ASD kuntoon

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Pietu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: Ti 25.11.2003 21:26
Paikkakunta: Tampere

ASD kuntoon

Viesti Kirjoittaja Pietu »

Elikkä ongelma on seuraavanlainen. Käsittääkseni sama pumppu pumppaa perän tasonsäätöön ja ASD:lle? Omastani on tasonsäätö poistettu tulppaamalla pumpulta lähdöt joka ei sinänsä ole ongelma. Ainut mikä ihmetyttää on että miten/millä pumppu saa käskyn pumpata? Tai ABS:n antureilta mutta pumpulle ei näy menevän minkäänlaisia johtoja...? Eli jos joku osais vähän selventää pulmaani niin olisin kiitollinen. Tietysti jos löytyy jonkinlaista kytkentäkaavioita tai vastaavaa niin olis vallan huippua.
MB 190 -89 (ex)
MB 190E 2.3 -88 "Putte" (ex)
MB 300E -89 (ex)

MB 190D 2.5 -86
MB 190E 2.5-16 Turbo -90
MB Actros 2536 -03
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Re: ASD kuntoon

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Pietu kirjoitti:Elikkä ongelma on seuraavanlainen. Käsittääkseni sama pumppu pumppaa perän tasonsäätöön ja ASD:lle? Omastani on tasonsäätö poistettu tulppaamalla pumpulta lähdöt joka ei sinänsä ole ongelma. Ainut mikä ihmetyttää on että miten/millä pumppu saa käskyn pumpata? Tai ABS:n antureilta mutta pumpulle ei näy menevän minkäänlaisia johtoja...? Eli jos joku osais vähän selventää pulmaani niin olisin kiitollinen. Tietysti jos löytyy jonkinlaista kytkentäkaavioita tai vastaavaa niin olis vallan huippua.
http://helium.wakkanet.fi/~w126/tahtikl ... inkit.html

Tuolla on raportti tason säädöstä ja samassa tarinaa asd:stä.

Hydr. pumppu pumppaa käsittääkseni kokoajan. Normaalisti on vain vapaakierto päällä. Kun pyörät sutii, niin magnettiventtiili bensapumpun vieressä aukeaa ja kierto ohjautuu perään.
Pappa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ke 21.04.2004 18:03
Paikkakunta: Tampere

Re: ASD kuntoon

Viesti Kirjoittaja Pappa »

Pietu kirjoitti:Ainut mikä ihmetyttää on että miten/millä pumppu saa käskyn pumpata? Tai ABS:n antureilta mutta pumpulle ei näy menevän minkäänlaisia johtoja...? Eli jos joku osais vähän selventää pulmaani niin olisin kiitollinen. Tietysti jos löytyy jonkinlaista kytkentäkaavioita tai vastaavaa niin olis vallan huippua.
Siis ainakin -89 124 mallissa hydrauliikan pumppu pumppaa koko ajan. Tuo menee sekä tasonsäätöön että ohjaamaan perän lukoa. Perän lukkohan lienee tavallinen kitkalukko jollain yli 30%:lla silloin kun ASD ei komenna sitä täyslukkon. ( tähän en ole mistään saanut varsinaista vahvistusta joten varauksin tää 30 - 35% juttu) ja sitten likipitäen täyslukko silloin kun ASD käskee. Sen ohjaus tapahtuu magneettiventtiilillä josta ohjauspaine tulee samana perän molemmin puolin oleville "limpuille" ... mekaanisesti en tiedä mitä siellä sisällä sitten tapahtuu tuon paineen ohjaamana.

Sähköisesti mg venttiiliä ohjaa ASD prosessoriboksi...siellä akun takana muovikannen alla( "ASD rele" tai ohjausyksikkö kuka sitä mitenkäkin nimittelee) sen sisällä on mikroprosessori yms elektroniikkaa aika tiiviissä muodossa. (älä avaa purkkia pelkän uteliaisuuden vuoksi, se on suljettu kosteutta vastaan)

Nopeustiedot se saa samoilta antureilta kuin ABS jarrutkin (vasen etu, oikea etu, ja takapää).. Se saa tiedon myös jarrupolkimen painamisesta jarrupolkimen siltä koskettimelta joka sulkeutuu ja joka sytyttää jarruvalon. Boksi ohjaa kojetaulun kahta merkkilamppua sekä magneettiventtiiliä. Mg venttiiliä se ohjaa vain alhasissa nopeuksissa (olisko jossain alle 40kmh)joka nopeusraja on itse prossun ohjelmassa kiinteä arvo ja saattaa vaihdellakin ohjelmaversiosta riippuen??. Varotusvaloa ("kolmiovalo") se ohjaa kaikilla nopeuksilla havaitessaan rajan ylitävää nopeuseroa etu ja takapään välillä... myös peruutettaessa..

magneettiventtiilin sähkö (+12V ) tulee ylijännitesuojareleen kautta, (kuten muunkin elektroniikan) ja sen jälkeen se kiertää jarrupolkimen avautuvan koskettimen kautta ASD ohjausboksin lähtöön (nasta 10) joka aktiivisena ollessaan kytkee sen sitten "maihin" (jarrupolkimen koskettimen kautta siksi jos ASD purkki menisi rikki ja ohjaisi kokoajan...turvallisuussyistä)

ASD oma vikadiagnostiikka tutkii mm nuo piirit sekä ABS antureilta tulevat pulssit yms... ja menee vikatilaan jos jokin on pielessä ja lakkaa toimimasta... silloin palaa moottorin käydessä ASD valo mittariston alalaidassa (jos se lamppu on ehjä). Virta kytkettynähän molempien lamppujen pitää palaa.. sekä tuo ASD että sen "kolmiovalo"... ja molemmat sammuu kun kone käy ja kaikki ok.

ASD purkki on suht herkkä menemään vikatilaan. Vikakoodin saa sieltä ulos kuten toisaalla on kai moneenkin kertaan kerrottu, kuten vikatilan nollauskin.

Siis;
1.Hydraulipumppu pumppaa aina koneen käydessä ylläpitäen painetta.

2.ASD purkin ohjaama magneettiventtiili vie tuosta paineesta ohjauspaineen perälle joka lukkiutuu hydrauliikan paineen ohjaamana. Ventiilin ohjaus on aivan puhtaasti kaksitoiminen.
E 220CDI A (ESP ym) farmari
Exät:300D Aut Lang, 240D Lang, 309, 209, 508, 240D, 300D, 300TD -89 Aut, ABS, ASD.
Vastaa Viestiin