OM606 turbo (E300TDT, S210) hytkytys / ravistus kuumana

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Rassaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: Ke 28.04.2004 12:25
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

OM606 turbo (E300TDT, S210) hytkytys / ravistus kuumana

Viesti Kirjoittaja Rassaaja »

Tästä 300 turbodieselin kuumana hytkytyksestä on ollut paljonkin juttua, mutta onko kukaan oikeastaan löytänyt perimmäistä syytä moiseen?
Eli kerrataan tilanne:
- kylmänä käynnistyy hyvin ja käy nätisti
- kuumana lähtee huonosti käyntiin ja käy tyhjäkäyntiä hytkyttäen kuin jokin sylinteri olisi pois pelistä, muttei kuitenkaan (ainakaan) kokonaan ole
- kuumana ravistaa jonkin verran myös 1300-1400 rpm kohdalla
- suuremmilla kierroksilla toimii jotakuinkin myös kuumana, ehkä aavistuksenomaista tehon puutetta jonnekin 2500 rpm asti oikein kuumana
- tilanne pahenee mitä kuumempi kone on
- tilanne pahenee mitä tyhjempi tankki on eli tällöin polttoaine kuumenee nopeammin/enemmin ja jäähtyminen on huonompaa tai ainakin jäähdyttävää massaa on vähemmin.

Jotenkin tuntuu, että hytkymistä on juuri silloin kun polttoaine on kuumaa. Mutta mitä ilmiöitä kuuma polttoaine aiheuttaa? Jos pumpun takapään laakeri on väljä niin miksi ilmiö vain kuumana? Onko kenelläkään tietoa siirtopumpun toiminnasta tai vikaantumisesta OM606:ssa? Voisiko siirtopumpun kuluminen aiheuttaa polttoaineen saannissa ongelmaa nimenomaan kuumana?

Lyhyesti, mitä on tehty: ruiskutushetkeä käännetty aikaisemmalle jakoketjun kuluman kompensoimiseksi (ei vaikuttanut hytkytykseen, mutta sen sijaan korjasi yli 1000 rpm röpellyksen), ilmavuodot korjattu, suuttimet tarkistettu ja olivat ok, paineventtiilien o-renkaat ja messinkiprikat uusittu, ruiskutuspumppu ja sen ympäristön putket eivät vuoda naftaa ulospäin, suodattimet ovat uudet, öljyt vaihdettu ja venttiilinnostajat eivät pahemmin ääntele, jakoketjun kiristin uusittu (turhaan?), termostaatti 80°C uusittu, nesteet ja öljyt pysyvät erossa toisistaan, kone ei juurikaan vuoda ulospäin mitään paitsi ahtoputken juuresta.

Kysymys kuuluu edelleen mikä piru sitä hytkyttää?

edit:
Ajoinpa vielä CRC:n ruiskunpuhdistusmyrkyt koneesta läpi ja eipä tuollakaan tullut muutosta asiaan eli hytkyttää. Sitten lähes tyhjään tankkiin liki 70 litraa kylmää dieseliä ja kymmenkunta km ajoa ja hytkytys lähes kokonaan pois. Taitaa soveltua tämä 300 turbo vain talviajeluun? :roll:

edit2:
Siirtopumppu uusittu, paluupuolen paineventtiili uusittu, suutinkärjet uusittu, hytkyy edelleen. Onko se pumppu sittenkin rikki?

edit3:
Ruiskutuspumpun paineventtiileistä taisi löytyä syy hytkytykseen. Ei tarvinnut uusia osia, ainoastaan löysäys ja kiristys ohjeen mukaisesti momenttiin. Tulihan tässä siis aiemmin uusittua ehkä vähän turhaan muitakin osia, mutta lopulta ongelma selvisi. Saattoihan tässä olla eri asioiden yhteisvaikutuksestakin kyse, mutta siihen ei täyttä selvyyttä nyt saatu.
Viimeksi muokannut Rassaaja, Ma 30.05.2011 12:53. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
sepjou
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Su 16.10.2005 15:39

Viesti Kirjoittaja sepjou »

OM 606 alkoi vaatimaan perä ylhäällä pysäköintiä syynä O-renkaat rivipumpussa. Nyt O-renkaiden vaihdon jälkeen kone ravistaa lämpimänä/kuumana eli ajosta tyhjäkäynnillä. Kylmä kone käy kuten kuuluukin. Onko tietoa mikä missä vika?
Jonze
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: Ma 23.11.2009 19:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jonze »

Sinne pumpun sisään on varmaan menny jotain scheissea, joka estää yhden pytyn käymisen "minimiruiskutuksella" eli tyhjäkäynnillä lämpimänä. Kylmänä taas ruiskutusta on enemmän, jolloin ko. pyttykin herää henkiin.

Tässä käsitelty samankaltaista tapausta: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=37774
S204
sepjou
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Su 16.10.2005 15:39

Viesti Kirjoittaja sepjou »

No niin, loputkin O-renkaat vaihdettu. Eipä rytkytä enää lämpimänä eikä kylmänä, KUN VAIN ET SAMMUTA AJOVALOJA! Eli kun valot sammuttaa alkaa kone ravistaa. Mitäs nyt keksitään? Vika itsesessään ei ole vielä vakava, mutta onko oire jostakin tulevasta?
Pappatunturi-1970
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ti 01.06.2010 21:18

Viesti Kirjoittaja Pappatunturi-1970 »

sepjou kirjoitti:No niin, loputkin O-renkaat vaihdettu. Eipä rytkytä enää lämpimänä eikä kylmänä, KUN VAIN ET SAMMUTA AJOVALOJA! Eli kun valot sammuttaa alkaa kone ravistaa. Mitäs nyt keksitään? Vika itsesessään ei ole vielä vakava, mutta onko oire jostakin tulevasta?
Minulla on OM605 tehnyt juuri saman tempun muutaman kerran, valot pois niin alkaa kolistamaan, valot takaisin niin loppuu, valot taas pois ja ei mitään, kone käy normaalisti.
iso E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 359
Liittynyt: Pe 08.10.2010 11:24
Paikkakunta: satakunta

Viesti Kirjoittaja iso E »

oletteko ikinä käynyt säädättämässä syöttöpumppua
esim. mynädieselis tai pp-dieselis
itsellä oli vuotoja syöttöpumpus lähti huonsti käymään ja tietyl kierroksil se niinku olis pätkiny.

no aika mynäl säädettiin paineet kohdille pumppu oli muutenki jo melkein 10% huonompi kuin pitäis olla nyt on voimaa lisättii syötöt ja vetävät kierrokset ja polttoaine vuodot loppu

ps. vaihdettiin samalla vanhan mallinen suodatin jalka mikä on huomattavasti parempi ne ei vuoda niinku nämä uudemman o.rengas liitokset :lol:
Star lukua
Ohjelmointia
Nyk MB w204 -13 180cdi +200hp/+500nm
EX MB-200d 87- (Tuning)
Ex MD-E300DT 95- ST
kuusikulma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Su 12.06.2011 23:06
Paikkakunta: Kuopio

Re: OM606 turbo (E300TDT, S210) hytkytys / ravistus kuumana

Viesti Kirjoittaja kuusikulma »

Vanha keskustelu, mutta laitan tähän kun sain tietoa aiheesta kysellessäni luotettavalta dieselkorjaamolta (korjaa vain ja ainoastaan diesel autoja ja pumppuja).
Epäili syyksi sieselpumpun painekytkimiä (kutoskoneessa 6 kpl, hintaa 20e kpl).

Korjaaja kuunteli, että kierrokset putoavat alas tyhjäkäynnille hitaasti ja tuo hytkytys koneessa kun kone on kuuma oli vikana.

Kysymys kuuluukin voiko noita venttiilejä itse vaihdella ja onko ohjeita jossain?
Antoi työlle hintaa noin 300e joten en ihan heti kehtais viedä.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: OM606 turbo (E300TDT, S210) hytkytys / ravistus kuumana

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

kuusikulma kirjoitti:Vanha keskustelu, mutta laitan tähän kun sain tietoa aiheesta kysellessäni luotettavalta dieselkorjaamolta (korjaa vain ja ainoastaan diesel autoja ja pumppuja).
Epäili syyksi sieselpumpun painekytkimiä (kutoskoneessa 6 kpl, hintaa 20e kpl).

Korjaaja kuunteli, että kierrokset putoavat alas tyhjäkäynnille hitaasti ja tuo hytkytys koneessa kun kone on kuuma oli vikana.

Kysymys kuuluukin voiko noita venttiilejä itse vaihdella ja onko ohjeita jossain?
Antoi työlle hintaa noin 300e joten en ihan heti kehtais viedä.
Voi vaihtaa kunhan sulla on se 33 hampainen hylsy siihen. Sen voi ostaa esim. veholta mutta sen voi tehä myös ylimääräsestä paineventtiilin lukituslevystä. Kiristysohje jota oon käyttäny on: 50 Nm -> löysälle -> 50 Nm -> löysälle -> 40 Nm ja annat olla siinä. Kannattaa sitten olla hyvä momenttiavain tai ei ala käymään kunnolla. Jos joku on tiukemmalla kuin muut niin käy huonosti.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
kuusikulma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Su 12.06.2011 23:06
Paikkakunta: Kuopio

Re: OM606 turbo (E300TDT, S210) hytkytys / ravistus kuumana

Viesti Kirjoittaja kuusikulma »

Nyt paineventtiilit ja tiivisteet hommattunna. Avain rakenneltu jo valmiiksi.

Minkälaiseen kireyteen tulee kiristää paineventtiilin kannakkeesta lähtevät polttoaineletkut? Onko näihin jotain momenttia olemassakaan?
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: OM606 turbo (E300TDT, S210) hytkytys / ravistus kuumana

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

kuusikulma kirjoitti:Nyt paineventtiilit ja tiivisteet hommattunna. Avain rakenneltu jo valmiiksi.

Minkälaiseen kireyteen tulee kiristää paineventtiilin kannakkeesta lähtevät polttoaineletkut? Onko näihin jotain momenttia olemassakaan?
Tarkoitatko suutinputkia? Niille on 10-20Nm momentti mutta ei siihen tarkkoja momentteja tarvita.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
kuusikulma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Su 12.06.2011 23:06
Paikkakunta: Kuopio

Re: OM606 turbo (E300TDT, S210) hytkytys / ravistus kuumana

Viesti Kirjoittaja kuusikulma »

Juuri näitäpä tarkoitin. Kiitos!
kuusikulma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Su 12.06.2011 23:06
Paikkakunta: Kuopio

Re: OM606 turbo (E300TDT, S210) hytkytys / ravistus kuumana

Viesti Kirjoittaja kuusikulma »

Nyt vaihdoin paineventtiilit ja rikat/tiivisteet. Kierrokset putoavat tyhjäkäynnille nyt niinkuin pitääkin (ei enää portaittain). Moottorin rykimiseen/hytkytykseen ei juurikaan tuntunut olevan apua.
Kone näkyy rykivän jo silloinkin kun on käynyt tyhjäkäyntiä kylmänä noin 10 minuuttia ja aina silloin kun kierroksia varovasti nostaa noin 1000 kierrokseen.
Normaali ajonopeudessa, pintakaasulla ajettaessa auto tuntuu nyt reagoivan kaasuun hieman nätimmin.
Oiskohan pumpun säätö tuossa paikallaan...
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: OM606 turbo (E300TDT, S210) hytkytys / ravistus kuumana

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

kuusikulma kirjoitti:Oiskohan pumpun säätö tuossa paikallaan...
Voi olla pumpun takapään laakerikin hajoamassa.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Behemoth
Mersumies
Mersumies
Viestit: 687
Liittynyt: Ke 18.01.2012 22:52

Re: OM606 turbo (E300TDT, S210) hytkytys / ravistus kuumana

Viesti Kirjoittaja Behemoth »

Kiinnostaisi tietää mihin perustuu tämä, että jos ei tarkka momentti paineventtiileillä niin käy huonosti? Itse vetelin ihan hatusta nuo kiristysarvot ja ensimmäinen tuli vedettyä ihan helvetin tiukkaan, kun momenttiavain veti kuivat juuri ratkaisevalla hetkellä. No auto käy kuitenkin hemmetin hyvin, ei savuta yms. Jenkkifoorumilla ohjeistettiin vain tiettyyn momenttiin, jotta o-renkaat kuormittuvat sopivasti.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: OM606 turbo (E300TDT, S210) hytkytys / ravistus kuumana

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Behemoth kirjoitti:Kiinnostaisi tietää mihin perustuu tämä, että jos ei tarkka momentti paineventtiileillä niin käy huonosti? Itse vetelin ihan hatusta nuo kiristysarvot ja ensimmäinen tuli vedettyä ihan helvetin tiukkaan, kun momenttiavain veti kuivat juuri ratkaisevalla hetkellä. No auto käy kuitenkin hemmetin hyvin, ei savuta yms. Jenkkifoorumilla ohjeistettiin vain tiettyyn momenttiin, jotta o-renkaat kuormittuvat sopivasti.
Voi olla ettei sillä muuta väliä olekkaan kuin se että ne sitten pitää pitkään.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
kuusikulma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Su 12.06.2011 23:06
Paikkakunta: Kuopio

Re: OM606 turbo (E300TDT, S210) hytkytys / ravistus kuumana

Viesti Kirjoittaja kuusikulma »

Mutaman päivän reilussa pakkasessa seissyn auton kun laitoin kylmänä käyntiin tuli uutta huomiota koneen käyttäytymisestä. Kone käynnistyy hyvin, pyöriikin nätisti hetken kunnes kuin jonkin "venttiilin" avautumisen jälkeen alkaa hirmuinen rytkytys. Auto savuttaa, pyörii huonosti ja kierrokset ei oikeastaan muuta käyttäytymistä. Autolla kun lähtee ajamaan käynti tasaantuu.
Voiko suutinpuolella olla ongelmaa?
Jonze
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: Ma 23.11.2009 19:53
Paikkakunta: Oulu

Re: OM606 turbo (E300TDT, S210) hytkytys / ravistus kuumana

Viesti Kirjoittaja Jonze »

Rytkytys alkaa jälkihehkutuksen loputtua. Jälkihehkutus kestää jopa pari minuuttia käynnistyksen jälkeen.
S204
kuusikulma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Su 12.06.2011 23:06
Paikkakunta: Kuopio

Re: OM606 turbo (E300TDT, S210) hytkytys / ravistus kuumana

Viesti Kirjoittaja kuusikulma »

Juuri tällaiselta vaikuttaa, mistä tuota vois lähteä tutkimaan?
Hehkut on vaihdettu noin vuosi sitten.
Autoa käytän talvisin yleensä lohkolämmityksen kanssa niin en ole aiemmin ongelmaa huomannutkaan.
kuusikulma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Su 12.06.2011 23:06
Paikkakunta: Kuopio

Re: OM606 turbo (E300TDT, S210) hytkytys / ravistus kuumana

Viesti Kirjoittaja kuusikulma »

VIKA SELVITETTY !!! :wave:

Päädyin sitten sellaiseen vaihtoehtoon, että käytin suuttimet ja ruiskutuspumpun testerissä.... Ja hyvä niin. Epäilyjä oli puristuspaineiden karkaamisesta, suutinongelmasta, ruiskutuspumpusta tms.
Suuttimissa ei ollut vikaa vaan ruiskutuspumppu oli 6 !!! astetta myöhäsellä.
Ei ihme kun autoa ravisti ja kävi huonosti, savuttikin. Kovaäänisesti kone kalkatti myös.
Nyt pumppu säädetty ja kone kehräilee kuin kissa .

Ajettavuus parani ja automaattilaatikkokin alkoi vaihtamaan huomattavasti nätimmin säädön jälkeen.
Ei muuta kun iloisin mielin leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä! :thumbup:
Turbocompound
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
Paikkakunta: Tukholma

Re: OM606 turbo (E300TDT, S210) hytkytys / ravistus kuumana

Viesti Kirjoittaja Turbocompound »

Tuo kuuden asteen ruiskutus ennakon muutos johtuu mistä?
Jakopään ketjun kuluneisuus ois hyvä tarkistaa myös, sillä ei tuo muuten niin vain muutu. :wink:
A170cdi-00 1999-
kuusikulma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Su 12.06.2011 23:06
Paikkakunta: Kuopio

Re: OM606 turbo (E300TDT, S210) hytkytys / ravistus kuumana

Viesti Kirjoittaja kuusikulma »

Pumppua oli joskus käytetty irti ja ilmeisesti asennettu takaisin miten sattuu. Nyt jouduttiin pumppu käyttämään irti, että saatiin takaisin oikeaan asentoon säätöruuville.
Ei ole mulla tiedossa milloin tuo on tapahtunut....
Ellei vuosia sitten autoliikkeen piikkiin tapahtunut ilmastoinnin kompuran vaihdossa ole käyttäneet jostain syystä pumppua irti. Siinä ei ollut miehillä tietoa ilmastoinnin korjaamisesta lainkaan.
Vastaa Viestiin