Omituinen syöttöpumppu

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Omituinen syöttöpumppu

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

Meinasin minäkin ruuvata syöttöä LadyBluen (W124 250TD) suuremmalle, mutta olikin niin erikoisen näköinen pumppuviritelmä, että otin vain kuvan ja jätin säätämisen tuonnemmaksi.
http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td/bl-spumppunro.jpg
Vähän tarkempi kuva ilman numeroita

Sammutuskalvo ja -vipu (1a ja 1b) sekä tyhjäkäyntikalvo (2) on niin kuin pitikin.

Pumpun päähän on ympätty ylimääräinen kotelo, ja siihen vielä pienempi lisäkotelo, jonka ruuveista kaksi täytyy olla kiertyvästi sangoilla (2 kpl) kiinnitetyn mutikan (6) alla. Säätöä sillä ei kuitenkaan voi tehdä, koska sähköliitännässä (7) ei ole varaa. Liittimeen tulee 2 johtoa ja sopii molemmin päin. Taitaa olla bimetallijousi, joka säätää jotain. Mitä?

Sen yläpuolella on toinen sangoilla (2 kpl) kiinnitetty pyöreä levy (5), jossa napa kiertämistä varten.

Mysteerisiä ovat myös seegerillä kiinnitetty tappi, jossa hahlo päässä (3) ja
isompi proppu (4). Tuo tappi on selvästi säätöä varten, mitä?
Ja mikä "tyhjennysproppu" tuo 4 on?

Löytyykö mistään/keneltäkään räjäytyskuvaa tuollaisesta Boschin vempeleestä?
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

...

Viesti Kirjoittaja jarski »

Mulla on Om603:n pumpussa myös sähköliitin ja sellainen "mötikkä". Siinä se on automaattinen, elektroninen tyhjäkäynninsäätö systeemi. Mutta kun sinulla on vielä tuo alipaine kellokin, joka säätää tyhjäkäyntiä..?..

Tuo "tyhjennystulppa" (4) ei ole tyhjennystulppa, vaan siihen voi laittaa pumpun ajoitukseen tarkoitetun erikoistyökalun. Eli tulppa pois ja tökkää työkalun sinne reikään( :oops: )

Työkalulla saadaan pumppu lukittua oikeaan kohtaan, ellei pumppua ole joskus purettu ja keskipakosäädintä kiinnitetty eri kohtaan. Kun pumppu on lukittu oikeaan kohtaan, niin kampiakselin merkin pitäisi olla 15 astetta JYKK...

Ja tuo hahlopäinen, seegerillä lukittu tappi (3) on tarkoitettu automaattivaihteiston johonkin säätimeen. Eli pumpun kyljessä, niissä hahlotapin ympärillä olevissa kahdessa kierteytetyssä reiässä/ulokkeessa on kiinni sellaine rasia, johon tuo tappi menee. Tapin toisessa päässä, lohkon ja pumpun välissä on kaasuvipu. Tappi menee siis pumpun läpi.
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Eikös tuo alipainekello numero 2 ole ilmanpaineen tunnistin, tarkoitettu lähinnä vuoristo-olosuhteisiin, joissa ilma on ohuempaa ja tuolloin kello annostelee syöttöä hiukan vähemmän ettei savuta pahasti.
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Re: ...

Viesti Kirjoittaja Petri K »

jarski kirjoitti:Mulla on Om603:n pumpussa myös sähköliitin ja sellainen "mötikkä". Siinä se on automaattinen, elektroninen tyhjäkäynninsäätö systeemi. Mutta kun sinulla on vielä tuo alipaine kellokin, joka säätää tyhjäkäyntiä..?..

Tuo "tyhjennystulppa" (4) ei ole tyhjennystulppa, vaan siihen voi laittaa pumpun ajoitukseen tarkoitetun erikoistyökalun. Eli tulppa pois ja tökkää työkalun sinne reikään( :oops: )

Työkalulla saadaan pumppu lukittua oikeaan kohtaan, ellei pumppua ole joskus purettu ja keskipakosäädintä kiinnitetty eri kohtaan. Kun pumppu on lukittu oikeaan kohtaan, niin kampiakselin merkin pitäisi olla 15 astetta JYKK...

Ja tuo hahlopäinen, seegerillä lukittu tappi (3) on tarkoitettu automaattivaihteiston johonkin säätimeen. Eli pumpun kyljessä, niissä hahlotapin ympärillä olevissa kahdessa kierteytetyssä reiässä/ulokkeessa on kiinni sellaine rasia, johon tuo tappi menee. Tapin toisessa päässä, lohkon ja pumpun välissä on kaasuvipu. Tappi menee siis pumpun läpi.
Eikö tuo kampiakseli pitäisi olla EYKK eikä JYKK :?:
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

OM606 on ainakin JYKK...
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

kyllä se on JYKK. Se on vain asento, missä pumppun akselilla olevan kohouman tulee olla tarkistusaukon kohdalla. Ruiskutuksen alkuhetki on eri asia ja se on kyllä kohdallaan kun tuo merkkin on.
Avatar
PP D
Dieselspesialisti
Dieselspesialisti
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 21.11.2003 10:27
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PP D »

Ei se niin omituinen ole.. Se mutikka siellä alaosassa on nykimisenestolaite, kannattaapi olla varovainen jos tuota menee ite ruuvaamaan. Saattaa nimittäin säätöruuvi haljeta ja sitte pitääki avata säädin jotta pystyy ruuvaileen syöttöä...
körmy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Pe 11.03.2005 22:24

Viesti Kirjoittaja körmy »

no miten tuota pumppua sitte ruuvataan ku ei sieltä löytyny sitä tyhjäkäyntiruuvia oikiasta yläkulmasta. ja siitä syöttöruuvista tuli vielä siihen mötikkään joku vipu jota se sähköhomma painaa. vähä omituisen näkönen pumppu.
Avatar
hyrgas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ma 15.03.2004 23:03
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja hyrgas »

Onko kukaan säätänyt kuvan mukaista pumppua? Itsellä oli tarkoitus mutta on tosiaan hieman erilainen. Ei oikeastaan ollenkaan varaa lisätä syöttöä, ennen kuin se nykimisenestomötikkä katkaisee syötön. Se nykimisenesto mötikästä lähtevä johto ei ole toisesta päästä missään kiinni, eli ilmeisesti joku joskus poistanut käytöstä. Mitenköhän sen voisi ohittaa?? Ja mitenköhän tämän(ks. aloitusviesti) mallin pumpussa sitä tyhjäkäyntiä säädetään?
w124 250td -88
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Tappia pitää lyhentää sopivasti, näin olen ainakin kuullut.

Tyhjäkäynnin hienosäätö kuvan kohta 2. Pyörittää sitä kelloa auki/kiinni.

Myös pumpun sisältä säädetään kun syöttöä lisätään tarpeeksi kts. Turbo osio eka viesti.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ei tuo ole sen kummempi kuin mikään muunkaan mallin rivipumppu. Samat säädöt löytyy samoista paikoista.

Syöttöruuvin saa esille kun irrottaa eka tuon nykimisenesto palikan ja sen jlk takakannen. Tyhjäkäynti ruuvi tulee esille tuon ylemmän pyöreän kannen alta. 300ssa on samalla paikalla ELR-säädin.

Tuo alipainekalvo taas säätää kylmätyhjäkäyntiä. Se on sama ruuvi kuin esim 300sen tyhjäkäynnin hienosäätöruuvi.

Tuon nykimesesto palikan alle tosiaan kannattaa laittaa korokeprikka ettei se rajoita syöttöä heti kun sen ruuvaa paikoilleen. Esim 1.5mm rautalangasta kieppi korokkeeksi. :D
Avatar
hyrgas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ma 15.03.2004 23:03
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja hyrgas »

Kiitoksia neuvoista. Ajattelin sahata siitä nykimisenestopalikasta tulevan tapin pois. Tuskin mitään haittaa, koska ei ole edes käytössä koko palikka. Voisi tosin olla hyötyä jos olisi, auto nimittäin on aika kova nykimään.
Onko kenelläkään tietoa miten se nykimisenestolaite toimii?
w124 250td -88
Vastaa Viestiin