Perä kolahtaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jirko95
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ke 03.02.2010 10:24
Paikkakunta: pori

Perä kolahtaa

Viesti Kirjoittaja jirko95 »

Tietääkö joku mikä vika kun perä kolahtaa aina kun laatikko vaihtaa isommalle tai pienemmälle, mutta perä ei äännä? Löytyykö joltakulta perää 300tdt vm: 92 ja mikä perävälitys tuollaisessa on?
Sami201
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 225
Liittynyt: Ma 18.07.2005 13:08
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Sami201 »

Takakelkan kumit :roll:
W201 2.6, W203 1.8 komp, C203 200cdi. Ex: W215 5.0, C124 3.2, R170 2.3
Avatar
jirko95
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ke 03.02.2010 10:24
Paikkakunta: pori

Viesti Kirjoittaja jirko95 »

Vaihdettu molemmat. Mielestäni tulee perämurikasta.
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

Väljä perä.

Ei omassanikaan edellisessä mersussa ulissut yhtään, kolahteli PERKELEESTI, 2,5 d kyseessä.
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Avatar
jirko95
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ke 03.02.2010 10:24
Paikkakunta: pori

Viesti Kirjoittaja jirko95 »

Tak tak! Löytyykö perää joltakulta ja mikä mahtaa olla perävälitys?
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Kardaanin ristinivelissä ei ole väljää, vai onko?
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Kettunen111
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 256
Liittynyt: Ma 03.08.2009 12:51

Viesti Kirjoittaja Kettunen111 »

.
Viimeksi muokannut Kettunen111, Pe 04.11.2011 23:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jirko95
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ke 03.02.2010 10:24
Paikkakunta: pori

Viesti Kirjoittaja jirko95 »

Ristinivel ok. Perästä se kuuluu kun auto vaihtaa vaihdetta. Jos jollain on tuohon sopiva perä ni soittaa vois 040-5577285.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Avaa perästä takakansi ja kurkista sisään. Saattaa kolahtelun syy näkyä.

300 turbodieselissä (aut.) perävälitys on 2,65.

Mulla on yksi ylimääräinen ehjä perä, mutta se on ASD-perä eli lukkoperä.
Hinta on 700 euroa.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 842
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Mullakin oli vaihdettu takakelkan kumit, mut niin se vaan oli että takakelkan etukumit oli menny uudestaan. Kumahduksen kuuli selvästi kun pisti pakin päälle
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Avatar
jirko95
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ke 03.02.2010 10:24
Paikkakunta: pori

Viesti Kirjoittaja jirko95 »

abs on mutta ei asd:tä
Avatar
Ola8
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Su 25.04.2010 19:46
Paikkakunta: Parikkala

Viesti Kirjoittaja Ola8 »

Terveeks.
Itellä alkanu ilmeisesti ASD-perä kanssa pitämään mekkalaa.. Eli liikkeelle lähtiessä rauhallisesti, varoituskolmio syttyy ja rutina alkaa perästä kuulua. Sit kuuluu sellanen "irtoamis ääni" ja valo sammuu, rutina loppuu...

Kaveri veikkaili että tasauspyörästön rattaissa välkkiä ja kuuluu jo semmonen pauke ettei shimmaamalla kuntoo sais?
tai oiskohan murros jo entinen..

Se varmaan tarttis irrottaa, avata ja kattoo "mitä on syönyt", öljytki jo hyvä olis vaihtaa.

Auto toimittaa käyttöauton virkaa niin olis hyvä saada nopiaan kuntoon ettei jätä vaan tien päälle!
vilkku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Su 04.04.2010 21:42

Viesti Kirjoittaja vilkku »

Vaihdoin perän viimeksi, kun kardaanin stefa alkoi vuotamaan. Perää vaihtaessa selvisi kolinankin syy; perän kiinnityksen tukikumit siitä takaa häipyneet pois. Uudet kumit ja käytetty hyvä perä paikalleen ja sen jälkeen ei kolahtanut.
mehtis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: La 17.10.2009 19:00
Paikkakunta: nivala/oulu

Viesti Kirjoittaja mehtis »

itellä perä kolahtaa jos nostaa tai painaa kytkin poljinta kovin vauhilla. kardaanin kannatinlaakerin kun vaihdoin pyörittelin sita kardaania ja aina kun pysäytti kädella kuulu kolahus perästä. nykyään pitää myös rahinaa muttei ulise. jos jollaki ois nivalan lähellä käytetty ehjä perä halvalla niin voisin vaikka ostaa
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

zero8 kirjoitti:Terveeks.
Itellä alkanu ilmeisesti ASD-perä kanssa pitämään mekkalaa.. Eli liikkeelle lähtiessä rauhallisesti, varoituskolmio syttyy ja rutina alkaa perästä kuulua. Sit kuuluu sellanen "irtoamis ääni" ja valo sammuu, rutina loppuu...
Ei ASD:n kuuluisi kytkeytyä päälle rauhallisessa liikkeellelähdössä.
Kuuluuko rutina vain kääntyessä vai myös suoraan liikkeelle lähdettäessä?

ASD:n kuuluukin hiukan rutista, jos se on päällä ja käännytään jyrkästi
hiljaisessa vauhdissa ja alustassa on pitoa. Yleensä vaan ASD ei silloin
ole päällä ilman kikkailua.

Kannattaisi varmaankin irrottaa edestä ABS:n anturit ja puhdistaa ne
irtonaisista metallihiukkasista ja muusta roskasta. Samalla pitäisi
tarkistaa anturin liikkuva osa eli ne hampaat, joita anturi lukee.
Hampaat pitäisi olla tallessa ja etäisyys anturiin ei saa olla liian suuri
(huomioi puhdas kiinnityspinta anturissa).
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Edi
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: La 29.05.2010 11:46

Viesti Kirjoittaja Edi »

vilkku kirjoitti:perän kiinnityksen tukikumit siitä takaa häipyneet pois. Uudet kumit ja käytetty hyvä perä paikalleen ja sen jälkeen ei kolahtanut.
Nämä kyseiset perän kiinnityshelat oli omasta w124:sta aivan loppuun kuluneet, kolahtelu loppui heti kun sain vaihdettua uudet helat tilalle.

Eli nämä kannattaisi tarkastaa että ovatko kunnossa.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jos itse perä kolahtaa on oltava ratasvälystä todella paljon,tai risti tappi on syönyt uraa.
Jos kokeilemalla et löydä kardaania pyörittämällä voimalla isoa välystä vetareista tai perästä niin vikaa on muualla.
Eli takakansi auki tai kumipuslat vaihtoon perä kiinnikkeiden kohdilta.
Ristikotkin eivät ole kalleita jos itse vielä vaihtelee.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
mehtis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: La 17.10.2009 19:00
Paikkakunta: nivala/oulu

Viesti Kirjoittaja mehtis »

kardaania kun käsin pyörittää on vähän tyhjää ennenkuin se vastaa mihinkään siellä perässä :lol: . eli mikä sieltä on kulunu, voiko vaihtaa kuluneen osan vai pitääkö vaihtaa koko murikka?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Sen näkisit mistä se tulee kun otat takakannen öljyineen pois ja pyörittelet sitä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Vastaa Viestiin