Turbon hukkaportin sähkömoottori oireilee, MB 220CDI A, 2003
Turbon hukkaportin sähkömoottori oireilee, MB 220CDI A, 2003
Tämmönen tapaus oheisessa autossa:
Moottorin lämmettyä yli 80 asteen (siis jäähdytysveden lämpötila) ja jos ajaa pitkää matkaa tasaisella nopeudella, niin menee hukkaportin moottori yhtäkkiä kesken ajon jumiin (tai ainakin tämä oli diagnoosi jonka sain eräältä tähtimerkin korjaamolta).
Eli tämä hukkaportin jumiutuminen aiheuttaa sen että kone ei ota enää kierroksia kuin max 3000, ei kiihdy eikä vaihdakaan pienemmälle (automaatti laatikko) enää kun polkaisee kaasun pohjaan, eli autosta tulee käytännössä kulkukelvoton peli. Asia korjaantuu taas kuin itsestään kun auton sammuuttaa hetkeksi, joskus jopa 5min "lepo" palauttaa turbon toiminnan ennalleen. Mutta vika ilmenee taas uudelleen jos ajaa köröttelee tasaista 80-120km/h.
Sen verran olen huomioinut että vika ei tule läheskään niin herkästi jos ajaa esim moottoritiellä 4s vaihteella 120km/h, eli kierrokset korkeammalla.....
Taas kun auto seisoo yön yli toimii se matkaan lähdettäessä niinkuin ei mitään vikaa olisi koskaan ollutkaan.
Nämä merkkikorjaamot kenen puoleen olen kääntynyt ovat ehdottaneet uuden turbon vaihtoa hintaan n. 1500-1600€ ja väittävät ettei vikaa voi korjata (siis varmaan voi korjata jos on tietotaito ja halu).
Olisko jollain tietoa ongelman ytimestä ja ohjeita / neuvoja mistä apua löytyy? !!!!
Moottorin lämmettyä yli 80 asteen (siis jäähdytysveden lämpötila) ja jos ajaa pitkää matkaa tasaisella nopeudella, niin menee hukkaportin moottori yhtäkkiä kesken ajon jumiin (tai ainakin tämä oli diagnoosi jonka sain eräältä tähtimerkin korjaamolta).
Eli tämä hukkaportin jumiutuminen aiheuttaa sen että kone ei ota enää kierroksia kuin max 3000, ei kiihdy eikä vaihdakaan pienemmälle (automaatti laatikko) enää kun polkaisee kaasun pohjaan, eli autosta tulee käytännössä kulkukelvoton peli. Asia korjaantuu taas kuin itsestään kun auton sammuuttaa hetkeksi, joskus jopa 5min "lepo" palauttaa turbon toiminnan ennalleen. Mutta vika ilmenee taas uudelleen jos ajaa köröttelee tasaista 80-120km/h.
Sen verran olen huomioinut että vika ei tule läheskään niin herkästi jos ajaa esim moottoritiellä 4s vaihteella 120km/h, eli kierrokset korkeammalla.....
Taas kun auto seisoo yön yli toimii se matkaan lähdettäessä niinkuin ei mitään vikaa olisi koskaan ollutkaan.
Nämä merkkikorjaamot kenen puoleen olen kääntynyt ovat ehdottaneet uuden turbon vaihtoa hintaan n. 1500-1600€ ja väittävät ettei vikaa voi korjata (siis varmaan voi korjata jos on tietotaito ja halu).
Olisko jollain tietoa ongelman ytimestä ja ohjeita / neuvoja mistä apua löytyy? !!!!
Yleisesti tuollainen vnt-siivikon jumittelu on kyllä korjattavissa, mutta merkkiliikkeet ei sitä kyllä tee (muutkaan kuin johtotähti). Apu saattaa joskus tulla ihan pihdeillä / käsin liikuttamalla tuota siivikon tankoa ääriasennosta toiseen, mutta aina on tullut kuntoon viimeistään purkamalla pakopesä ja kuulapuhaltamalla siivikon osat. Merkkiliike ei tietenkään tälläista riskiä halua ottaa, koska voisivat joutua tekemään työn kahteen kertaan yhdellä rahalla...
Mummomainen ajotyyli saa tuon siivikon helposti jumittamaan, joten olenkin ohjeistanut isäukkoani rankaisemaan viritettyä kulkupeliään (emännyksen vanha kulkupeli) ainakin parikertaa viikossa. Sakkoja ei ole vielä tullut...
Mummomainen ajotyyli saa tuon siivikon helposti jumittamaan, joten olenkin ohjeistanut isäukkoani rankaisemaan viritettyä kulkupeliään (emännyksen vanha kulkupeli) ainakin parikertaa viikossa. Sakkoja ei ole vielä tullut...
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
.
Nojoo...
Ymmärsin, että vaiva tulee vaan kuumaan moottoriin.
Kannattaisi tarkastuttaa, että ne ahtimen säätömoottorille tulevat johdot on kunnolla kiinni ja ehjät..
Mittaamallahan se selviää.
Mersun ahtimien toimintaperiaate on sellainen, että joka kerta sammutettaessa ja taas käynnistettäessä, niitä siipiä hilataan laidasta toiseen.
Siitä johtuen, se karstoittumista johtuva jumittelu ei ole niin yleistä, mutta tieten, mahdollista kyllä.
Nojoo...
Ymmärsin, että vaiva tulee vaan kuumaan moottoriin.
Kannattaisi tarkastuttaa, että ne ahtimen säätömoottorille tulevat johdot on kunnolla kiinni ja ehjät..
Mittaamallahan se selviää.
Mersun ahtimien toimintaperiaate on sellainen, että joka kerta sammutettaessa ja taas käynnistettäessä, niitä siipiä hilataan laidasta toiseen.
Siitä johtuen, se karstoittumista johtuva jumittelu ei ole niin yleistä, mutta tieten, mahdollista kyllä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
- CDI203
- Asiantuntija

- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Turbon hukkaportin sähkömoottori oireilee, MB 220CDI A,
Turbon hinta on aika kova pikasen nettiä käytämällä löytyy halvempiaMESE70 kirjoitti: Nämä merkkikorjaamot kenen puoleen olen kääntynyt ovat ehdottaneet uuden turbon vaihtoa hintaan n. 1500-1600€ ja väittävät ettei vikaa voi korjata (siis varmaan voi korjata jos on tietotaito ja halu).
Olisko jollain tietoa ongelman ytimestä ja ohjeita / neuvoja mistä apua löytyy? !!!!
(melkeen 3 saa tolla hinnalla...saksasta)
jos epäilee että siivet jumitta voi syynä olla tosiaan pako pesään kertynyt noki varsinkin jos katti pontössä on sisukset paikassan niin tuppa tuketuessan(vanhetessan) keräämään noke sen säädin akslin juurren
mikä sitten jumittu sopivassa lämpö tilassa
noet on oneksi helpo putsata pois samalla näkee onko sinne siipien liikuvien päiden alueele kulunt pykäliä mitkä jumittaa
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Tämä merkkiin perehtynyt korjaamo yrittikin sitä vivustoa hieman herkistellä käsin liikuttelemalla sitä edestakaisin ja saivat sitä paremmaksi, eli sen jälkeen ei jumittunut yhtä herkästi, mutta ei poistanut vikaa ihan kokonaankaan. Vikakoodit myös lukivat, eikä ollut yhtään vikakoodia.
Turbo pitäisi ottaa kokonaan käteen ja tutkia tarkemmin, koska tuohon karstoittumiseen vika hieman viittaa. Totta on että näitä nyky autoja ei ole tehty kaupunki ja mummo ajoon, niitä pitäis useammin kierrättää (varsinkin automaatti vielä vaihtaa isommalle turhankin alhaisilla kierroksilla).
Onko kellään tiedossa näitä korjaamoja jotka turboja ruuvailevat (tuntuis siltä että kannattaa se kortti katsoa). Kaikki ne joilta olen kysynyt eivät suostu tekemään mitään muuta kuin vaihtamaan uutta tilalle.
Turbo pitäisi ottaa kokonaan käteen ja tutkia tarkemmin, koska tuohon karstoittumiseen vika hieman viittaa. Totta on että näitä nyky autoja ei ole tehty kaupunki ja mummo ajoon, niitä pitäis useammin kierrättää (varsinkin automaatti vielä vaihtaa isommalle turhankin alhaisilla kierroksilla).
Onko kellään tiedossa näitä korjaamoja jotka turboja ruuvailevat (tuntuis siltä että kannattaa se kortti katsoa). Kaikki ne joilta olen kysynyt eivät suostu tekemään mitään muuta kuin vaihtamaan uutta tilalle.
- CDI203
- Asiantuntija

- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
http://www.lds-turbo.fi/MESE70 kirjoitti: Onko kellään tiedossa näitä korjaamoja jotka turboja ruuvailevat (tuntuis siltä että kannattaa se kortti katsoa). Kaikki ne joilta olen kysynyt eivät suostu tekemään mitään muuta kuin vaihtamaan uutta tilalle.
Oletkos tuolta kysynyt
(yksi parhaista)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Jos Eemeli (LDS-turbo) tuntuu liian kaukaiselta paikalta, niin luulisi kotopaikkakuntasi ympäristöstä löytyvän osaaviakin paikkoja (kansikoneistamot, diesel-korjaamot, viriputkat...). Tavallisista henkilöautokorjaamoista kannattaa kysellä niistä pienimmistä firmoista. Isommat on osanvaihtajia...
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Itsellä teki auto juurikin samaa et lämpimänä rajas kierroksia ja vika oli ilmamäärämittarissa.
meneekö sun autos vikatilaan vai kieltäytyykö vaan välillä ottamasta kierroksia? eli siis voiko auto alkaa toimimaan normaalisti ilman sammuttamista?
Oma auto teki siis sitä että maantiellä ajaessa välillä tomi normaalisti ja välillä tuntui olevan vikatilassa.
meneekö sun autos vikatilaan vai kieltäytyykö vaan välillä ottamasta kierroksia? eli siis voiko auto alkaa toimimaan normaalisti ilman sammuttamista?
Oma auto teki siis sitä että maantiellä ajaessa välillä tomi normaalisti ja välillä tuntui olevan vikatilassa.
Re: Turbon hukkaportin sähkömoottori oireilee, MB 220CDI A,
Mulla on samanlainen ongelma ,mutta mulla ongelmia kun ilmat kylmenee (alle +5 astetta). Kesällä ei mitään ongelmaa toimii moitteettomasti. Mutta sulla on toki uudempi auto ja eri moottori. Mulla MB C250 TD,1999. Luultavasti menee hukkaportti jumiin. En tiedä itsekkään oikeaa vikaa mutta luulis että muillakin on ollut samoja ongelmia. Ei muutakun tietoa tänne. Emme varmasti ole ainoita joilla on samanlaisia ongelmia ja joku on varmasti saanut vian korjattua.KERTOKAA!!
Re: Turbon hukkaportin sähkömoottori oireilee, MB 220CDI A,
.
Sulla ei ole topiikin aloittajan auton tekniikan kanssa oikeastaan mitään muuta yhteistä, kun tähti keulalla.
Pitäis ihan ensin tietää, miksi auto menee vikatilaan, ennenkuin voi mitenkään auttaa.
Sulla ei ole topiikin aloittajan auton tekniikan kanssa oikeastaan mitään muuta yhteistä, kun tähti keulalla.
Pitäis ihan ensin tietää, miksi auto menee vikatilaan, ennenkuin voi mitenkään auttaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5






