230C 1978

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1695
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

230C 1978

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Tälläinen harrastepeli tuli hankittua:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva


Auto on siis vuosimallia 1978, samalta vuodelta kuin meikäläinenkin :)

Katto menee jossain vaiheessa maalaukseen, on harmaantunut ja lakka lohkeillut.

Hyvin perusvarusteinen auto, sähkökattoluukku lienee ainoa lisävaruste. Ei uskalla aukaista, edellinen omistaja ei ollut aukaissut. Tiivisteet näyttää vähän haperolta...

EPC ei anna tuolla valmistenumerolla mitään tietoja, lieneekö Veho ainoa paikka josta voisi kysellä?

Ajolleen hyvin jämäkkä ja jopa moottoritienopeuksissa hämmästyttävän hiljainen.

Edellinen omistaja oli vaihtanut umpiot pyöreisiin kun joku oli tiennyt että vm 78 autossa tulee olla pyöreät. Coupemalleissa on kuitenkin aina ollut kantikkaat valot.

Radioksi vaihtui jo aikakauden Blaupunkt ilman kasettisoitinta.

Takarenkaat lienevät muuten alkuperäiset Michelinit, valmistusleima vuodelta 77. Lienee syytä oman turvallisuutensakin takia vaihtaa uudet kumit taakse vaikka pintaa onkin ;)

Vikoja:

Tihkukytkin ei pelaa eikä myöskään pissapoikaa käytettäessä automaattipyyhkäisy.

Mittarivalot ja kaikki konsolin valot pimeänä lukuunottamatta tuhkakuppia. Onko näissäkin sulake valoille mittariston takana?

Olisi muuten kiva tietää paljonko noita c123 on myyty uutena Suomeen. Ei varmaan hirveitä määriä. Tämäkin on jälkituontia vuodelta 1999. Toisella saksalaisomistajallaan auto oli Mainzissa yli 20 vuotta.
230 C 1978
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Re: 230C 1978

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

Hieno pelihän tuo on!
Etenkin vaalea sisusta näyttää upealta..
Ja orkkis vanne/kapselisarja istuu nätisti :D
Marko M kirjoitti:Mittarivalot ja kaikki konsolin valot pimeänä lukuunottamatta tuhkakuppia. Onko näissäkin sulake valoille mittariston takana?
Sulakkeesta en sano mitään, mutta oletko koittanut himmennintä hieroa edestakas?
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1695
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: 230C 1978

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Esa H. kirjoitti:Hieno pelihän tuo on!
Etenkin vaalea sisusta näyttää upealta..
Ja orkkis vanne/kapselisarja istuu nätisti :D
Marko M kirjoitti:Mittarivalot ja kaikki konsolin valot pimeänä lukuunottamatta tuhkakuppia. Onko näissäkin sulake valoille mittariston takana?
Sulakkeesta en sano mitään, mutta oletko koittanut himmennintä hieroa edestakas?


Hierottu on, ei vaikutusta. Voihan toki olla että polttimotkin on palanu.

Kapselit on tyylikkäät ja aluvanteita tässä ei tulla näkemään ;)
230 C 1978
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1695
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Mites nuo etuovien katkaisijat lähtevät irti. Vehje luulee että ovet tai ovi on koko ajan auki?

Siis se a-pilarissa oleva. Onko peräti niitattu kiinni kun pari niittiä näyttäisi olevan :shock:
230 C 1978
Avatar
hlappis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 154
Liittynyt: Ma 12.06.2006 22:26

Re: 230C 1978

Viesti Kirjoittaja hlappis »

Marko M kirjoitti:
Esa H. kirjoitti:Hieno pelihän tuo on!
Etenkin vaalea sisusta näyttää upealta..
Ja orkkis vanne/kapselisarja istuu nätisti :D
Marko M kirjoitti:Mittarivalot ja kaikki konsolin valot pimeänä lukuunottamatta tuhkakuppia. Onko näissäkin sulake valoille mittariston takana?
Sulakkeesta en sano mitään, mutta oletko koittanut himmennintä hieroa edestakas?


Hierottu on, ei vaikutusta. Voihan toki olla että polttimotkin on palanu.

Kapselit on tyylikkäät ja aluvanteita tässä ei tulla näkemään ;)
mulla sama ongelma coupen sisävalojen kanssa...pitää koittaa tosin hieroa sitä himmennintä... :?
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1695
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: 230C 1978

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Tälle ajokautta onkin tullut hieman puuhasteltua:

-oikealle oveen uusi alalista
-tihkukytkimen korjaus
-kojelaudan jalopuiden kiinnittelyä
-vasemmalta helmasta ruostereiän hitsaus
-himmentyneen katon ja takanurkkien maalaus, samalla meni vaihtoon takalasin tiiviste ja kattoluukun tiivisteet

Ensi kaudelle onkin sitten luvassa vain kiilloittelua ja ajelua 8)

Muutama kuva

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
230 C 1978
Avatar
Arto S
Mersumies
Mersumies
Viestit: 563
Liittynyt: Ma 02.02.2004 11:42
Paikkakunta: Oulu

Re: 230C 1978

Viesti Kirjoittaja Arto S »

On se hieno korimalli! Hyvältä näyttää orkkis kunnossa!
W114 250CE -70
W221 S350 Lang -06
W212 E350cdi -10
H-D Road King -98

+ ex Mersuja 30+
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2070
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: 230C 1978

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Kaunis! Etenkin sisältä 8) :mrgreen:
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1695
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: 230C 1978

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Mielestäni tämäkin on hienoimmillaan tehtaan asussa :-)

Maalaukseen olen oikein tyytyväinen, osamaalauksissa on aina pieni pelko persiissä miten sävyt saa kohdilleen mutta näköjään se on helppoa kun osaa :thumbup:
230 C 1978
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13678
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 230C 1978

Viesti Kirjoittaja karra »

Marko M kirjoitti: Maalaukseen olen oikein tyytyväinen, osamaalauksissa on aina pieni pelko persiissä miten sävyt saa kohdilleen mutta näköjään se on helppoa kun osaa :thumbup:
Aivan, oma pagoda onnistui todella hyvin, onneksi sain hyvälle maalarille sen.

Kas blaukkari sinulla, hyvin tuokin istuu kojetauluun.

Itse asiassa ajatteli kysäissä onko sinulla irralliset takamatot, minulla on pari W124 takamattoja tuossa värissä. Ne oli hetken aikaa omassa SECissä kunnes sain juuri oikean väriset. SECciin menee kohtuu hyvin, vähän ovat kippuralla etukulmistaan, tiedä sitten miten tuohon kävisivät...
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1695
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: 230C 1978

Viesti Kirjoittaja Marko M »

karra kirjoitti:
Marko M kirjoitti: Maalaukseen olen oikein tyytyväinen, osamaalauksissa on aina pieni pelko persiissä miten sävyt saa kohdilleen mutta näköjään se on helppoa kun osaa :thumbup:
Aivan, oma pagoda onnistui todella hyvin, onneksi sain hyvälle maalarille sen.

Kas blaukkari sinulla, hyvin tuokin istuu kojetauluun.

Itse asiassa ajatteli kysäissä onko sinulla irralliset takamatot, minulla on pari W124 takamattoja tuossa värissä. Ne oli hetken aikaa omassa SECissä kunnes sain juuri oikean väriset. SECciin menee kohtuu hyvin, vähän ovat kippuralla etukulmistaan, tiedä sitten miten tuohon kävisivät...
Blaukkari on perintökalu, itse oon katseullut tuota soitinta vuodesta 82 lähtien 220Dieselissä :)

Mattosarja on tosiaan hakusessa, kuvissa näkyvät etumatot lienevät jotkut tarvikkeet. Auton mukana tulivat mukana myös erikoiset noin 1 cm vahvuiset irtomatot, mb-tyylinen varaosanumerokin löytyy mutta noita en ole raaskinut käyttää. Takamatot puuttuvat vallan että löytyy kyllä käyttöä.
230 C 1978
Nuffield56
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44

Re: 230C 1978

Viesti Kirjoittaja Nuffield56 »

Hieno auto ja näyttää siistiltä. Samanvärinen taisi jossain vaiheessa olla nettiautossa myynnissä, jossa oli ruostevaurioita jonkin verran, se oli myös vaalea sisältä. Toivottavasti pidät tuollaisena, alkaa se 2000-luvun tuuninkihenki näkymään jo melkein järjestään 123, 124 ja 126 - mersuissa... Ei siis rälläkällä katkaistuja jousija alle...

Vioista mielipidettä:

Tarkistaisin kokeilisin vaihtaa vilkku/pyyhkijäviiksen tai sitten putsata pienet kärjet, jotka on sen viiksen sisällä. Omassani on ko.vika ilmennyt kahdesti, n.400tkm paikkeilla ja n.700tkm kohdilla.

Mittarivalojen säätöpotikka on kuluva osa, joskus voi auttaa, kun silmäkovana tuijottaa lämppärin säätimiä ja samalla hieroo edes takaisin pienin liikkein himmentimen säätönypylää, niin saattaa löytää sellaisen kohdan jossa vielä ottaa kontaktia. Todennäköisempää on se, että potikka on entinen, kuin se, että mittariston ja lämppärin säätimien kaikki polttimot olisivat rikki.
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1695
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: 230C 1978

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Muistan myös sen myynnissä olleen, oli tosiaan aivan samanlainen väreiltään. Sehän oli Suomessakin ollut melkein uudesta.

Tuuninkia tässä ei tulla näkemään, se on ihan varma :)

Mittarin säätöpotikka on vaihdettu uuteen, nyt toimii. Tihkukytkin alkoi toimimaan uudella (käytetyllä) releellä.
230 C 1978
Avatar
der Panzerwagen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Ti 08.12.2009 08:27

Re: 230C 1978

Viesti Kirjoittaja der Panzerwagen »

Mitä kautta sait hankittua potikan? Yritin juuri sitä elvytellä omastani, mutta sen sisällä oleva vastuslanta oli aika pahasti rutussa, joten tulokset jäivät laihoiksi. Yritin KL:stä kysellä uutta hinta olisi ollut 130€, eikä saatavuudesta varmaa tietoa.
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2563
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Re: 230C 1978

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

der Panzerwagen kirjoitti:Mitä kautta sait hankittua potikan? Yritin juuri sitä elvytellä omastani, mutta sen sisällä oleva vastuslanta oli aika pahasti rutussa, joten tulokset jäivät laihoiksi. Yritin KL:stä kysellä uutta hinta olisi ollut 130€, eikä saatavuudesta varmaa tietoa.
Tuli muuten mielen onkohan kukaan vertaillut sattumoisin 123 ja 124 säätöpotikoita keskenään, olisiko noissa suurikin ero keskenään!?
Olis vaan tuo 124 potikka aika paljon halvempi kapistus!
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1695
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: 230C 1978

Viesti Kirjoittaja Marko M »

der Panzerwagen kirjoitti:Mitä kautta sait hankittua potikan?
Venetmäki sen vaihtoi,
tästä on jo pari vuotta aikaa. Oliskohan ollut käytetty osa, ei se ainakaan lähellekkään tollaista hintaa maksanut
230 C 1978
Avatar
der Panzerwagen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Ti 08.12.2009 08:27

Re: 230C 1978

Viesti Kirjoittaja der Panzerwagen »

Venetmäelle soittelinkin jo, ja sieltä niitä löytyisi. Täytyisi vaan päästä käymään auton kanssa paikan päällä, käytetty pitäisi testata heti, ettei ole yhtä huono kuin vanha. Taitaa vaan vielä mennä ainakin kuukausi, ennenkuin kelit on sopivat.
Vertasin 107-korisen potikkaan ja ainakaan se ei ollut sopiva.
Avatar
Vesa T
Mersumies
Mersumies
Viestit: 829
Liittynyt: Pe 11.04.2003 20:21
Paikkakunta: Varkaus

Re: 230C 1978

Viesti Kirjoittaja Vesa T »

Nätti on coupe. Itsekin tuollaista hetken hakenut.

OT:nä kysäsen moottoriin liittyen. Tuo on kaiketi kaasarimalli. Tuliko kaasarimalleja ns. mustakantisella moottorilla, vai onko kaikki mustakantiset ruiskuja? Milloin eka CE tuli? Onko tuo kuvan auton moottori yläpuolisella nokka-akselilla vai ns. työntotanko?
S212 E 250 CGI Avantgarde -10
W203 C180 Kompressor Sport -05
W201 190E 2.3-16 Cosworth -86 -> Project 2022-2026: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco

Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13678
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 230C 1978

Viesti Kirjoittaja karra »

Vesa T kirjoitti: Onko tuo kuvan auton moottori yläpuolisella nokka-akselilla vai ns. työntotanko?
Enpäs olekaan ihan varma mersun neloskoneista mutta eikös pienet kuutoset eli 220 mallit olleet OHC moottoreita jo 50-luvulla eli ponttooneissakin? Pystärissä neloskone on jo OHC mielestäni mutta W110 en ossaa sanoa :) .

Kolmelitraiset kuutoset oli jo lokinsiivessa ja Adenauerissa OHC mallia, sitä ennen malleista en osaa sitäkään sanoa.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3532
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: 230C 1978

Viesti Kirjoittaja jackie »

jaakko.putkisaari kirjoitti:
der Panzerwagen kirjoitti:Mitä kautta sait hankittua potikan? Yritin juuri sitä elvytellä omastani, mutta sen sisällä oleva vastuslanta oli aika pahasti rutussa, joten tulokset jäivät laihoiksi. Yritin KL:stä kysellä uutta hinta olisi ollut 130€, eikä saatavuudesta varmaa tietoa.
Tuli muuten mielen onkohan kukaan vertaillut sattumoisin 123 ja 124 säätöpotikoita keskenään, olisiko noissa suurikin ero keskenään!?
Olis vaan tuo 124 potikka aika paljon halvempi kapistus!
On tullu verrattua, ja sen verran paljon eroavat toisistaan, et en ees koittanu alkaa soveltaa nelosen potikkaa kolmoseen.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1695
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: 230C 1978

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Vesa T kirjoitti:Nätti on coupe. Itsekin tuollaista hetken hakenut.

OT:nä kysäsen moottoriin liittyen. Tuo on kaiketi kaasarimalli. Tuliko kaasarimalleja ns. mustakantisella moottorilla, vai onko kaikki mustakantiset ruiskuja? Milloin eka CE tuli? Onko tuo kuvan auton moottori yläpuolisella nokka-akselilla vai ns. työntotanko?
Kyllä tämä on yläpuolisella nokka-akselilla.

230CE tuli tuotantoon 4/1980, samalla valikoimasta poistui myös 280C eli tämän jälkeen 123 coupet oli ruiskuja. Mustakantista konetta ei ole saanut siis kaasarilla coupeen.
230 C 1978
Vastaa Viestiin