Tekisi joskus oikein suuntauttaa kunnolla 15 vuotta mulla olleen W123:sen pyörät. Suuntaukset on olleet sellaisia, mistä ei voi suuntauksena edes puhua. 20 minuuttia ja auraus paikoilleen etupyöriltä.
Nyt kun on vähän tajunnut noista suuntauksista, niin olisi hienoa jos jossain saisi oikein kerrankin laitettua W123:sen kulmat sellaisiksi kun ne kuuluu olla. Mun täytyy kaivaa jostain esiin se parin vuoden takainen säätö Ruskeasuon Teboililta. Muistaakseni jotkut arvot olivat ohjeiden ulkopuolellakin, mutta sen huoltamon säätö oli tosiaan vaan aurauksen säätö.
Autoni puoltaa selvästi tien kallistuksen suuntaan eli oikealle. Ajoin puolestaan siskoni W123:sella ja voi herranjumala se menee aivan uskomattoman suoraan kaltevallakin pinnalla-se menee oikeasti niinkuin juna Tuollaiset säädöt mäkin haluan!
Jos etuakselin camberin säätää niin, että vasen on ohjearvojen sisällä, mutta oikea on just alarajassaan -0astetta ja 20minuuttia, sekä caster on vasemmalla 7 astetta ja 44 minuuttia ja kaikki muut on ohjearvoissaan, niin ainankin minun W123 tallusteli suomalaista tietä hyvin mallikkaasti etiäpäin, eikä tahtonu mennä ojaa nuuskimaan.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
jos et tiedä varmaksi ohjauskulmien arvoja, niin mene sillä siskos autolla sinne huoltiskalle ja varraat siihen tarkistus ajan ja pyydät pöytäkirjan siitä ja laitat sitten ittelles samat kulumat eikös se sillon pitäs sunkin auto mennä suoraan
Ei tuosta ehdotuksesta oikein mitään tule, kun asutaan eri paikkakunnilla. Ei oikein muutenkaan nappaisi tuollainen säätely. Kai ne nyt jossain pitää koneellakin olla oikeat arvot olemassa. Ongelmahan on se, että monelle säätöpaikalle pyörien suuntaus tarkoittaa pelkän aurauksen säätöä. Ruskeasuon teboilillakin säätäjä silloin sanoi, että mersuissa on ohjaustehostimessa joku venttiili, joka jumittaa, jos ei mene suoraan niiden pelkällä aurauksen säädöllä........aivan täyttä paskanjauhamista ja tietämättömyyttä ainakin siellä paikassa.
kardaani kirjoitti:Ei tuosta ehdotuksesta oikein mitään tule, kun asutaan eri paikkakunnilla. Ei oikein muutenkaan nappaisi tuollainen säätely. Kai ne nyt jossain pitää koneellakin olla oikeat arvot olemassa. Ongelmahan on se, että monelle säätöpaikalle pyörien suuntaus tarkoittaa pelkän aurauksen säätöä. Ruskeasuon teboilillakin säätäjä silloin sanoi, että mersuissa on ohjaustehostimessa joku venttiili, joka jumittaa, jos ei mene suoraan niiden pelkällä aurauksen säädöllä........aivan täyttä paskanjauhamista ja tietämättömyyttä ainakin siellä paikassa.
Kävin säätämässä aurauskulmat Kotkan Vianorilla. Siellä on uudet vehkeet ja ammattitaitoa. Oli renkaat kuluneet toispuolisesti joten oli pakko säädöttää. Sinne sai mennä sisään katsomaan miten se tapahtuu. Nyt ei huomaa epätasaista kulumaa vaikka ajettu 10 tuh km sen jälkeen.
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Muistathan sitten, että W123:n pyöränkulmien säätö pitää tehdä tietyssä järjestyksessä - jota minä en enää muista - jotta onnistuu.
Jos asentaja ei sitä itse tiedä, niin hän saa pyöritellä sitä yhtä ja ainutta W123:sta mittareissa eläkepäiviin saakka.
Ja kaikkia arvojahan ei saa pelkästään säätämällä samanlaiseksi kun toisessa autossa on. Joihinkin arvoihinhan vaikuttaa korin korkeus ja jouset ja kuka on Tasmanian talousministeri ynnä muut vastaavat pikkuasiat.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
ite odotan viel sitä kertaa et joku säätäis oman silleen et ei saatana hakis sinne mettän puol..... turussakun sitä palvelua en ole missään vielä saanut, mukaanlukien veho (maksoi muuten ~200e suuntaus hehheh).
epk kirjoitti:ite odotan viel sitä kertaa et joku säätäis oman silleen et ei saatana hakis sinne mettän puol..... turussakun sitä palvelua en ole missään vielä saanut, mukaanlukien veho (maksoi muuten ~200e suuntaus hehheh).
Eli vastaus topickissa esittäämääni kysymykseen "Osataanko nykyään enää suunnata pyöränkulmia?" näyttää olevan on, että Ei osata!
Uskon kyllä, että jossain osataan, mutta pääosissa paikkoja laitetaan auraukset kohdalleen ja that´s it! Jatketaan oikean paikan metsästystä.
Ylivieskassa Autohuolto Lintosella on töissä tämänkin palstan nimimerkki "dealer"
Hän on sellainen mersuvelho että minunkin keulakolaroitu 124 farmari alkoi mennä suoraan vaikkei tehtaan mihinkään ohjearvoihin edes päässyt kun säätövara loppui kesken. Oli se lystikästä katsoa säätölappua kun arvoja oli punaisella mutta silti dealer sanoi että "suoraan menee, käy kokkeilemasa" - Ja menihän se Eikä kuluta rengasta!
Kyllä sitä vaan jossain osataan
Edit: täältä Tampereelta on pitkä matka tuonne Ylivieskaan mutta muualla en enää käykkään ellei ole pakko Nykyään riittää nuissa autoissa se että kunhan vuoden-parin välein käy dealerin luona näytillä niin lisäksi ei tarvi kun nesteitä ja suodattimia vaihdella.
<-- Tämä projekti ensin
W124 250 TD -92
Ex w123 240 D -80
epk kirjoitti:ite odotan viel sitä kertaa et joku säätäis oman silleen et ei saatana hakis sinne mettän puol..... turussakun sitä palvelua en ole missään vielä saanut, mukaanlukien veho (maksoi muuten ~200e suuntaus hehheh).
Eli vastaus topickissa esittäämääni kysymykseen "Osataanko nykyään enää suunnata pyöränkulmia?" näyttää olevan on, että Ei osata!
Uskon kyllä, että jossain osataan, mutta pääosissa paikkoja laitetaan auraukset kohdalleen ja that´s it! Jatketaan oikean paikan metsästystä.
Mun "hovisäätäjä" täällä Espoossa säätää auton ensin mittareilla kohdalleen ja sitten hienosäätö "vuosien ammattitaidolla silmämääräisesti". Koskaan autot ei ole vedelleet mihinkään suuntaan, vaan kulkvat kuin junat kiskoilla, vaikka renkaat ovat max 255 leveät mersuissa. Eli kyllä hyviäkin säätäjiä löytyy.....
epk kirjoitti:ite odotan viel sitä kertaa et joku säätäis oman silleen et ei saatana hakis sinne mettän puol..... turussakun sitä palvelua en ole missään vielä saanut, mukaanlukien veho (maksoi muuten ~200e suuntaus hehheh).
Eli vastaus topickissa esittäämääni kysymykseen "Osataanko nykyään enää suunnata pyöränkulmia?" näyttää olevan on, että Ei osata!
Uskon kyllä, että jossain osataan, mutta pääosissa paikkoja laitetaan auraukset kohdalleen ja that´s it! Jatketaan oikean paikan metsästystä.
Mun "hovisäätäjä" täällä Espoossa säätää auton ensin mittareilla kohdalleen ja sitten hienosäätö "vuosien ammattitaidolla silmämääräisesti". Koskaan autot ei ole vedelleet mihinkään suuntaan, vaan kulkvat kuin junat kiskoilla, vaikka renkaat ovat max 255 leveät mersuissa. Eli kyllä hyviäkin säätäjiä löytyy.....
Onko tämä sun hovisäätäjä töissä siellä Suomenojalla?
Mesedesi kirjoitti:Muistathan sitten, että W123:n pyöränkulmien säätö pitää tehdä tietyssä järjestyksessä - jota minä en enää muista - jotta onnistuu.
Jos asentaja ei sitä itse tiedä, niin hän saa pyöritellä sitä yhtä ja ainutta W123:sta mittareissa eläkepäiviin saakka.
Ja kaikkia arvojahan ei saa pelkästään säätämällä samanlaiseksi kun toisessa autossa on. Joihinkin arvoihinhan vaikuttaa korin korkeus ja jouset ja kuka on Tasmanian talousministeri ynnä muut vastaavat pikkuasiat.
Joo ja ei... sitä 123:a kun säädetään kolmesta eri kohdasta (tai siis 2x3=6) niin yhden säädön muuttaminen vaikuttaa muihinkin arvoihin. Eli kaikkia kulmia joutuu säätämään samanaikaisesti.
Hyvin varustetusta rengasliikkeestä pitäisi löytyä kyllä koneelta ohjearvot robottia varten, mutta se on eri asia kuka osaa ja viitsii laittaa säädöt kohdilleen. Siellähän on vastassa pahimmillaan ~30 vuotta hyvin ruostunutta säätömutteria ja jenkaa.
Tuota oikealle kampeamista en kyllä suostu uskomaan. Jos asentaja osaa asiansa niin auto menee suoraan ja ei syö kumeja.
Itse sain aikoinaan 123:n säädöt kohdilleen Mäntsälän Vianorilla. Siellä oli Vanhanen niminen asentaja, joka liki 2 tunnin liottelun ja säätelyn jälkeen sai säädöt kohdalleen.
Koitan etsiä laatikon pohjia jos löytyisi jotain dokumenttia ko.säädöistä.
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
epk kirjoitti:ite odotan viel sitä kertaa et joku säätäis oman silleen et ei saatana hakis sinne mettän puol..... turussakun sitä palvelua en ole missään vielä saanut, mukaanlukien veho (maksoi muuten ~200e suuntaus hehheh).
Eli vastaus topickissa esittäämääni kysymykseen "Osataanko nykyään enää suunnata pyöränkulmia?" näyttää olevan on, että Ei osata!
Uskon kyllä, että jossain osataan, mutta pääosissa paikkoja laitetaan auraukset kohdalleen ja that´s it! Jatketaan oikean paikan metsästystä.
Mun "hovisäätäjä" täällä Espoossa säätää auton ensin mittareilla kohdalleen ja sitten hienosäätö "vuosien ammattitaidolla silmämääräisesti". Koskaan autot ei ole vedelleet mihinkään suuntaan, vaan kulkvat kuin junat kiskoilla, vaikka renkaat ovat max 255 leveät mersuissa. Eli kyllä hyviäkin säätäjiä löytyy.....
Onko tämä sun hovisäätäjä töissä siellä Suomenojalla?
Jep, vanhmpi asentaja nimeltään SUOMI, ajaa myös rallia itse.
Mersujen säätämiseen piti olla vielä jokin lisälaite jolla vedettiin koria alaspäin. Harvoissa paikoissa lisälaitetta löytyy. Olen pari kertaa ollut mukana koria painamassa, että saadaan arvot sallittujen sisäpuolelle.
Kolariautojen uudelleen rekisteröintikatsastus vaatii pyöränkulmien tarkastuksen/säädön.
Maalaan autoja Savossa. Myös Mersun vikojen ihmettelyä.
Ittellä on pyörät säädetty pystärissä niin että kun ajaa esim vanhaa turuntietä espooseen niin rattiin ei tarvitse koskea se on vain koristeena.
(no olishan se hyvä tietysti pitää kiinni jos tarvitsee väistää jotain.)
Autopelti pojat, Vihti KK
eikä näytä haittavan vaikka,
ohje arvoilla ei menis ihan suoraan,
koe ajolla testaasivat lopuu tuloksen
minkä jälkeen pikasen lisä säätää ja
suoraa menee vanhakin
kärry kaikki 4kulmaa säädettiin uusila 4pyörä suuntaus
laitteilla
(samassa hallissa näytti olevan myös uusi ilmastoinnin
huolto kone, rengas vehkeet)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4 MA-PE 17-21 EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
Timex kirjoitti:Olisko tovereilla tietoa, missä Joensuussa tai Kuopiossa osaavat
säätää mersun pyöränkulmat kohdalleen, eikä sinnepäin.
Malli on W203.
Kiitokset
Joensuussa on pohjolan renkaalla vielä töissä vanhan liiton äijä joka osaa homman.Suosittelen lämpimästi.On se kun helsingistä joutuu joensuuhun ajamaan että saa pyöränkulmat paikalleen.
Tampereella vanhan Jäähovin Kesoililla oli asentaja joka osasi hommansa.
Välineet olivat saksalaiset vesivaakoihin perustuvat manuaaliset vehkeet. Hänellä oli taito siihen hommaan ja kauempaakin tultiin säädättämään kulmia.
Itsekin kävin siellä kerran ja vanha W123:n tuli kuntoon. Ei puoltanut eikä renkaat kuluneet sen jälkeen.
Hänen säädöissään oli kaikki optimoitu pitkän kokemuksen jälkeen: puoltaminen, renkaiden kuluminen ja tehtaan suositusarvot. Paljon kokemusperäistä tietoa.
Sain itsekin katsoa miten hän vatupassia muistuttavilla saksalaisilla tarkkuustyökaluillaan homman teki. Oli muuten herkät vehkeet.
Varmaan moni vanhempi foorumilainen muistaa miehen tuolta Kesoililta.
Luopio kirjoitti:Lohjan Autoasi:ssa ainakin tuli (W203:n vm.-06) pyöränkulmat kohdalleen kerralla, muun huollon ohessa.
Ko. Autoasissa (sijaitsee Citymarketin lähellä Wurthin naapurissa) sitten revitellään ja poltetaan kumia asiakkaiden autoilla siellä pihalla. Tuo Wurth ja ko. Autoasi ovat naapureita ja tappelevat parhaillaankin siitä, että Wurthille aiheutuu haittaa siitä kuminpoltosta, Autoasi puolustelee vaan että "saavat tehdä omalla pihallaan mitä haluavat" ja touhu jatkuu. Vaan ei toivon mukaan kovin kauaa, kun asiakkaatkin alkaa tajuta mistä on kyse...
Tien toisella puolella Euromasterissa on hyvät säätäjät, toinen heistä Mersumiehiä henkeen ja vereen... Ja eipähän tarvi vahtia, että autollasi heitetään donitsia kun silmä välttää.
Luopio kirjoitti:Lohjan Autoasi:ssa ainakin tuli (W203:n vm.-06) pyöränkulmat kohdalleen kerralla, muun huollon ohessa.
Ko. Autoasissa (sijaitsee Citymarketin lähellä Wurthin naapurissa) sitten revitellään ja poltetaan kumia asiakkaiden autoilla siellä pihalla. Tuo Wurth ja ko. Autoasi ovat naapureita ja tappelevat parhaillaankin siitä, että Wurthille aiheutuu haittaa siitä kuminpoltosta, Autoasi puolustelee vaan että "saavat tehdä omalla pihallaan mitä haluavat" ja touhu jatkuu. Vaan ei toivon mukaan kovin kauaa, kun asiakkaatkin alkaa tajuta mistä on kyse...
Tien toisella puolella Euromasterissa on hyvät säätäjät, toinen heistä Mersumiehiä henkeen ja vereen... Ja eipähän tarvi vahtia, että autollasi heitetään donitsia kun silmä välttää.
No jos tuo pitää paikkansa, niin ei kuulosta tietenkään hyvältä.
Käsittääkseni siellä oli jonkun asentajan oma Supra jota hän revittelee/virittelee (for drifto)?
*menee tarkistamaan heti takalokkareista mahd. kumiklimpit*