CDI ja katkennut hehkutulppa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Niksutin@
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: La 30.01.2010 14:08
Paikkakunta: Parikkala

CDI ja katkennut hehkutulppa

Viesti Kirjoittaja Niksutin@ »

En taida olla ensimmäinen joka katkaisee hehkutulpan cdi koneen kanteen..?
Epäilisin ,että syy hehkutulppien jumittamiseen on siinä kaverissa joka on ne hehkut edellisen kerran vaihtanut, vai ilmeneekö tehtaan jäljiltä tuota tiivistepinnan vuotamista ja tulpan karstoittumista tiivisitepinnan takapuolelta, eli kannen porauksesta jossa hehkutulppa sijaitsee..
Mitä hyväksihavaittuja keinoja olette käyttäneet kathenneen hehkun irroittamiseen kannesta?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18111
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Työkalusarjaa joka on tarkoitettu kyseiseen hommaan.
Avatar
harrikka95
Mersumies
Mersumies
Viestit: 643
Liittynyt: Ma 19.11.2007 17:06
Paikkakunta: Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja harrikka95 »

Asiantuntijan hommia ja siihen tarkoitetuilla työkaluilla, muuten tulee lisää murheita. Niin minä tein ja kuntoon tuli, oli kaksi poikki :wink:
Mercedes-Benz W212 E220CDI -11
volvo850
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Pe 13.11.2009 07:40
Paikkakunta: vihanti

Viesti Kirjoittaja volvo850 »

Helpoin on joo viedä jonnekkin miltä löytyy ne porausvehkeet, ei oo edes hirmu kallis homma jos löydät jonku muun m-b korjaamon ku vehon. Itelle ku vaihdoin hehkut cdi:hin niin pistin hiukka sinkkitahnaa jenkoihin.
Ja kannattaa todella vaihtaa heti ku menee, muuten voi olla aika työn takan vaihto, kerkee mahdollisesti karstottaa sen hehkun pään ja ei tuu enään ulos sieltä.
Antero76
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 245
Liittynyt: Pe 05.09.2008 21:13
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Antero76 »

jo aiemmin meinasin kirjoittaa kuinka omalla kohdalla yhden hehkun vaihdosta (noin 50eur homma max) tulikin 500eur homma... katkesi E300dsl 24v kanteen aukaisua yrittäessä hehku jotenka eikun auto oikealle pajalle http://www.sahkojadiesel.fi/ jossa kantta aukasematta hehku vaihtui ja samalla kun imusarjan puratti edestä pois tietysti oli järkevää vaihtaa kaikki... osat noin 120e ja työt (koko päivä) noin 380e, mutta nyt helähtää taas tulille hyvin... soitteleppa tuonne, voin suositella lämpimästi, pitkän linjan miehiä tuntuvat olevan...
...mersulla mennään, kun totuttu on näihin vuosien varrella...
Niksutin@
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: La 30.01.2010 14:08
Paikkakunta: Parikkala

Viesti Kirjoittaja Niksutin@ »

Kiitoksia vinkeistä, mutta hehkun vaihdoin kyllä samoin tein ja noita katkenneita pitkiä cdi koneen hehkuja on nyt vaihdettu onnistuneesti jo useammasta autosta, tiedustelin kuitenkin minkälaisia kokemuksia on asian tiimoilta foorumilaisilla..
Läheskään kaikki korjaamot kun eivät edes ota cdi/ vastaavan koneen hehkunvaihtoa tehtäväksi, kun on kuulemma " ihan v...ttumainen homma"
Asian tiimoilta voi ottaa yhteyttä ja jos on vaikeuksia, tai ei uskalla itse yrittää, niin autetaan kyllä kaveria mäessä, eli Itä-Suomessa työkalut ja konstit hommaan on olemassa ..
Sape
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: Ma 23.05.2005 09:07
Paikkakunta: Eurajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sape »

Kun hehkua vaihtaa saa olla tarkkana kun avaa niitä. Jos reippaasti avaimella vääntää niin katkee helposti, siinä pitää olla malttia ja avata varovasti ja tarvittaessa nitkuttaa edestakas. Itellä meni tunti nitkuttaessa yhden tulpan kanssa kun ei arvannut vääntää. Vitutti mutta kuitenkin kannatti.
------------------------------------------
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Sape kirjoitti:Kun hehkua vaihtaa saa olla tarkkana kun avaa niitä. Jos reippaasti avaimella vääntää niin katkee helposti, siinä pitää olla malttia ja avata varovasti ja tarvittaessa nitkuttaa edestakas. Itellä meni tunti nitkuttaessa yhden tulpan kanssa kun ei arvannut vääntää. Vitutti mutta kuitenkin kannatti.


Juuri näin nitkuta ees taa,nitkuta ees taa. :D
Antero76
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 245
Liittynyt: Pe 05.09.2008 21:13
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Antero76 »

ymmärtääkseni tietyissä cdi koneissa ainakin on hehku mukavasti "poterossa" jotta saa irrotus liukasteita pysymään hehkun kierteen luona ok/ tunkeutumaan ja auttamaan irtoamisessa. omassa tapauksessa e300d24v hehku kannessa kivasti vinossa josta kaikki litkut heti valuu pois eikä ainakaan suuremmalti tunkeudu avuksi kierteelle...
...mersulla mennään, kun totuttu on näihin vuosien varrella...
Niksutin@
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: La 30.01.2010 14:08
Paikkakunta: Parikkala

Viesti Kirjoittaja Niksutin@ »

joo, poteron pohjallahan nuo tulpat on ja liuotushoito on hyväksi havaittu.. :lol:
Avatar
harrikka95
Mersumies
Mersumies
Viestit: 643
Liittynyt: Ma 19.11.2007 17:06
Paikkakunta: Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja harrikka95 »

Sape kirjoitti:Kun hehkua vaihtaa saa olla tarkkana kun avaa niitä. Jos reippaasti avaimella vääntää niin katkee helposti, siinä pitää olla malttia ja avata varovasti ja tarvittaessa nitkuttaa edestakas. Itellä meni tunti nitkuttaessa yhden tulpan kanssa kun ei arvannut vääntää. Vitutti mutta kuitenkin kannatti.
Niin mullekkin sanottiin kun alkasin omassani vaihtamaan. Esti näytti että helppo homma kun pyöri muutaman kierroksen hyvin, vaan sitten alkas tihkaisemaan, ruiskuttelin kierteisiin kaikenmaailman ruiskeet ja alkasin vetelemään edes- takas liikettä ja sitten helpotti eli otti ja meni poikki just siitä avaimen tilan takaa. Soitin dieselkorjaamoon ja kysyin onko mitään kikkaa kuinka ne siellä niitä avaa, niin sanoivat että hylsy reikään ja ilmakoneella kerralla irti, yleensä lähtee, joskus katkee. Jos edellinen seppä on jättänyt hiukankin löysälle niin varma nakki että katkee koska noki pääsee sinne kierteeseen asti paisuttamaan sen pään. Erikoistyökäluilla sitten irti se minkä katkaisin ja toinen jonka joku muu oli saanut poikki ja lopuksi kaikki muutkin kolme irti ja kunnon puhdistus ja kuparitahnaa kierteisiin ja kiinni kunnolla niin kyllä tuli hyvä :wink:
Mercedes-Benz W212 E220CDI -11
Vastaa Viestiin