CDI ja katkennut hehkutulppa
CDI ja katkennut hehkutulppa
En taida olla ensimmäinen joka katkaisee hehkutulpan cdi koneen kanteen..?
Epäilisin ,että syy hehkutulppien jumittamiseen on siinä kaverissa joka on ne hehkut edellisen kerran vaihtanut, vai ilmeneekö tehtaan jäljiltä tuota tiivistepinnan vuotamista ja tulpan karstoittumista tiivisitepinnan takapuolelta, eli kannen porauksesta jossa hehkutulppa sijaitsee..
Mitä hyväksihavaittuja keinoja olette käyttäneet kathenneen hehkun irroittamiseen kannesta?
Epäilisin ,että syy hehkutulppien jumittamiseen on siinä kaverissa joka on ne hehkut edellisen kerran vaihtanut, vai ilmeneekö tehtaan jäljiltä tuota tiivistepinnan vuotamista ja tulpan karstoittumista tiivisitepinnan takapuolelta, eli kannen porauksesta jossa hehkutulppa sijaitsee..
Mitä hyväksihavaittuja keinoja olette käyttäneet kathenneen hehkun irroittamiseen kannesta?
- harrikka95
- Mersumies
- Viestit: 643
- Liittynyt: Ma 19.11.2007 17:06
- Paikkakunta: Pohojanmaa
Helpoin on joo viedä jonnekkin miltä löytyy ne porausvehkeet, ei oo edes hirmu kallis homma jos löydät jonku muun m-b korjaamon ku vehon. Itelle ku vaihdoin hehkut cdi:hin niin pistin hiukka sinkkitahnaa jenkoihin.
Ja kannattaa todella vaihtaa heti ku menee, muuten voi olla aika työn takan vaihto, kerkee mahdollisesti karstottaa sen hehkun pään ja ei tuu enään ulos sieltä.
Ja kannattaa todella vaihtaa heti ku menee, muuten voi olla aika työn takan vaihto, kerkee mahdollisesti karstottaa sen hehkun pään ja ei tuu enään ulos sieltä.
jo aiemmin meinasin kirjoittaa kuinka omalla kohdalla yhden hehkun vaihdosta (noin 50eur homma max) tulikin 500eur homma... katkesi E300dsl 24v kanteen aukaisua yrittäessä hehku jotenka eikun auto oikealle pajalle http://www.sahkojadiesel.fi/ jossa kantta aukasematta hehku vaihtui ja samalla kun imusarjan puratti edestä pois tietysti oli järkevää vaihtaa kaikki... osat noin 120e ja työt (koko päivä) noin 380e, mutta nyt helähtää taas tulille hyvin... soitteleppa tuonne, voin suositella lämpimästi, pitkän linjan miehiä tuntuvat olevan...
...mersulla mennään, kun totuttu on näihin vuosien varrella...
Kiitoksia vinkeistä, mutta hehkun vaihdoin kyllä samoin tein ja noita katkenneita pitkiä cdi koneen hehkuja on nyt vaihdettu onnistuneesti jo useammasta autosta, tiedustelin kuitenkin minkälaisia kokemuksia on asian tiimoilta foorumilaisilla..
Läheskään kaikki korjaamot kun eivät edes ota cdi/ vastaavan koneen hehkunvaihtoa tehtäväksi, kun on kuulemma " ihan v...ttumainen homma"
Asian tiimoilta voi ottaa yhteyttä ja jos on vaikeuksia, tai ei uskalla itse yrittää, niin autetaan kyllä kaveria mäessä, eli Itä-Suomessa työkalut ja konstit hommaan on olemassa ..
Läheskään kaikki korjaamot kun eivät edes ota cdi/ vastaavan koneen hehkunvaihtoa tehtäväksi, kun on kuulemma " ihan v...ttumainen homma"
Asian tiimoilta voi ottaa yhteyttä ja jos on vaikeuksia, tai ei uskalla itse yrittää, niin autetaan kyllä kaveria mäessä, eli Itä-Suomessa työkalut ja konstit hommaan on olemassa ..
Kun hehkua vaihtaa saa olla tarkkana kun avaa niitä. Jos reippaasti avaimella vääntää niin katkee helposti, siinä pitää olla malttia ja avata varovasti ja tarvittaessa nitkuttaa edestakas. Itellä meni tunti nitkuttaessa yhden tulpan kanssa kun ei arvannut vääntää. Vitutti mutta kuitenkin kannatti.
------------------------------------------
Sape kirjoitti:Kun hehkua vaihtaa saa olla tarkkana kun avaa niitä. Jos reippaasti avaimella vääntää niin katkee helposti, siinä pitää olla malttia ja avata varovasti ja tarvittaessa nitkuttaa edestakas. Itellä meni tunti nitkuttaessa yhden tulpan kanssa kun ei arvannut vääntää. Vitutti mutta kuitenkin kannatti.
Juuri näin nitkuta ees taa,nitkuta ees taa.

ymmärtääkseni tietyissä cdi koneissa ainakin on hehku mukavasti "poterossa" jotta saa irrotus liukasteita pysymään hehkun kierteen luona ok/ tunkeutumaan ja auttamaan irtoamisessa. omassa tapauksessa e300d24v hehku kannessa kivasti vinossa josta kaikki litkut heti valuu pois eikä ainakaan suuremmalti tunkeudu avuksi kierteelle...
...mersulla mennään, kun totuttu on näihin vuosien varrella...
- harrikka95
- Mersumies
- Viestit: 643
- Liittynyt: Ma 19.11.2007 17:06
- Paikkakunta: Pohojanmaa
Niin mullekkin sanottiin kun alkasin omassani vaihtamaan. Esti näytti että helppo homma kun pyöri muutaman kierroksen hyvin, vaan sitten alkas tihkaisemaan, ruiskuttelin kierteisiin kaikenmaailman ruiskeet ja alkasin vetelemään edes- takas liikettä ja sitten helpotti eli otti ja meni poikki just siitä avaimen tilan takaa. Soitin dieselkorjaamoon ja kysyin onko mitään kikkaa kuinka ne siellä niitä avaa, niin sanoivat että hylsy reikään ja ilmakoneella kerralla irti, yleensä lähtee, joskus katkee. Jos edellinen seppä on jättänyt hiukankin löysälle niin varma nakki että katkee koska noki pääsee sinne kierteeseen asti paisuttamaan sen pään. Erikoistyökäluilla sitten irti se minkä katkaisin ja toinen jonka joku muu oli saanut poikki ja lopuksi kaikki muutkin kolme irti ja kunnon puhdistus ja kuparitahnaa kierteisiin ja kiinni kunnolla niin kyllä tuli hyväSape kirjoitti:Kun hehkua vaihtaa saa olla tarkkana kun avaa niitä. Jos reippaasti avaimella vääntää niin katkee helposti, siinä pitää olla malttia ja avata varovasti ja tarvittaessa nitkuttaa edestakas. Itellä meni tunti nitkuttaessa yhden tulpan kanssa kun ei arvannut vääntää. Vitutti mutta kuitenkin kannatti.

Mercedes-Benz W212 E220CDI -11