Kuinka "rajun" tuollaisesta vakio nokasta pystyy tekemään?
Missä hiotuttaa nokka-akseli ja teettää nokkapyörä?
Missä hiotuttaa nokka-akseli ja teettää nokkapyörä?
Pitäis teettää M102 koneeseen virinokka ja kyselisin missä olette teettäneet ja millainen on tullut? Myös säädettävä nokkapyörä pitäisi teettää...
Kuinka "rajun" tuollaisesta vakio nokasta pystyy tekemään?
Kuinka "rajun" tuollaisesta vakio nokasta pystyy tekemään?
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Ok, ens talveksi käytän koneen auki, laitan "kaiken" uutta ja teetän kannen jossain. Passaako samalla tapaa tehty nokka sitten siihenkin kokoonpanoon?
Kahta kun ei taida kannattaa teettää, tämä kausi menee muutenkin opetellessa
Kahta kun ei taida kannattaa teettää, tämä kausi menee muutenkin opetellessa
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Tää kävi mullakin mielessä tuolla toisessa topicissa mut toisaalta jos tollasen tekniikan jostaa ostaa nii mä en kyllä ainakaa näe järkevänä alkaa siirtämää sitä tekniikkaa isompaa ja painavampaa koppaa ku w201 ku leikkikalu kuitenki kyseessäPetehri kirjoitti:Tai sitten ostat jostain 2.3 16v koneen jostain ensi talveksi.
Toisaalta on siinäkin oma tyyli ku virauttaa ite ja sitte jos kyllästyy nii ei kyllä ole ongelmia päästä noista osista eroon
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Mennään sieltä mistä aita on korkein ja katotaan mitä irtoaa ja mimmonen tulee kasitappisesta nokalla, kansitöissä, vauhtiksen kevennyksellä, tuplilla, peltiksellä ja 2,5" putkella 
Mielessä pyörii joku 170-180hv
Tiedän että olis helpompia ja järkevämpiäkin vaihtoehtoja, esim. ostaa valmis cossu jäälle mutta tämä on kuitenkin harrastamista koko homma. Myös rakentelu
Hitto kun ois aikaa ja mielenkiintoa alkaa syventymään asiaan niin laittas Megasquirtin, läppärungot, suorasytyn ja jotku vaikka Bemarin suuttimet mutta aika kaukaa haettua valitettavasti
Tuon tekniikanhan voi sitten siirtää ravikopasta pois jos sille alkaa tuntumaan joskus...

Mielessä pyörii joku 170-180hv
Tiedän että olis helpompia ja järkevämpiäkin vaihtoehtoja, esim. ostaa valmis cossu jäälle mutta tämä on kuitenkin harrastamista koko homma. Myös rakentelu
Hitto kun ois aikaa ja mielenkiintoa alkaa syventymään asiaan niin laittas Megasquirtin, läppärungot, suorasytyn ja jotku vaikka Bemarin suuttimet mutta aika kaukaa haettua valitettavasti
Tuon tekniikanhan voi sitten siirtää ravikopasta pois jos sille alkaa tuntumaan joskus...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Ei kai tuollaisia tehoja mikään mahdottomuus ole repiä M102:sta, onhan noita tehokkaampiakin kapeakansia kuten vaikka esim. fjoordin OHC mista taitaa sen pari sataa saada irti.Jube kirjoitti:Mielessä pyörii joku 170-180hv
Tiedän että olis helpompia ja järkevämpiäkin vaihtoehtoja, esim. ostaa valmis cossu jäälle mutta tämä on kuitenkin harrastamista koko homma. Myös rakentelu
Hitto kun ois aikaa ja mielenkiintoa alkaa syventymään asiaan niin laittas Megasquirtin, läppärungot, suorasytyn ja jotku vaikka Bemarin suuttimet mutta aika kaukaa haettua valitettavasti
Sitte kun tämäki homma lähtee käsistä ja alatte tosissaa jalostaa sitä jäärata-autoa nii siirrätte vielä konetta pari metriä taakse päin
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Niin, onhan tuo aihio kuitenkin 2.3 litrainen 
Miten muuten tuo Mersun vakio sytkä, kuinka pitkälle se pelaa virikoneessa?
Tämä auto on sillä pienemmällä sytkä-yksiköllä. Ei kattia, ei lambdaa!
Tosin laajakaista lambda ja seos/pakokaasunlämpö mittari pitää hommata sitte kun alkaa kaasareiden kans leikkimään...
Miten muuten tuo Mersun vakio sytkä, kuinka pitkälle se pelaa virikoneessa?
Tämä auto on sillä pienemmällä sytkä-yksiköllä. Ei kattia, ei lambdaa!
Tosin laajakaista lambda ja seos/pakokaasunlämpö mittari pitää hommata sitte kun alkaa kaasareiden kans leikkimään...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
170 heppaa ei tule millään nokilla ja tuplilla, valitettavasti... näillä sun miettimillä "nokalla, kansitöissä, vauhtiksen kevennyksellä, tuplilla, peltiksellä ja 2,5" putkella" tulee ehkä muutama todellinen hevosvoima lisää... tuskin kuitenkaan edes kymmentä...
eikä ne voortin 200 heppaiset ohc:t mitään ilmaisia ole rakentaa, jos meinaa että ne kestää kauemmin, kuin sen yhden penkityksen
korkeapuristeiset takomännät, h-profiili veivit, kansitöihin muutama tonni ja muut osat päälle, niin saa tuon 170 heppaa tai miksei 200 heppaakin M102 koneesta, mutta sitten huomaa, että ahtamalla olis päässyt 10 kertaa halvemmalla ja saanut paremmin toimivan koneen
eikä ne voortin 200 heppaiset ohc:t mitään ilmaisia ole rakentaa, jos meinaa että ne kestää kauemmin, kuin sen yhden penkityksen
korkeapuristeiset takomännät, h-profiili veivit, kansitöihin muutama tonni ja muut osat päälle, niin saa tuon 170 heppaa tai miksei 200 heppaakin M102 koneesta, mutta sitten huomaa, että ahtamalla olis päässyt 10 kertaa halvemmalla ja saanut paremmin toimivan koneen
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
ei nyt sentään, on mullakin se 500 heppainen projekti vielä työnallaMika.T kirjoitti:Minun mielipide on ettei ole järjenhiventäkään "virittää" jäärata auton konetta.
osta jube multa kone siihen mersuun
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Voihan se noinkin olla, mutta itse en kuitenkaan usko tuotanapa kirjoitti:Tulee ehkä muutama todellinen hevosvoima lisää... tuskin kuitenkaan edes kymmentä...
Tätäkään en usko!Sitten huomaa, että ahtamalla olis päässyt 10 kertaa halvemmalla ja saanut paremmin toimivan koneen
Ois mukava nähdä se 10 kertaa halvemmalla (eli noin 200-400€:lla) rakennettu turbokone joka pelaa ja laulaa jääradalla
No tämäkin varmaan on totta, mutta viritetään nyt kuitenki kun siltä tuntuu...Minun mielipide on ettei ole järjenhiventäkään "virittää" jäärata auton konetta.
Onkelmahan on tällähetkellä se, että kakkosella menee mutta kolmosella ei ja sitten kun menee kakkosella ja kolmosella hyvin niin saa roplaaminen riittää...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
voihan se ajettavuuteen tehdä jo riittävästi, jos edes hieman saa lisää potkua/käyttöaluetta lisää koneeseen... kunhan vain muistaa, ettei ne hevoset koneeseen ihan tyhjästä ilmesty...
sitten taas tuo peltisarjan vaihtaminen sellaisesta moottorista, jossa ei muuta yhteistä ole, kuin sylinterien lukumäärä on hieman arveluttavaa toimintaa
hyvä ja koneen mitoilla suunniteltu peltisatsi on plussaa, mutta jos sinne heittää arvalla jonkun muun, niin hyvä on, jos ei tule se perinteinen -20 % tehonlisäys 
M102 + vaikka OM603 vakioturbo on ihan hyvä yhdistelmä
niitä saa asennettua tuohon n. 200-400 €:n haarukkaan ja tehot nousee jo riittävästi, että vetää kolmosellakin... paineet pitää vain jättää siihen n. 0.4 - 0.5 bar, että ke-jetti pysyy menossa mukana, eikä tartte cooleriin laittaa rahoja... mahdollista toki myös asentaa coolerin kanssa, jos saa turbon 200 €:lla ja coolerin saa alle 100 €:lla, jää vielä yksi satanen pikkunippeleihin, jos otetaan tuo 400 € max. budjetiksi... ota huomioon, että kun sulla alkaa olemaan voimaa riittävästi, et enää voi ajaa "lämä lattiassa" tai sitten menee enemmän hinaus hommiksi, kun aika menee mersun kaivamiseen penkasta...
sitten taas tuo peltisarjan vaihtaminen sellaisesta moottorista, jossa ei muuta yhteistä ole, kuin sylinterien lukumäärä on hieman arveluttavaa toimintaa
M102 + vaikka OM603 vakioturbo on ihan hyvä yhdistelmä
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
lähinnä se, että pysyy seokset vielä rikkaalla, on se ke-jetin rajoitus turbokäytössä...atlas kirjoitti:Mikäs paikka siellä antaa ke-jetissä ekana periksi?Kumikaukaloko?
Siihen voi hitsauttaa alumiini levyn ja huohotus putken ja läpän ja ilmamassamittarin välille kun se on niin lyhytkin niin pistää paine putkea,sinistä.
eikä lievästi ahdettu kone ole yhtään sen kovemmalla rasituksella, kuin kireä vapari, melkein helpomalla se pääsee, kun aivan vakiokoneen kiusaaminen sen äärirajoilla
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
samalla vaivalla taas heittää koko ke-jetin tunkiolle, eikä tartte murehtia seoksistaatlas kirjoitti:Seoksen rikastus ylä päähän ei kai ois kuin 100-200e hujakoilla megalla jos ohjais
lisäsyöttöä.Vai sotkeeko se kova paineen nosto koko alueen sekaisin ?
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Mutta tiivistettynä Jubelle jos haluat tehoa ja halvalla muihin verrattuna niin turboa pellin alle.Tokko saat yhtään enempää kauroja ulos tupla kaasareilla kun jetillä.Nokan teettäminen ei ole ihan halpaa vaikka hiottais sen alkuperäisestäkin.Ja olet varmaan tietoinen mikä on halvinta virittämistä=keventäminen mutta älä kuitenkaan tingi turvallisuudesta
Viritellään nyt ainaki alkuun tuota konetta!
Kuten joku jo mainitsikin niin M102 viri-osat ei varmaan jää nurkkiin lojumaan jos joskus päättää vaihtaa erilaiseen moottoriin mutta edelleen uskon saavani tuon M102:sen laulamaan nykyistä paremmin!
Ok selväähän on, että esimerkiksi 200hv Ford OHC:n rakentaminen on rahamiesten hommaa kuten kaikki missä mennään lähelle äärirajoja, mutta lähtee siitä OHC:stäkin muutama kymmenen lisähevosta aivan kohtuuhintaisilla perusvirityksillä niin miksi ei M102:sta sitten lähtisi
Kuten joku jo mainitsikin niin M102 viri-osat ei varmaan jää nurkkiin lojumaan jos joskus päättää vaihtaa erilaiseen moottoriin mutta edelleen uskon saavani tuon M102:sen laulamaan nykyistä paremmin!
Ok selväähän on, että esimerkiksi 200hv Ford OHC:n rakentaminen on rahamiesten hommaa kuten kaikki missä mennään lähelle äärirajoja, mutta lähtee siitä OHC:stäkin muutama kymmenen lisähevosta aivan kohtuuhintaisilla perusvirityksillä niin miksi ei M102:sta sitten lähtisi
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Meinaako sakki ihan tosissaa että tuo vakio kone kestäisi kauaa tuollaista jäärata rääkkäystä edes noilla 0,5 paineilla
Paljonkohan tuosta Mersun vauhtipyörästä pystyy veistelemään pois? Melkonen jöötihän se on mut ei ole ikinä tullu kevennys mielessä tarkasteltua, luulis siintä kuitenki pystyvän sen verta poistamaan että tulis lisää eloa tuonne alakierroksille.
Mitä tuoho cossun peltisatsii tulee tulee nii on näitä muunnoksia tehty lukuisia ja se toimii ihan loistavasti myös tuossa 8 venttiilises pikkuveljessää ku otetaa huomioo et tässä ei nyt vielä haeta niitä ihan viimeisiä hevosen puolikkaita mitä koneesta irtoaa.
Sytkä ja KE-Jet asiat kannattaa kysellä tomant-käyttäjältä, tuntuu olevan melko hyvin perillä tuosta laitoksesta
Paljonkohan tuosta Mersun vauhtipyörästä pystyy veistelemään pois? Melkonen jöötihän se on mut ei ole ikinä tullu kevennys mielessä tarkasteltua, luulis siintä kuitenki pystyvän sen verta poistamaan että tulis lisää eloa tuonne alakierroksille.
Mitä tuoho cossun peltisatsii tulee tulee nii on näitä muunnoksia tehty lukuisia ja se toimii ihan loistavasti myös tuossa 8 venttiilises pikkuveljessää ku otetaa huomioo et tässä ei nyt vielä haeta niitä ihan viimeisiä hevosen puolikkaita mitä koneesta irtoaa.
Sytkä ja KE-Jet asiat kannattaa kysellä tomant-käyttäjältä, tuntuu olevan melko hyvin perillä tuosta laitoksesta
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
sitten tuo vauhtipyörän kevennys... jos autossa ei riitä potku nytkään, niin ei se vauhtipyörän kevennys ainakaan helpota asiaa
ottaa toki paikallaan nopeammin kierroksia ja kuulostaa kiukkuiselta, mutta ajossa myös puutuu nopeammin, kun ei ole sitä oikeaa voimaa pitämässä ja nostamassa niitä kierroksia
vauhtipyörän kevennys ei siis tuo ainuttakaan hevosvoimaa, tekee vain moottorista helpommin regoivan molempiin suuntiin...
omassa jäärata rassissa oli joskus sellainen n. 3 kilon limppu... alle 5000 rpm ei voinut kytkintä nostaa, muuten stumppas lähdössä
no oli se moottorin tehoalue kyllä muutenkin siellä 5000 - 9000 rpm välillä...
vauhtipyörän kevennys ei siis tuo ainuttakaan hevosvoimaa, tekee vain moottorista helpommin regoivan molempiin suuntiin...
omassa jäärata rassissa oli joskus sellainen n. 3 kilon limppu... alle 5000 rpm ei voinut kytkintä nostaa, muuten stumppas lähdössä
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Mun mielestä vauhtipyörä ei tuota yhtään lisää tehoa.napa kirjoitti:sitten tuo vauhtipyörän kevennys... jos autossa ei riitä potku nytkään, niin ei se vauhtipyörän kevennys ainakaan helpota asiaaottaa toki paikallaan nopeammin kierroksia ja kuulostaa kiukkuiselta, mutta ajossa myös puutuu nopeammin, kun ei ole sitä oikeaa voimaa pitämässä ja nostamassa niitä kierroksia
![]()
vauhtipyörän kevennys ei siis tuo ainuttakaan hevosvoimaa, tekee vain moottorista helpommin regoivan molempiin suuntiin...
omassa jäärata rassissa oli joskus sellainen n. 3 kilon limppu... alle 5000 rpm ei voinut kytkintä nostaa, muuten stumppas lähdössäno oli se moottorin tehoalue kyllä muutenkin siellä 5000 - 9000 rpm välillä...
Se on sellainen voiman "välivarasto".
Liekki männän päällä tuottaa voiman.
Eikö niin?
-82 500 SEC
-92 SL500
-94 SL600
-97 SLK200
-09 E250CGI
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 C Magna
-92 SL500
-94 SL600
-97 SLK200
-09 E250CGI
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 C Magna
niin, jos teho tavoite on tuo 170-180 heppaa --> 300e vakiona
On ainaki meilä vielä kestäny ja toista olhaan tekemässä
300e Evo 1:n syyläri on siirretty nyt taka konttiin ja kevennys urakka on kans alkamassa toden teolla. Sieltä tulee kivasti "tehoa" ko saapi elopainoa vähemmäksi.
On ainaki meilä vielä kestäny ja toista olhaan tekemässä
300e Evo 1:n syyläri on siirretty nyt taka konttiin ja kevennys urakka on kans alkamassa toden teolla. Sieltä tulee kivasti "tehoa" ko saapi elopainoa vähemmäksi.
MersuMies kolmannessa polvessa..........
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Laita nyt se dieseli keulille kevyesti ahdettuna. Kestää jäärata-ajoa, kun ei hulluttele yhtään ahtojen kanssa.Jäähdytys vaan kuntoon isolla syylärillä ja normaaliflektillä+sähköflektillä.
Karjalaisella Kajaanissa pumppu 7mm tapeilla, ei ole kallis. Kiinan cooleri keulille, pakosarjat ja nippelit ei ole ongelma. Laitat 250 koneen, niin varmasti jaksaa mennä jollain 150 hepalla tosi hyvin ja vitosen murina kuulostaa hienolta. Kierrosalue on tosi laaja, jos vertaa kiree nokkaisiin bensa-autoihin. Vauhtia saa helpommin ja kulutus pysyy pienenä.
Tosin makuasiahan tämäkin on, eihän oikea racing peli ole dieseli. Bensa-autossa kokeilisin itse kevyttä ahtamista jollain 0.2-0.3 paineilla.
Sun pitäis tulla tyypittään tuo meidän jääauto, kunhan sais joskus taas ajoon. Ens viikko lomaa, joten vois yhden päivän(kolme) uhrata remppaamiseen.
Karjalaisella Kajaanissa pumppu 7mm tapeilla, ei ole kallis. Kiinan cooleri keulille, pakosarjat ja nippelit ei ole ongelma. Laitat 250 koneen, niin varmasti jaksaa mennä jollain 150 hepalla tosi hyvin ja vitosen murina kuulostaa hienolta. Kierrosalue on tosi laaja, jos vertaa kiree nokkaisiin bensa-autoihin. Vauhtia saa helpommin ja kulutus pysyy pienenä.
Tosin makuasiahan tämäkin on, eihän oikea racing peli ole dieseli. Bensa-autossa kokeilisin itse kevyttä ahtamista jollain 0.2-0.3 paineilla.
Sun pitäis tulla tyypittään tuo meidän jääauto, kunhan sais joskus taas ajoon. Ens viikko lomaa, joten vois yhden päivän(kolme) uhrata remppaamiseen.
Vähän reilun satasenatlas kirjoitti:Nokan teettäminen ei ole ihan halpaa vaikka hiottais sen alkuperäisestäkin.
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
W126 300SD -84 talviunilla.
Lavetti (S124-OM603-ST) Yhteishuoltajuudessa.
“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?”
MB 313 CDI Kasten -00.
W126 300SD -84 talviunilla.
Lavetti (S124-OM603-ST) Yhteishuoltajuudessa.
“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?”
no, ei se suora kutonen nyt niin pahoin puske, että se ihan hyljätä pitäis... ja pienellä osien uudelleen sijoitelulla tuotakin vikaa voidaan kyllä kompensoida... vaikka ainahan auto on huono ajaa, jos moottori ei ole keskellä autoajarkki kirjoitti:Mutta kun se puskeva suora kutonen ei ole yhtää mukava liukkaallajoop79 kirjoitti:niin, jos teho tavoite on tuo 170-180 heppaa --> 300e vakiona![]()
![]()
Vai että vauhtipyörän kevennyksestä ei tulekkaan lisää hevosvoimia? No johan on kumma
eikös olekkin yllätävää, että vauhtipyörän kevennys ei tosiaan tuo lisää voimaa
tuon säädettävän nokkapyörän teettäisin itse jossakin ammattikoululla, ne ei ota turhaa maksua työstä ja jälki on kuitenkin ihan laadukasta... toki itse pitää osa "suunnitella ja mitoittaa", sitä ne ei ainakaan täällä vielä rupea tekemään... tuollaisia uniikki osia jos rupeaa teettämään jossain koneistamossa, huomaa aika äkkiä että kaupasta olis saanut sittenkin halvemmalla, jos vain osia sattuu olemaan myytävänä jo valmiiksi...
2 levyisen kytkimen osat ja vauhtipyörän vaatimat muutokset maksoi ammattikoululla 25 € tuohon mitsun V6 koneeseen, jenkeistä olis saanut tilata 2000 $ samat hilut
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Minä ainakaan en meinaa ja sivutan suoraan budjetti ahtamiseen liittyvät jorinat, samoin kutoskoneisiin liittyvät hommat menee ohi korvanjarkki kirjoitti:Meinaako sakki ihan tosissaa että tuo vakio kone kestäisi kauaa tuollaista jäärata rääkkäystä edes noilla 0,5 paineilla![]()
Voin joskus ottaa auton sisältä videoa siitä minkä tyyppisestä touhusta tässä on kyse
JOS joskus kone vaihtuu niin se on sitten 2.3-16 ja siihen nuo samat perusviritykset, sillä sitten mennään varmaan sinne 200hv tietämille...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
no, jos asia sitten on niin, että ahtamien ei onnistu, eikä koneen vaihto suurempaan, niin sitten on vain alettava kartoittamaan mistä saa korkeapuristeiset männät tuohon M102 koneeseen
kireä nokka + vakio puristukset ei nimittäin ole hyvä yhdistelmä...
sopiiko volvon vinokoneen männät näihin mersun M102 ja M103 koneisiin, ainakin jossain ahdetuissa ne muistaakseni käytti volvon vinokoneen turbomäntiä
kantta ei kuvien perusteella niin paljoa lasketa, että sillä jotain tuntuvaa muutosta sais aikaan... puristukset pitää saada tuonne johonkin yli 12:1, jos meinaa että vaparista jotain iloa alkaa olla ja se kireä nokka alkaa toimimaan... palotilan muoto näissä M102 ja M103 koneissa on myös sellainen, että ilman käsityönä suoritettavaa koneistusta ei mitään "pattipää" mäntiä sinne asennetta... pientä palotilaa nuossa mersun omissa männissä näyttää olevan, mutta en usko että tasapäiset männät vielä riittää puristusten saamiseen tuonne yli 12:1 lukemiin...
sitten kiertokanget, no toivotaan että ne vakiot kestää ja niihin saa asennettua jotku muut männät...
kannen tekeminen sitten vielä lisäksi...
sitten vain ahkeraa penkitystä ja säätämistä ja pari koneremonttia, niin eiköhän se 170 hummaa alkaa olla kasassa
se "perusviritys" millä saadaan 200 heppaa, ei kyllä onnistu, kuin niissä gti magasinen jutuissa
sopiiko volvon vinokoneen männät näihin mersun M102 ja M103 koneisiin, ainakin jossain ahdetuissa ne muistaakseni käytti volvon vinokoneen turbomäntiä
sitten kiertokanget, no toivotaan että ne vakiot kestää ja niihin saa asennettua jotku muut männät...
kannen tekeminen sitten vielä lisäksi...
sitten vain ahkeraa penkitystä ja säätämistä ja pari koneremonttia, niin eiköhän se 170 hummaa alkaa olla kasassa
se "perusviritys" millä saadaan 200 heppaa, ei kyllä onnistu, kuin niissä gti magasinen jutuissa
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."





