Nyt iski sellainen mystinen ongelma, että en saa jarrunesteitä (enkä edes ilmaa) tulemaan millään vasemmalle etujarrusatulalle. Kaikkien muiden kulmien jarrut sain jarrurempan jälkeen ilmattua ilman suurempia ongelmia täältä foorumilta löytämieni ohjeiden avulla (nesteen pinta oli aluksi liian matalalla jarrunestesäiliössä vaikka täytinkin max. merkkiin asti, mutta kun täytin piripintaan niin alkoi onnistua).
Mutta mutta.. vasemman etujarrun kanssa olen nyt taistellut moneja tunteja. Olen kokeillut paineella jarrunestesäiliön päästä, isolla injektioruiskulla alipaineella imaisemalla satulan päästä, pedaali pohjassa, pedaalli ylhäällä, virrat päällä, virrat pois päältä, auto käynnissä ja pienen jarruttelulenkin jälkeenkin kaikkea taas uudestaan. Ei tunnu että ABS hydrauliyksiköltä menisi mitään läpi tuon vasemman etujarrun liitännän kautta. Olen siis kokeillut myös irroittaa kyseisen jarrun putken heti ABS:ilta ja imaista suoraan siitä ABS:n kyljestä.
Eikai tuo ABS hydyboksi voi missään vaiheessa ohjata mitään jarrulinjaa kokonaan tukkoon vai voiko? Uskaltaako/pystyykö tuota yksikköä purkamaan? Tähän ei varmaan saa sitten mistään kuitenkaan uutta tiiviste sarjaa kun/jos kasausvaihe koittaa?
"Uusi" ABS-hydyboksi maksaa romiksella pari satkua ja tuollaisen joutunee kai kuitenkin hommaamaan jos ei tästä vanhasta saa menemään nesteitä läpi niin eikai tuolla ehjäämisyrityksella kai paljoa menetäkkään... Vai olisiko hyviä ideoita, mitä voisi vielä kokeilla? Onko kukaan kuullut vastaavista ongelmista? Itse en ole ainakaan aiemmin törmännyt tallaiseen ongelmaan, mutta ei mulla niin hirveästi ABS jarrullisista menopeleistä olekkaan kokemuksia...
Vielä sen verran taustatietoa että ABS valo kyllä sammuu auton käynnistyessa ja ABS-hydyboksin releetkin (näytti olevan aika normireleitä) mittailin läpi että futaa ainakin irtonaisena, joten uskoisin elektroniikkapuolen olevan ainakin jotenkuten järjissään. Auto on kolariauto, joka on seissyt pari vuotta käyttämättömänä pihan perällä ja nyt yritän saada peltitöiden jälkeen myös jarrupuolta leimakuntoon.
W201 2.3 -91 ABS hydrauliikkayksikkö tukossa?
- Insinörtti
- Sisäänajossa
- Viestit: 29
- Liittynyt: To 31.03.2005 19:34
- Paikkakunta: Mäntsälä
W201 2.3 -91 ABS hydrauliikkayksikkö tukossa?
*********************************************
Jeep Cherokee 4.0 Aut. Limited -89
MB W201 2.3E -91 (projekti)
VW Kupla -72 (projekti)
*********************************************
Jeep Cherokee 4.0 Aut. Limited -89
MB W201 2.3E -91 (projekti)
VW Kupla -72 (projekti)
*********************************************
- Insinörtti
- Sisäänajossa
- Viestit: 29
- Liittynyt: To 31.03.2005 19:34
- Paikkakunta: Mäntsälä
Ei muuten kellään olisi heittää mitään hyviä linkkejä tai kuvaa, mistä voisi ihmetellä tuota ABS:n hydrauliikkaosuuden toimintaa? Eli siis ihan perusteoriapuolta, miten tuon pitäisi noita jarruletkulinjoja ohjailla.
Hieman ihmetyttää sellainenkin seikka kun "normaaleissa" 2-piirisissä jarruissa jarrupiirit menee yleensä ristikkäin niin, että esim. oikea taka- ja vasen etupyörä on samassa piirissä, mutta tossa ABS toteutuksessa kun lähtee pääsylinteriltä seuraamaan putkia niin piirit menee seuraavasti:
- 1. piiri menee ABS-hydy-yksikön "etu" puolelle ja jatkaa sieltä yläpuolella olevasta liitännästä takajarruille. Taakse menee siis vain yksi putki joka jakautuu taka-akselin kohdalla kummallekkin puolelle.
- 2. piiri menee ABS-hydy-yksikön vastakkaiselle puolelle ja jakautuu sieltä kahden yläpuolella olevan liitännän kautta kummallekkin etupyörälle. (Ja näistä liitännöistä siis toisesta tulee nestettä ihan normaalisti ja toisesta ei edes ilmaa.)
Alfamerin korjausoppaassa puhutaan vain ristikkäin menevistä jarrupiireistä ilman mitään mainintaa mistään poikkeuksesta ABS:ien kohdalla, mutta nämä ei kyllä voi mitenkään toimia ristikkäin kun takajarruillekkin menee vain yksi putki!
Kaikki putket myös vaikuttava "alkuperäisiltä", joten en usko kenenkään jälkeenpäinkään viritelleen mitään omia "parannuksia". Helvetti kun sais vaan poistaa koko ABS:it sekoittamasta jarrujen toimintaa niin sais muutaman putkenpätkän uusimisella jarrut hetkessä kuntoon.
Pääsylinterikin näyttää olevan sama kun ilman abseja olevissa.
Mutta ei kai tässä muu auta kun pistää tuo ABS yksikkö siivuiksi viikonloppuna ja katsella mikä siellä mahdollisesti ahistaa...
Hieman ihmetyttää sellainenkin seikka kun "normaaleissa" 2-piirisissä jarruissa jarrupiirit menee yleensä ristikkäin niin, että esim. oikea taka- ja vasen etupyörä on samassa piirissä, mutta tossa ABS toteutuksessa kun lähtee pääsylinteriltä seuraamaan putkia niin piirit menee seuraavasti:
- 1. piiri menee ABS-hydy-yksikön "etu" puolelle ja jatkaa sieltä yläpuolella olevasta liitännästä takajarruille. Taakse menee siis vain yksi putki joka jakautuu taka-akselin kohdalla kummallekkin puolelle.
- 2. piiri menee ABS-hydy-yksikön vastakkaiselle puolelle ja jakautuu sieltä kahden yläpuolella olevan liitännän kautta kummallekkin etupyörälle. (Ja näistä liitännöistä siis toisesta tulee nestettä ihan normaalisti ja toisesta ei edes ilmaa.)
Alfamerin korjausoppaassa puhutaan vain ristikkäin menevistä jarrupiireistä ilman mitään mainintaa mistään poikkeuksesta ABS:ien kohdalla, mutta nämä ei kyllä voi mitenkään toimia ristikkäin kun takajarruillekkin menee vain yksi putki!


Mutta ei kai tässä muu auta kun pistää tuo ABS yksikkö siivuiksi viikonloppuna ja katsella mikä siellä mahdollisesti ahistaa...
*********************************************
Jeep Cherokee 4.0 Aut. Limited -89
MB W201 2.3E -91 (projekti)
VW Kupla -72 (projekti)
*********************************************
Jeep Cherokee 4.0 Aut. Limited -89
MB W201 2.3E -91 (projekti)
VW Kupla -72 (projekti)
*********************************************