W124 vaeltelee minne sattuu

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Lasse__
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Su 21.03.2010 08:01

W124 vaeltelee minne sattuu

Viesti Kirjoittaja Lasse__ »

Eli mese tahtoo lähteä puoltamaan turhan kovasti tien kaltevuuden mukaan, lisäksi ottaa talvella urista semmosia reiluja sivuttaisloikkia, suoralla kuivalla asfalttillakin tahtoo pikkusen "hakea" suuntaa. Lisäksi ratti on pikkusen vinossa oikealle.

Renkaat ja ohjausvaimennin vaihdettu, kulku rauhottui jonkun verran muttei kunnolla. Mistähän/millä keinoin kannattaisi lähteä vianetsintää jatkamaan?
ismoq
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Su 04.05.2008 10:34
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ismoq »

Onko suuntaus koska tehty viimeksi?

Eikö ratin saa suoraan irroittamalla sen ja asettamalla suoraan viisaammat korjatkoon..
Ensipeli 124 -89 230E
Ässä W140 -92 S320
Full Throttle
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Pe 24.07.2009 17:42

Viesti Kirjoittaja Full Throttle »

onko apusimpukka väljä?
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Takapäästähän tähän voisi hakea vikaa. Monasti nuo sivusuuntaiset vaeltelut ja nuljahtelut korjaantuvat taka-apurungon puslat vaihtamalla, ja niistä vielä mieluummin etummainen pari. Takimmaiset eivät ole pahoja virttymään. Poikittaisen alatukivarren ulkohela eli "narinahela" voi sekin nuljuttaa perää. Nimensä mukaisesti tämä kyllä alkaa narista joustoissa ollessaan tiensä päässä.

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 24+vaeltaa

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... w124+hakee

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 4+ajokoira

Kuten huomaat, tätä on liikkeellä :roll:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

mulla teki tuota, kun edessä oli haritusta melkein 3 senttiä :P (pikaisesti vaihdettu raidetanko...) kun laittoi aurausta 3 mm, niin on mennyt ihan suoraan...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Kutka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Ke 11.06.2008 16:28

Viesti Kirjoittaja Kutka »

Omassa tähdessä oli kaikki raidetangon nivelet väljiä, mutta oireet ilmenivät lähinnä vahvana puoltamisena. Eli takapään suuntaan tuommoiset pomppimiset todennäköisesti viittaavat.
Avatar
kttopar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 28.12.2003 10:29
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kttopar »

Takana on sen ohuen tangon nivelet kuluneet. Tuntuu, ettei tiellä pysy.
Tangon pitäisi pitää takapyörät sivusuunnassa oikeassa kulmassa.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Lasse__
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Su 21.03.2010 08:01

Viesti Kirjoittaja Lasse__ »

Kiitoksia vastauksista!

Saakohan noita takapään väljyyksiä jotenkin vääntelemällä kokeiltua vai onko ainut keino vaihtaa osia ja katsoa tapahtuuko parannusta?
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

tunkilla, tai nosturilla perää ilmaan ja voimalla vaan heilutteleen ja kampeileen renkaita. kyllä se melkein käteen tuntuu, jos on enemmänkin väljää. pikkuvälyksiä ei käsivoimin tunne, mutta ne ei yleensä niin vakavasti oireilekkaan. jollakin kangella voi väännellä sitten enmmän ja ihmetellä, että onkohan siellä nyt välystä, vai ei.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Aika yleinen syy edellämainittujen lisäksi on alapallonivelet edessä. Väljyyttä on vaikea havaita ilman tunkkia ja sorkkarautaa. Siksi eivät yleensä tule ilmi katsastuksessakaan.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Toisaalta etualapallot kyllä alkavat lopun edellä narista todella voimakkaasti. Sisälle asti kuuluu, kun rattia kääntää :)
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Aika yleinen syy edellämainittujen lisäksi on alapallonivelet edessä. Väljyyttä on vaikea havaita ilman tunkkia ja sorkkarautaa. Siksi eivät yleensä tule ilmi katsastuksessakaan.
Bingo, tuosta kannattaa lähteä liikkeelle. Kun lisäksi vaihtaa samalla alatukivarren kumit niin saapi taas porskutella vakaalla ajoneuvolla.
Hyvät veljet, olen kokeillut aikanaan satalakun alla melkoisen valikoiman huonoja renkaita ja eipä juuri huoju tai hae kunhan etupään alakerta vain on kunnossa.
Jos vaeltaa, hakee tmv. voi melkein olla sataprosenttisen varma että vika löytyy etupään nivelistä.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Whaeva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 30.03.2007 10:23

Viesti Kirjoittaja Whaeva »

Aku P kirjoitti:Toisaalta etualapallot kyllä alkavat lopun edellä narista todella voimakkaasti. Sisälle asti kuuluu, kun rattia kääntää :)
Nojoo, mutta eivät narise edes aina. Omassa narissu 3 vuotta jo joka kevät. Kosteina aikoina siis. Muina vuodenaikoina ovat ihan hiljaa. :lol:
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1499
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

W124 ajettavuus

Viesti Kirjoittaja Petromax »

Itse lähdin satalankussa nivelen tarkistuksella.Kaiki näytti olevan kunnossa.Vaihdoin apusimpukan ja sitten varovasti kiristettiin simpukkaa.

Takapäähän vaihdettiin narinahelat,hydrauliset vakaajan kumit,hydrauliikan paineakut ja vakaajatangot.Kaikki ei nyt suoraan vaikuta ohjaukseen,mutta ajettavuuteen kylläkin.

Sitten vietiin kunnolliseen nelipyöräsuuntaukseen.Tämäkin voidaan tehdä hyvin tai sitten huonosti.Satalankussa saa olla melkoinen tekijämies,että saa kaikki kohdilleen.Näissä saa etupäässäkin säädettyä asentoja kunnolla.Uusissa ei taida olla,kuin pelkät pultit ja kun nää kuluu.....

Asentaja käytti aikaa pari tuntia.Sanoi,että kulmissa ei suurempia heittoja.
Sanoin kuitenkin,että vetää hieman ojaan päin.Tietysti täällä tiet hieman kallistaa ojaan.

Asentaja laittoi hieman eri arvon hanttarin puolen renkaaseen.

Nyt huomaa ajettaessa selvän eron.Autoa ei tarvi enää ajaa,vaan se menee suoraan,kuin juna.

Renkaat ovat melko uudet,puoli vuotta ajetut.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Sape
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: Ma 23.05.2005 09:07
Paikkakunta: Eurajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sape »

Takaraidetankojen nivelet finaalissa. Välyksen löytää renkaasta heiluttelemalla, mutta jos nostat tunkilla ylös niin välyyttä ei tunnu kun nivel menee eri asentoon. Jo suht pieni väljyys aiheuttaa tuon epämiellyttävän vaeltamisen.
------------------------------------------
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Nyt huomaa ajettaessa selvän eron.Autoa ei tarvi enää ajaa,vaan se menee suoraan,kuin juna.
Juuri tuon takia pidän hengissä vanhaa satalankkua. On viimosen päälle mukava körötellä.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
kvaan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: Ke 07.06.2006 13:18
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja kvaan »

Takapäästä minä sitä vikaa lähtisin etsimään. Siinä on järjetön määrä varsia ja vipuja ja sieltä niitä alkaa ajan kanssa menemään.
Mitä lie Mersun insinööri ajatellut, kun tuommoisen sohlon suunnitteli :oops:
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

kvaan kirjoitti:Takapäästä minä sitä vikaa lähtisin etsimään. Siinä on järjetön määrä varsia ja vipuja ja sieltä niitä alkaa ajan kanssa menemään.
Mitä lie Mersun insinööri ajatellut, kun tuommoisen sohlon suunnitteli :oops:
Sieltä sitä minäkin hakisin. Kaksi eri Meseä vaellellut ja molemmissa vika takatukivarsissa...
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

kyllä nyt ottaa pattiin :evil: olen nyt viikon kulkenut töissä tuolla 300E:llä, kun ducato päätti laskea vetensä pihalle (syykin on jo selvinnyt, eikä ole onneksi mitään vakavempaa...), molemmilla puolilla takana tuntuu n. sentin klappi, kun potkii takarenkaita eteen-taakse suunnassa :? ei ole näköjään mersun takapäätä suunniteltu metsäautoteille... vaikka en olekaan ajanut, kuin n. 15-20 m/h, niin sekin on näköjään ollut liikaa tukivarsille...

toki se metsäautotie on nyt niin huonossa kunnossa, kun joku valopää on lanannut sitä ja nostanut kaikki päänkokoiset kivet siihen pintaan :x silloin kun ducato oli vielä ajossa, niin siitä meni molemmat etuvalot paskasi siitä tärinästä, silläkään en ajanut, kuin jotain 30-40 km/h... se sama tärinä tais murtaa sen vesiputkenkin :idea:

ajettavuus ei silti ole tuossa omassa mersussa kovin paljoa kärsinyt, nyt olen parina iltana huomannut pientä levottomuutta urissa, mutta muuten se menee silti vielä ihan "ajettavasti" tuollaisellakin klapilla :shock:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18105
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Saakohan noita takapään väljyyksiä jotenkin vääntelemällä kokeiltua vai onko ainut keino vaihtaa osia ja katsoa tapahtuuko parannusta?
Näissähän on kolme vaihtoehtoa.

- Etsitään vikaa itse omien taitojen ja netistä löytyvien ohjeiden mukaan.
Välyksiä ei löydy, säädetään auraus mittanauhalla, kiemurtelu tiellä jatkuu ja lopuksi ollaan sitä mieltä että mersu on pas*a auto.

- Vaihdetaan osia sitä mukaa kun joku meistä kaukoparantajista ehdottaa että vika on siinä ja siinä tangossa tai helassa.
Hommassa menee puoli kesälomaa, lomakorvaukset, elokuun illat ja hermot eikä lopputulos kuitenkaan ole hyvä.
Tosin sitä ei kehdata julkisesti kertoa vaan viestitetään että nyt on hyvä, kiitos.

- Viedään auto asiantuntevalle korjaamolle jossa alusta tutkitaan ja vialliset / vaihdon tarpeessa olevat osat listataan.
Tarkistus maksaa 25-35 euroa.
Tämän jälkeen tarpeelliset remontit joko tehdään itse tai laitatetaan korjaamolla, lopuksi teetetään nelipyöräsuuntaus.
Auto on niiltä osin kunnossa ja hyvä ajaa.
wiimax.fi
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

eikä noi kaikki takapään vaihdettavat osat kuitenkaa ole kalliita, puhutaan muutamista sadoista että saahaan kaikki klappi pois.

taino oha se kalista jos kyseessä on tämmönen normaali 500 euron romu... :roll: köh, siis 2500€ laatupeli
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

tänään vähän ehdin tutustua tilaanteeseen... ei siellä mikään pusla luultavasti ole väljä, vaan yksi tukivarsi antaa periksi, kun ne on niin onnettomia tikkuja :? eli taipuu sivusuunnassa niin paljon, että takarengasta jalalla painettaessa (reilulla voimalla) se liikkuu n. sentin eteen päin... mutta montulla tuon asian vasta saa täysin varmistettua...

ei viitsis kuitenkaan alkaa heti vaihtamaan uusia tukivarsia, kun ei noillakaan ole ajettu vasta kuin n. 1000 km...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Vastaa Viestiin