C36 AMG outo moottorin ääni (kuulostaa dieseliltä)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
aamgee
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ti 16.03.2010 14:02

C36 AMG outo moottorin ääni (kuulostaa dieseliltä)

Viesti Kirjoittaja aamgee »

Moi!

Olen uusi täällä mersu foorumilla, mutta mersuja tullut harrasteltua jonkin aikaa ja useita tähti keuloja omistanutkin...

Mutta nyt asiaan, tämän hetkinen autoni on Mercedes-Benz C36 AMG ja autoni käy lämpimänä diesel moottorin äänellä, eli moottorin ääni on "karkean koliseva". Ääni kuuluu mielestäni kannen lähettyviltä, voisiko vika olla nokka-akselissa? Vai missä? AUTTAKAA! Öljyt autoon vaihdettu vasta (mobil 5w-40 täys synt.) ja autossa täydellinen huoltokirja, öljyt vaihdettu aina n.10000km välein. kilometrejä mittarissa vähän päälle 200tkm. Auto on km mukaisessa kunnossa, moottori käy muuten tasaisesti, mutta ääni on kuin dieselissä. Aamulla ilmeni myös vika, ettei auto meinannut lähteä käyntiin, vaikka oli lohkolämmitin päällä toista tuntia. Dieselmäinen käyntiääni kuuluu myös korkeammilla kierroksilla, auton sisään ääni ei kuitenkaan kantaudu.

Onko muissa M104 tyypinmoottoreissa vastaavanlaisia vikoja ollut? Tai onko nokka-akseli vika kuinka yleinen ko. moottori tyypille?
Mercedes-Benz C36 AMG
Avatar
Wäinämöinen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ke 15.04.2009 13:54
Paikkakunta: Joensuu/Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Wäinämöinen »

Voiskohan olla venttiilien/nokka-akselin ajoituksen säädössä hämminkiä. Bemarin ämmäläisistäkin moni kuulostaa ihan dieseliltä, kun vanos-koneisto (venttiilien ajoituksen säätö) pitää ääntä..
C 280 Elegance W202
BMW 520 DA F10
ttiikeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 395
Liittynyt: Ti 22.07.2003 17:48

Viesti Kirjoittaja ttiikeri »

olisiko vesipumppu menossa. Laakeri alkaa krohnottaa aika pahasti jos seon sökö. Itsellä oli ko vika ja luulin että kohta kone sökö. Mese Asentaja sanoi heti että vesipumppu sökö. Monesti pumppu ei edes vuoda vaikka laakeri ääntää. Kannattaa käyttää asiantuntevan mese asentajan luona diagnoosissa....
MB C180 vm -95
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

onko näissä viimeisissä M104 tyypin 3.6 ltr:n koneissa sitä vikaa, mitä mallisarjan ensimmäisissä, että kansipahvi tahtoo palaa puhki pyttyjen väliltä, kun on porattu niin isoksi... vaikka se tais olla enemmän brabus ongelma, kun eikös AMG käytä vielä pitempää iskua, ettei tarvitse ihan puhki porata lohkoa jo tehtaalla...

eli kansipahvi vika voi olla yksi selitys omituiselle äänelle...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

Aiheesta on keskusteltu aiemminkin. Tuossa minun ja jonkun muun kommentti.

"...Saattoi varmaan ollakin. Tullut paljon lueskeltua netistä viime aikoina tätä C36 aiheista asiaa. Tyypillistä kyseiselle moottorille on jopa dieselmäinen käyntiäänti lämpimänä, sen sijaan jos moottorista kuuluu ylimääräisiä ääniä heti käynnistyksen jälkeen kylmänä ja ne jatkuvat normaaliin käyntilämpötilaan asti...

Aiheesta oli jonkun toimesta kyselty suoraan AMG:lta..."


"...Täältä yksi puolto tuolle DIESELmäisyydelle!! Ihmettelin alkuun melko paljon että mitä *ittua kun kone kuulostaa ihan dieseliltä. Kävin jopa veholla kuunteluttamassa konetta ja sanoivan sen käyvän ihan nätisti..

Melko suorituskykyinen "diesel" kun paikaltaan lähtee.. Muuttuu äänikin vähän kellossa..."

Kannattaa lukea esim. tämä ketju:

http://www.mbworld.org/forums/c36-amg-c ... sound.html




Sitten ääni on hieman erilainen kun kyseessä on moniurahihnan kiristin (tyypivika):


http://forum.amg-owners-club.org/public ... -of-motor/

http://www.peachparts.com/shopforum/sho ... tle&page=2
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

napa kirjoitti:onko näissä viimeisissä M104 tyypin 3.6 ltr:n koneissa sitä vikaa, mitä mallisarjan ensimmäisissä, että kansipahvi tahtoo palaa puhki pyttyjen väliltä, kun on porattu niin isoksi... vaikka se tais olla enemmän brabus ongelma, kun eikös AMG käytä vielä pitempää iskua, ettei tarvitse ihan puhki porata lohkoa jo tehtaalla...

eli kansipahvi vika voi olla yksi selitys omituiselle äänelle...
Kannattaa vähän perehtyä asiaan ennenkuin avaa sanaisen arkkunsa.

Kansipahvi on vahvempaa tekoa kuin M104 koneissa yleensä. Lisäksi 3.6 harvemmin vuotaa öljyä ulospäin koneen etupäästä, mikä taitaa olla tyyppivika M104 koneissa.

Porattu on 2,1 mm ja kampiakselin "nostoa" lisätty 18,9 mm. Ns. Takomännät, suunnittelussa käytetty DTM:ssa mersun käyttämää mallia. Männissä lyhyemmät "helmat" kompensoimaan kasvatettua iskua. Kansi on muotoiltu/portattu virtaamisen parantamiseksi. Puristussuhde 10.5:1.

Jyrkempi imupuolen nokka-akseli. Pakopuolen nokan ajoitus modifoidulla ketjupyörällä. Pakopuolen venttiilit ovat sodium-täytteiset (natrium). Imu- ja pakoventtiilien aukioloaikaa kasvatettu (overlap) ohjelmoimalla kierrosalueen keskellä. Bosch HFM Motronic siis ohjelmoitu muuttunutta seossuhdetta ja venttiilien ajoitusta koskien, ei käsittääkseni mikään AMG:n oma moottorinohjaus.

Kyseistä moottoria ei kannata verrata normi M104 muuta kuin ehkä ulkonäön vuoksi...
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
tdt leka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 597
Liittynyt: Ma 30.03.2009 21:02
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tdt leka »

Petri M. kirjoitti:
napa kirjoitti:onko näissä viimeisissä M104 tyypin 3.6 ltr:n koneissa sitä vikaa, mitä mallisarjan ensimmäisissä, että kansipahvi tahtoo palaa puhki pyttyjen väliltä, kun on porattu niin isoksi... vaikka se tais olla enemmän brabus ongelma, kun eikös AMG käytä vielä pitempää iskua, ettei tarvitse ihan puhki porata lohkoa jo tehtaalla...

eli kansipahvi vika voi olla yksi selitys omituiselle äänelle...
Kannattaa vähän perehtyä asiaan ennenkuin avaa sanaisen arkkunsa.

Kansipahvi on vahvempaa tekoa kuin M104 koneissa yleensä. Lisäksi 3.6 harvemmin vuotaa öljyä ulospäin koneen etupäästä, mikä taitaa olla tyyppivika M104 koneissa.

Porattu on 2,1 mm ja kampiakselin "nostoa" lisätty 18,9 mm. Ns. Takomännät, suunnittelussa käytetty DTM:ssa mersun käyttämää mallia. Männissä lyhyemmät "helmat" kompensoimaan kasvatettua iskua. Kansi on muotoiltu/portattu virtaamisen parantamiseksi. Puristussuhde 10.5:1.

Jyrkempi imupuolen nokka-akseli. Pakopuolen nokan ajoitus modifoidulla ketjupyörällä. Pakopuolen venttiilit ovat sodium-täytteiset (natrium). Imu- ja pakoventtiilien aukioloaikaa kasvatettu (overlap) ohjelmoimalla kierrosalueen keskellä. Bosch HFM Motronic siis ohjelmoitu muuttunutta seossuhdetta ja venttiilien ajoitusta koskien, ei käsittääkseni mikään AMG:n oma moottorinohjaus.

Kyseistä moottoria ei kannata verrata normi M104 muuta kuin ehkä ulkonäön vuoksi...
heheh, 617a:ssakin on natrium täytteiset pakovenat eli sehän on melkeen AMG :D :D
eikä ny saa vetää hernettä, tää oli vaan pieni kevennys.napahan vaan epäili et olis pyttyjen välistä puhennu tiiviste koska ovat niin lähekkäin isonnetun halkaisian takia.
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

tdt leka kirjoitti: heheh, 617a:ssakin on natrium täytteiset pakovenat eli sehän on melkeen AMG :D :D
eikä ny saa vetää hernettä, tää oli vaan pieni kevennys.napahan vaan epäili et olis pyttyjen välistä puhennu tiiviste koska ovat niin lähekkäin isonnetun halkaisian takia.
:lol: ei tässä kukaan mitään herneitä vetele

No, tottahan nyt 617 dieselissä :) Tuo nyt oli kuitenkin sellainen pointti mikä on pitänyt toimittajalle mainita 1995 :lol:

Edit: Niin juu, vikaahan voi olla maan ja taivaan välistä. Ei ollut tarkoitus dissata napan kirjoitusta siltä osin siis.
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

juu, kyllä mä itsekkin muistin, että se kansipahvi vika oli enemmän brabus ongelmia, mutta kun käyntiinlähtö oli huonontunut myös, niin tuli vain mieleen, että jos olis ollut jotain sellaista liikkeellä, että pahvi vuotais, vaikka olettais kyllä kyseisessä moottorissa olevan ihan metalli tiiviste :wink:

johtuuko se "dieselin kalina" sitten niistä takomännistä, kun pitää jättää välystä hieman enemmän lämpölaajenemisen takia :roll: vai olisko siellä kuitenkin vain ns. "puolitakomännät"... juuri tuon takia, että sais niitä autoja myytyä, kun moni ostaja voi pelästyä koneen käyntiääntä kylmänä, jos se puolenmiljoonan hintainen auto käy, kuin kiinnileikkausta odottava vanha traktori :D

edit: ai niin, tässähän muuttuu lämpimänä käyntiääni rumaksi :oops:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
EWF
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ma 09.02.2004 09:03
Paikkakunta: Kvl

Viesti Kirjoittaja EWF »

Petri M. kirjoitti: Kansipahvi on vahvempaa tekoa kuin M104 koneissa yleensä. Lisäksi 3.6 harvemmin vuotaa öljyä ulospäin koneen etupäästä, mikä taitaa olla tyyppivika M104 koneissa.

Mun auton moottorin edestäpäin katsottuna vasen kylki on öljystä märkänä, oli jo ostettaessa vuonna 2004. Vaiva ei ole vuosien varrella pahentunut, eikä öljyä tarvitse lisätä 15tkm aikana kuin kerran. En ole korjauttanut. Tosin en ole aivan varma siitäkään, mistä välistä se vuotaa, mutta kansipahvia sopii epäillä. Autolla on nyt ajettu n. 215tkm.
Audi A6 4.2 -05
Ex C36 AMG -95
Avatar
EWF
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ma 09.02.2004 09:03
Paikkakunta: Kvl

Viesti Kirjoittaja EWF »

Petri M. kirjoitti: Kansipahvi on vahvempaa tekoa kuin M104 koneissa yleensä. Lisäksi 3.6 harvemmin vuotaa öljyä ulospäin koneen etupäästä, mikä taitaa olla tyyppivika M104 koneissa.

Mun auton moottorin edestäpäin katsottuna vasen kylki on öljystä märkänä, oli jo ostettaessa vuonna 2004. Vaiva ei ole vuosien varrella pahentunut, eikä öljyä tarvitse lisätä 15tkm aikana kuin kerran. En ole korjauttanut. Tosin en ole aivan varma siitäkään, mistä välistä se vuotaa, mutta kansipahvia sopii epäillä. Autolla on nyt ajettu n. 215tkm.
Audi A6 4.2 -05
Ex C36 AMG -95
Avatar
aamgee
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ti 16.03.2010 14:02

Viesti Kirjoittaja aamgee »

EWF kirjoitti:Petri M. kirjoitti: Kansipahvi on vahvempaa tekoa kuin M104 koneissa yleensä. Lisäksi 3.6 harvemmin vuotaa öljyä ulospäin koneen etupäästä, mikä taitaa olla tyyppivika M104 koneissa.

Mun auton moottorin edestäpäin katsottuna vasen kylki on öljystä märkänä, oli jo ostettaessa vuonna 2004. Vaiva ei ole vuosien varrella pahentunut, eikä öljyä tarvitse lisätä 15tkm aikana kuin kerran. En ole korjauttanut. Tosin en ole aivan varma siitäkään, mistä välistä se vuotaa, mutta kansipahvia sopii epäillä. Autolla on nyt ajettu n. 215tkm.
Kiitos kaikille tähän mennessä tulleista vinkeistä. :)

Laitoin auton aamullä käyntiin, käynnistyi normaalisti ja moottorin ääni KYLMÄNÄ normaali, ei dieselmäistä soundia. Pitää käydä vielä paikallisella Mersu korjaamolla arvuuttelemassa syytä diesel ääneen, vai onko ääni todellakin normaalia? Auto ei aiemmin ole käynyt noin karkealla äänellä, mietin voisiko syy olla öljyissä? Aiemmin autossa käytetty 0w-40 Mobil öljyjä (huoltokirjassa merkinnät), nyt laitoin hieman sakeammat öljyt, eli Mobil 5w-40. Eli merkki sama, mutta viskositeetti lukema eri. Voisiko tuo aiheuttaa dieselmäisen äänen? 5w-40 öljyillä olen ajanut vasta 1100km. Epäilen kuitenkin, voisiko vika johtua noin pienestä?
Mercedes-Benz C36 AMG
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

Todella vaikea netin kautta arvuutella asiaa eli kannattaa varmasti käydä autoa näyttämässä jos siltä tuntuu. Munkin moottoria kuunteli Vänttinen, isä ja poika :lol:

Muttapa jossain on myös kirjoiteltu tuosta öljyn viskositeetista. Jotain 10/60 tai 15/50 voisi huvikseen joskus kokeilla.

Tuohon vielä poimittu amerikaan serkkujen juttuja:

"...Had a 1995 C36 for 7 years and that car had 3 (short block, long block and a create motor) motors, 2 camshaft adjusters, various oil pumps etc... It is a sound that is coming from a minor case of piston slap and loud cam adjusters. The cam adjusters did help but there is a design issue with the bottom end that causes the C36 to have a distinct clatter at idle.

So with all this going on, the car had an inherent design characteristic that made the motor "tick" at idle when the OIL WAS WARM. It was quiet at start up but this particular noise was FAR worse when the oil was warm and when the motor fell to idle at a stoplight. If the car idled next to a tall curb or a wall with warm oil it sounded completely terrible. Feel free to ask any board members who knew me when I had the C36... the motor was extremely loud. I test drove 4 other C36's with similar miles to compare motors and they all make the same sound. In fact the man who purchased my C36 had a silver C36 as well and BOTH his cars make this ticking sound.

My C36 would idle perfectly quiet in two specific situations. 1) when the motor was cold just after start up 2) when it was extremely warm (when the expanded metal filled in the excess tolerances). Take the car out and run it up a canyon road at 100% for an hour and the motor purred like the RENNtech motor. When the motor was cold, the thick oil suppressed the ticking until the viscosity decreased..."
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

aamgee kirjoitti:
EWF kirjoitti:Petri M. kirjoitti: Kansipahvi on vahvempaa tekoa kuin M104 koneissa yleensä. Lisäksi 3.6 harvemmin vuotaa öljyä ulospäin koneen etupäästä, mikä taitaa olla tyyppivika M104 koneissa.

Mun auton moottorin edestäpäin katsottuna vasen kylki on öljystä märkänä, oli jo ostettaessa vuonna 2004. Vaiva ei ole vuosien varrella pahentunut, eikä öljyä tarvitse lisätä 15tkm aikana kuin kerran. En ole korjauttanut. Tosin en ole aivan varma siitäkään, mistä välistä se vuotaa, mutta kansipahvia sopii epäillä. Autolla on nyt ajettu n. 215tkm.
Kiitos kaikille tähän mennessä tulleista vinkeistä. :)

Laitoin auton aamullä käyntiin, käynnistyi normaalisti ja moottorin ääni KYLMÄNÄ normaali, ei dieselmäistä soundia. Pitää käydä vielä paikallisella Mersu korjaamolla arvuuttelemassa syytä diesel ääneen, vai onko ääni todellakin normaalia? Auto ei aiemmin ole käynyt noin karkealla äänellä, mietin voisiko syy olla öljyissä? Aiemmin autossa käytetty 0w-40 Mobil öljyjä (huoltokirjassa merkinnät), nyt laitoin hieman sakeammat öljyt, eli Mobil 5w-40. Eli merkki sama, mutta viskositeetti lukema eri. Voisiko tuo aiheuttaa dieselmäisen äänen? 5w-40 öljyillä olen ajanut vasta 1100km. Epäilen kuitenkin, voisiko vika johtua noin pienestä?
Miksi laittaa 5w40 öljy kun valmistaja suosittaa 0w40 öljyä?

c36 ääntää tosiaan joissakin tilanteissa tyhjäkäynnillä erikoisesti, ikäänkuin dieselmäisesti. Kun se on asiaan kuluvaa eikä kieli, että jotain olisi rikki tai menossa rikki niin kannattaako moottoria ruveta suunittelemaan ja rakentamaan uusiksi?

Itse olen käyttänyt vain Mobil1 0w40, kuten suositeltu ja vaihtanut 15tkm välein. Juuri katsottiin tarkoitukseen sopivalla kameralla kakkospytyn tulpan reijästä (varmistus ettei avonaisesta imuvenasta päässyt mitään pyttyyn kun oli imusarja irti ja imusarjan kohdistusholkki hukassa) ja hoonaukset oli uudenkarheat vaikka autossa ollut k&n öljyttävä suodatin viimeiset 87tkm ainakin. Ajettu 290tkm mittarin mukaan.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Vastaa Viestiin