260SE -87 ilmastointi ei toimi
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 244
- Liittynyt: Su 13.06.2004 12:16
- Paikkakunta: Pori
260SE -87 ilmastointi ei toimi
Eli kompura ei mene päälle. Uudet kylmäaineet laitatettu pari kuukautta sitten. Sulakkeet ehyet ja katkaisija toimiisekä katkaisijaan syttyy asentoa ilmaiseva kolmio kummassakin asennossa.
Kompura ei kytkeydy päälle kummassakaan asennossa, huurteenpoisto eikä ilmastointiasennoissa. Kyseessä siis manuaali-ilmastointi.
Mistähän vikaa kannattaisi etsiskellä? Pystyykö yleismittarilla tsekkaamaan järjestelmää ohjaavat anturit? Kompuran toiminnan voinee testata ohjainvirtajohtojen liittimestä?
Kompura ei kytkeydy päälle kummassakaan asennossa, huurteenpoisto eikä ilmastointiasennoissa. Kyseessä siis manuaali-ilmastointi.
Mistähän vikaa kannattaisi etsiskellä? Pystyykö yleismittarilla tsekkaamaan järjestelmää ohjaavat anturit? Kompuran toiminnan voinee testata ohjainvirtajohtojen liittimestä?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 244
- Liittynyt: Su 13.06.2004 12:16
- Paikkakunta: Pori
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 244
- Liittynyt: Su 13.06.2004 12:16
- Paikkakunta: Pori
Järjestelmä on muutettu uudelle kylmäaineelle v 2000 syksyllä, jolloin on vaihdettu kuitin mukaan lauhdutin, kuivain, painekytkin ja liittimiä sekä pientarvikkeita , sekä aineeksi 134A.
Hyppylangalla testaten kompura ja lisäflekti toimivat, joten vikana lienee vain aineen vähyys, täyttöventtiilistä testaten ulos tuli vain hyvin vaimea tuhaus.
Tilasin ajan ilmastoinnin huoltoon perjantaiksi, toisaalta jos olisi sopivat liittimet olisi kiinnostavaa typellä testata järjestelmän tiiveys. Täyttöpaine lienee 10bar:in paikkeilla?
Edellisessä 2kk sitten tehdyssä täytössä laitettiin mukaan myös väriaine, joten infrapunalampulla saattanee vuotokohta selvitä?
Hyppylangalla testaten kompura ja lisäflekti toimivat, joten vikana lienee vain aineen vähyys, täyttöventtiilistä testaten ulos tuli vain hyvin vaimea tuhaus.
Tilasin ajan ilmastoinnin huoltoon perjantaiksi, toisaalta jos olisi sopivat liittimet olisi kiinnostavaa typellä testata järjestelmän tiiveys. Täyttöpaine lienee 10bar:in paikkeilla?
Edellisessä 2kk sitten tehdyssä täytössä laitettiin mukaan myös väriaine, joten infrapunalampulla saattanee vuotokohta selvitä?
Se vaan tahtoo olla niin, ettei nuo uudet aineet pysy noissa vanhoissa järjestelmissä vaikka niihin olisi joku tiiviste vaihdettukin. Tulee todennäköisesti läpi letkuista. Tuoloin v. 2000 se olisi tietysti pitänyt muuttaa R12 korvaavalle aineelle.
Omaan autoon olisivat halunneet tehdä saman muutoksen vielä v. 2005 vaikka järjestelmä oli jo saksassa aikaisemmin muutettu tuon R12:n korvaavalle aineelle R413a (isceon49) vaikka kysymyksessä oli kaupungin "paras" huolto. Tahtoo olla ilmastointihuoltojen taso vaihteleva.
Omaan autoon olisivat halunneet tehdä saman muutoksen vielä v. 2005 vaikka järjestelmä oli jo saksassa aikaisemmin muutettu tuon R12:n korvaavalle aineelle R413a (isceon49) vaikka kysymyksessä oli kaupungin "paras" huolto. Tahtoo olla ilmastointihuoltojen taso vaihteleva.
Viimeksi muokannut juhaoh, Ke 14.07.2010 15:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 244
- Liittynyt: Su 13.06.2004 12:16
- Paikkakunta: Pori
Saattaa olla, että kannattaa täyttää isecon49:llä järjestelmä. Pitää kysyä huollossa löytyykö ko. ainetta.
Mitenkä lauhduttimen sähköflektin ohjaus on toteutettu? Kuivaimella on lämpötila-anturi, mutta ohjaako se flektiä releen kautta auton käydessä ja ilmastoinnin ollessa päällä vai liittyykö siihen vielä muutakin?
Nimittäin flekti pyörii kun sen johtoihin syöttää virtaa, mutta kun paineanturin ohittaen jolloin kompressori toimii ei flekti pyörikään vaikka lämpöanturin johdot kytkee yhteen?
Mitenkä lauhduttimen sähköflektin ohjaus on toteutettu? Kuivaimella on lämpötila-anturi, mutta ohjaako se flektiä releen kautta auton käydessä ja ilmastoinnin ollessa päällä vai liittyykö siihen vielä muutakin?
Nimittäin flekti pyörii kun sen johtoihin syöttää virtaa, mutta kun paineanturin ohittaen jolloin kompressori toimii ei flekti pyörikään vaikka lämpöanturin johdot kytkee yhteen?
Tuosta 260SE:stä ei oo mulla kokemusta, mutta 124:ssa flektiä ohjaa kuskinpuolen lampun takana kuivaimen luona oleva punainen paineanturi. Paineanturi ohjaa taasen sulakerasian takana olevaa relettä. Kun paineanturin navat yhdistää pitäisi releen kytkeä flekti pyörimään osateholla. Jos pyörii niin ainakin johdot ja rele pitäisi olla kunnossa. Jos taasen ei pyöri niin viittaa painekytkin vikaan. Näin siis 124:ssa.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 244
- Liittynyt: Su 13.06.2004 12:16
- Paikkakunta: Pori