äläkää välittäkö kysymykset on vajaan 2 viikon kokemuksella mersun omistuksesta

ja kiitos jo etukäteen.
Jos meinaat heittää bägin roskiin nii auto pitää muutoskatsastaa bägittömäksiSuper Urbo kirjoitti:asiasta poiketen, onko kellään tietoa..ku auto on -92 ja airbag ratti onko jotain kikkaa miten sen bäggiratin saa pois / jonku tuninki ratin siihen?
ja kolmas paikka täällä keskipohjanmaalla...veskola kirjoitti:Mynädiesel tekee pumppuihiin säädön, joka on ulkopuolella, jolloin voit säädellä sitä savun määrää helposti mm. katsastuksiin sopivaksi. Toinen paikka on PP-diesel.
Sitähän tuossa koitettiin kirjoittaa, että vakioahtimesta loppuu ensin pakopesä, siitä seurauksena kuumenee männänlaki ja pakoventtiili, ja vaikka ne ei kuumenisi niin lopulta loppuu vielä kompressorisiiven tuotto kun ahdin yrittää saavuttaa 200 000 rpm nopeutta pystymättä siihen. Myös ahdin hajoaa tai menee huonoksi liiallisesta pakopaineesta.
On noihin joku saanut sulatettua reijänkin mäntään kun on pienellä ahtimella ajettu suurella syötöllä pitkiä aikoja kaasu pohjassa. Siipikään ei tykkää jos siellä kulkee pitkän aikaa ylis tuhatasteisia kaasuja...taisi pullinkimiehet testata milloin holsetin siipi sulaa. Suuri paine = suuri lämpötila.
Bensassa tosiaan on ihan eri asia, eli siellä pitää olla seossuhde ("syöttö") koko ajan kohdallaan vastaten sitä ilmamäärää. Bensassa ahto=teho. Dieselissä riittää kun tuijottaa pakopainemittaria. Hetkellisiä pakopaineita mersun turbokone kestää ihmeen hyvin, ihan sinne 4-6 barin luokkaan saakka, mutta paras se olisi pysytellä alle 3 barin. Vääntömomenttia ne kestävät luokkaa 125-150 Nm/sylinteri.