w210 290td piristäminen ja neuvot tulevat tarpeen

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Jokke12
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ma 12.07.2010 16:19

w210 290td piristäminen ja neuvot tulevat tarpeen

Viesti Kirjoittaja Jokke12 »

Eli tuli hankittua tuollainen 210 (290 td)viikko sitten.

Mukava ajaa,vakaa ja kulkee kuin juna MUTTA NUHANEN KUIN MIKÄ. Hetken aikaa mietittyäni aloin vaihtamaan ahdinta GT2260v malliin. Yllätyksekseni ahdin kädessäni satuin katsomaan AR lukua ja se oli .38 ???

200cc bens mönkijäkin herää tuolla pakopesällä ja pako siivellä... eli jos omistat 290 td mallin, suosittelen vaihtamaan Välittömästi ahdinta isompaan. tuo tukkii ja pilaa koko moottorin luonteen täydellisesti.

Tänään täytyisikin jo ottaa savut uudela turboahtimella
Viimeksi muokannut Jokke12, Ti 13.07.2010 23:20. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

No nythän sulla on siellä vieläkin pienemmällä A/r:llä (0.3) varustettu ahdin paikallaan...

Onneksi tuo A/r on tässä tapauksessa muuttuva ja suurimmillaan ~1.3... :wink:

Kerrohan kuinka toimii esikammiossa. Varsinkin kunnon syötöillä olisi kiva nähdä kuinka ylös pelittää. Parhaan tuollaisen tiedän antaneen pikkasen alta 400hv suoraruikussa joitakin vuosia sitten.

Ja muista mitata pakopaineet... :!:
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1600
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

norsu kirjoitti:Kerrohan kuinka toimii esikammiossa.
mutta eikai väykyn 290pi ole kammiokone? :roll: kuten vanhat vapaastihengittävät pakun 2.9koneet
Jokke12
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ma 12.07.2010 16:19

Viesti Kirjoittaja Jokke12 »

:) saakeli täytyykin ottaa irti heti uudestaan :)

Eli ensimmäinen testilenkki takana ja voisin sanoa että väitteeni moottorin luonteen pilaamisesta osui enemmän kuin oikeaan.

Ahdin herää aikaisemmin, tuottaa paremmin ja 210w mallille ominainen vaihteen vaihto nyykähdys muuttuii huomaamattomaksi )automaattilaatikko(
Voimaa on mukavan repäisevästi alhaalta saakka. Moottoritie nopeuksissa tehon lisäyksen todellakin huomaa.

Seuraavaksi listassa onkin varalaatikon haaliminen ja jostain jos saisi isommat suuttimet suorasuihkuun :)

Nyt syöttöä ja ahtoa lisätty moottoriohjauksen kautta siten että alhaalla pölläyttää hetkellisesti ja kaasupohjassa ajaessa tasainen musta pilke putken päässä.

Täytyy kehua vielä lisäksi että tuollainen auton olisi täytynyt olla tehtaalta ulos tullessa.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kyllä se väyryskopan 2.9 on suoraruisku.
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

jukkis. kirjoitti:
norsu kirjoitti:Kerrohan kuinka toimii esikammiossa.
mutta eikai väykyn 290pi ole kammiokone? :roll: kuten vanhat vapaastihengittävät pakun 2.9koneet
290td vain hämäsi... En mä näitä mekkerin koneita jaksa muistaa. :oops:

Suoraruikuissa tuo bemarin ahdin on jo koeponnistettu ja sen rajat tiedetään melko tarkkaan. Mielenkiintoista olisi nähdä ero kammiokoneeseen.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Jokke12
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ma 12.07.2010 16:19

Viesti Kirjoittaja Jokke12 »

Eli jatkan keskustelua suuttimien tuottoihin liittyen.

Saksasta tuli viestiä khttp://www.mersuforum.net/forum/posting.php?mo ... 685774d2un kyselin bosion pp591 suuttimia itselleni. Viesti oli yllätys koska sanoi näin

"dear customer,

we know from some customers with mercedes sprinter - similar engine - ,
using OEM nozzles with size 0.245
Bosio pp591 is less enhanced as our 0.245 but both will work if engine is in
in good condition/good calibration"

Eli suomeksihan tuo tarkoittaa että heidän tarjoamat oem suuttimet ovat tuotoltaan suuremmatkuin pp591.....

Elikkäs miten nyt sitte kannattaa tehdä
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

290:n orkkis suuttimet ovat 5x0.22 rei'illa joten ei ne ensimmäisenä siellä rajoita tehoa.

Suurempi ongelma on saada pumpusta kunnolla soppaa ulos.
Pumpussa on 11mm nestepää eli siinä on kyllä potentiaalia kohtuullisiin tehoihin kunhan pumpusta saadaan vaan kaikki syöttö ulos.
Jokke12
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ma 12.07.2010 16:19

Viesti Kirjoittaja Jokke12 »

eli pokkana vaan hakemaan pakopaineen rajoissa tehoja.. pumpusta saan kaiken irti mitä se voi antaa... ajattelin vain kun nuo suuttimet olisivat suht halvat vielä. ei kai ne hallaa siellä tee
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

Lähtisin kyllä suurentamaan suuttimia sovinnolla. Luokkaa 5x0,27 suuttimilla Volsun 5 pyttysestä TDI:stä (2V-tekniikkaa) saadaan n. 330hv 11mm nestepäällä. Tollasilla 5x0,22 suuttimilla ja 11mm NP:llä sain kauan sitten 235hv, mutta ehkä nykyään tollaset 260-270hv vois olla realistinen. Kuvittelisin Mersun koneen olevan parempi tai ainakin yhtä hyvä.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Onko muita suuttimiin vaihtoehtoja kuin vaihtaa bosion Bosio Powerplus 591 kärjet ?. Bosiot oli muistaakseni aika tyyriit, kun kyselin. Itsellä odottaa myös 290td vähän isompaa ahdinta ja cooleria, kunhan nyt saadaan auto muutoin kuosiin.
Mb star C3
w210 270cdi

EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
Jokke12
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ma 12.07.2010 16:19

Viesti Kirjoittaja Jokke12 »

eli tulipa tilattua siten nuo isommat ruutat samalla. Eli 5x0.245 made in germany osaa. hinta 199 plus postimaksu :) pp:t olisi maksanut hieman enemmän suomessa.

Toivottavasti toimii yhtä hyvin vain.
Jokke12
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ma 12.07.2010 16:19

Viesti Kirjoittaja Jokke12 »

Moottorin luonteesta sen verran että on mukavan tuntuinen, Vääntöä löyty kohtuullisen paljon mutta lisää tahtoo. Elikkäs voisin olla kiinnostunut gt2559vnt ahtimesta jos jollain löytyy nurkista.
barton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 522
Liittynyt: Pe 14.04.2006 13:04
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja barton »

Eikös joku kaupannut HolySmoke-sivuilla tuollasta?
Jokke12
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ma 12.07.2010 16:19

Viesti Kirjoittaja Jokke12 »

koitanuttavoitella sähköpostilla mutta ei vastaa :) todennäköisesti myyty
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

Jokke12 kirjoitti:Moottorin luonteesta sen verran että on mukavan tuntuinen, Vääntöä löyty kohtuullisen paljon mutta lisää tahtoo. Elikkäs voisin olla kiinnostunut gt2559vnt ahtimesta jos jollain löytyy nurkista.
Olet siis vaihtamassa gt2260v:tä pois ja tilalle gt2559v virimielessä? Ei kuulosta kyllä kovin onnistuneelta ratkaisulta omien kokemusten perusteella, vai onko tuosta jotain tietoa. Tuo pakopuolen numerointi (gt22 vs. gt25) ei pidä oikein paikkaansa enää nykyään noiden kahden välillä, sillä ahtimethan ovat eri aikakaudelta. Kompuroissa ero on suurempi ja 60:ppinen pystyy parempaan painesuhteeseen/tuottoon. Ahtimen heräämisissä ero on valtava...

Omassa 2.5TDI motissa on juurikin tuo gt2559v ja vaihtaisin sen virimielessä ja mukavuussyistä gt2260v:een. Tosin nyt siihen on tulossa jotain vallan muuta ja näyttää siltä että mukavuuden saa haudata.

Virimielessä pistäisin autoosi gt30v:n, mutta minä olenkin minä... :oops:
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Jokke12
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ma 12.07.2010 16:19

Viesti Kirjoittaja Jokke12 »

Kiitos vihjeestä :) Siis tuo gt30v olisi kyllä hyvä mutta ei taida olla montaa tyrkylä.. gt35v mallia on kyllä enemmän tyrkyllä.
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

Itsellä on pari gt32v:tä ja samoin pari gt35v:tä (uudempi ja vanhempi malli) hyllyssä, mutta vaativat kalliin ohjauksen toimiakseen. Porukka suosii Holsun pikku-VGT:tä noissa kokoluokissa, koska ovat saaneet toimimaan ilman kallista sähköohjausta. Tuo uudemman mallin gt35v on servo-ohjattu, joten sitä varmaan pystyy ohjaamaan perinteisestikkin. On vaan sellanen +400hv teholuokan ahdin, joten suuttimia saat kyllä hieman suurentaa... :roll:
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Jokke12
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ma 12.07.2010 16:19

Viesti Kirjoittaja Jokke12 »

laitoin norsu yv:tä.....

Eli aloin tuossa ajankuluksi tekemään pakosarjaa kahdelle ahtimelle. en tiedä onko kukaan koskaan tehnyt mutta ajatuksena olisi ottaa egr:n ohjaukselta toisen ahtimen ahtopaineen ohjaus..... Täytyy vielä perehtyä hiukan että millainen se egr ohjaus todellisuudessa on ja voiko hyödyntää tässä ajatusmaailmassa. ideana olisi siis ohjata toisen ahtimen paineet nolliin kun toinen herää... ??

Noh 'tutkitaan asiaa samalla kuin hutkitaan.
Jokke12
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ma 12.07.2010 16:19

Viesti Kirjoittaja Jokke12 »

Tuli lieviä ongelmia ahtimen vaihdon jälkeen. ensinnäkin vikavalo tuli tutuksi useana päivana nyt kahden viikon ajan. vikakoodina kummitteli map,maf,egr ja ahtoilman lämpö... tuli sitten noita osia vaihdeltua, mitattua boksin johtosarja, purkkikin rupesi jo epäilyttämään, mutta ajattelin kuitenkin ensin tehdä putkiston uusiksi. katti v*****n ja ja huvikseen testi ajelu siinä uskossa että auto ei tule toimimaan kuitenkaan... mutta yllätys oli suuri kun lähti ajamaan. ei mitään vikaa. noh tulipahan todettua että aina ei sähköviat olekaan niin selviä....
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Mitäs tälle kuuluu?

Onko suuttimet vaihdettu ? Ohjelmaan kajottu ? Tehoarvailuja ?
Mb star C3
w210 270cdi

EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
Jokke12
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ma 12.07.2010 16:19

Viesti Kirjoittaja Jokke12 »

ohjelmaan kajottu, ahdot 1,5, toiset suuttimet tilasin mistä teen suuremmat jotta saa heitettyä paikalleen. Ahtimen toiminta vaan ihmetyttää sen verran että ei saa ajatuksesta kiinni......

Tuli myöskin tilattua hiukan isompi ahdin perusmallina jos saisi sillä jotain tolkkua tuohon. pakosarja on tehty uusiksi ja ajateltu siinä jopa tulevaisuutta isommille turboille.

Vetoja on liikaa ja nyt kysytäänkin mikä laatikko moottorin jatkoksi kun tuo automaatti olisi niin kiva.
C220D
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ti 31.08.2010 23:53

Viesti Kirjoittaja C220D »

Onko näissä väyrysen 2,9litrasissa om602 koneissa semmonen alakerta että kestää ottaa voimaa ? Ja minkä verran ? Kun kuullut vähä erillaisia tarinoita näitten kestävyydestä, ja ois kiva tietää sitten totuus :D
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Muistaakseni joskus lueskelin näistä 2.9 suoraruiskuista. Joku tiesi kertoa, että ahtamalla ei saa rikki(ellei pakopaineet karkaa käsistä). Kansi on heikoin lenkki tehon kannalta, heti vakioahtimen jälkeen. Vaikeaksi homman tekee sähköinen jakajapumppu.

Haulla toisesta vanhasta keskustelusta lainaus jormalta: "Mulla oli w201:ssä 2,9td moottori ja painetta oli päälle 3 kiloa ja hyvin kesti!
Tehoista ei ollu oikeen tietoa oisko ollu joku 260hp
Täällä olis myynnissä sama 2,9td moottori!"

Olen itsekkin lukenut kestävyydestä ja oltu montaa mieltä. Mutta ilmeisesti nyt on sekoitettu näitä siihen vanhempaan esikammiokoneeseen ja ne ei kestä yhtälailla, tämä tosin ei täysinvarmaa tietoa :?:

Nyt on tulossa lähiaikoina kokemusta helposta bolt on virittämisestä, 300td väykyn ahdin(käy suoraan, pakoputken lähtö vähän erillailla), putkesta turhat pöntöt pois ja alkulähdöstä mutkat. Isompi cooleri. Aluksi mennään evryn kanssa talvi. Olisi kiva käydä penkissä sitten vielä evryn kanssa ja sen jälkeen kun joku on joskus askarrellut ohjelman.

Onko kellään mitään haisua, mihin asti riittää tuo väyrysen vakio kytkin?

Onko om602 2.5 turbodieselissä sama pakosarjan laippa kuin tässä ? Näyttäisi tuo orggissarja aika ahtaalta.

Edit:

Jokke12: Mika T. teki joskus mese.fi:n puolelle loistavan kuvasarjan ja opuksen automaatin laitosta 290td väykkyyn. Olisiko jollain tallessa ?
Mb star C3
w210 270cdi

EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
ezzu82
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ke 17.03.2010 17:22
Paikkakunta: tre

w210

Viesti Kirjoittaja ezzu82 »

w210 290td
tällä hetkellä
-gt32
-Bosio Powerplus 591 kärjet
-iso cooleri
-suora putki
-1.4bar
karalan tekemä ohjelma.

aikaisemmalla ahtimella(joku kkk en muista) tuli 198hp ja 420nm karalan penkissä, mutta ei ahdin oikein herännyt.
nyt on paikallaan gt32 ja paremmin herää ja vetää loppuun asti puhtaasti.
penkissä en ole käynyt garretin kanssa.
turha laittaa yhtään enempää ahtoja kuin 1.4 kun soppa ei vaan riitä.

MUTTA LYHYESTI: tällä koneella(sähköpumpulla) ei kuuhun lennetä, sitä varten on 603 ja 606 koneet kunnon pumpulla..
muuris
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ma 02.06.2008 11:35
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja muuris »

Ei kuuhun lennetä mutta varmasti tulee vielä helpohkot 100hp lisää kun vaihtaa nestepäätä ym pientä.
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Loppuuko tosiaan vakiopumpusta soppa jo niin aikaisin ettei softalla saa yli 200hp, vaikka muut paikat kunnossa :shock:

Mistäs sitten löytyy tohon käypästä isompaa nestepäätä ?
Mb star C3
w210 270cdi

EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Nestepää riittää noin 250hv mutta nokkalevyn profiilikin on jakajapumpussa aika radikaalissa asemassa syötön kannalta.
Jokke12
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ma 12.07.2010 16:19

Viesti Kirjoittaja Jokke12 »

Joskus joku viisas minulle sanoi että viisisylinterisessä moottorissa pakopesä täytyy mitoittaa huomattavasti pienemmäksi. Tämä viisas mies rakentelee siis turpoja työkseen ja tekee yhteistyötä lehtimäen timon kanssa joten luotan häjen sanaansa.

kahtotaan mitä sieltä nyt saa irti, ainahan nestepäitä saa teetettyä mutta hinta tulee olemaan jotain kauhiaa... Mutta kuten kirjoitin ylempänä niin nuo sakemannin suuttimet ovat isommat kuin bosion kärjet.
ezzu82
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ke 17.03.2010 17:22
Paikkakunta: tre

Viesti Kirjoittaja ezzu82 »

kyllä bosioista läpi tulee helposti se määrä mitä vakio pumppu puskee.
Vastaa Viestiin