W124 ovenrajoitin

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
sundiz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Su 27.08.2006 09:41
Paikkakunta: Vantaa/Helsinki

W124 ovenrajoitin

Viesti Kirjoittaja sundiz »

Päätin vaihtaa hantin takaoven rajoittimen kun piti hieman epämääräistä krohinaa ja kolinaa aina avatessa. Täällä on myös peloteltu että hajotessaan voi "lukita" oven auki-asentoon, joten ajattelin että parempi korjata nyt kotipihassa kuin jossain marketin parkkipaikalla. Onhan tästä jo joitain ohjeita ollut, mutta räpsin itse kuvia kansalle nähtäväksi. Etuovissa homma menee käsittääkseni samalla tavalla, paitsi että sivupeilien kohdalla olevat verhoilut on myös poistettava ennen ovipahvin irroitusta.

Eli ensimmäiseksi veivataan ikkuna alas ja oven takareunasta lukkomekanismin ympäriltä se pieni musta suojalevy irti (ristipääruuvi). Sen jälkeen ikkunaveivi irti. Se irtoaa kun vetää suojamuovin nuolen osoittamaan suuntaan.

Kuva

Seuraavaksi avauskahvan ympärillä oleva muovi irtoaa vetämällä suoraan ulospäin.

Kuva

Alta paljastuu kauhukahvan kiinnityspultti, joka irroitetaan.

Kuva

Tämän jälkeen oven avauskahva irtoaa ovesta vetämällä sitä hieman keulaa kohti ja sen jälkeen ulospäin. Kahva on takaata kiinni metalliputkessa joka irtoaa kahvasta putkea nostamalla.

Kuva

Tämän jälkeen ovipahvi irtoaa nostamalla ja koputtelemalla sitä suoraan ylöspäin.

Ovipahvin irroituksen jälkeen voi naputella rajoittimen tapin irti ja avata 3 pulttia, jotka pitävät rajoittimen kiinni ovessa.

Kuva

Rajoitin vaihtoon ja uuden asennus päinvastaisessa järjestyksessä.

Ja jotta työ ei olisi ollut tarpeeksi helppoa, kasauksen jälkeen n. 10 oven avauskerralla kuului oven sisältä kolinaa ja kilinää ja rajoitin lopetti toimintansa. Ei muuta kun koko roska uudestaan auki. En tiedä miten tämä on mahdollista, sillä mitään erikoista voimaa oven avauksessa ei käytetty. Ja kyseinen rajoitin oli vielä alkuperäisvaraosa.

Kuva

Ei muuta kun moponetista hakemaan tarvikeosa tilalle. Tässä näkyy mistä tuo uusi rajoitin petti. Ilmeisesti huonosti hitsattu/prässätty tuo sauma. Ihmeellisesti taipunut koko metalli. Se kun ei ole edes mitään kovin ohutta... Olisiko jäänyt valmistusvaiheessa jotain jännitteitä metalliin ja poksauttanut sitten sauman irti?!? Vasemmalla siis hajonnut alkuperäisosa ja oikealla moponetin ehjä tarvikeosa.

Kuva

Mikä lie maanantai kappale ollut... Ainoa positiivinen asia tuossa alkuperäisosassa oli että sen mukana tuli "ylimääräinen" muovinen suoja, joka (luultavasti) estää suurimpien ikkunantiivisteen välistä valuvien vesien pääsyn rajoittimen liukupinnoille. Heitin siis suojan tuohon tarvikeosan päälle, kun ei sen mukana tullut tuollaista suojaa. Tiedä sitten onko sillä mitään virkaa... Tarvikeosassa ei ollut myöskään mitään rasvaa noilla liukupinnoilla joten vähän vaseliinia sinne joutui laittamaan.

Kuva
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Avatar
Peksi76
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: To 30.05.2013 19:35

Re: W124 ovenrajoitin

Viesti Kirjoittaja Peksi76 »

Täällä juuri ensimmäisen autonsa hankkinut ja autoasennushommissa kokematon kirjoittaja vaihtoi äsken ovirajoittimen, kiitos yllä olevan ohjeen. 8) Kuskin oven liikuttelu piti pahaa pauketta jo autoa ostaessa, ja päätin vaihtaa tuon rajoittimen itse. Palikan vaihto oli lopulta helpompi, kuin olin odottanut, ainut kohta missä joutui vähän raapimaan päätä oli verhoilun avaaminen. Siis ennen en ole tehnyt autoihin muuta kuin lisäillyt nesteitä tai vaihtanut polttimoita. Oli korjausopas vierellä, ja Sundizin viesti yllä on varsin valaiseva, kiitos hänelle. Rikoin harmi kyllä sitten sen sivupeilin kohdalla olevan kolmikulmaisen verhoilukappaleen kiinnitysklipsin, koska korjausoppaassa ei kerrottu miten se klipsi aukeaa ja mihin suuntaan. Ei olisi pitänyt vetää sitä verhoilukappaletta vain ulospäin.

Vanhan ovirajoittimen kiinnitykset palikan päässä olivat murtuneet irti, ne mitkä ovat oven etureunassa kiinni. Myös se sivussa oleva pultti oli hangannut reikänsä ovessa aika soikeaksi, prikan joutui laittamaan väliin. Aikaisempi auton huoltaja oli vain tunkenut vaseliinia ovirajoittimen sisään, jos se vaikka auttaisi paukkeeseen. :roll:

Muovisuojusta ei ollut tässä. Motonetin myymässä palikassa oli toisaalta kyllä vähän rasvaa nivelissä, mietin jälkeenpäin, että olisikohan sitä kannattanut laittaa lisää.
- W124 200D 1985
- W124 250D 1995
Vastaa Viestiin