W124 lämpömittarin anturi rikki?
W124 lämpömittarin anturi rikki?
Kojetaulussa lämpömittari nollilla, ei paljon viitsisi ajella kun se ei toimi. Aloin sitten metsästämään tätä anturia, joskos vika olisi siinä.
Onko tämä kyseinen anturi? oli lähestulkoon irti, ei asetu paikoilleen enään.
Onko tämä kyseinen anturi? oli lähestulkoon irti, ei asetu paikoilleen enään.
Viimeksi muokannut HuckJam, La 19.10.2013 12:07. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 40
- Liittynyt: Ti 06.07.2010 16:50
- Paikkakunta: Turkhauta
No ei sitä voi tietää, jollei mittaa tai muutoin totea. Anturissa, johdossa tai mittaristossa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: W124 lämpömittarin anturi rikki?
Joo-o, päivitystä tilanteeseen:
- Uusi anturi paikoillaan, ei vaikutusta. Anturi hiukan eri malllinen, sininen kaulus mustan sijaan. Pitäsi olla vastaava kuitenkin.
- Mittariston kolvaukset uusiksi, ei vaikutusta (öljynpaine-mittari tosin lopetti seilaamisen, piristi päivää)
- Moottorin puoleinen osa johdosta uusittu, ei vaikutusta.
Vaikea uskoa, että tuolla suojien sisässä menevä johto olisi päässyt hapettumaan/rispaantumaan. Ideoita, missä vika voisi vielä olla
- Uusi anturi paikoillaan, ei vaikutusta. Anturi hiukan eri malllinen, sininen kaulus mustan sijaan. Pitäsi olla vastaava kuitenkin.
- Mittariston kolvaukset uusiksi, ei vaikutusta (öljynpaine-mittari tosin lopetti seilaamisen, piristi päivää)
- Moottorin puoleinen osa johdosta uusittu, ei vaikutusta.
Vaikea uskoa, että tuolla suojien sisässä menevä johto olisi päässyt hapettumaan/rispaantumaan. Ideoita, missä vika voisi vielä olla
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 467
- Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
- Paikkakunta: Tukholma
Re: W124 lämpömittarin anturi rikki?
Ettei sulla ole lisää antureita siinä kannessa tai mahdollisesti muualla.
Noita antureitahan on välillä useampikin esim. yks hehkutukselle ja toinen ns. mittarin lämpöanturi.
Joo pitkältä haettua mutta...
Ja onhan noita tarvike mittareita vaikka motonetistä jonka voi laittaa siks aikaa kunnes vika on selvitetty jos huolettaa lämmöt. Monessa uudessa autossa ei ole edes koko mittaria olemasakaan.
Noita antureitahan on välillä useampikin esim. yks hehkutukselle ja toinen ns. mittarin lämpöanturi.
Joo pitkältä haettua mutta...
Ja onhan noita tarvike mittareita vaikka motonetistä jonka voi laittaa siks aikaa kunnes vika on selvitetty jos huolettaa lämmöt. Monessa uudessa autossa ei ole edes koko mittaria olemasakaan.
Viimeksi muokannut Turbocompound, Pe 21.01.2011 00:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
A170cdi-00 1999-
Re: W124 lämpömittarin anturi rikki?
Pitääpä tarkistaa, ei ollenkaan mahdoton ajatus
Re: W124 lämpömittarin anturi rikki?
Ei tunnu löytyvän... Tuo anturi, jonka vaihdoin on tämän näköinen.
Uusi anturi on hiukan pidempi, sinisellä reunuksella. luulisi sen näyttävän edes väärin, jos virta kulkisi mittarille asti
Pitää tosiaan viritellä joku bilteman tuulitunneli-anturi, jos ei vikaa ala löytymään
EDIT: ja moottori oli sitten vapari OM603, en muistanut mainita ensimmäisessä postauksessa.
Uusi anturi on hiukan pidempi, sinisellä reunuksella. luulisi sen näyttävän edes väärin, jos virta kulkisi mittarille asti
Pitää tosiaan viritellä joku bilteman tuulitunneli-anturi, jos ei vikaa ala löytymään
EDIT: ja moottori oli sitten vapari OM603, en muistanut mainita ensimmäisessä postauksessa.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 40
- Liittynyt: Ti 06.07.2010 16:50
- Paikkakunta: Turkhauta
Re: W124 lämpömittarin anturi rikki?
Onkohan anturi oikea?
Minulla meni kansiremontissa ristiin kannessa oleva ja putkimokkulassa oleva lämpötila-anturi (flekti), kun oli sama kierre.
Lämpömittari ei näyttänyt mitään, mutta flekti pyöri koko ajan.
En muista väriä, kun putkihässäkän läpi oli erinomaisen mielenkiintoista vaihtaa tuo toinen. Värit oli kuitenkin erivärisiä em antureilla.
Minulla meni kansiremontissa ristiin kannessa oleva ja putkimokkulassa oleva lämpötila-anturi (flekti), kun oli sama kierre.
Lämpömittari ei näyttänyt mitään, mutta flekti pyöri koko ajan.
En muista väriä, kun putkihässäkän läpi oli erinomaisen mielenkiintoista vaihtaa tuo toinen. Värit oli kuitenkin erivärisiä em antureilla.
W124 300tdt -92 farkku
W210 270cdi -01 farkku
W210 270cdi -01 farkku
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 467
- Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
- Paikkakunta: Tukholma
Re: W124 lämpömittarin anturi rikki?
Moro!
Ois mukava tietää lopettiko mittari toimimasta yhtä äkkiä vai onko se toiminut "koskaan" jne. mut asiaan.
Tuo antura on mielestäni väärän tyypinen. Siellä on tai toisin sanottuna pitäis olla kaks vierekkäin. Sun eka viestissä oli kuva jossa antura oli ja sen vieressä "vesitulppa". Siihen kun hommaat tällaisen anturan niin VOIS EHKÄ auttaa asiaan. Mistä sä sille johdon keksit on kans
Alemmassa kuvassa sun antura on tuo 555(SENDER UNIT TEMPERATURE SENDER UNIT, IDLING CONTROL) ja sulla pitäis mun mielsetä olla myös tuo 552( SENDER UNIT WATER TEMPERATURE GAUGE)
Mikä noista kolmesta 552 anturoista sulla pitää olla en tiedä sillä pitää tietää tarkkasti auton "tyyppi".
Tarvii myös muita osia kuten alemmasta kuvasta käy ilmi. 540, 543, 558.
http://www.auto-parts.spb.ru/cat/cats/m ... ent=dr2000" onclick="window.open(this.href);return false;
En ole varma asiasta että onko näin mutta ns. villi arvaus.
Ps. Kun itsellä ei ole minkäänlaista tausta tietoa autosta niin
On sattunut niin monta rautalanka, lisänappi ja "painon kevennyksiä" jne. mitä lie virityksiä matkan varella "mersu kuskien" jäljiltä että huh.huh, kuinka mersuja korjataan halvalla.
Oho! No niipä tietysti "iso-Timppa" kerkes ensin koska kirjoitan niin hitaasti
Ois mukava tietää lopettiko mittari toimimasta yhtä äkkiä vai onko se toiminut "koskaan" jne. mut asiaan.
Tuo antura on mielestäni väärän tyypinen. Siellä on tai toisin sanottuna pitäis olla kaks vierekkäin. Sun eka viestissä oli kuva jossa antura oli ja sen vieressä "vesitulppa". Siihen kun hommaat tällaisen anturan niin VOIS EHKÄ auttaa asiaan. Mistä sä sille johdon keksit on kans
Alemmassa kuvassa sun antura on tuo 555(SENDER UNIT TEMPERATURE SENDER UNIT, IDLING CONTROL) ja sulla pitäis mun mielsetä olla myös tuo 552( SENDER UNIT WATER TEMPERATURE GAUGE)
Mikä noista kolmesta 552 anturoista sulla pitää olla en tiedä sillä pitää tietää tarkkasti auton "tyyppi".
Tarvii myös muita osia kuten alemmasta kuvasta käy ilmi. 540, 543, 558.
http://www.auto-parts.spb.ru/cat/cats/m ... ent=dr2000" onclick="window.open(this.href);return false;
En ole varma asiasta että onko näin mutta ns. villi arvaus.
Ps. Kun itsellä ei ole minkäänlaista tausta tietoa autosta niin
On sattunut niin monta rautalanka, lisänappi ja "painon kevennyksiä" jne. mitä lie virityksiä matkan varella "mersu kuskien" jäljiltä että huh.huh, kuinka mersuja korjataan halvalla.
Oho! No niipä tietysti "iso-Timppa" kerkes ensin koska kirjoitan niin hitaasti
A170cdi-00 1999-
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 40
- Liittynyt: Ti 06.07.2010 16:50
- Paikkakunta: Turkhauta
Re: W124 lämpömittarin anturi rikki?
Kävin katsomassa. Juuri tuon näköinen kanta(2-napainen), kuin eo. kuvassa. Oli eo. kuvan 552 paikalla. Väristä en ole ihan varma, mutta näytti vihreältä led-taskulampun sinertävässä valossa. Kannen sivureiìssä ei muita antureita.
Tuo sinun vaihtama anturi näyttää juuri tuolta flektin anturilta, mikä on siinä vesiletkun mokkulassa.(Ainakin minulla, turbo).
Voisiko johdot ylettää ristiin?
Tuo sinun vaihtama anturi näyttää juuri tuolta flektin anturilta, mikä on siinä vesiletkun mokkulassa.(Ainakin minulla, turbo).
Voisiko johdot ylettää ristiin?
W124 300tdt -92 farkku
W210 270cdi -01 farkku
W210 270cdi -01 farkku
Re: W124 lämpömittarin anturi rikki?
no jos mittarille mikä on kunnossa tulee plussa ja miinus nin ruvetaan katteleen sitä anturia onko poikki kaput vai sanoneensa irti tästä mualimasta.Niinkuin Sanoisi Pate.
Re: W124 lämpömittarin anturi rikki?
Kiitos vastauksista, piti käydä taskulampun kanssa tiiraamassa nuo anturin viereiset paikat. tuossa 525 paikalla oli myös anturi, mustalla litteällä liittimellä (kuvan mukaan siinä ei pitäisi olla mitään?). Oli niin ahdasta etten tähän hätään saanut siitä suojaa irti, mutta se voisi hyvinkin olla tuo 2-napainen vihreäkantainen anturi. sille tulevat johdot olivat sinipunainen ja ruskea-sininen. Vika on tosiaan ollut "uudesta" asti, eli jonkilainen purkkaviritelmä on hyvinkin mahdollinen. Pitää huomenna ajaa auto talliin ja tarkistaa tuo toinen mahdollinen anturi. Ja tuo anturien ristiin kytkentä ei kuulosta mahdottomalta sekään
Re: W124 lämpömittarin anturi rikki?
Sehän se oli, vihreä kaksnapainen anturi, uutta tilaukseen. Oli kyllä tiukassa paikassa, onneksi ei hajonnut muuta kuin liitin
Edit: kokeilin noita antureita päikseen, ei vaikutusta. ABS-valo tosin syttyi palamaan
Edit: kokeilin noita antureita päikseen, ei vaikutusta. ABS-valo tosin syttyi palamaan
Re: W124 lämpömittarin anturi rikki?
Ja ei toimi kierrosmittarikaan, menipä hankalaksi.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 467
- Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
- Paikkakunta: Tukholma
Re: W124 lämpömittarin anturi rikki?
Käytä sanaa ylijännitesuojarele ja hakua.HuckJam kirjoitti:Ja ei toimi kierrosmittarikaan, menipä hankalaksi.
Sulakkeet käyty läpi? Noin yleisesti.
Rele sulake?ok korjaa tai vaihda rele.
Tommonen esimerkki kuva.
Tuolla akun takana.
A170cdi-00 1999-
Re: W124 lämpömittarin anturi rikki?
Joo, tuon releen sulake oli mennyt. Pitää toivoa että auto ei hajoa tässä "korjauksen" lomassa enempää
tuo anturin haen varmaan motonetistä, http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/373140/0. Kuvauksen mukaan pitäisi olla samanlainen anturi.
tuo anturin haen varmaan motonetistä, http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/373140/0. Kuvauksen mukaan pitäisi olla samanlainen anturi.
Re: W124 lämpömittarin anturi rikki?
Joo, pitkän odotuksen jälkeen soitin motonettiin, eivät olleet saaneet maksua, joutuvat manuaalisesti sen tarkistamaan. Anturi kuitenki tuli, mutta eipä auttanut sekään. Ideoita otetaan vastaan, alkavat olla vähissä.
Re: W124 lämpömittarin anturi rikki?
No olet kokoajan vaihtanut sitä väärää anturia joka vaikuttaa vain tyhjäkäyntiin, kuten tuolla ekoissa viesteissä englanniksi on mainittu.
Sulla pitäisi olla anturi, jossa on yksi liitin ja johon tulee siis yksi johto. Ota sen johto irti ja mittaa tuleeko siihen mitään jännitettä silloin kun se on irti anturista. Toimintaperiaate on, että mittaristo (mittari) syöttää anturille virtaa ja anturi vetää sitä maihin sitä maihin lämpötilan muutosten mukaan. Mikäli johdossa ei näy mitään jänniettä se on poikki tai se syöttävä virtapiiri on poikki, ihan vaikka sulake tai katkos jossakin. Mikäli noin on niin mittaristosta etsimään sitä katkosta.
Sitten toinen asia, kun sulla on uusi anturi kädessä (tai se vanha), mittaa siitä resistanssi sen nastan ja runkon (kierteen) väliltä. Mikäli siinä ei näy mitään tai se on nolla on kyseessä kytkin, joka ohjaa jotain flektiä tai vastaavaa. Anturissa on ihan selvä resistanssi ja se muuttuu kun puhaltelet siihen tai lämmität sitä vaikka sormella/hiueteenkuivaalla tjms.
jotain 700 - 2000 ohmia...ja alkuperäinen mersun tai vdo:n logoilla, siinä on musta muovieriste.
Sulla pitäisi olla anturi, jossa on yksi liitin ja johon tulee siis yksi johto. Ota sen johto irti ja mittaa tuleeko siihen mitään jännitettä silloin kun se on irti anturista. Toimintaperiaate on, että mittaristo (mittari) syöttää anturille virtaa ja anturi vetää sitä maihin sitä maihin lämpötilan muutosten mukaan. Mikäli johdossa ei näy mitään jänniettä se on poikki tai se syöttävä virtapiiri on poikki, ihan vaikka sulake tai katkos jossakin. Mikäli noin on niin mittaristosta etsimään sitä katkosta.
Sitten toinen asia, kun sulla on uusi anturi kädessä (tai se vanha), mittaa siitä resistanssi sen nastan ja runkon (kierteen) väliltä. Mikäli siinä ei näy mitään tai se on nolla on kyseessä kytkin, joka ohjaa jotain flektiä tai vastaavaa. Anturissa on ihan selvä resistanssi ja se muuttuu kun puhaltelet siihen tai lämmität sitä vaikka sormella/hiueteenkuivaalla tjms.
jotain 700 - 2000 ohmia...ja alkuperäinen mersun tai vdo:n logoilla, siinä on musta muovieriste.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: W124 lämpömittarin anturi rikki?
ei taida olla flektille mitään ohjausta tässä koneessa. kaiken järjen mukaan flekti on viskomallinen ja toimii ittekseen, jos on toimiakseen. ei siis tartte antureita, eikä sähköä.
koita vaikka pyöritellä kaikkia sulakkeita paikallaan, niin pois sulkeutuu ainakin se, että olis hapettumia sulakkeissa. ei olis ensimmäinen kerta, kun mersussa on sulakkeet ehjinä, mutta virta ei kulje läpi, kun sulake, taikka sen pidin on hapettunut.
sitten kannattaa etisä kaikki lämpöanturin näköset anturit, mitä kannesta vaan löytyy. missään muualla se lämpötila anturi tuskin on. sitten, kun on löytyny anturi, niin virrat päälle koneeseen ja irrotteleen niitä piuhoja anturilta yks kerrallaan. sitten joku kaveriks katteleen sitä lämpötilamittaria ja samalla toinen irrottaa piuhaa, kattoo tapahtuuko mitään, jos ei niin sitten sama piuha maihin. tollain, kun käy kaikki anturit läpitte, niin pitäis ainakin löytää oikea anturi. mittarihan toimii vastuksella, niin ku veskola jo totes. ja jos mittarin anturin piuhan vetää irti/maihin, niin mittarin pitäis pompata täysille, taikka nollille. jommin kummin päin.
sitten, jos näin saadaan selville, että mittari liikkuu, niin vika on anturissa. jos taas mitään ei tapahdu, niin vika on mittarissa, tai piuhoissa. sitten vaan mittaria irti ja sinne samaa hommaa, koittaa etsiä se lämpötila-anturin piuha ja vedellä maihin. voi olla kyllä hankala löytää oikeita piuhoja.. jos jollakin olis toinen mittaristo, niin sillähän nois kokeilla ja pois sulkea sitten sen mittarivian, niin jäljelle jää vaan piuhavika.
koita vaikka pyöritellä kaikkia sulakkeita paikallaan, niin pois sulkeutuu ainakin se, että olis hapettumia sulakkeissa. ei olis ensimmäinen kerta, kun mersussa on sulakkeet ehjinä, mutta virta ei kulje läpi, kun sulake, taikka sen pidin on hapettunut.
sitten kannattaa etisä kaikki lämpöanturin näköset anturit, mitä kannesta vaan löytyy. missään muualla se lämpötila anturi tuskin on. sitten, kun on löytyny anturi, niin virrat päälle koneeseen ja irrotteleen niitä piuhoja anturilta yks kerrallaan. sitten joku kaveriks katteleen sitä lämpötilamittaria ja samalla toinen irrottaa piuhaa, kattoo tapahtuuko mitään, jos ei niin sitten sama piuha maihin. tollain, kun käy kaikki anturit läpitte, niin pitäis ainakin löytää oikea anturi. mittarihan toimii vastuksella, niin ku veskola jo totes. ja jos mittarin anturin piuhan vetää irti/maihin, niin mittarin pitäis pompata täysille, taikka nollille. jommin kummin päin.
sitten, jos näin saadaan selville, että mittari liikkuu, niin vika on anturissa. jos taas mitään ei tapahdu, niin vika on mittarissa, tai piuhoissa. sitten vaan mittaria irti ja sinne samaa hommaa, koittaa etsiä se lämpötila-anturin piuha ja vedellä maihin. voi olla kyllä hankala löytää oikeita piuhoja.. jos jollakin olis toinen mittaristo, niin sillähän nois kokeilla ja pois sulkea sitten sen mittarivian, niin jäljelle jää vaan piuhavika.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: W124 lämpömittarin anturi rikki?
Kävin läpi nuo johdot, yksinapaiselle anturille tuli 5V, Kaksinapaiselle vihreälle 10V ja -2,5? kaikki siis reagoivat virrankytkentään. Löin nuo maihin, ei vaikutusta mittaristossa, ei heilu ylös eikä alas yhdenkään kohdalla. Sulakkeet pyöritelty ja putsattu ja hapettuneet vaihdettu jokin aika sitten. Tuota yksinapaisen resistanssia kokeilin, vaihteli 1000-500 ohmin välillä lämpötilan mukaan. Alkaa vaikuttaa mittarivialta?
Re: W124 lämpömittarin anturi rikki?
joo, ilmeisesti mittarin päässä vikaa, ellei nyt sitten satu johdoissa oleen.
en tiedä mitkä nastat, tai piuhat siellä mittarin päässä on lämpötilalle, mutta jos saat jostakin mittaria vaikka lainaan, taikka ostettua, niin sillähän se selviäis. eikä tartte koko mittaristoa ostaa, jos sellasen päätät ostaa. sinne voi vaihtaa sen pelkän lämpötila, polttoaine, öljynpaine osuuden.
en tiedä mitkä nastat, tai piuhat siellä mittarin päässä on lämpötilalle, mutta jos saat jostakin mittaria vaikka lainaan, taikka ostettua, niin sillähän se selviäis. eikä tartte koko mittaristoa ostaa, jos sellasen päätät ostaa. sinne voi vaihtaa sen pelkän lämpötila, polttoaine, öljynpaine osuuden.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: W124 lämpömittarin anturi rikki?
Jees, vois tuota lämpömittariosaa alkaa metsästään. http://www.huuto.net/kohteet/mercedes-b ... /166811695" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuo vaikuttaisi sopuhintaselta...
Tuo vaikuttaisi sopuhintaselta...
Re: W124 lämpömittarin anturi rikki?
joo, toi ei ole ainakaan liian kallis. melkein kannattaa kokeilla sillä, jos mittaristo tokenis.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: W124 lämpömittarin anturi rikki?
Joo, ei auttanut uusi mittarikaan. Johto siis ilmeisesti poikki, nyt pitäisi vain sen väri saada selville
Re: W124 lämpömittarin anturi rikki?
Tuo -2,5 V kuulostaa vähän oudolle, oliskohan siellä nyt joku paksu maadoituskaapeli rikki ?HuckJam kirjoitti:Kaksinapaiselle vihreälle 10V ja -2,5?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: W124 lämpömittarin anturi rikki?
Joo, tuli nuo akun viereen tulevat maakaapelit käytyä läpi, näyttivät ehjiltä. Missä muualla noita maadoituspisteitä on? Mittariston takana olevan pisteen kävin myös läpi.
Re: W124 lämpömittarin anturi rikki?
Onko eroa motonetin ja esim. KL:n anturilla?jotain 700 - 2000 ohmia...ja alkuperäinen mersun tai vdo:n logoilla, siinä on musta muovieriste.
- w124 300D '91-
- s124 E300TD '96-
- Opel Astra 1.6 '01 - <--- sairaus.
- s124 E300TD '96-
- Opel Astra 1.6 '01 - <--- sairaus.