Puhaltimen asennot

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Peltsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: La 19.04.2003 22:57
Paikkakunta: Ylöjärvi

Puhaltimen asennot

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Mistähän päin alkaisi vikaa etsiä, kun (w124 200D -88 ) lämmityslaitteen puhaltimessa ei toimi kuin nopeudet 2 ja 4.
1-asennossa ei tapahdu mitään ja kun 2-asennosta laittaa kolmoselle, niin muutosta ei tapahdu eli yhtä lujaa pyörii kuin 2-asennossa.
Onkohan joku vastus hajonnut moottorista vai mitä?

Tein muuten juuri jarrurempan taakse. vaihdoin levyt, palat ja kengät uusiin eikä olltu kovin kallistakaan. Hommaa oli kyllä riittävästi kun yksi sylinteri oli jumissa ja ilmausruuveja joutui lämmittämään että sai ne auki.
Hyvä konsti jarrusylinterin männän saamiseksi liikkeelle on laittaa jarruputken reikään rasvanipan kiinni ja rasvaprässillä laittaa vaseliiniä paineella sisään. Satula täytyy tietysti irroittaa ja liikkuvaa mäntää pitää paikoillaan kun painaa rasvaa sisään. Rasvanipan jenka sopii just siihen kierteeseen eikä vuoda.
Ongelmia tuli ilmauksessa kun ei meinannut nestettä tulla vaikka kuinka pumppas. Nestettä oli säiliössä melkein maksimissa ja se ei vähentynyt vaikka pumppas jarrua. Meinasin jo että pääsylinterit tiivisteet paskana mutta vika oli helppo. Minä tyhmä en huomannut että jarrunesteen säiliö on kaksiosainen ja takajarrupiirin puoli oli ihan tyhjä. Väliseinää on vaikea huomata kun se on niin lähellä toista päätä. Sen tilavuus on varmaan kymmenes osa etujarrupiirin säiliön koosta. Toiseen säiliöön alkaa mennä nestettä vasta kun täyttösäiliössä on neste melkein maksimissa. Kun tarkkaan katsoi niin oli siellä minimimerkkikin takajarrupiirin säiliössä, mutta on kovin piilossa.

Eilen kun kävin katsastamassa niin tuli aika hyvät arvot. kaikissa jarruissa oli 0% eroa toiseen. En muista miten oli viimeksi ne, että onko harvinaista. Ainakin edellisessä (ford) autossa ei koskaan ollut samat arvot eri puolilla.
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

hmm

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Todennäköisesti siitä puhaltimesta on palanut vastus, tai sitten siellä on jotain muuta häikkää. Uuden vastuksen saa tarvikeosana mm. motonetista.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Peltsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: La 19.04.2003 22:57
Paikkakunta: Ylöjärvi

vastuksesta

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Onko se vastus puhaltimen moottorin kyljessä? Onko siinä säätökiekossa mitään potikkaa tai mitään joka voisi olla rikki?
Taitaa olla aika homma tarkistaa sen kunto, jos se on siellä.
Motonetissa maksaa tarvike säätävastus 45,90 euroa ja pelkkä moottori joatin 75 euroa eli aika kalliita ovat.
W124 250TD -89
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12799
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Puhaltimen asennot

Viesti Kirjoittaja epk »

Peltsi kirjoitti:Mistähän päin alkaisi vikaa etsiä, kun (w124 200D -88 ) lämmityslaitteen puhaltimessa ei toimi kuin nopeudet 2 ja 4.
1-asennossa ei tapahdu mitään ja kun 2-asennosta laittaa kolmoselle, niin muutosta ei tapahdu eli yhtä lujaa pyörii kuin 2-asennossa.
Onkohan joku vastus hajonnut moottorista vai mitä?

Tein muuten juuri jarrurempan taakse. vaihdoin levyt, palat ja kengät uusiin eikä olltu kovin kallistakaan. Hommaa oli kyllä riittävästi kun yksi sylinteri oli jumissa ja ilmausruuveja joutui lämmittämään että sai ne auki.
Hyvä konsti jarrusylinterin männän saamiseksi liikkeelle on laittaa jarruputken reikään rasvanipan kiinni ja rasvaprässillä laittaa vaseliiniä paineella sisään. Satula täytyy tietysti irroittaa ja liikkuvaa mäntää pitää paikoillaan kun painaa rasvaa sisään. Rasvanipan jenka sopii just siihen kierteeseen eikä vuoda.
Ongelmia tuli ilmauksessa kun ei meinannut nestettä tulla vaikka kuinka pumppas. Nestettä oli säiliössä melkein maksimissa ja se ei vähentynyt vaikka pumppas jarrua. Meinasin jo että pääsylinterit tiivisteet paskana mutta vika oli helppo. Minä tyhmä en huomannut että jarrunesteen säiliö on kaksiosainen ja takajarrupiirin puoli oli ihan tyhjä. Väliseinää on vaikea huomata kun se on niin lähellä toista päätä. Sen tilavuus on varmaan kymmenes osa etujarrupiirin säiliön koosta. Toiseen säiliöön alkaa mennä nestettä vasta kun täyttösäiliössä on neste melkein maksimissa. Kun tarkkaan katsoi niin oli siellä minimimerkkikin takajarrupiirin säiliössä, mutta on kovin piilossa.

Eilen kun kävin katsastamassa niin tuli aika hyvät arvot. kaikissa jarruissa oli 0% eroa toiseen. En muista miten oli viimeksi ne, että onko harvinaista. Ainakin edellisessä (ford) autossa ei koskaan ollut samat arvot eri puolilla.
katos perhana 8) samat ongelmat ollu muillakin, itse tein kanssa täyden jarrurempan w124 200d taakse, ja kun piti alkaa pumpata nestettä taakse sai sitä vähän aikaa miettii miksei tule.... Kunnes kuulin "tositietäjältä" et siellä on just 2osainen säiliö :oops:

ja paineilman kanssa saa myös jarrumännät liikkeelle, kannattaa tosin varoa sitä kun mäntä lähtee liikkeelle, lähtee meinaan VOIMALLA lentoon!!
Avatar
Peltsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: La 19.04.2003 22:57
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Puhaltimen asennot

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

katos perhana 8) samat ongelmat ollu muillakin, itse tein kanssa täyden jarrurempan w124 200d taakse, ja kun piti alkaa pumpata nestettä taakse sai sitä vähän aikaa miettii miksei tule.... Kunnes kuulin "tositietäjältä" et siellä on just 2osainen säiliö :oops:

ja paineilman kanssa saa myös jarrumännät liikkeelle, kannattaa tosin varoa sitä kun mäntä lähtee liikkeelle, lähtee meinaan VOIMALLA lentoon!!
Kerkesin ostaa jo pääsylinterin tiivisteet, kun ajattelin että ne on mennyt paskaksi tai jokin tukos on siellä. Ei onneks maksanut kuin 8 euroa. Tyhmyydestä sakotetaan :oops:
W124 250TD -89
Vastaa Viestiin