Öljynvaihtoväli 28tkm CDI:ssä?!
Öljynvaihtoväli 28tkm CDI:ssä?!
ostin tasan vuosi sitten autoni (320 cdi w211) daimlerilta saksassa, autoon tehtiin ennen luovutusta huolto jossa vaihdettiin mm. öljyt moottoriin.
Auton tietokone kertoo että nyt kun on ajettu 20tkm tuosta öljynvaihdosta, olisi seuraava vaihto vasta melkein 8tkm päässä = öljynvaihtoväöli 28tkm.
Tuntuu pitkältä väliltä, edellisessä autossa (Volvo bensakone) vaihdettiin öljty n 20tkm välein.
Kysyin asiaa täällä mersulta ja huollon täti kertoi että usko vaan ajoietokonetta kyllä se kertoo oikein.
Mikä on CDI-koneen "virallinen" öljynvaihtoväli, suositellulla öljyllä ?
Auton tietokone kertoo että nyt kun on ajettu 20tkm tuosta öljynvaihdosta, olisi seuraava vaihto vasta melkein 8tkm päässä = öljynvaihtoväöli 28tkm.
Tuntuu pitkältä väliltä, edellisessä autossa (Volvo bensakone) vaihdettiin öljty n 20tkm välein.
Kysyin asiaa täällä mersulta ja huollon täti kertoi että usko vaan ajoietokonetta kyllä se kertoo oikein.
Mikä on CDI-koneen "virallinen" öljynvaihtoväli, suositellulla öljyllä ?
__________________
S211 320CDI Avantgarde
S211 320CDI Avantgarde
- Petri.Kemppainen
- Mersumies
- Viestit: 584
- Liittynyt: Ke 08.09.2004 19:17
- Paikkakunta: Uusimaa
Petri.Kemppainen kirjoitti:Se mitä se ajotietokone näyttää tai vähintään kerran vuodessa .


MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
no eipäs kovin lihavaa lompakkoa tossa tapauksessa tarvitse kun ensihuollosta kyse.. öljyt+sutari seuraavassa 50tkm kohdilla meneekin sitten jo +laatikonöljyt+raikkaritempera kirjoitti:Petri.Kemppainen kirjoitti:Se mitä se ajotietokone näyttää tai vähintään kerran vuodessa .Jos haluaa pitää auton kunnossa niin kannattaa vaihtaa öljyt ainakin keväällä. Minä ainakun teen niin. Mulla olisi öljynvaihto 22 tuh km välein mutta vaihdan noin 10 tuh km välein. Sen huoltonäytön voi nollailla sitten itsekkin eikä tuijottaa sitä orjallisesti. Se on eri asia jos autolla on takuu voimassa.
Sitten jos et osaa tehdä itse mitään huoltoja ja viet Auton Veholle huollettavaksi varaudu lihavaan lompakkoon!!!
Minulle ei oikein auennut tuo esitetty kysymys?
Saksalaisissa autoissa noilla LongLife -tyyppisillä öljyillähän on jo 15 vuotta ollut öljynvaihtoväli sen 30 tkm. Taitaa sama olla nykyään jo japseissakin. (Volvo nyt on kaikessa ihan oma lukunsa muutenkin, itse suosittelen siihen öljynvaihtoa edelleen 10 tkm välein...
)
Ajotietokone kertoo kyllä, kun pitää vaihtaa.
Saksalaisissa autoissa noilla LongLife -tyyppisillä öljyillähän on jo 15 vuotta ollut öljynvaihtoväli sen 30 tkm. Taitaa sama olla nykyään jo japseissakin. (Volvo nyt on kaikessa ihan oma lukunsa muutenkin, itse suosittelen siihen öljynvaihtoa edelleen 10 tkm välein...

Ajotietokone kertoo kyllä, kun pitää vaihtaa.
Viimeksi muokannut Division, La 06.02.2010 12:53. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
ei eka vaan "B" huolto
Autolla oli mittarissa 75tkm ostettaessa, eli näyttää siltä että toi ajotietoken tähtää öljynvaihtoa tohon 100tkm pintaan.
Taitaa olla paras piakkoin vaihtaa öljyt - tietenkin Daimler sitten haluaisi sitten siinä "B" huollossa taas ne vaihtaa.
Taitaa olla paras piakkoin vaihtaa öljyt - tietenkin Daimler sitten haluaisi sitten siinä "B" huollossa taas ne vaihtaa.
__________________
S211 320CDI Avantgarde
S211 320CDI Avantgarde
shade_z kirjoitti:no eipäs kovin lihavaa lompakkoa tossa tapauksessa tarvitse kun ensihuollosta kyse.. öljyt+sutari seuraavassa 50tkm kohdilla meneekin sitten jo +laatikonöljyt+raikkaritempera kirjoitti:Petri.Kemppainen kirjoitti:Se mitä se ajotietokone näyttää tai vähintään kerran vuodessa .Jos haluaa pitää auton kunnossa niin kannattaa vaihtaa öljyt ainakin keväällä. Minä ainakun teen niin. Mulla olisi öljynvaihto 22 tuh km välein mutta vaihdan noin 10 tuh km välein. Sen huoltonäytön voi nollailla sitten itsekkin eikä tuijottaa sitä orjallisesti. Se on eri asia jos autolla on takuu voimassa.
Sitten jos et osaa tehdä itse mitään huoltoja ja viet Auton Veholle huollettavaksi varaudu lihavaan lompakkoon!!!

MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Re: Öljynvaihtoväli 28tkm CDI:ssä?!
Omalla CDI:llä ajoin 30 000 km ja melkein kaksi vuotta ajotietokoneen mukaan, ensimmäinen huolto. Nyt tulee toinen likimain samanlainen huoltoväli.Eerkki kirjoitti:ostin tasan vuosi sitten autoni (320 cdi w211) daimlerilta saksassa, autoon tehtiin ennen luovutusta huolto jossa vaihdettiin mm. öljyt moottoriin.
Auton tietokone kertoo että nyt kun on ajettu 20tkm tuosta öljynvaihdosta, olisi seuraava vaihto vasta melkein 8tkm päässä = öljynvaihtoväöli 28tkm.
Tuntuu pitkältä väliltä, edellisessä autossa (Volvo bensakone) vaihdettiin öljty n 20tkm välein.
Kysyin asiaa täällä mersulta ja huollon täti kertoi että usko vaan ajoietokonetta kyllä se kertoo oikein.
Mikä on CDI-koneen "virallinen" öljynvaihtoväli, suositellulla öljyllä ?
Uudemmissa on siirrytty erilaiseen huolto-ohjelmaan, vähintään kerran vuodessa.
Se virallinen tuossa sinun autossasi on varmaan "FSS:n määräämät kilometrit tai enintään kaksi vuotta, josta aikarajasta huoltomittari myös pitää huolen. Taitaa kilometreille olla 25 000 lähtöarvona ja tuosta se nousee tai laskee ajotavasta riippuen (ja nousee jos pitää lisätä uutta öljyä vaihtovälin aikana).
-
- Mersumies
- Viestit: 1558
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Re: Öljynvaihtoväli 28tkm CDI:ssä?!
Eerkki kirjoitti:ostin tasan vuosi sitten autoni (320 cdi w211) daimlerilta saksassa, autoon tehtiin ennen luovutusta huolto jossa vaihdettiin mm. öljyt moottoriin.
Auton tietokone kertoo että nyt kun on ajettu 20tkm tuosta öljynvaihdosta, olisi seuraava vaihto vasta melkein 8tkm päässä = öljynvaihtoväöli 28tkm.
Tuntuu pitkältä väliltä, edellisessä autossa (Volvo bensakone) vaihdettiin öljty n 20tkm välein.
Kysyin asiaa täällä mersulta ja huollon täti kertoi että usko vaan ajoietokonetta kyllä se kertoo oikein.
Mikä on CDI-koneen "virallinen" öljynvaihtoväli, suositellulla öljyllä ?
Kyllä sillä voi huoletta ajaa sen mitä ajotietokone näyttää,MB Actros kuormaautossa ensimmäinen öljynvauhto oli 108000km ja auto raskaassa puutavara ajossa.
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Re: Öljynvaihtoväli 28tkm CDI:ssä?!
Tosin siinä taitaa olla kaikki öljylingot ja muut vempaimet joita henkilöautoihin ei laiteta.jussilampi kirjoitti: Kyllä sillä voi huoletta ajaa sen mitä ajotietokone näyttää,MB Actros kuormaautossa ensimmäinen öljynvauhto oli 108000km ja auto raskaassa puutavara ajossa.
- harrikka95
- Mersumies
- Viestit: 643
- Liittynyt: Ma 19.11.2007 17:06
- Paikkakunta: Pohojanmaa
Sen huoltoväli lukemanhan saa muuttaa sinne jos siltä tuntuu. Starilla pystyy muuttamaan.
Noissa mun CDI:ssä se on ollut sen 20thkm ja yleensä menee vähän yli ..
Noissa mun CDI:ssä se on ollut sen 20thkm ja yleensä menee vähän yli ..
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Tämä on kyllä minusta eri aihe (sallittu huoltoväli long life öljyillä ja huoltovälinäytön oikea alustaminen). Mutta eikös siitä mittaristoltakin saa asetettua öljynlaadun jolloin tulisi tuo pitkä vaihtoväli?tn62634 kirjoitti:Mitenkä tämä nyt sitten oikeasti menee? Minulle sanottiin, että jos nollaa huoltovälin itse valikosta, tulee huoltoväliksi 15000 km, ja jos sen nollaa Starilla, saa sinne ohjelmoitua maksimissa 20000 km huoltovälin. Auto siis E 211 vuosimallia 2005.
Nyt en muista. Pitää katsoa kun seuraavan kerran puuhastelee auton kanssa. Voi kyllä olla, että nollasin sen "väärin" kun mittaristolta suoritin itse nollausta.DBFI kirjoitti:Tämä on kyllä minusta eri aihe (sallittu huoltoväli long life öljyillä ja huoltovälinäytön oikea alustaminen). Mutta eikös siitä mittaristoltakin saa asetettua öljynlaadun jolloin tulisi tuo pitkä vaihtoväli?
Mikähän siinä on että meikäläinenkin vaan vaihtaa öljyt 10 tkm välein (Mobil 1) vaikka niillä pitäisi voida ajaa ainakin tuplamäärä ?
Diiselissä pelottaa tuo pikimusta väri - tuntuu siltä että vaikka itse öljy olisikin ok, niin se noki laakereissa hankaa kuin hiekka. Onkohan tämä nyt vaan itsellä korvien välissä olevaa hankausta..
Yksi esimerkki kyllä on tuttavapiirissä kun säännöllisesti huolletun Audin kone hajosi koska öljypumpussa ollut erillinen siivilä/suodatin tukkeutui. Niin ja eikös ton turbonkin laakerit tykkää puhtaasta öljystä - vai voisko huoletta säästää noissa öljymenoissa ja käyttää rahat tiivisteisiin ja elektroniikkaan näissä CDI-autoissa.
Olisiko jollain tieteellistä faktaa suuntaan tai toiseen öljynvaihtoväleistä - nuo pitkät välit tuntuu myyntikikalta jotka sopivat niille joiden auto menee vaihtoon viimeistään parin sadan tuhannen kilsan jälkeen.
Diiselissä pelottaa tuo pikimusta väri - tuntuu siltä että vaikka itse öljy olisikin ok, niin se noki laakereissa hankaa kuin hiekka. Onkohan tämä nyt vaan itsellä korvien välissä olevaa hankausta..

Yksi esimerkki kyllä on tuttavapiirissä kun säännöllisesti huolletun Audin kone hajosi koska öljypumpussa ollut erillinen siivilä/suodatin tukkeutui. Niin ja eikös ton turbonkin laakerit tykkää puhtaasta öljystä - vai voisko huoletta säästää noissa öljymenoissa ja käyttää rahat tiivisteisiin ja elektroniikkaan näissä CDI-autoissa.
Olisiko jollain tieteellistä faktaa suuntaan tai toiseen öljynvaihtoväleistä - nuo pitkät välit tuntuu myyntikikalta jotka sopivat niille joiden auto menee vaihtoon viimeistään parin sadan tuhannen kilsan jälkeen.
W203CDI
tuntuu asia puhututtavan muuallakin:
http://www.db-forum.de/forum/technische ... ensor.html
http://www.db-forum.de/forum/e-klasse-c ... 0-cdi.html
tämän mukaan mersussa on uudemmissa koneissa (112,113,166,611,668) öljynlaatuanturi mukana. Esim W210 on 01.03.97 lähtien toi anturi koneissa:111, 602, 604, 605, 606
Öljyanturi mittaa öljynmäärän, lämpötilan ja laadun: Anturi rakentuu kahdesta kondensaattorista jossa öljy välissä. Jos öljyn vesimäärässä, metalipartikkeli, määrässä jne jotain muuttuu niin muuttuu vastaavasti kapasitanssi konkassa.
Kaikki öljystä mitatut signaalit luetaan ohjauselektroniikalle joka sitten arvioi sopivan öljynvaihtovälin.
Näyttää siltä että riippuen öljylaadusta (MB luokitus 229.3 tai 229.5) 15-28tkm jopa yli 30tkim riippuen ajotavastav jne. Tämän takia öljynvaihdosssa pitää autolle ilmoittaa mitä öljyä tuli laitettua.
Kiitos kommenteista : täytyy vaan luottaa tuohon 28tkm öljynvaihtoväliin vaikka toi 20tkm jo tuntuu ihan maksimilta...
Osui silmään taulukko jossa MB määrittely eri voiteluaineille jne:http://bevo.mercedes-benz.com/bevoliste ... guage_id=0
http://www.db-forum.de/forum/technische ... ensor.html
http://www.db-forum.de/forum/e-klasse-c ... 0-cdi.html
tämän mukaan mersussa on uudemmissa koneissa (112,113,166,611,668) öljynlaatuanturi mukana. Esim W210 on 01.03.97 lähtien toi anturi koneissa:111, 602, 604, 605, 606
Öljyanturi mittaa öljynmäärän, lämpötilan ja laadun: Anturi rakentuu kahdesta kondensaattorista jossa öljy välissä. Jos öljyn vesimäärässä, metalipartikkeli, määrässä jne jotain muuttuu niin muuttuu vastaavasti kapasitanssi konkassa.
Kaikki öljystä mitatut signaalit luetaan ohjauselektroniikalle joka sitten arvioi sopivan öljynvaihtovälin.
Näyttää siltä että riippuen öljylaadusta (MB luokitus 229.3 tai 229.5) 15-28tkm jopa yli 30tkim riippuen ajotavastav jne. Tämän takia öljynvaihdosssa pitää autolle ilmoittaa mitä öljyä tuli laitettua.
Kiitos kommenteista : täytyy vaan luottaa tuohon 28tkm öljynvaihtoväliin vaikka toi 20tkm jo tuntuu ihan maksimilta...
Osui silmään taulukko jossa MB määrittely eri voiteluaineille jne:http://bevo.mercedes-benz.com/bevoliste ... guage_id=0
__________________
S211 320CDI Avantgarde
S211 320CDI Avantgarde
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
öööö mihin perustuen?
tempera kirjoitti:Petri.Kemppainen kirjoitti:Se mitä se ajotietokone näyttää tai vähintään kerran vuodessa .Jos haluaa pitää auton kunnossa niin kannattaa vaihtaa öljyt ainakin keväällä. Minä ainakun teen niin. Mulla olisi öljynvaihto 22 tuh km välein mutta vaihdan noin 10 tuh km välein. Sen huoltonäytön voi nollailla sitten itsekkin eikä tuijottaa sitä orjallisesti. Se on eri asia jos autolla on takuu voimassa.
Sitten jos et osaa tehdä itse mitään huoltoja ja viet Auton Veholle huollettavaksi varaudu lihavaan lompakkoon!!!
mihin tuo KEVÄT perustuu?....
joko mersut on niin lähellä ihmismieltä että ne tunnistaa vuodenajatkin?

???
kaipaan lisää selvitystä....

Viimeksi muokannut LopenUupunut, Su 07.02.2010 12:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Opel, "weird lieben autos"....
US-foorumeilla on ekspertit ja tavallisetkin omistajat teettäneet säännöllisiä öljyanalyysejä, siellä kun tuokin on melkein ilmaista. Nuo testit kyllä näyttävät miten moottorilla toimii 10 000 km ja 30 000 km ajettu öljy. Noista voi tehdä omat johtopäätökset ellei usko perinnetietoa täältä foorumilta.hanta kirjoitti: Olisiko jollain tieteellistä faktaa suuntaan tai toiseen öljynvaihtoväleistä - nuo pitkät välit tuntuu myyntikikalta jotka sopivat niille joiden auto menee vaihtoon viimeistään parin sadan tuhannen kilsan jälkeen.
Onhan nuo nykyöljyt (meillä) kalliita mutta ei se säästö moottoriöljyn hinnassa minusta se tärkein asia ole.
Tyypillistä mersumiesten keskustelua: Ostetaan kallis? auto, säästetään öljynvaihdoissa ym. huolloissa ja ajetaan pinnatuilla renkailla
Kehutaan paikallisella teboililla "mitään ei ole tarvinnu tehä"
Tahtoo nuo long-life kurat menettää ominaisuutensa ihan samalla tavalla 20tkm kohdalla kuin muutkin öljyt. Pitkät huoltovälit eivät ole teknisen puolen ideoima vaan markkinoinnin omaa potaskaa "ylläpitokulujen pienentämiseksi". Varmaan joku joka ajaa uudella autolla 150tkm ja vaihtaa säästääkin sievoisia summia kun auto huolletaan vain kaksi kertaa, seuraava ei sitten säästäkään
Esim. 211:n ilmansuodattimet ovat suomen oloissa yleensä ihan kamalia "rotanraatoja" ennen ensimmäistä vaihtoa ohjelman mukaan. Suodatin maksaa n. 25€ ja turbo 3-4k€.


Tahtoo nuo long-life kurat menettää ominaisuutensa ihan samalla tavalla 20tkm kohdalla kuin muutkin öljyt. Pitkät huoltovälit eivät ole teknisen puolen ideoima vaan markkinoinnin omaa potaskaa "ylläpitokulujen pienentämiseksi". Varmaan joku joka ajaa uudella autolla 150tkm ja vaihtaa säästääkin sievoisia summia kun auto huolletaan vain kaksi kertaa, seuraava ei sitten säästäkään

Esim. 211:n ilmansuodattimet ovat suomen oloissa yleensä ihan kamalia "rotanraatoja" ennen ensimmäistä vaihtoa ohjelman mukaan. Suodatin maksaa n. 25€ ja turbo 3-4k€.

Joku mersupurkaamo??
Tyypillistä huoltoliikkeen kommentointia. Oliko sinulla niitä faktoja öljyanalyyseista laittaa näytille? Itse en ole kyllä ajellut pinnatuilla renkailla.Aki P kirjoitti:Tyypillistä mersumiesten keskustelua: Ostetaan kallis? auto, säästetään öljynvaihdoissa ym. huolloissa ja ajetaan pinnatuilla renkaillaKehutaan paikallisella teboililla "mitään ei ole tarvinnu tehä"
![]()
Tahtoo nuo long-life kurat menettää ominaisuutensa ihan samalla tavalla 20tkm kohdalla kuin muutkin öljyt. Pitkät huoltovälit eivät ole teknisen puolen ideoima vaan markkinoinnin omaa potaskaa "ylläpitokulujen pienentämiseksi". Varmaan joku joka ajaa uudella autolla 150tkm ja vaihtaa säästääkin sievoisia summia kun auto huolletaan vain kaksi kertaa, seuraava ei sitten säästäkään![]()
Esim. 211:n ilmansuodattimet ovat suomen oloissa yleensä ihan kamalia "rotanraatoja" ennen ensimmäistä vaihtoa ohjelman mukaan. Suodatin maksaa n. 25€ ja turbo 3-4k€.
Kyse ei ollut huoltojen laiminlyönnistä vaan siitä että ne tehdään tehtaan/auton ilmoittamana ajankohtana eikä puolta aiemmin.
Käsittääkseni molemmat saamme ilmaista oman näkemyksemme, itse kyllä viittasin myös laboratoriomittauksiin (linkkiä en jaksanut hakea, on se täällä foorumilla kuitenkin pariin kertaan keskusteltu).
Otappas nyt alkuun se herne pois sieraimesta ja ota vähän rennommin nämä tekniset murheet. Tarkoitukseni ei ollut osoittaa kommenttia kellekään henk.koht., mutta jos tuntui omalta niin ole hyvä vaan... ei maksa mitään.DBFI kirjoitti:[
Tyypillistä huoltoliikkeen kommentointia. Oliko sinulla niitä faktoja öljyanalyyseista laittaa näytille? Itse en ole kyllä ajellut pinnatuilla renkailla.
Kyse ei ollut huoltojen laiminlyönnistä vaan siitä että ne tehdään tehtaan/auton ilmoittamana ajankohtana eikä puolta aiemmin.
Käsittääkseni molemmat saamme ilmaista oman näkemyksemme, itse kyllä viittasin myös laboratoriomittauksiin (linkkiä en jaksanut hakea, on se täällä foorumilla kuitenkin pariin kertaan keskusteltu).

Täällä vallitsee näiltä osin sanan vapaus ja ymmärrän kyllä myös laboratorioiden tekemän tärkeän kehitystä edistävän työn monilla eri aloilla. Mutta kuka maksaa laboratorion tutkimukset, Öljyfirma? Sama kuten ilmaston lämpenemistä tutkii miljoonat tutkija mutta kukaan ei tule kielteiseen tulokseen. Kielteisen tuloksen saava tutkija ei saa apurahaa



Oma kommenttini on todellakin pelkästään omasta näkökulmasta ja voin sanoa että ladamies maksaa aina Rahalla eikä kysele laskuun ens kesän keskiviikolle. Mieluusti vaihtaisin öljyt vaikka 5tkm välein, mutta 20tkm on nykyöljyillä ihan riittävä.
Ja toisekseen miksi olemme tehneet lyhyen ajan sisällä useaan w203/211 mersuun koneremontteja männän kiinnileikkautumisen takia ja laakerit olleet todella naarmuisia. Aukoton huoltohistoria pitkillä huoltoväleillä, 5w/30 tai 0w/30 nykyöljyillä ja ajomäärä alle 200tkm


Talouspuolta ajatellen suosittelisin vain lisäämään öljyä jos auto sitä kysyy, ei öljynvaihdolla tienaa. Kunnon remppoja vaan

Ja miksi alunperin 722.6 tyypin automaatteihin ei tarviinut vaihtaa öljyjä ollenkaan koska VIISAAT TUTKIJAT olivat todenneet öljyjen kestävän laatikon iän.... 150-200tkm



Ja monta muuta varoittavaa esimerkkiä MINUN näkökulmasta havaittuna

Joku mersupurkaamo??
No ei taida tääkään homma selvitä tänä sunnuntaina, mutta ainakin on mielenkiintoisia kommentteja tullut. Nuo Aki P:n tekemät koneremontit pistää kyllä miettimään, vaikka tuolla jenkkifoorumilla todetaankin hyvinkin asiantuntevasti, labratuloksiin ym vedoten, että sen 20 tkm ja ylikin voi rauhassa ajella ja että itse asiassa liian tiheät (n 10 tkm) vaihdot voivat jopa tehdä hallaa koneelle koska tulee liikaa pesukertoja, ja voitelu kärsii ensimmäisten satojen kmn aikana. Että päätä tässä nyt sitten vaihtoväleistä.. -> http://www.benzworld.org/forums/w164-m- ... eally.html
Sensijaan tomaatin öljyt pitäisi vaihtaa useammin kuin 60 tkm välein.
Sensijaan tomaatin öljyt pitäisi vaihtaa useammin kuin 60 tkm välein.
W203CDI
Se koira...Aki P kirjoitti:
Otappas nyt alkuun se herne pois sieraimesta ja ota vähän rennommin nämä tekniset murheet. Tarkoitukseni ei ollut osoittaa kommenttia kellekään henk.koht., mutta jos tuntui omalta niin ole hyvä vaan... ei maksa mitään.Pahoittelut kuitenkin!
Täällä vallitsee näiltä osin sanan vapaus ja ymmärrän kyllä myös laboratorioiden tekemän tärkeän kehitystä edistävän työn monilla eri aloilla. Mutta kuka maksaa laboratorion tutkimukset, Öljyfirma? Sama kuten ilmaston lämpenemistä tutkii miljoonat tutkija mutta kukaan ei tule kielteiseen tulokseen. Kielteisen tuloksen saava tutkija ei saa apurahaa![]()
![]()
Ja minusta täällä on ollut aivan tarpeeksi kylmä ja luminen talvi???
Oma kommenttini on todellakin pelkästään omasta näkökulmasta ja voin sanoa että ladamies maksaa aina Rahalla eikä kysele laskuun ens kesän keskiviikolle. Mieluusti vaihtaisin öljyt vaikka 5tkm välein, mutta 20tkm on nykyöljyillä ihan riittävä.
Ja toisekseen miksi olemme tehneet lyhyen ajan sisällä useaan w203/211 mersuun koneremontteja männän kiinnileikkautumisen takia ja laakerit olleet todella naarmuisia. Aukoton huoltohistoria pitkillä huoltoväleillä, 5w/30 tai 0w/30 nykyöljyillä ja ajomäärä alle 200tkm![]()
Talouspuolta ajatellen suosittelisin vain lisäämään öljyä jos auto sitä kysyy, ei öljynvaihdolla tienaa. Kunnon remppoja vaan![]()
Ja miksi alunperin 722.6 tyypin automaatteihin ei tarviinut vaihtaa öljyjä ollenkaan koska VIISAAT TUTKIJAT olivat todenneet öljyjen kestävän laatikon iän.... 150-200tkmJa myöhemmin tuli 120tkm huoltoväli
![]()
![]()
Ja monta muuta varoittavaa esimerkkiä MINUN näkökulmasta havaittuna....

Se vaihdelaatikon öljynvaihtoväli ei perustunut öljyjen laboratoriomittauksiin ja senhän tehdas on muuttanut. Vastaavaa ei moottoriöljyille ole tehty, eivät varmaan ole kuunnelleet kokemuksia Suomesta.
5W30 tai 0W40 ei takaa öljyltä mitään, tiedän että tiedät sen mutta miksi et sitten käytä oikeita termejä.
Eihän minulla mitään väliä ole mihin kukin rahansa laittaa vaikka vaihtaisi öljyt joka viikko.
Oma kokemukseni perustuu turhan pieneen otokseen, siksi en siihen viitannut mutta tähän mennessä ei ole yhtään turboa vaihdettu eikä muutakaan moottoriremppaa tehty.
Nää on vähä semmosia juttuja kuin etupyörän laakerin oikea kiristytapa. On yhtä monta kireyttä kuin kiristäjääkin taikka laakeria
Mielipidettä pukkaa ja homma ei siitään kummene, mutta sitä vartenhan nää foorumit osittain on
Asiassa on liian monta tekijää että me päästäis absoluuttiseen totuuteen mikä öljy ja miten usein vaihtaen moottorin kesto ym seikat olisi parhaillaan.

Mielipidettä pukkaa ja homma ei siitään kummene, mutta sitä vartenhan nää foorumit osittain on

Asiassa on liian monta tekijää että me päästäis absoluuttiseen totuuteen mikä öljy ja miten usein vaihtaen moottorin kesto ym seikat olisi parhaillaan.

Joku mersupurkaamo??
Re: Öljynvaihtoväli 28tkm CDI:ssä?!
jussilampi kirjoitti:Eerkki kirjoitti:ostin tasan vuosi sitten autoni (320 cdi w211) daimlerilta saksassa, autoon tehtiin ennen luovutusta huolto jossa vaihdettiin mm. öljyt moottoriin.
Auton tietokone kertoo että nyt kun on ajettu 20tkm tuosta öljynvaihdosta, olisi seuraava vaihto vasta melkein 8tkm päässä = öljynvaihtoväöli 28tkm.
Tuntuu pitkältä väliltä, edellisessä autossa (Volvo bensakone) vaihdettiin öljty n 20tkm välein.
Kysyin asiaa täällä mersulta ja huollon täti kertoi että usko vaan ajoietokonetta kyllä se kertoo oikein.
Mikä on CDI-koneen "virallinen" öljynvaihtoväli, suositellulla öljyllä ?
Kyllä sillä voi huoletta ajaa sen mitä ajotietokone näyttää,MB Actros kuormaautossa ensimmäinen öljynvauhto oli 108000km ja auto raskaassa puutavara ajossa.
No, niimpä ne koneet räjähtelikin jatkuvalla syötöllä ja öljyä sai olla koko ajan kaatamassa lisää...töissä oli kahdeksan Actrosta pahimmillaan, ei tarvinnut joka yö läheskään nukkua niitten takia.

Jos ajaa pitkillä öljynvaihtoväleillä, kannattaa panostaa öljyn laatuun. Kuitenkin kerran vuodessa ja mielummin syksyllä olisi hyvä vaihtaa öljyt, ajoi sitten kympin tai kolme vuodessa.
-
- Mersumies
- Viestit: 1558
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Kyllä ne on tehtaalla tutkineet sen öljynvaihtovälin ja asentaneet vielä analysaattorin joka tutkii öljyn koostumusta,ja vaatimuksena on käyttää huippu synteettisiä öljyjä.markoala kirjoitti:Onko 15-18tkm väli 229.3 öljyllä parempi koneelle kuin 20-23tkm 229.5 öljyllä. Mielipiteitä?
Tekniikan-mailmassa tutkittiin kerran että 25000km ajettu synteettinen on vielä voitelukyvyltään parempi kuin uusi mineraaliöljy.
Jos ei luota tehtaan ilmoittamiin vaihtoväleihin,ja epäilyttää niin voihan niitä vaihdattaa tiheämpään, varsinkin jos on näyttöä että se on tarpeen.sekin kun mersun öljytilavuuskin on 8 litraa ja esim.Audissa alle 4 litraa antaa öljylle enemmän kapasiteettia.Eihän nämä pitkät vaihtovälit koskekkaan kuin näitä tuoreempia autoja.Nythän se on uudessa E-mallissa 25000km vaihtoväli.
Täälä pohjoisessa on kans kumma villitys,puottaa uusista taloista katolta lumet talvisin,se on kans homma jossa ei ole järjen kanssa mitään tekemistä.Onko kattotuolitehtaan lujuuslaskiat ja piirustusten tekiät, tosiaan apukoulupohjalta tehneet ne laskelmat vaan johtuuko se taas siitä ettei suomalainen luota niihin laskelmiin,kun aikoinaan mummulassa puotettiin lumet niin kyllä ne on nytkin puotettava,silloin se saattoi olla tarpeen kun piirustukset oli tehty tupakkiaskin kanteen,ja nauloistakin saattoi olla puutetta.
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Sattuiko olemaan talvi, kun Audi hajosi?hanta kirjoitti:Mikähän siinä on että meikäläinenkin vaan vaihtaa öljyt 10 tkm välein (Mobil 1) vaikka niillä pitäisi voida ajaa ainakin tuplamäärä ?
Diiselissä pelottaa tuo pikimusta väri - tuntuu siltä että vaikka itse öljy olisikin ok, niin se noki laakereissa hankaa kuin hiekka. Onkohan tämä nyt vaan itsellä korvien välissä olevaa hankausta..![]()
Yksi esimerkki kyllä on tuttavapiirissä kun säännöllisesti huolletun Audin kone hajosi koska öljypumpussa ollut erillinen siivilä/suodatin tukkeutui. Niin ja eikös ton turbonkin laakerit tykkää puhtaasta öljystä - vai voisko huoletta säästää noissa öljymenoissa ja käyttää rahat tiivisteisiin ja elektroniikkaan näissä CDI-autoissa.
Olisiko jollain tieteellistä faktaa suuntaan tai toiseen öljynvaihtoväleistä - nuo pitkät välit tuntuu myyntikikalta jotka sopivat niille joiden auto menee vaihtoon viimeistään parin sadan tuhannen kilsan jälkeen.
Sehän on LongLifelle ominaista, että se sitoo itseensä kosteuden. Kun siellä öljypohjassa on "vettä", niin siivilä tukkeutuu pakkasilla.
Tai sitten huohotusputket ja kone sylkee öljyt ulos - VAG autoissa/ranskalaisissa etenkin ollut/oleva ominaisuus.
Eihän nykyautoissa uusilla/leasing vehkeillä ajava huomaa/kiinnosta nuo ongelmat takuun puitteissa.
Seuraavahan ne harvennetut öljynvaihtovälit maksaa.
Vrt aiemmissa viestissä mainittu 722.6 "ikuiset öljyt". "Ikuisuus" loppuu 200tkm tienoilla?? ...jolloinka köyhemmät vasta ostaa ko kulkupelin...