Tässä hieman omia kokemuksia Mipa-, Motip-, Decoväri- ja Maston-spraymaaleista joita on kertynyt ruosteremontin yhteydestä.
Motip spraymaali. Ostin Motip maalia Motonetistä. Hinta oli 9,75e/pullo. Maali oli hyvin peittävää ja siten sopivaa paikkamaalauksiin. Tosin värisävy ei vastanut täysin alkuperäistä joten en voi suositella Motip maaleja.
Mipa spraymaali. Ostin Mipa maalia tämänkin foorumin sponsorilta, http://www.automaalit.net:stä. Hinta oli 16e/pullo plus toimituskulut alkaen 10e. Eli jos ostaa yhden pullon niin hinnaksi tulee 26e. Maali oli hyvin ohutta ja siten vaatii tosi hyvin tehdyt pohjatyöt. Värisävy vastasi täysin alkuperäistä joten sen puolesta voin suositella Mipa maaleja.
Decovärin omatäyttö spraymaali. Ostin Decovärin maalia Decoväri:stä kuten maalin nimikin kertoo. Hinta oli 25e/pullo. Maali oli peittävyydeltään Motip:n ja Mipan välimaastosta. Värisävy vastasi alkuperäistä joten sen puolesta ei ole valittamista. Tosin metallihiukkaset tuntuivat sekoittuvan huonommin, kuin muilla maaleilla, eli vaatii erityisen hyvän sekoituksen ja koko maalauksen ajan muuten tuulee laikukasta jälkeä.
Maston spraymaali.Ostin Maston maalia Hongkongistä. Hinta oli 12,95e/pullo. Tosin värisävy ei vastanut ollenkaan. Autoni on hopeanvaalearuskea, mutta pullosta tuli vihreää väriä. Tarkistin pullon värikoodit ettei vain kukaan ole tehnyt jekkua kaupassa vaihtamalla korkkeja, mutta niin korkissa kuin pullossakin oli oikea värikoodi. En voi suositella Mastonin maaleja. Etkä sinäkään niitä halua ostaa, kun se on ihan arvoitus minkäväristä maalia sieltä pullosta ulos tulee!
Loppu yhteenveto. Omasta mielestäni kelvolliset vaihtoehdot ovat Mipa ja Decoväri. Mipa tulee myös selkeästi halvemmaksi jos ostaa useamman pullon.
Kokemuksia Mipa-, Motip-, Decoväri- ja Maston-spraymaaleista
- mika4matic
- Vakiokalustoa
- Viestit: 147
- Liittynyt: Ma 12.04.2010 22:12
- Paikkakunta: Espoo
itse olen käyttänyt multona spraymaaleja ja ollut niihin tyytyväinen, 10€/purkki, eli ei pahan hintaistakaan... sävy on vastannut yleensä aina niin hyvin alkuperäistä, kuin mitä se nyt yleensä spraymaalien kanssa voi vastata
sävyn kanssa pitää sitten olla tarkkana ostaessa, kun esim. oman auton väriin (172, eli metallinhohto harmaa tai "anthracite grey metallic" ) löytyy ainakin kolmea eri "murrettua alasävyä" ne onneksi erottaa heti, kun vertaa pullon korkkia auton väriin...
hongkong tuskin pitää mitään eri alasävyjä valikoimissaan, jos tuosta mastonista edes sellaisia on edes olemassa...
multona maaleja saa yleensä autotarvike liikkeistä...
tuo multona on kunnon lakkamaalia, eikä liukene heti ensimmäisillä sateilla lasinpesunesteeseen, kuten useimmat sprayt... myös ne maalaamoista ostetut tahtoo liueta lasinpesunesteeseen, lisäksi se pinta näyttää halkeilevan niissä ajan kanssa...


sävyn kanssa pitää sitten olla tarkkana ostaessa, kun esim. oman auton väriin (172, eli metallinhohto harmaa tai "anthracite grey metallic" ) löytyy ainakin kolmea eri "murrettua alasävyä" ne onneksi erottaa heti, kun vertaa pullon korkkia auton väriin...
hongkong tuskin pitää mitään eri alasävyjä valikoimissaan, jos tuosta mastonista edes sellaisia on edes olemassa...
multona maaleja saa yleensä autotarvike liikkeistä...
tuo multona on kunnon lakkamaalia, eikä liukene heti ensimmäisillä sateilla lasinpesunesteeseen, kuten useimmat sprayt... myös ne maalaamoista ostetut tahtoo liueta lasinpesunesteeseen, lisäksi se pinta näyttää halkeilevan niissä ajan kanssa...

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
jos spraylla maalaa, niin ei sen niin ole muutenkaan väliä. piste
oikeasti paskinta sprayta olen saanut juuri maaliliikkeestä
maksoi vielä yli 30 € purkki
päivän tai kaksi näytti hyvältä ja kuukauden päästä muistutti jo halkeillutta autiomaata, niistä kohti, joissa maalia oli vielä jäljellä... tämä siis esimerkkinä, että maaliliikkeistä ei aina saa automaattisesti sitä parhainta maalia...

oikeasti paskinta sprayta olen saanut juuri maaliliikkeestä


W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
se oli sitte maalia jota ei voi käyttää sellaisenaan vaan tarvii lakan päälle.
Yhden pullon perusteella ei voi siis arvostella sävyeroa.
Itellä ollut kaksi 199 väristä autoa joista molempiin paikkamaalausta tehty motipin 199 värillä ja maalit on täysin saman sävyisiä kuin itse autot. Keskenään toinen on paljon vihreämpi kuin toinen eli ei voi käyttää samaa pulloa molempiin autoihin. Tämän opin kantapään kautta, tai sanotaanko helman kautta?
Kumpikaan ei ollut hyllytavaraa, se hyllyssä ollut sävy on liian mustansinertävä minun autoihin... ja maalasin sillä pyörän
Motip tääl oolannissa maksaa hyllystä 7,90€ ja jos auton sävy ei ole hyllytavaran mukainen, eli joutuu tilata jonkun muun murroksen em. sävyistä, hinta on 10,90€.
Maalaamosta saa täyttöpulloina Spies & Hecker 15€ hintaan kovetteella. Ja suvereeneja laadultaan. Tosin säilyvyys on tietty kehno.
Ainaki mersun väreistä 199 metallic blue-black, 512 almandine red metallic ja 568 signal red sekä Volkkarin Alarm rot löytyy motipin kartastosta vähintään kolmea ja osaa väreistä jopa kuutta erilaista sävyä. sävyerot on huomattavia.Tosin värisävy ei vastanut täysin alkuperäistä joten en voi suositella Motip maaleja.
Yhden pullon perusteella ei voi siis arvostella sävyeroa.
Itellä ollut kaksi 199 väristä autoa joista molempiin paikkamaalausta tehty motipin 199 värillä ja maalit on täysin saman sävyisiä kuin itse autot. Keskenään toinen on paljon vihreämpi kuin toinen eli ei voi käyttää samaa pulloa molempiin autoihin. Tämän opin kantapään kautta, tai sanotaanko helman kautta?

Motip tääl oolannissa maksaa hyllystä 7,90€ ja jos auton sävy ei ole hyllytavaran mukainen, eli joutuu tilata jonkun muun murroksen em. sävyistä, hinta on 10,90€.
Maalaamosta saa täyttöpulloina Spies & Hecker 15€ hintaan kovetteella. Ja suvereeneja laadultaan. Tosin säilyvyys on tietty kehno.
Viimeksi muokannut Sergey, To 17.06.2010 16:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
tarkistin asian ja kerrottiin, että ei tarvitse lakkaa päälle... arvaa vain, olenko vielä ostanut sieltä liikkeestä jotain... se firma kyllä on lopettanut automaalien myymisen jo 5 vuotta sitten, eikä mikään ihme...
multonan kanssa on se huono puoli, että liike ei pidä kuin yhtä pulloa/sävy hyllyssä, eli jos pitää maalata suurempaa alaa (puoliautoa tai koko auto
), niin pitää viikkoja kerätä purkkeja varastoon
tai kiertää useampia liikkeitä...
multonan kanssa on se huono puoli, että liike ei pidä kuin yhtä pulloa/sävy hyllyssä, eli jos pitää maalata suurempaa alaa (puoliautoa tai koko auto


W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
- mika4matic
- Vakiokalustoa
- Viestit: 147
- Liittynyt: Ma 12.04.2010 22:12
- Paikkakunta: Espoo
Puskurissa pienehkö naarmu joka vaatisi maalauksen.
Mites se kannatttaa tehdä ettei ihan nolo tule. Kitti, primer, tässä päätin oikaista eli sekoitettuna spray-maali (+ lakka ?). Miten kitti suhtautuu tuohon maaliin, mitä ei missään nimessä saa tehdä etc ?
Mites se kannatttaa tehdä ettei ihan nolo tule. Kitti, primer, tässä päätin oikaista eli sekoitettuna spray-maali (+ lakka ?). Miten kitti suhtautuu tuohon maaliin, mitä ei missään nimessä saa tehdä etc ?
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.