuu värähtelevän niin kamalasti :shock:
Näyttää ja kuulostaa, että sanomiseni meni sinukin osalta kuuroille korville.
Kannattaisi lukea sanomiseni huolella, että ymmärtää mitä asiasta kerron.
Kun nyt puhutaan polttomoottoreista ja niiden värähtelyistä, eikä mistään pumpun värähtelyistä...ne ovat aivan kaksi eri asiaa.
Ja toiseksi polttomoottoritekniikka on aivan eri asia kuin sähkömoottoritekniikka.
Pienetkin muutokset polttomoottoritekniikassa saavat aikaan epänormaalin tilan suunnitellulle moottorille, siten ei kannata ruiskutusmääriäkään muutella alkuperäisestä asetuksesta. Jos niin tekee, on tehtävä muutakin moottorin tasapainoon saamiseksi.
Nämä kertomani kyllä löytyy alan kirjallisuudesta, jos vaan on haluaa tutkia asiaa.
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1603
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Rumiluksen pitäisi kirjoittaa sellainen kaikenkattava oikeaoppisen virittämisen käsikirja. Tiedonpuutteesta ei ainakaan jäisi kiinni. Noilla royalteilla tienaisi paljon paremmin kun näiden vanhojen romujen osakaupalla. Minä ilmottaudun ainakin ostamaan sen opuksen, kun kiinnostaisi noita omia autoja piristää oikeaoppisesti.
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

Pakkohan noita tehtaan inssin ylivahvoja moottorin osia on hieman heikentää. Ei näillä nyt mitään satojatuhansia parane ajaa, koska sehän olis harrastuksen surma. Tärinöitä ja värinöitäkin tällä saa aikaiseksi ja ajaminen on kuin HD:lla konsanaan... :shock:
Kuva
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

norsu kirjoitti:Pakkohan noita tehtaan inssin ylivahvoja moottorin osia on hieman heikentää. Ei näillä nyt mitään satojatuhansia parane ajaa, koska sehän olis harrastuksen surma. Tärinöitä ja värinöitäkin tällä saa aikaiseksi ja ajaminen on kuin HD:lla konsanaan... :shock:
[ http://i50.photobucket.com/albums/f336/valonvieja/23032009082-pieni.jpg ]
Ei kuvanmukaisessa toimenpiteessä kampiakselia heikennetä, vaan yritetään kampiakselin liikkuvia massoja vähentää...tosin huonolla menestyksellä.

Kuvanmukaisella toimenpiteillä suoritettu kevennys lägille on aivan järjetön- ja turha toimenpide, ja siten tekijä ei tiedä mitä tekee. Mistähän kyseinen koneistaja aikoo saada kiertokangen + männän tasapainoon suhteessa längen massan suhteen. On niitä melkoisia hihhuleita maanpäällä. :lol:
teejay
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Su 07.11.2004 20:10

Viesti Kirjoittaja teejay »

Melekonen kaveri tää, nauraa ja halaveksuu muiden touhuja ja ite vaan jauhaa kirjafaktaa sun muuta, varmasti tiedät ja ehkä osaatkin paljon mutta ei paljoa kunnioitusta herätä tuolla ulosannilla. Lähinnä ärsyttää kaikkia muita, toisit edes tietämystäs positiivisessä mielessä esille, mutta aina negatiivistä tekstiä, ei kummakaa miks kaikki sua vastaan käyvät.
EdVonV
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Su 07.12.2008 15:20

Viesti Kirjoittaja EdVonV »

On se kumma kun sama saatanan trolli eksyy taas pätemään. Tämän ketjun alkuperäinen aihe ei käsittääkseni liity millään tavalla näihin värinöihin..?
Koita rumilus väristä keskenäs tietojesi kanssa ja jätä nämä foorumit meille vähemmän ymmärtäville.
Emme ole tietojesi arvoisia..
Moderaattorit voisi pikkuhiljaa puuttua näiden ketjujen pilaamisiin. Alkaa v1tuttaa koko foorumi tämän yhden pellen takia
Viimeksi muokannut EdVonV, La 25.09.2010 19:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
EdVonV
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Su 07.12.2008 15:20

Re: w124 300dt ja mynä-diesel pumpunsäätö

Viesti Kirjoittaja EdVonV »

lauri- kirjoitti:Ajattelin lähettää mynä-dieseliin mersuni pumpun pelkkään säätöön, kannattaako homma jos aion pitää moottorin muuten täisin vakiona?
Kuinka paljon pelkästä säädöstä voi yleensäkkään tulla lisää hevosvoimia, ilman että konetta tarvisi muuten virittää
Kannattaa. Ajettavuus paranee kun vääntö lisääntyy. Hevosvoimista ei kannata huolehtia. Persdyno kertoo tarpeeksi.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5518
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja S202 »

rumilus kirjoitti:
S202 kirjoitti:Hah hah hah. Ykskään 603 vakiopumppu tappiin ruuvailtuna ei ole hajonnut värähtelyjen takia. Tokihan tässäkin pätee se murphyn laki mutta kuitenkin. Eihän tässä uskalla enää tietokonettakaan käyttää kun tuo tuuletin tuntuu värähtelevän niin kamalasti :shock:
Näyttää ja kuulostaa, että sanomiseni meni sinukin osalta kuuroille korville.
Kannattaisi lukea sanomiseni huolella, että ymmärtää mitä asiasta kerron.
Kun nyt puhutaan polttomoottoreista ja niiden värähtelyistä, eikä mistään pumpun värähtelyistä...ne ovat aivan kaksi eri asiaa.
Ja toiseksi polttomoottoritekniikka on aivan eri asia kuin sähkömoottoritekniikka.
Pienetkin muutokset polttomoottoritekniikassa saavat aikaan epänormaalin tilan suunnitellulle moottorille, siten ei kannata ruiskutusmääriäkään muutella alkuperäisestä asetuksesta. Jos niin tekee, on tehtävä muutakin moottorin tasapainoon saamiseksi.
Nämä kertomani kyllä löytyy alan kirjallisuudesta, jos vaan on haluaa tutkia asiaa.
Kuka tässä nyt on mistään helvetin pumpun värinöistä puhunut? Se vaan kun joku kysyy syötön lisäyksestä niin sä saat aina käännettyä sen asian tohon saatanan värisemiseen. ketun värinät kutonen ei tärise ja sillä selvä
patroltd
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 129
Liittynyt: La 24.07.2010 23:36

Viesti Kirjoittaja patroltd »

Hei RUMILUS, vaikuttaako kangen ja männän paino suorassa moottorissa kampiakselin tasapainoon?
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

[quote="patroltd"]Hei RUMILUS, vaikuttaako kangen ja männän paino suorassa moottorissa kampiakselin tasapainoon?[/quote]

Vaikuttaa. Kaikissa mäntämoottorityypeissä kaikki liikkuvat massat vaikuttaa kampiakselin tasapainoon.
En vastaile asiassa enää kysymyksiin...se on pätemistä ja trollia.
Pysytään alkuperäisessä aiheessa.
Viimeksi muokannut rumilus, La 25.09.2010 21:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lukittu