Öljyä jäähdytinnesteessä w124 200d

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
_Elementti_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ma 19.04.2010 21:27
Paikkakunta: Kymenlaakso

Öljyä jäähdytinnesteessä w124 200d

Viesti Kirjoittaja _Elementti_ »

Hoi pyhät mersutietäjät.

Kyseessähän olisi w124 200D ja vuosimalli olisi -94

Ja vikanahan on niinkuin otsikossa jo mainitsin, että jäähdytinnesteen seasta löyty öljyä. Aika runsaasti. Elikkä on ihan niinkuin juoksevaa öljyä(vesimuodossa) ja löytyy myös sit ihan mönjä muodossaki. Kannentiivistettähän se meinaa. Tiedän myös, et vuotaa ainoastaa nesteen sekaan. Elikkä ei niin vaarallista kuin esim. jos olisi toisin päin, et öljyn seassa olisi jäähdytinnestettä, mut asia tarkastettu ja ainoastaa öljyä on jähytinnesteessä.

Elikkä asiahan tuntuu olevan selvää pläkkiä, mutta tässä pähkinä purtavaksi: ei katoa öljyä eikä nestettäkään, ei ongelmia lämpeämisessä tai missään muussakaan. Voiko olla asia tosiaan näin, et vaikka kannentiiviste olisi menny niin kaikki nesteet pysyy kurissa? Ku yleensähän kannentiivisteen hajoaminen aiheuttaa jomman kumma (ÖLJYN/JÄHYTINNESTEEN) katoamista.

Aijon kuites vaihtaa jähytinnesteet ja katsoa tulisiko sitä öljyä uudestaa sit. Autoon tehty täysi kansiremontti n.400tuhat sit. En tiedä sit kuinka kestäviä nää 200D on kannen suhteen, mut ikiliikkujiahan nää pitäs olla. Voi olla et aikasemmin kun remontti tehty, niin olisi menny kannentiiviste jolloin öljyt ja vedet menny sekasin, mut ei ole putsattu jähytinjärjestelmää kunnolla ja ne vanhat öljyt siel vielki kiertäs. Kyl aika kaukaa haettu, et autolla olis rullattu 400tuhat eikä kukaan olis huomannu öljyä siel, mut tiedä sit vaikka näin on. Ja jos on niin kyl voi verrata lottovoittoon :lol:

Siispä lyhyesti ja ytimekkäästi: Mistä tämä voi johtua??
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Öljyä jäähdytinnesteessä w124 200d

Viesti Kirjoittaja veskola »

Edellisellä kerralla ei ole saatu kannentiivistettä ihan niin tiiviisti kiinni kuin tehtaalla lähtiessä kun on puhtaat tasopinnat ja kansi ehdottoman suora. Siitä johtuu tämä vaatimaton 400 tkm kestokyky :lol:

Jotkut tekevät, jopa ihan merkkihuollot, kannentiivisteen vaihtoja siten, että tasopinnat vain ajetaan pikaisesti semmoisella puhdistuskoneella ja sitten uudella tiivisteellä kasaan. Nopeaa ja tehokasta mutta ei ideaalisen varmaa. Paras tulee kun se kansi tasoplaanataan.

Luulen että se öljyn vuotaminen on niin vähäistä, ettei sitä häviämistä huomaa. Tiputteleehan mullakin koneet läikkiä kadulle, mutta ei se paljoa suuressa öljytilavuudessa näy (6,5 litraa). Varmaankin joku 0,05 l öljyä näkyy kyllä jo selvästi jäähdytysjärjestelmässä...luulen.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jos jäähdytys nestettä haluat huomata niin aamulla ilman käynnistystä avaa öljyn pohjaproppu niin tulee nestettä jos vuotaa.
Jos nestettä menee öljyn sekaan on moottori nopeasti finaalissa kun klykooli syö laakeri alle aika yksikössä.
Löytyyhän sulle käytettyjäkoneitakin halvemmalla kuin rempan teko.
Ja sit varaosaa piisaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
_Elementti_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ma 19.04.2010 21:27
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja _Elementti_ »

atlas kirjoitti:Jos jäähdytys nestettä haluat huomata niin aamulla ilman käynnistystä avaa öljyn pohjaproppu niin tulee nestettä jos vuotaa.
Jos nestettä menee öljyn sekaan on moottori nopeasti finaalissa kun klykooli syö laakeri alle aika yksikössä.
Löytyyhän sulle käytettyjäkoneitakin halvemmalla kuin rempan teko.
Ja sit varaosaa piisaa.

Juu tiedän kyl hyvin miten käy jos nestettä pääsee öljyn sekaan.Ja kylhän se värjääntyyki se öljy.Mut tätä ongelmaa ei ole.Ainut mikä tos koko hommas kalskahtaa , et vetää ton jähytinjärjestelmän tukkoon jossain pitemmällä reissulla.No täs ku kerkiää niin puhistan ton jähytin järjestelmän.

Mut joka tapauksessa asialle jotain on tehtävä.Ja juuri täs pompetullu tota ideaa et hommais uuden tekniikan kokonaan.Kuin alkaa ennää tästä koneesta rakentaa mitään.Ku täl kyseisellä motilla jo tiltattu kertaalleen mittari tyrmään.Et eiköhän toi olis aika saatella kunnialla tuonpuoleiseen.Laittas vähemmän ajetun motin ja tähänkin mottiin sit kansiremontit yms samaan syssyyn niin pitäs olla käyttö autoa viel moniksi vuosiksi.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Sanoisin, että on kohtuu vaikeata löytää vähän ajettua OM601:stä, joka on ehjä :roll:

Sikäli remontti, varsinkin jos sen voi tehdä itse, on paras vaihtoehto, jos haluaa ajoauton sadoiksi tuhansiksi kilometreiksi.
Lisää tietoa: www.skg.fi
_Elementti_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ma 19.04.2010 21:27
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja _Elementti_ »

veskola kirjoitti:Sanoisin, että on kohtuu vaikeata löytää vähän ajettua OM601:stä, joka on ehjä :roll:

Sikäli remontti, varsinkin jos sen voi tehdä itse, on paras vaihtoehto, jos haluaa ajoauton sadoiksi tuhansiksi kilometreiksi.
Kyl remontin voi itse toteuttaa.Mut se juuri siinä onki et vaik remontoi puol moottoria uusiksi niin ei se jokatapauksessa poista niitä yli miljoo kilometria.

Tuossa hetken ettiskelyn jälkeen päädyin ruottin puolelle.Et jos sieltä hommaisi koko varaosa auton.Kohtuu kilometreillä löytyis motteja.Mut kuinkahan noihin kilometriin on luottamista.Kuinkahan yleistä ruottis on toi mittarin rullaaminen?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Luoja tietää, mutta OM601:n sylinterilohko on lähes virheetön vielä 700 tkm kohdalla ja sikäli moottorista saa "uuden" kohtuu rahalla...tai no upoaahan siihen nopeaan rahhaa.

Mietin juuri itsekin, että jostain Saksasta voisi saada oikeasti vähän ajetun dieselin, suomessahan dieselit on väkisinkin paljon ajettuja kun täällä on ollut se dieselvero, eli diesel autoja on käyttänyt vain ne ketkä on niitä tarvinnut.

Saksasta voisi tuurilla löytyä jonkun papan 200d, mutta miksi pappa on ostanut kauppakassiksi lyhyille matkoille dieselmoottorisen auton ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
_Elementti_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ma 19.04.2010 21:27
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja _Elementti_ »

veskola kirjoitti:Luoja tietää, mutta OM601:n sylinterilohko on lähes virheetön vielä 700 tkm kohdalla ja sikäli moottorista saa "uuden" kohtuu rahalla...tai no upoaahan siihen nopeaan rahhaa.

Mietin juuri itsekin, että jostain Saksasta voisi saada oikeasti vähän ajetun dieselin, suomessahan dieselit on väkisinkin paljon ajettuja kun täällä on ollut se dieselvero, eli diesel autoja on käyttänyt vain ne ketkä on niitä tarvinnut.

Saksasta voisi tuurilla löytyä jonkun papan 200d, mutta miksi pappa on ostanut kauppakassiksi lyhyille matkoille dieselmoottorisen auton ?

Itsekin mietin tossa et kuinka juurikin lohko ottaa itseensä näistä kilometreistä.Ja varsinki ku on ollu aina vakio kunnossa.Ei ole pumppu laiteltu eikä mitään.Kyl ny taisin käänty ton koneen remontin puolelle.Mut miten noi alapään laakerit.Onks niistä tietoa??Onkos nekin viel virheettömiä tos 700 tuhannen kohalla.

Kaverit on ruottin puolelta käyny mettästää juurikin näitä 200d koneita tosi vähillä kilometreillä.Ja löytäneet moniaki sellasia ku tietää mistä etsii.Ja myös 300D turbo tekniikoita myös.Mut yleensähän nämä tekniikat mitkä on vähil kilometreillä niin esim,kolari autoista.Et ei niitä aina tosiaan ole tarjolla.

Tuntuu kyl tosiian olevan todella hakusessa nää vähillä kilometreilla olevat motit.Mut hei miten esimerkiksi jos lohkon porauttas?Löytyykö meseen mistää esim toi 200:diisseliin ylikoon mäntiä?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Alakerran laakerit on vaihtokunnossa, varsinkin kiertokangen laakerit. Vapariin nekin on onneksi halpoja. Kuvia haavoittuneista laakereista löytyy tältäkin forumilta.

Tietysti jos on ajettu kone ihan loppuun rikkinäisillä laakereilla niin siellä on saanut kampiakselikin siipeensä.

varmasti pelkkä hoonaus ja mäntien rengastus riittää, sillain munkin kone on rakennettu...ja siinä on turbokin :twisted: Lohkolla on ajettu jotain ainakin 700 tkm ja koneistaja sanoin, että se on oikein hyvä lohko turbokäyttöön. Vanhat männät vain uusilla renkailla ja hyvä tuli. Kampiakseli tosin tuli eri koneesta, kun sellainen sattui olemaan.Vanhassa oli muutamassa kohtaa sanomista laakeripinnassa, mutta kyll se varmaan vaparina olisi mennyt komeasti miljoonan.

Projekti

Kuva
Lisää tietoa: www.skg.fi
_Elementti_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ma 19.04.2010 21:27
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja _Elementti_ »

Ku oliski se turbo. Katsoa miten tän sit tekee.Ei kyl huvita alkaa ala kertaa ronklimaan.Ku toi kansi remontti menis päiväs ja osat siihenki olis enemmän ku edulliset ruottin puolella.Ja sitä silmäl pitäen et auto olis mahdollisimman äkkii taas ajossa.Et jos löytäs sen vähemmän ajetun motin niin sais sitä rauhas laitella ja sitku valmis ni pelkkä motin vaihto olis.
Juhana N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: Ti 25.10.2005 21:12
Paikkakunta: Hollola

Re: Öljyä jäähdytinnesteessä w124 200d

Viesti Kirjoittaja Juhana N »

Jöö, täällä vaikuttais olevan samaa hommaa...hivenen öljyä glykoleissa. Ei toisinpäin. Ei vaahtoa, ei mönjäänny. Pieniä öljyläikkiä glykolin seassa vain... Taitaa paikallinen ammattikoulu saada yhden kannen plaanauksen, jos samalla vaihattais ne veivilakrut ja kampuran liuskat. Jos mä sitten keskityn noihin peltihommiin niin siinähän on sitten autoa taas seuraavaksi kymmeneksi vuodeksi.
Vastaa Viestiin