w210 290td 96 , kaikkea pientä rakentelua *vannehommia*

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

w210 290td 96 , kaikkea pientä rakentelua *vannehommia*

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Model E 290 TURBODIESEL
Chassis 2100171A176805
Engine 602982 00 005832
Transmission 717460 07 057078
Order 0 6 529 11059
Lights HELLA
Cab 00000
Delivery date 10.06.96
Dealer Finland (529)
Interior leather black or graphite (201)
Paint
189 emerald (green) black metallic (с 1993)
Options
249 automatically dipping inside rear view mirror (с 01.06.1990)
260 elimination of model designation on rear lid (с 01.05.1968)
482 springs for higher ground clearance (с 01.11.1991)
524 paintcoat preservation (с 01.01.1964)
543 sun visor with vanity mirror, illuminated, left and right (с 01.11.1978)
570 folding armrest front w202/210 stowage box front with armrest (с 01.04.1970)
front folding armrest w202 - housing at front with armrest
580 air conditioner/Tempmatic (с 01.11.1982)
600 headlamp wiper/washer (с 01.08.1971)
611 courtesy lamps for front and rear doors, with W124 also for central doors/W202 front doors only (с 01.11.1978)
630 ECE warning triangle (с 01.08.1980)
659 light alloy wheels -5-holes (avantgarde design) (с 01.10.1994)
668
673 high-capacity battery (с 01.01.1964)
693 blue heat insulating glass, side and rear windows, rear window laminated safety glass, windscreen clear glass
blue heat insulating glass all round, tinted strip rear window single pane safety glass (с 01.10.1994)
807 Change of year of model, last figure shows new model year
873 seat heater for left and right front seats (с 01.02.1984)
954 equipment package for avantgarde vehicles (с 01.06.1993)
rotating emergeny flasher, front (red light)
984 elimination of ownership certificate but with coc papers (с 01.06.1993)
982 additional parts for Finland vehicle version (с 01.04.1990)
200A Unknown code




Noniin, w202 meni uutteen kotiin ja tilalle tuli tuollainen väyrynen.
Tarkoitus olisi ensiviikolla myllyttää ja vahailla maalipinta kuntoon ja sisäpinnat käsitellä. Myös ahtomittari pitää asentaa , niin voi alkaa selvittää auton "hengettömyyttä alakierroksilla" . Edellisen omistajan mukaan vika olisi ilmamassamittari, mutta lueskelin että voi olla myös alipainevika.



Kuva

Nämä vanteet jäivät C:stä , niin mennään nyt ainakin tämä lopputalvi ja sitten maalaillaan.



Kuva


Kuva

Tähän kaivataan ehdotuksia, että millä piiloon :( :?:
Viimeksi muokannut Turmelo, Su 04.07.2010 21:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mb star C3
w210 270cdi

EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

pulttaat siihen kiinni vaikka kännykkä telineen Kuva sellainen siinä kuitenkin on ollutkin :wink:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Vaihdat uuden palikan, eiköhän noita löydy vaikkapa Aki P:ltä.
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Tuota palikan vaihtamista olenkin miettinyt, että pystyykö purkamaan pelkän tuon palikan pois ? . Kännykkäteline ei juuri houkuttele. Täytyypäs tutkia alfameriä ja räjäytyskuvia :)
Mb star C3
w210 270cdi

EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
Avatar
ThaBandit^
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: La 25.03.2006 16:35

Viesti Kirjoittaja ThaBandit^ »

No sehän on mukavan näkönen. Samat rempat sitten tälle kuin 202selle? 8)
[img]http://i110.photobucket.com/albums/n98/ThaBandit_FIN/allekirjotus.jpg[/img]
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Koitetaan ainakin ettei liikaa innostuta :D
Mb star C3
w210 270cdi

EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
Avatar
vk00
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2093
Liittynyt: Pe 30.03.2007 18:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vk00 »

Komeet nuo tummat puut, eikö tossa -96 ole vielä asr vai missä nappula
Merseedespents
Avatar
ThaBandit^
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: La 25.03.2006 16:35

Viesti Kirjoittaja ThaBandit^ »

No hyvä, että koitetaan. Taino, miten sen ottaa. :wink: Onkos tuo muuten avantgarde, kerta on tummat puut ja penkitkin vähän sen näköset?
[img]http://i110.photobucket.com/albums/n98/ThaBandit_FIN/allekirjotus.jpg[/img]
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8796
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

vk00 kirjoitti:Komeet nuo tummat puut, eikö tossa -96 ole vielä asr vai missä nappula
Ei ole kuin ETS jota ei saa napilla pois.
Avatar
vk00
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2093
Liittynyt: Pe 30.03.2007 18:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vk00 »

jaaha tämä selvä
Merseedespents
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

ThaBandit^ kirjoitti:Onkos tuo muuten avantgarde, kerta on tummat puut ja penkitkin vähän sen näköset?
Kyllä se avantgarde pitäisi olla :)


Ja ETS on, aluksi luulin että olisi asr
Mb star C3
w210 270cdi

EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
CDW210
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Pe 07.11.2008 10:31

Viesti Kirjoittaja CDW210 »

Kiva nähdä lisää näitä väykky projekteja kun itellä melkein samanlainen, hieman nuorempi ja bensalla vain.

Mitä sulla suunnitelmissa? Maata nuolemaan ja isot vanteet ja ja... 8)
Whaeva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 30.03.2007 10:23

Viesti Kirjoittaja Whaeva »

Komia peli, hyvä värikin.
Uskallatko kertoa, paljonko tuollainen maksoi?
Avatar
InsaneMe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: To 23.06.2005 15:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja InsaneMe »

näkkee että o suomi-avari ku ei oo automaatti-ilmastointia :lol: muuten kyllä ihan komia peli on ei muutaku vannetta alle ja jotaki jännää värkätä :wink:



T.Sankari
M-B w210 290td
M-B w123 300TDT
M-B w126 500 SEL
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Ei nyt varsinaisesti mitään erikoisempaa tulossa, nätit vanteet alla. Pikkusen saattaa lasit tummeta. Ja tekisihän se mieli kulkuhaluja tuohon lisäillä, mutta se onkin sitten huhupuheitten mukaan se loputonkaivo :D
(harrastusta hidastaa tuo opiskelu aika rankasti, varsinkin nämä mahtavat opintotuet.)
No nyt aluksi laitetaan siistiin käyttökuntoon, siihenkin saa muutamia päiviä menemään. Ahtopainemittarille tehdään paikka viikonloppuna, ajattelin että jos mahtuu niin tuo radion alla olevaan luukkuun niin korvataan se lasikuituisella luukulla(jää alkup. talteen). Symmetrisyyden nimissä on laitettava kaksi mittaria, niin varmaankin näistä uudemmista poistuneen öljynpainemittarin siihen voisi laittaa kunhan keksisi mihin laittaa helpoiten öljynpaineanturi :?:
Mb star C3
w210 270cdi

EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8796
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Siinä vähän kuvasaastetta ex. 290 väykystä.
Hyvin mahtuu mittarit siihen lokeroon kun ensin irrottaa sen itse lokeron tuosta kehyksestä.

Öljynpane anturin saa joko suodatin jalkaan tai kannen takapäähän.
Itse laitoin kanteen kun sattuin ensin löytymään sinne sopivalla kierteellä oleva anturi.

Öljynlämpö anturin laitoin tyhjennyspropun tilalle.
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Kiitos kuvista :!:

Ajattelin aluksi että laitan juurikin tuonne luukkuun, mutta sitten kun mittariksi tulee autogauget(hinta/laatu/ulkonäkö kohdallaan) , että mahtuuko 52mm:set laittamaan. Muistatko VDO:n halkaisijaa ? . Tällä hetkellä suunnitelmana on laittaa tuo ÖP ja ahto mittarit ja tehdä lasikuidusta tuommonen samanlainen peitelevy kun tuo luukku on, mutta nuo kuvat nähtyäni saattaa vielä muuttua 8)
Mb star C3
w210 270cdi

EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8796
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kyllä ne VDO:n mittaritkin on sen 52mm halkaisijaltaan.
lauri-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: La 28.02.2009 11:37
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja lauri- »

Mika.T kirjoitti:Kyllä ne VDO:n mittaritkin on sen 52mm halkaisijaltaan.
Mistä muuten ostit noi vdo:n mittarit
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8796
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Keminmaasta normaalista varaosaliikkeestä.

Tilaamalla. Ei ollut hyllytavarana.
Öljynpainemittari löyty omista jemmoist ja on "vanhan mallin reunuksella"
Avatar
InsaneMe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: To 23.06.2005 15:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja InsaneMe »

juu tuo opiskelu tosiaan hieman hidastaa rojektien etenemistä kuten itelläki tuo oma 290nen kun oottelee uutta maalipintaa :lol: tai no taitaa olla enemmän kiinni omasta tekemisestä ku siitä rahasta :oops:

itelle laittelin tuohon keskisuuttimien tilalle mittarille semmosen peitelevyn tai vääntelin sen

Kuva

tuosa o evoluutio ykköne

Kuva

tuo o evo kakkone mikä tällä hetkellä käytösä (tai sielä se hallilla o autosa paikallaan :roll: ) tein paksummasta pellistä niin ei niin paljoa menettäny muotoaan ja evo kolomonen ois tarkotus tehä semmoseksi että siihen ois vaikkapa kolome mittaria sitten katotaan nyt




T.Sankari
M-B w210 290td
M-B w123 300TDT
M-B w126 500 SEL
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Mites tämmöisen 290td:n pitäisi nostaa ahtoja ? . Nyt on on vasta jonku 3000rpm 0.4 , ja pikkusen vajaa 0.7 max ahdot kun kierrokset tapissa, nämä siis täyskaasukiihdytyksessä. Normaali reippaassa ajossa ahtoja 0.2..0.3bar.
Mb star C3
w210 270cdi

EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8796
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kyllä sen sinne 0.85-0.9 pitäs nousta vakiona.

Tökkääppä imusarjasta se ahtopaine anturin letku lähtö auki vaikka 1mm rautalangalla.
Se on usein tukossa pakokaasukierrätyksen jätöksistä.
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Imusarja pitäisi olla vähän aikaa sit putsattu, ja auto tuntuu hegettömältä. Edellisen omistajan mukaan ilmamassamittari olisi rikki. Mutta taas kun muutten toimii ja pelaa, niin olisikohan se kumminkaan se. Itse veikkaisin alipainevikaa, että hukkaportti ei ole kunnolla kiinni(vaihdoin painemuuntimet toisinpäin, ja tulppasin egr:n letkut, niin ehkä vähän parani. No kunhan saan tuon mittaripaikan kuidutettua ja maalattua loppuun niin sitten kokeillaan toisella ilmamassamittarilla.

Mites tuon turbon heräävyys vakiona , kun tuntuu että saa kaasupohjassa nelosella kierrättää tappiin että saa edes 0.7 ? Pieni ahdin on, niin luulisi että 4:vaihteella kaasupohjassa olisi hivenen aiemmin ahtoja(tai ainakin edellinen vag turbodiesel oli yli 1bar kaasupohjassa 2000rpm jälkeen).
Mb star C3
w210 270cdi

EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8796
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kylllä saiellä jotain hämminkiä jossakin on. Tuo 290 kyllä herää alhaalta kunnossa ollessaan. Noin 2000-2200 on jo täys hönkä päällä.
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Jep, noin ajattelinkin toimivan. Kunhan saan tuon mittarin pohjan laitettua ja mittarit paikalleen, niin ruvetaan tarkemmin tutkimaan.
Mb star C3
w210 270cdi

EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
Avatar
vk00
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2093
Liittynyt: Pe 30.03.2007 18:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vk00 »

Tuli tossa ite vähän pumppailtua huvikseen kun tätä luin just ennenkun lähin,tuntuu jo ehkä hiukan ennen 2tonnia tai viimestään siinä että tarraa turpo,mulla tosin automaatti mutta eiköhän niissä samoilla kierroksilla aikalailla pitäis mennä
Merseedespents
Avatar
InsaneMe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: To 23.06.2005 15:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja InsaneMe »

tolleen
se nakkaa evrymodilla niitä paineita ja täsä kickdownia, tosiaan herää paremmin tolla evrymodilla joten ei nyt samalla tavalla ihan vakiona tee mutta vähä suuntaa




T.Sankari
M-B w210 290td
M-B w123 300TDT
M-B w126 500 SEL
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Kyllä se varmaan ilmamassamittari vika on , luettiin koodit ja nollattiin ja ajettiin lenkkin niin ilmamassamittaria valittaa. Ja edellinen omistaja sanoi että oli testannut toisella mittarilla ja silloin tuli potku takas. Täytyy nyt jokupäivä yksi tuttava pyytää käymään niin kokeillaan varmasti ehjällä mittarilla. Tuo evrymod tulossa luultavasti kunhan saan siihen järkevän päälle/pois kytkennän.

Edit: tuli mieleen kun tässä on noita egr:sun muita ronkittu, niin jos auto menee vikatilaan niin miten ilmenee ? . Rajoittaako kierrokset, tai syttyykö joku valo ?
Mb star C3
w210 270cdi

EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
CDW210
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Pe 07.11.2008 10:31

Viesti Kirjoittaja CDW210 »

Eikös se rajoita kierrokset johonkin 3000rpm tietämille!?
Vastaa Viestiin