Jälkiasenteisen ajoneston virrankulutus?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Jälkiasenteisen ajoneston virrankulutus?

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Lisää sähköjuttuja.

Autona edelleen s124 300TD -93.

Autolla on paha tapa tyhjentää akkua pidemmässä seisokissa. Kesälämpimillä kestää seisottaa viikon ja motti vielä käynnistyy verkkaisestii, mutta näillä -12 --24 asteen säillä on näköjään pari vuorokautta liikaa. Autolla oli ajettu viimeksi tunti maanantaina, nyt koetin äsken käynnistää ja kuinkas kävi: hehkutti hetken ja laukaisi sitten ajoneston päälle. Konehuoneessa vain naksuu joku rele.

Kysymys kuuluu: paljonkos tuollainen jälkiasenteinen käynnistyksenesto sitä virtaa oikein kuluttaa?

Autossa on Gemeli- merkkinen ajonesto, johon kuuluu a-tolpassa vilkkuva ledi sekä avaimenperä, jossa olevaa nappulaa pitää painaa jos auton mielii käynnistää. ILman painamista saa virtoja päälle sen verran, että puhallin käynnistyy, samoin osa merkkivaloista, mutta ei hehkuta eikä tietysti pyöritä starttia. Laitteisto naksuttaa varsin kuuluvasti ollessaan päällä, jopa lähes "relemäisesti" ja siitä tuli mieleen, että olisikohan tässä nyt virtasyöppö. Akun ollessa täysin tyhjä auto vain vilkuttaa merkkivaloja ja moottoritilassa joku - hehkurele? - raksuttaa nopeasti kunnes ajonesto menee päälle.

Miten v--maisia nuo 90-luvun käynnistyksenestot muuten ovat purkaa. Konehuoneessa ei äkkiä katsoen näy mitään erityistä siihen liittyvää osaa?


E: laturi on kesällä vaihdettu, uusi tarvike. Akku on alle vuoden ikäinen Exide.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

omassa 300E:ssä oli vähän samaa vikaa, että purki akun muutaman päivän seisomisella, siinä oli kyllä se tehtaan asentama häly, jossa ei käsittääkseni ollut varsinaista ajonestoa, mutta hyvin se esti kyllä ajamisenkin, kun akku kerran oli aina tyhjä...

kun eliminoin hälyn ottamalla sieltä apukuskin jalkatilassa olevasta boksista johdot irti, niin nyt saa seistä vaikka viikon, eikä ole akku tyhjä... se ledi kyllä palaa vieläkin rattitolpassa, mutta se ei vie niin paljoa virtaa, että akun päälle kävisi...

releitä tuollakin naksutteli vähän epämääräisesti...

eikös sitä täällä foorumilla joskus laskettu, että 0.5 A (siis "vain" 500 mA) kulutuksella 100 Ah:n akku on "tyhjä" kolmessa pävässä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Juu, eikö hyväksyttävä kulutus mahda tämänikäisissä olla luokkaa 0,02 A. Kello ja radion asemamuisti ja...siinä ne taisivatkin olla. Tuo ajonesto tosiaan naksuu kuuluvasti aina päällä ollessaan, hälytintä siinä ei taida edes olla.

Aijjoo. Otin äsken miinusnavan irti, josko akku vähän virkoaisi kun kulutusta ei ole. Sohaisin maakaapelilla napaa pari kertaa ja kyllä vaan jossain kuskin puolen lokarin kohdalla kolahti aina kun kontaktia oli.

Ideoita, ajatuksia, halpaa trotyyliä?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

sama mun farkussa. hälyn yksi rele jumii... tai on jumimatta ja ei aamul starttaa jos jumii. Otin myös töpselin irti toosasta sekä kytkin pois lisäakun. Tiirasin ensi et palauttaisin alkuperäisjohdot mutta on melko kattavasti pilattu eli joutuu purkamaan puoli autoa sen palauttamiseksi orkkis kuntoon.

Palakoot ledi lasissa. häly on Cargard 950
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Toto
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: La 05.12.2009 14:32
Paikkakunta: Vesilahti

Viesti Kirjoittaja Toto »

napa kirjoitti:omassa 300E:ssä oli vähän samaa vikaa, että purki akun muutaman päivän seisomisella, siinä oli kyllä se tehtaan asentama häly, jossa ei käsittääkseni ollut varsinaista ajonestoa, mutta hyvin se esti kyllä ajamisenkin, kun akku kerran oli aina tyhjä...

kun eliminoin hälyn ottamalla sieltä apukuskin jalkatilassa olevasta boksista johdot irti, niin nyt saa seistä vaikka viikon, eikä ole akku tyhjä... se ledi kyllä palaa vieläkin rattitolpassa, mutta se ei vie niin paljoa virtaa, että akun päälle kävisi...

releitä tuollakin naksutteli vähän epämääräisesti...

eikös sitä täällä foorumilla joskus laskettu, että 0.5 A (siis "vain" 500 mA) kulutuksella 100 Ah:n akku on "tyhjä" kolmessa pävässä...
Eikös se tee yli 8 päivää...
Ei se mitään vuoda,se merkkaa reviirinsä.300E
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

siis niin "tyhjä", ettei ainakaan kovilla pakkasilla sitä konetta enää saa käyntiin, kun akun kapasiteetista on kulutettu yli 1/3... dieseleissä vielä hehkutus ottaa omansa ennen starttia ja diesel ei sitten enää jaksa pyöriä... bensakoneen ehkä, vielä saa hyvällä tuurilla käyntiin vajaallakin akulla, jos käy hyvä tuuri...

tuohon laskuun kun otetaan huomioon kaikki kertoimet, mitä 100 Ah:n akussa on sitä potkua -20 C pakkasilla, niin ei siellä kolmen päivän jälkeen oikeasti ole potkua enää starttailla...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

No nyt käy taas. Fabiasta kaapeleilla virtaa ja lähti kuin lähtikin.

Miinuskaapeli oli irti yön, ajattelin että josko tuo vielä itsekseen piristyisi. Toiveajattelua, yöllä oli pakkasta -20 ja risat.

No, metka juttu radioon liittyen. Tässä autossahan radio on kytketty niin, että se pitää erikseen käynnistää ja sammuttaa, poppia voi siis kuunnella vaikka autossa ei olisi virtoja päällä ollenkaan.

Eilen kun yritin käyntiin, mankka ei soinut. Kun nyt aamulla löin miinusjohdon kiinni, alkoi kabiinista heti kuulua Rafaelin enkeli. Mankka kytki itse itsensä päälle. Liekö ominaisuus vai onko joku törmännyt vikaan, jossa radio menee omia aikojaan päälle. TOsin ei kai sekään hiljaa soidessaan paljoa kuluta mutta jollain aikavälillä tietty akun tyhjäksi. JVC:n aparaatti on kyseessä.

Tulee muuten mieleen, että voisihan tuo ilman ajonestoa lähteä käyntiin vaikka huonommallakin akulla. Äsken kaapelien kanssa vehdatessakin kävi vielä niin että rele naksui ja ajonesto paukahti päälle. Vasta hetken virranannon jälkeen alkoi startti pyörittää verkkaan.
Ilmeisesti ajonestossa on joku jänniteraja, jonka jälkeen se ei anna autoa yrittää käyntiin.
:?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

täl kertaa kyl olit tainnu unohtaa Pekka Ruuskan soimaan pienelle volyymille ;)

Mulla ainaki, eilen kun farmarin kanssa painin, ei millää lähteny tulille vaikka kuinka starttas ja jaksoi veivata. Mutta heti ku laitto apukaapeleilla virtaa käynnissä olevasta autosta, ni kojelaudan uumenissa naksahti ja lähti kärry käymään ku palmun alta. ELi kai siel tosiaan on jännitesuoja hälyttimissä... tai siis hälyt o nii huonoja että niissä ei toiminta Voltit ole niin matalalla mitä auton teoreettinen starttiraja.

mun 300CE jähtee käyntiin nii kauan kun on 10,6V mutta kun menee 10,5V niin ei inahdakkaan mutta moottori pyörii viel iloisesti vaikka kui hyvi. SIis tälleen kun ei ole hälytintä. Hälyttimen kanssa 11,2V oli jo aika riskirajoil toimiko vai ei.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Sergey kirjoitti:täl kertaa kyl olit tainnu unohtaa Pekka Ruuskan soimaan pienelle volyymille ;)
Ei sitä kovalla kestäkään kuunnella :lol:
Ei vaan, vakavissaan puhuen, olisin mä kyllä eilen huomannut sen että radio on päällä, kun autoa starttailin. Ei siellä mikään soinut. Ellei sitten jännite ollut jo niin pieni että mankka katsoi parhaaksi sammua.
mun 300CE jähtee käyntiin nii kauan kun on 10,6V mutta kun menee 10,5V niin ei inahdakkaan mutta moottori pyörii viel iloisesti vaikka kui hyvi. SIis tälleen kun ei ole hälytintä. Hälyttimen kanssa 11,2V oli jo aika riskirajoil toimiko vai ei.
Pensakoneessa on vielä sen kipunan kanssa tarkkaa.

Ans kattoo, auto kävi nyt pihassa tunnin. Olen just töissä käymässä ja lähden kohta takas flunssaa sairastamaan, pistetään se sit uudestaan pihalle raksuttamaan.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Vastaa Viestiin