W124 vaeltelee minne sattuu
W124 vaeltelee minne sattuu
Eli mese tahtoo lähteä puoltamaan turhan kovasti tien kaltevuuden mukaan, lisäksi ottaa talvella urista semmosia reiluja sivuttaisloikkia, suoralla kuivalla asfalttillakin tahtoo pikkusen "hakea" suuntaa. Lisäksi ratti on pikkusen vinossa oikealle.
Renkaat ja ohjausvaimennin vaihdettu, kulku rauhottui jonkun verran muttei kunnolla. Mistähän/millä keinoin kannattaisi lähteä vianetsintää jatkamaan?
Renkaat ja ohjausvaimennin vaihdettu, kulku rauhottui jonkun verran muttei kunnolla. Mistähän/millä keinoin kannattaisi lähteä vianetsintää jatkamaan?
Takapäästähän tähän voisi hakea vikaa. Monasti nuo sivusuuntaiset vaeltelut ja nuljahtelut korjaantuvat taka-apurungon puslat vaihtamalla, ja niistä vielä mieluummin etummainen pari. Takimmaiset eivät ole pahoja virttymään. Poikittaisen alatukivarren ulkohela eli "narinahela" voi sekin nuljuttaa perää. Nimensä mukaisesti tämä kyllä alkaa narista joustoissa ollessaan tiensä päässä.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 24+vaeltaa
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... w124+hakee
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 4+ajokoira
Kuten huomaat, tätä on liikkeellä
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 24+vaeltaa
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... w124+hakee
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 4+ajokoira
Kuten huomaat, tätä on liikkeellä

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
mulla teki tuota, kun edessä oli haritusta melkein 3 senttiä
(pikaisesti vaihdettu raidetanko...) kun laittoi aurausta 3 mm, niin on mennyt ihan suoraan...

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Takana on sen ohuen tangon nivelet kuluneet. Tuntuu, ettei tiellä pysy.
Tangon pitäisi pitää takapyörät sivusuunnassa oikeassa kulmassa.
Tangon pitäisi pitää takapyörät sivusuunnassa oikeassa kulmassa.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
tunkilla, tai nosturilla perää ilmaan ja voimalla vaan heilutteleen ja kampeileen renkaita. kyllä se melkein käteen tuntuu, jos on enemmänkin väljää. pikkuvälyksiä ei käsivoimin tunne, mutta ne ei yleensä niin vakavasti oireilekkaan. jollakin kangella voi väännellä sitten enmmän ja ihmetellä, että onkohan siellä nyt välystä, vai ei.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Bingo, tuosta kannattaa lähteä liikkeelle. Kun lisäksi vaihtaa samalla alatukivarren kumit niin saapi taas porskutella vakaalla ajoneuvolla.Aika yleinen syy edellämainittujen lisäksi on alapallonivelet edessä. Väljyyttä on vaikea havaita ilman tunkkia ja sorkkarautaa. Siksi eivät yleensä tule ilmi katsastuksessakaan.
Hyvät veljet, olen kokeillut aikanaan satalakun alla melkoisen valikoiman huonoja renkaita ja eipä juuri huoju tai hae kunhan etupään alakerta vain on kunnossa.
Jos vaeltaa, hakee tmv. voi melkein olla sataprosenttisen varma että vika löytyy etupään nivelistä.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
W124 ajettavuus
Itse lähdin satalankussa nivelen tarkistuksella.Kaiki näytti olevan kunnossa.Vaihdoin apusimpukan ja sitten varovasti kiristettiin simpukkaa.
Takapäähän vaihdettiin narinahelat,hydrauliset vakaajan kumit,hydrauliikan paineakut ja vakaajatangot.Kaikki ei nyt suoraan vaikuta ohjaukseen,mutta ajettavuuteen kylläkin.
Sitten vietiin kunnolliseen nelipyöräsuuntaukseen.Tämäkin voidaan tehdä hyvin tai sitten huonosti.Satalankussa saa olla melkoinen tekijämies,että saa kaikki kohdilleen.Näissä saa etupäässäkin säädettyä asentoja kunnolla.Uusissa ei taida olla,kuin pelkät pultit ja kun nää kuluu.....
Asentaja käytti aikaa pari tuntia.Sanoi,että kulmissa ei suurempia heittoja.
Sanoin kuitenkin,että vetää hieman ojaan päin.Tietysti täällä tiet hieman kallistaa ojaan.
Asentaja laittoi hieman eri arvon hanttarin puolen renkaaseen.
Nyt huomaa ajettaessa selvän eron.Autoa ei tarvi enää ajaa,vaan se menee suoraan,kuin juna.
Renkaat ovat melko uudet,puoli vuotta ajetut.
Takapäähän vaihdettiin narinahelat,hydrauliset vakaajan kumit,hydrauliikan paineakut ja vakaajatangot.Kaikki ei nyt suoraan vaikuta ohjaukseen,mutta ajettavuuteen kylläkin.
Sitten vietiin kunnolliseen nelipyöräsuuntaukseen.Tämäkin voidaan tehdä hyvin tai sitten huonosti.Satalankussa saa olla melkoinen tekijämies,että saa kaikki kohdilleen.Näissä saa etupäässäkin säädettyä asentoja kunnolla.Uusissa ei taida olla,kuin pelkät pultit ja kun nää kuluu.....
Asentaja käytti aikaa pari tuntia.Sanoi,että kulmissa ei suurempia heittoja.
Sanoin kuitenkin,että vetää hieman ojaan päin.Tietysti täällä tiet hieman kallistaa ojaan.
Asentaja laittoi hieman eri arvon hanttarin puolen renkaaseen.
Nyt huomaa ajettaessa selvän eron.Autoa ei tarvi enää ajaa,vaan se menee suoraan,kuin juna.
Renkaat ovat melko uudet,puoli vuotta ajetut.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3168
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Sieltä sitä minäkin hakisin. Kaksi eri Meseä vaellellut ja molemmissa vika takatukivarsissa...kvaan kirjoitti:Takapäästä minä sitä vikaa lähtisin etsimään. Siinä on järjetön määrä varsia ja vipuja ja sieltä niitä alkaa ajan kanssa menemään.
Mitä lie Mersun insinööri ajatellut, kun tuommoisen sohlon suunnitteli
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
kyllä nyt ottaa pattiin
olen nyt viikon kulkenut töissä tuolla 300E:llä, kun ducato päätti laskea vetensä pihalle (syykin on jo selvinnyt, eikä ole onneksi mitään vakavempaa...), molemmilla puolilla takana tuntuu n. sentin klappi, kun potkii takarenkaita eteen-taakse suunnassa
ei ole näköjään mersun takapäätä suunniteltu metsäautoteille... vaikka en olekaan ajanut, kuin n. 15-20 m/h, niin sekin on näköjään ollut liikaa tukivarsille...
toki se metsäautotie on nyt niin huonossa kunnossa, kun joku valopää on lanannut sitä ja nostanut kaikki päänkokoiset kivet siihen pintaan
silloin kun ducato oli vielä ajossa, niin siitä meni molemmat etuvalot paskasi siitä tärinästä, silläkään en ajanut, kuin jotain 30-40 km/h... se sama tärinä tais murtaa sen vesiputkenkin
ajettavuus ei silti ole tuossa omassa mersussa kovin paljoa kärsinyt, nyt olen parina iltana huomannut pientä levottomuutta urissa, mutta muuten se menee silti vielä ihan "ajettavasti" tuollaisellakin klapilla


toki se metsäautotie on nyt niin huonossa kunnossa, kun joku valopää on lanannut sitä ja nostanut kaikki päänkokoiset kivet siihen pintaan


ajettavuus ei silti ole tuossa omassa mersussa kovin paljoa kärsinyt, nyt olen parina iltana huomannut pientä levottomuutta urissa, mutta muuten se menee silti vielä ihan "ajettavasti" tuollaisellakin klapilla

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Näissähän on kolme vaihtoehtoa.Saakohan noita takapään väljyyksiä jotenkin vääntelemällä kokeiltua vai onko ainut keino vaihtaa osia ja katsoa tapahtuuko parannusta?
- Etsitään vikaa itse omien taitojen ja netistä löytyvien ohjeiden mukaan.
Välyksiä ei löydy, säädetään auraus mittanauhalla, kiemurtelu tiellä jatkuu ja lopuksi ollaan sitä mieltä että mersu on pas*a auto.
- Vaihdetaan osia sitä mukaa kun joku meistä kaukoparantajista ehdottaa että vika on siinä ja siinä tangossa tai helassa.
Hommassa menee puoli kesälomaa, lomakorvaukset, elokuun illat ja hermot eikä lopputulos kuitenkaan ole hyvä.
Tosin sitä ei kehdata julkisesti kertoa vaan viestitetään että nyt on hyvä, kiitos.
- Viedään auto asiantuntevalle korjaamolle jossa alusta tutkitaan ja vialliset / vaihdon tarpeessa olevat osat listataan.
Tarkistus maksaa 25-35 euroa.
Tämän jälkeen tarpeelliset remontit joko tehdään itse tai laitatetaan korjaamolla, lopuksi teetetään nelipyöräsuuntaus.
Auto on niiltä osin kunnossa ja hyvä ajaa.
wiimax.fi
tänään vähän ehdin tutustua tilaanteeseen... ei siellä mikään pusla luultavasti ole väljä, vaan yksi tukivarsi antaa periksi, kun ne on niin onnettomia tikkuja
eli taipuu sivusuunnassa niin paljon, että takarengasta jalalla painettaessa (reilulla voimalla) se liikkuu n. sentin eteen päin... mutta montulla tuon asian vasta saa täysin varmistettua...
ei viitsis kuitenkaan alkaa heti vaihtamaan uusia tukivarsia, kun ei noillakaan ole ajettu vasta kuin n. 1000 km...

ei viitsis kuitenkaan alkaa heti vaihtamaan uusia tukivarsia, kun ei noillakaan ole ajettu vasta kuin n. 1000 km...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."