kierrosluvut/nopeus te 300 24v aut. vm91

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
masa124
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ma 01.02.2010 16:35
Paikkakunta: tampere

kierrosluvut/nopeus te 300 24v aut. vm91

Viesti Kirjoittaja masa124 »

kertositteko viisaat paljonko kyseisen koneen kuuluu kiertää satasen vauhdissa, kun tuntuu hieman kummalliselta tuo 3000 kierrosta kyseisessä vauhdissa. niin ja auto on siis nelivaihteinen. joku taulukko olis oikein huippu jos joku osais kertoa mistä sellainen löytys. muutenki ihmetyttää laatikon toiminta, koska jos laitan vaihteen asennolle 2 niin ei vaihda kertaakaan, asennolla 3 vaihtaa kerran ja asennolla d vaihtaa 2kertaa. voiko olla niin,että auto lähtee liikenteeseen suoraan 2 vaihteella?
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja simoks »

mielestäni ihan normaalia, ja kakkosellahan ne automaattiaskit kai yleensä lähtee liikkeeseen?
W210 E320cdi
tenzo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 187
Liittynyt: Su 02.03.2008 18:43
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja tenzo »

Kait ne aika normaalit kierrokset on ja kyll noi automaatit lähtee normaalisti aina kakkosella liikkeelle.
Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna+ -19 Black (J11B)

Nissan Micra 1,0 16V -00 Intense Blue (K11)

MB CLK230K A Elegance -98 Brilliant Silver (w208)

MB C200 Sport -95 Aspen Green (w202)

EX. Nissan Qashqai 1.2 DIG-T Xtronic Design pack -17 Black (J11)

EX. MB E280 CDI TA Elegance -04 Tanzanite Blue Metallic (S211)

EX. BMW 520i -97 Schwarz II (E39)

EX. MB 190E 1.8 Sportline -91 Bornit (W201)
JanneVillePetteri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 372
Liittynyt: Pe 11.12.2009 22:48

Viesti Kirjoittaja JanneVillePetteri »

onko sulla laatikossa S ja E asentokytkintä? sillähän saa vähän erilaiset vaihdot aikaan,ässistä nämä löytyy,mutta ei ole tullut tutustuttua juuri tuohon kyseiseen malliin..Eikös kickdownilla ainakin voi ohittaa sen että lähtee ykkösellä paikaltaan? Noh,viisaammat korjaa..Sais kyllä olla itselläkin harvempi välitys kun tuon 3000rpm karjuu satkussa.. :cry: Mutta kiihtyvyys on ihan mukava siitä satkusta ylöspäin :P
Avatar
opcaravan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 323
Liittynyt: To 14.09.2006 20:59
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja opcaravan »

Mun mielestä jos pakko2 lähtee liikenteeseen, niin pitäis kierrättää ykkönen melkeinpä loppuun asti ennen 2 vaihtoa. Näin käyttäytyi oma vanha 190E ja taitaapa coupekin lähestulkoon samalla tavalla toimia. Oisko sulla nyt jostain syystä ykkönen laatikosta hävinnyt? Toimintaa on varmaankin kokeiltu ihan reippaalla kaasulla?

S ja E asennoissa omani muuttuu niin että: S asennossa liikkeellelähdöt tapahtuvat aina ykkösellä + vaihtaa herkemmin kiihdytettäessä pienemmälle vaihteelle kun taas E:llä liikkeelle lähdetään aina kakkosella ja vaihdellaan vaihteet vähän matalemmilla kierroksilla. Muuta eroa noilla ei taida olla.
Viimeksi muokannut opcaravan, Ma 05.04.2010 14:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Näillä mennään:

Mercedes 300CEA 24V -91

Seat Cordoba 1.9Tdi 66kw vario/paku -00
masa124
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ma 01.02.2010 16:35
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja masa124 »

no niinhän se näyttäs toimivan niinkuin opcaravan sanoi, eli loota näyttäs si olevan ihan ok. aikani kun poljin autoa niin sain si rikottua apulaitehihnan (toivottavasti muuta ei hajonnu) :shock: pisti vaan mietityttään ne 3000 kiekat, mut hyvä si jos näin kuuluu olla. kiitoksia kaikille jeesistä.
Lemmy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ma 05.04.2010 18:37

Viesti Kirjoittaja Lemmy »

Mulla 300ce lähtee aina kakkosella riippumatta E/S kytkimestä tai kaasupolkimen asennosta. Kyseessä 5-vaihteinen loota. Mistähän kannattaisi vikaa etsiä?
Avatar
tempera
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1248
Liittynyt: Pe 28.08.2009 07:45
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja tempera »

masa124 kirjoitti:no niinhän se näyttäs toimivan niinkuin opcaravan sanoi, eli loota näyttäs si olevan ihan ok. aikani kun poljin autoa niin sain si rikottua apulaitehihnan (toivottavasti muuta ei hajonnu) :shock: pisti vaan mietityttään ne 3000 kiekat, mut hyvä si jos näin kuuluu olla. kiitoksia kaikille jeesistä.
:roll: :oops: Mulla kirtää satasella noin 2000rp. Kone on E320cdi. Eikös ne automaattiaskit lähde niin että D niin ottaa kaikki vaihteet ja esim 2 niin ei vaihda ylemmäs. Mulla on 5 pykälää laatikossa mutta käytän aina vaan Dtä. Mahdollisuun on naputella vaihdekepistä 1-4 ja sitten Dhen mutta jollain isolla kuormalla (asuntovaunu) esi mäkisellä tiellä voi käyttää tota manuaalitoimintoja.
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
JanneVillePetteri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 372
Liittynyt: Pe 11.12.2009 22:48

Viesti Kirjoittaja JanneVillePetteri »

Lemmy kirjoitti:Mulla 300ce lähtee aina kakkosella riippumatta E/S kytkimestä tai kaasupolkimen asennosta. Kyseessä 5-vaihteinen loota. Mistähän kannattaisi vikaa etsiä?
Eikö kickdownilla lähde ykkösellä? Sehän nimenomaan ohittaa asentokytkimen riippumatta kummassa asennossa se on..samoin esim.ohituksissa vaihtaa pienemmän vaikka asento olisi E:ssä.Näin ohjekirja kertoo askin toiminnasta ässässä.Olisko sulla se kickdownin vaijeri jumissa!?
Lemmy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ma 05.04.2010 18:37

Viesti Kirjoittaja Lemmy »

JanneVillePetteri kirjoitti:
Lemmy kirjoitti:Mulla 300ce lähtee aina kakkosella riippumatta E/S kytkimestä tai kaasupolkimen asennosta. Kyseessä 5-vaihteinen loota. Mistähän kannattaisi vikaa etsiä?
Eikö kickdownilla lähde ykkösellä? Sehän nimenomaan ohittaa asentokytkimen riippumatta kummassa asennossa se on..samoin esim.ohituksissa vaihtaa pienemmän vaikka asento olisi E:ssä.Näin ohjekirja kertoo askin toiminnasta ässässä.Olisko sulla se kickdownin vaijeri jumissa!?
Kickdown toimii kyllä mielestäni normaalisti. Jos lähtee liikkeelle kaasu pohjassa niin lähtee kakkosella ja vaihtaa ykkösen vasta noin kymmenen metrin liikkumisen jälkeen. Onko tuo sitten normaalia?
Avatar
opcaravan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 323
Liittynyt: To 14.09.2006 20:59
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja opcaravan »

Lemmy kirjoitti:
JanneVillePetteri kirjoitti:
Lemmy kirjoitti:Mulla 300ce lähtee aina kakkosella riippumatta E/S kytkimestä tai kaasupolkimen asennosta. Kyseessä 5-vaihteinen loota. Mistähän kannattaisi vikaa etsiä?
Eikö kickdownilla lähde ykkösellä? Sehän nimenomaan ohittaa asentokytkimen riippumatta kummassa asennossa se on..samoin esim.ohituksissa vaihtaa pienemmän vaikka asento olisi E:ssä.Näin ohjekirja kertoo askin toiminnasta ässässä.Olisko sulla se kickdownin vaijeri jumissa!?
Kickdown toimii kyllä mielestäni normaalisti. Jos lähtee liikkeelle kaasu pohjassa niin lähtee kakkosella ja vaihtaa ykkösen vasta noin kymmenen metrin liikkumisen jälkeen. Onko tuo sitten normaalia?
Mulla ainankin jos S asennossa lähtee kiihdyttelemään paikaltaan niin ykkösellä lähtee liikkumaan. Riippuu sit kaasun asennosta, että miten nopeasti vaihtaa kakkoselle. Pintakaasulla kun lähtee, niin melkeinpä heti on 2 silmässä, vähän reippaammalla kaasulla kierrättää enempi ykkösellä, kickdown pohjassa sit punasen rajoille saakka.

Ja niin, eikös tämä vaijeri ohjaa vain vaihtojen painetta/tiukkuutta ilman kickdownia vaihdettaessa. Kickdownille kaiketi kytkin kaasupedaalin pohjassa, jolloin vaihdot vaihtuvat niin timmisti kuin vain voivat ja punarajan lieppeillä? En ole kyllä tätä kattont, että onko tässä tuota kytkintä kaasupolkimen pohjassa, mutt ainankin 190 oli muistin mukaan =D
Näillä mennään:

Mercedes 300CEA 24V -91

Seat Cordoba 1.9Tdi 66kw vario/paku -00
JanneVillePetteri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 372
Liittynyt: Pe 11.12.2009 22:48

Viesti Kirjoittaja JanneVillePetteri »

Lemmy kirjoitti:
JanneVillePetteri kirjoitti:
Lemmy kirjoitti:Mulla 300ce lähtee aina kakkosella riippumatta E/S kytkimestä tai kaasupolkimen asennosta. Kyseessä 5-vaihteinen loota. Mistähän kannattaisi vikaa etsiä?
Eikö kickdownilla lähde ykkösellä? Sehän nimenomaan ohittaa asentokytkimen riippumatta kummassa asennossa se on..samoin esim.ohituksissa vaihtaa pienemmän vaikka asento olisi E:ssä.Näin ohjekirja kertoo askin toiminnasta ässässä.Olisko sulla se kickdownin vaijeri jumissa!?
Kickdown toimii kyllä mielestäni normaalisti. Jos lähtee liikkeelle kaasu pohjassa niin lähtee kakkosella ja vaihtaa ykkösen vasta noin kymmenen metrin liikkumisen jälkeen. Onko tuo sitten normaalia?
Joo olen itse huomannut että jos vähänkin liikkeessä on auto niin siinä on pieni viive,ennenkuin ykkönen kytkeytyy..Esim.jos ajan kävelyvauhtia niin kakkonen on silmässä,mutta jos runttaan pedaalin niin menee toi kymmenen metriä ja sit vaihtaa ykkösen.Taas aivan paikaltaan kun lähden poljin asfaltissa kickdownilla tai S-asennossa,niin silloin ykkönen heti päällä.
Eihän noi laatikot niin nopeita ole reagoimaan ja ymmärrän sen..kuiteskin itselläkin yli 20 vuotta vanha peli..Oletteko kokeillut miten onnistuu esim.paikallaan kumin sulatus? Ja kestääköhän noi laatikot sellasta runtua..jos vaikka tekisi mieli joskus leikkiä :lol:
Kaverin kanssa kokeiltiin kerran 0-100Km/h repäisyä,mutta toi laatikkohan miettii jo sen sekunnin kun kaasun painaa pohjaan..Ehkä jos jarrulla pitelisi paikallaan... :wink:
En kyl tiedä tarkemmin ton kickdownin sielua,periaatteen ymmärrän,että se ohittaa kaikki asennot ja taloudellisuudet ja antaa kierrättää aina lähelle punarajaa..onko sit sähköinen vai vaijerilla,viisaammat kertoo.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

JanneVillePetteri kirjoitti:
Joo olen itse huomannut että jos vähänkin liikkeessä on auto niin siinä on pieni viive,ennenkuin ykkönen kytkeytyy..Esim.jos ajan kävelyvauhtia niin kakkonen on silmässä,mutta jos runttaan pedaalin niin menee toi kymmenen metriä ja sit vaihtaa ykkösen.Taas aivan paikaltaan kun lähden poljin asfaltissa kickdownilla tai S-asennossa,niin silloin ykkönen heti päällä.
Eihän noi laatikot niin nopeita ole reagoimaan ja ymmärrän sen..kuiteskin itselläkin yli 20 vuotta vanha peli..Oletteko kokeillut miten onnistuu esim.paikallaan kumin sulatus? Ja kestääköhän noi laatikot sellasta runtua..jos vaikka tekisi mieli joskus leikkiä :lol:
Kaverin kanssa kokeiltiin kerran 0-100Km/h repäisyä,mutta toi laatikkohan miettii jo sen sekunnin kun kaasun painaa pohjaan..Ehkä jos jarrulla pitelisi paikallaan... :wink:
En kyl tiedä tarkemmin ton kickdownin sielua,periaatteen ymmärrän,että se ohittaa kaikki asennot ja taloudellisuudet ja antaa kierrättää aina lähelle punarajaa..onko sit sähköinen vai vaijerilla,viisaammat kertoo.
mulla vaihtaa kyllä "heti" ykköselle, kun runttaa kaasun kikkarille asti, jos menee mateluvauhtia kakkosella, tietysti siinä muutama kymmenys menee, mutta nopeampi se vaihto kuitenkin on, mihin manuaalilla ehtis...

uusilla öljyillä laatikosta luulis lähtevän se turha miettiminen pois, ainakin tuo oma siis on hyvin mukana kuskin pyynnöissä...

eilen kokeilin ihan vahingossa sitä kumin polttoa, kun vaihdoin taakse ne 18" vanteet ja niiden päällä on sanotaanko nyt vaikka että "hieman" kovettuneet 255/45 kumit :P meni ihan leikkimiseksi hetken aikaa... tuntuu kuin autossa olis 500 heppaa, kun aina lyö tyhjää, kun märällä asvaltilla koskee kaasuun ja lukko on heti valmiiksi päällä, kun pyörimisnopeusero etu ja takarenkailla on niin suuri (edessä siis vielä 195/65 15 talvirenkaat) tuo ei ollut edes talvella noin liukas ajettava, jos ei nyt ihan peilijäällä ollut :shock: no, en nyt sillä ole ajellut kuin jotain ihan markkiajoa (testannut onko pyöränpultit liian pitkiä... ja oli ne, hieman naputtaa käsijarrun jousiin ajettaessa) ja hietaakin on asfaltilla ollut lisäksi, kai se ihan kuivalla asfaltilla lähtee kuopimatta liikkeelle :roll: mutta hauskaa on ollut...

niin ja vetarit sieltä taitaa ekana antautua, jos niissä on vähänkin ruosteen syömää vikaa... omasta ainakin napsui vetarit poikki heti, vaikka ei ehtinyt kuin 2000 rpm antaa kierroksia, kun kokeilin luistaako laatikko paineiden säädön jälkeen ja jarrua vasten nostin kierroksia D päällä...
Viimeksi muokannut napa, Ma 05.04.2010 23:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
opcaravan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 323
Liittynyt: To 14.09.2006 20:59
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja opcaravan »

Juu, viisaammat kertokoot =D Just luin autom. spesialisti jarkko s:n kirjoitusta, missä mainittiin vaijerikin kickdownin toiminnassa. Perutaan noi mun aikasemmat kommentit ton kd:n ja vaijerin suhteen =D
Näillä mennään:

Mercedes 300CEA 24V -91

Seat Cordoba 1.9Tdi 66kw vario/paku -00
JanneVillePetteri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 372
Liittynyt: Pe 11.12.2009 22:48

Viesti Kirjoittaja JanneVillePetteri »

napa kirjoitti:
JanneVillePetteri kirjoitti:
Joo olen itse huomannut että jos vähänkin liikkeessä on auto niin siinä on pieni viive,ennenkuin ykkönen kytkeytyy..Esim.jos ajan kävelyvauhtia niin kakkonen on silmässä,mutta jos runttaan pedaalin niin menee toi kymmenen metriä ja sit vaihtaa ykkösen.Taas aivan paikaltaan kun lähden poljin asfaltissa kickdownilla tai S-asennossa,niin silloin ykkönen heti päällä.
Eihän noi laatikot niin nopeita ole reagoimaan ja ymmärrän sen..kuiteskin itselläkin yli 20 vuotta vanha peli..Oletteko kokeillut miten onnistuu esim.paikallaan kumin sulatus? Ja kestääköhän noi laatikot sellasta runtua..jos vaikka tekisi mieli joskus leikkiä :lol:
Kaverin kanssa kokeiltiin kerran 0-100Km/h repäisyä,mutta toi laatikkohan miettii jo sen sekunnin kun kaasun painaa pohjaan..Ehkä jos jarrulla pitelisi paikallaan... :wink:
En kyl tiedä tarkemmin ton kickdownin sielua,periaatteen ymmärrän,että se ohittaa kaikki asennot ja taloudellisuudet ja antaa kierrättää aina lähelle punarajaa..onko sit sähköinen vai vaijerilla,viisaammat kertoo.
mulla vaihtaa kyllä "heti" ykköselle, kun runttaa kaasun kikkarille asti, jos menee mateluvauhtia kakkosella, tietysti siinä muutama kymmenys menee, mutta nopeampi se vaihto kuitenkin on, mihin manuaalilla ehtis...

uusilla öljyillä laatikosta luulis lähtevän se turha miettiminen pois, ainakin tuo oma siis on hyvin mukana kuskin pyynnöissä...

eilen kokeilin ihan vahingossa sitä kumin polttoa, kun vaihdoin taakse ne 18" vanteet ja niiden päällä on sanotaanko nyt vaikka että "hieman" kovettuneet 255/45 kumit :P meni ihan leikkimiseksi hetken aikaa... tuntuu kuin autossa olis 500 heppaa, kun aina lyö tyhjää, kun märällä asvaltilla koskee kaasuun ja lukko on heti valmiiksi päällä, kun pyörimisnopeusero etu ja takarenkailla on niin suuri (edessä siis vielä 195/65 15 talvirenkaat) tuo ei ollut edes talvella noin liukas ajettava, jos ei nyt ihan peilijäällä ollut :shock: no, en nyt sillä ole ajellut kuin jotain ihan markkiajoa (testannut onko pyöränpultit liian pitkiä... ja oli ne, hieman naputtaa käsijarrun jousiin ajettaessa) ja hietaakin on asfaltilla ollut lisäksi, kai se ihan kuivalla asfaltilla lähtee kuopimatta liikkeelle :roll: mutta hauskaa on ollut...

niin ja vetarit sieltä taitaa ekana antautua, jos niissä on vähänkin ruosteen syömää vikaa... omasta ainakin napsui vetarit poikki heti, vaikka ei ehtinyt kuin 2000 rpm antaa kierroksia, kun kokeilin luistaako laatikko paineiden säädön jälkeen ja jarrua vasten nostin kierroksia D päällä...
500heppaa :lol: joo näitä ilmiöitä aina joskus ilmaantuu..uusi lumi tai nyt sulla sit tälläi :wink: Joo,no oikeastaan kun mietin niin se on ehkä 1/10 kerrasta kun hieman kauemmin menee siinä vaihdossa..Mainitsemasi öljyn vaihto olisikin kyllä paikallaan..taitaa olla jo 60-70tkm ajettu omilla :oops: Mitä kannattaa samalla vaihtaa,varmaan se laatikon suodatin? En näes ole vielä vaihtanut kertaakaan kun puoli vuotta vasta auto ollut omistuksessa.
Vastaa Viestiin