Omituinen syöttöpumppu
Omituinen syöttöpumppu
Meinasin minäkin ruuvata syöttöä LadyBluen (W124 250TD) suuremmalle, mutta olikin niin erikoisen näköinen pumppuviritelmä, että otin vain kuvan ja jätin säätämisen tuonnemmaksi.
http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td/bl-spumppunro.jpg
Vähän tarkempi kuva ilman numeroita
Sammutuskalvo ja -vipu (1a ja 1b) sekä tyhjäkäyntikalvo (2) on niin kuin pitikin.
Pumpun päähän on ympätty ylimääräinen kotelo, ja siihen vielä pienempi lisäkotelo, jonka ruuveista kaksi täytyy olla kiertyvästi sangoilla (2 kpl) kiinnitetyn mutikan (6) alla. Säätöä sillä ei kuitenkaan voi tehdä, koska sähköliitännässä (7) ei ole varaa. Liittimeen tulee 2 johtoa ja sopii molemmin päin. Taitaa olla bimetallijousi, joka säätää jotain. Mitä?
Sen yläpuolella on toinen sangoilla (2 kpl) kiinnitetty pyöreä levy (5), jossa napa kiertämistä varten.
Mysteerisiä ovat myös seegerillä kiinnitetty tappi, jossa hahlo päässä (3) ja
isompi proppu (4). Tuo tappi on selvästi säätöä varten, mitä?
Ja mikä "tyhjennysproppu" tuo 4 on?
Löytyykö mistään/keneltäkään räjäytyskuvaa tuollaisesta Boschin vempeleestä?
http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td/bl-spumppunro.jpg
Vähän tarkempi kuva ilman numeroita
Sammutuskalvo ja -vipu (1a ja 1b) sekä tyhjäkäyntikalvo (2) on niin kuin pitikin.
Pumpun päähän on ympätty ylimääräinen kotelo, ja siihen vielä pienempi lisäkotelo, jonka ruuveista kaksi täytyy olla kiertyvästi sangoilla (2 kpl) kiinnitetyn mutikan (6) alla. Säätöä sillä ei kuitenkaan voi tehdä, koska sähköliitännässä (7) ei ole varaa. Liittimeen tulee 2 johtoa ja sopii molemmin päin. Taitaa olla bimetallijousi, joka säätää jotain. Mitä?
Sen yläpuolella on toinen sangoilla (2 kpl) kiinnitetty pyöreä levy (5), jossa napa kiertämistä varten.
Mysteerisiä ovat myös seegerillä kiinnitetty tappi, jossa hahlo päässä (3) ja
isompi proppu (4). Tuo tappi on selvästi säätöä varten, mitä?
Ja mikä "tyhjennysproppu" tuo 4 on?
Löytyykö mistään/keneltäkään räjäytyskuvaa tuollaisesta Boschin vempeleestä?
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
...
Mulla on Om603:n pumpussa myös sähköliitin ja sellainen "mötikkä". Siinä se on automaattinen, elektroninen tyhjäkäynninsäätö systeemi. Mutta kun sinulla on vielä tuo alipaine kellokin, joka säätää tyhjäkäyntiä..?..
Tuo "tyhjennystulppa" (4) ei ole tyhjennystulppa, vaan siihen voi laittaa pumpun ajoitukseen tarkoitetun erikoistyökalun. Eli tulppa pois ja tökkää työkalun sinne reikään(
)
Työkalulla saadaan pumppu lukittua oikeaan kohtaan, ellei pumppua ole joskus purettu ja keskipakosäädintä kiinnitetty eri kohtaan. Kun pumppu on lukittu oikeaan kohtaan, niin kampiakselin merkin pitäisi olla 15 astetta JYKK...
Ja tuo hahlopäinen, seegerillä lukittu tappi (3) on tarkoitettu automaattivaihteiston johonkin säätimeen. Eli pumpun kyljessä, niissä hahlotapin ympärillä olevissa kahdessa kierteytetyssä reiässä/ulokkeessa on kiinni sellaine rasia, johon tuo tappi menee. Tapin toisessa päässä, lohkon ja pumpun välissä on kaasuvipu. Tappi menee siis pumpun läpi.
Tuo "tyhjennystulppa" (4) ei ole tyhjennystulppa, vaan siihen voi laittaa pumpun ajoitukseen tarkoitetun erikoistyökalun. Eli tulppa pois ja tökkää työkalun sinne reikään(

Työkalulla saadaan pumppu lukittua oikeaan kohtaan, ellei pumppua ole joskus purettu ja keskipakosäädintä kiinnitetty eri kohtaan. Kun pumppu on lukittu oikeaan kohtaan, niin kampiakselin merkin pitäisi olla 15 astetta JYKK...
Ja tuo hahlopäinen, seegerillä lukittu tappi (3) on tarkoitettu automaattivaihteiston johonkin säätimeen. Eli pumpun kyljessä, niissä hahlotapin ympärillä olevissa kahdessa kierteytetyssä reiässä/ulokkeessa on kiinni sellaine rasia, johon tuo tappi menee. Tapin toisessa päässä, lohkon ja pumpun välissä on kaasuvipu. Tappi menee siis pumpun läpi.
w115,123,124,126,210 yms.
Re: ...
Eikö tuo kampiakseli pitäisi olla EYKK eikä JYKKjarski kirjoitti:Mulla on Om603:n pumpussa myös sähköliitin ja sellainen "mötikkä". Siinä se on automaattinen, elektroninen tyhjäkäynninsäätö systeemi. Mutta kun sinulla on vielä tuo alipaine kellokin, joka säätää tyhjäkäyntiä..?..
Tuo "tyhjennystulppa" (4) ei ole tyhjennystulppa, vaan siihen voi laittaa pumpun ajoitukseen tarkoitetun erikoistyökalun. Eli tulppa pois ja tökkää työkalun sinne reikään()
Työkalulla saadaan pumppu lukittua oikeaan kohtaan, ellei pumppua ole joskus purettu ja keskipakosäädintä kiinnitetty eri kohtaan. Kun pumppu on lukittu oikeaan kohtaan, niin kampiakselin merkin pitäisi olla 15 astetta JYKK...
Ja tuo hahlopäinen, seegerillä lukittu tappi (3) on tarkoitettu automaattivaihteiston johonkin säätimeen. Eli pumpun kyljessä, niissä hahlotapin ympärillä olevissa kahdessa kierteytetyssä reiässä/ulokkeessa on kiinni sellaine rasia, johon tuo tappi menee. Tapin toisessa päässä, lohkon ja pumpun välissä on kaasuvipu. Tappi menee siis pumpun läpi.

OM606 on ainakin JYKK...
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Onko kukaan säätänyt kuvan mukaista pumppua? Itsellä oli tarkoitus mutta on tosiaan hieman erilainen. Ei oikeastaan ollenkaan varaa lisätä syöttöä, ennen kuin se nykimisenestomötikkä katkaisee syötön. Se nykimisenesto mötikästä lähtevä johto ei ole toisesta päästä missään kiinni, eli ilmeisesti joku joskus poistanut käytöstä. Mitenköhän sen voisi ohittaa?? Ja mitenköhän tämän(ks. aloitusviesti) mallin pumpussa sitä tyhjäkäyntiä säädetään?
w124 250td -88
Ei tuo ole sen kummempi kuin mikään muunkaan mallin rivipumppu. Samat säädöt löytyy samoista paikoista.
Syöttöruuvin saa esille kun irrottaa eka tuon nykimisenesto palikan ja sen jlk takakannen. Tyhjäkäynti ruuvi tulee esille tuon ylemmän pyöreän kannen alta. 300ssa on samalla paikalla ELR-säädin.
Tuo alipainekalvo taas säätää kylmätyhjäkäyntiä. Se on sama ruuvi kuin esim 300sen tyhjäkäynnin hienosäätöruuvi.
Tuon nykimesesto palikan alle tosiaan kannattaa laittaa korokeprikka ettei se rajoita syöttöä heti kun sen ruuvaa paikoilleen. Esim 1.5mm rautalangasta kieppi korokkeeksi.
Syöttöruuvin saa esille kun irrottaa eka tuon nykimisenesto palikan ja sen jlk takakannen. Tyhjäkäynti ruuvi tulee esille tuon ylemmän pyöreän kannen alta. 300ssa on samalla paikalla ELR-säädin.
Tuo alipainekalvo taas säätää kylmätyhjäkäyntiä. Se on sama ruuvi kuin esim 300sen tyhjäkäynnin hienosäätöruuvi.
Tuon nykimesesto palikan alle tosiaan kannattaa laittaa korokeprikka ettei se rajoita syöttöä heti kun sen ruuvaa paikoilleen. Esim 1.5mm rautalangasta kieppi korokkeeksi.
