tyhjänpäivästä kyselyä :/

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Super ahadin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: To 21.01.2010 23:15
Paikkakunta: Laphi..

tyhjänpäivästä kyselyä :/

Viesti Kirjoittaja Super ahadin »

Ois tollanen 124 250td, -92..paljonko kestää ruuvata syöttöjä/ahtaa vakio hiluilla.. ja mihinkä tehoihin noin pääsee, itse mietin jotain 1.5bar vakio putkistolla ja pumpulla. Mitä noi ahtaa vakiona (nyt ahtaa itellä 0.5) onko toi vakiota alhasempi? ois talven aikana tarkotus käyttää pumppu päivityksessä vaihtaa ahin ja putkisto. onko kokemusta että paljonko syöttöjä pitää ruuvata noihin ahtoihin?!


äläkää välittäkö kysymykset on vajaan 2 viikon kokemuksella mersun omistuksesta :D joten koittakaa kestää :/


ja kiitos jo etukäteen.
Joillaki alkaa kolina puolessatoista kilossa, joillaki tulee siellä vasta paha mieli = bensalla pessää pensselit, Dieselillä Tehdään VOIMAA!
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

syöttöjä voit nostaa niin paljon, kun irti saat siitä pumpusta, mutta kaikki ahdot yli baarin on ihan turhaa kiusaamista sille turbolle ja koko moottorille.

ei se pumppu kuitenkaan pysty tuottaan sen enempää sitä soppaa, mikä sitten palais siinä ilmamäärässä. vakiopumpun täydet syötöt palaa jo alle baarin paineillakin kokonaan.

se itse turbokin on niin pieni, että vaikka saisit siihen jykevän pumpun, niin siltikään en laittais ahtoja edes sinne baariin. enkä pahemmin syöttöjäkään. ei kannata polttaa koko konetta teho himoissaan. isompi ahdin vaan suosiolla.
Viimeksi muokannut pera8x, Pe 22.01.2010 12:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
harrikka95
Mersumies
Mersumies
Viestit: 643
Liittynyt: Ma 19.11.2007 17:06
Paikkakunta: Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja harrikka95 »

Aikoinaan mulla oli golf 1.6 td onkohan siinä joku 70hv. Laitoin siihen coolerin ja vapaavirtaus suodattimen, sekä 2"putkisto perään asti, ruuvasin syötön niin paljon kun siitä sai ja boosterimittari näytti 1.2 ahtoja alkas aika kivasti liikkumaan, en muistanut katsastukseen pudottaa syöttöä ja insinööri sanoi koeajolenkin suoritettuaan että onpas liukas liikkeinen vanaha kolffi. No, onneksi oli aika tuttu insinööri, mitattiin päästöt, näytti 5.86, tuumas vaan että jos olisin pirullinen niin laput lähtis nyt heti, mutta mees nyt hiukan säätelemään pienemmälle. :lol:
Mercedes-Benz W212 E220CDI -11
Super ahadin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: To 21.01.2010 23:15
Paikkakunta: Laphi..

Viesti Kirjoittaja Super ahadin »

Niin justiin..no miten se on paljonko tollasen kuuluis ahtaa vakiona?! ja onko mittään kikkoja millä tarvittaessa ahtaa täydet paineet..ilman että menee syöttöpumpun puolelle?!
Joillaki alkaa kolina puolessatoista kilossa, joillaki tulee siellä vasta paha mieli = bensalla pessää pensselit, Dieselillä Tehdään VOIMAA!
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Luulisi vakiona olevan luokkaa suunnilleen 0,8-0.9 bar.

Paineen määrää hukkaportti, joten se varmaan jotenkin reposottaa...tai sitten syöttö on todella pienellä ja ahdinkaan ei tule mukaan.

Muutama tarkastettava juttu, ahtimella olevalle kellolle menee asiallisesti putki (se taitaa vakiona mennä siitä ahtimen kompressorilta) mutta näistä vanhoista autoista ei koskaan tiedä mitä niihin on viritelty.

Imusarjasta menee letku ruiskutuspumpulle, tämä lisää syöttöä sitten kun ahto nousee.

Kannattaa pysytellä tuossa 0,9 barin tuntumassa ahtojen kanssa, pumpusta saat ruuvattua kierroksia lisää ja se tekee autosta paljon pirteämmän. Samalla sitä syöttöä niin paljon kuin saat...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

riippuu nyt vähän onko autossa alipaineella, vai paineella toimiva hukkaportti.

jokatapauksessa täydet paineet sinne saa painetoimisella hukkaportilla varustetussa mallissa sillain, että nyppäsee koko letkun irti hukkaportilta.

alipainetoimisessa versiossa täydet paineet sinne saa, kun vetää alipainelinjasta letkun hukkaportille.

tollasissa "tädet paineet" virittelyissä ei vaan ole mitään järkeä. jos vakio pumppu antaa soppaa sen, minkä antaa, niin oli se ahtopaine se baarin, taikka 3 baaria, niin tehot on 5 hepan tarkkuudella samat. turha paine lisää vaan moottorin rasitusta, mikä tollasessa 250dt:ssä on muutenkin jo kovilla, kun ei ole ahtoilmajäähdytintä ja ihan alimittaisen ahtimen takia.

jos voimaa haluat, niin säätelet sen pumpun syötö täysille, säädät sen kiertään vaikka sen 6500 ja säädät ruiskuennakon 13asteeseen JYKK. noilla eväillä saat siihen jo 25%-30% tehon lisäyksen.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Itse ymmärsin että "täydet paineet" tarkoittaa sitä kun nyt on 0,5 ja pitäisi olla luokkaa 0,8 ja se 0,8 olisi täydet paineet. Hukkaportin pakottaminen kiinni, se on ehdottomasti kielletty.

Alipaineohjattua ahdinta voidaan myös manipuloida suuremmalle paineelle. Kaksi tapaa, joko bleeadataan MAP anturilta tai toteutetaan sähköinen huijaus MAP anturin jälkeen.

Ei tullut mieleenkään että noin vanhassa voisi olla alipaineohjaus...eli se kannattaa kurkistaa aivan aluksi mikä siellä on.

Tuossa 3 barin tapauksessa voi tehot olla jopa pienemmät ja varmaankin on kuin järkevässä 0,8 barin paineessa jos syöttömäärä vain on sama.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

ei dieseleissä ahtopaine ole niin vaarallista mitä yleensä kuvitellaan, jos sitä ei tehdä liian pienellä turbolla, eli nostetaan pakopaineita älyttömyyksiin :wink: suuret ahtopaineet (oikeasti siis se ilmamassa mikä menee koneen läpi) vain huuhtelee ja jäähdyttää moottoria, jos/kun se vain suunnitellaan sellaiseksi...

mitähän noissa uusissa traktoreissakin on ahtopaineet nykyään tehtaan jäljiltä, jotain 2.5 bar... tehot on silti pienemmät, kuin vanhoissa joissa oli vain 1-1.5 bar...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Aivan, kyllä tuo moottori kestää yli 3 bar ahtopainetta, tosin vakiokanentiiviste hajonnee 2 bar kohdalla, kunhan se tehdään jollain muulla kuin alkuperäisellä ahtimella. Alkuperäiselle tuo 0,8 alkaa olla maksimi kun kierroksia on nostettu. Sitten jos sinne laitetaan 3 barin ahdon lisäksi tarpeeksi polttoainetta, niin kiertokanget sanoo moro ja tulee täystuho. Noin 2 bar on kohtuu turvallinen taso.

Itse asentaisin pakopainemittarin, ja säätäisiin maksimiahtopaineen sen mukaan turvalliselle tasolle sillä kierrosluvulla,jota haluan käyttää.

...tai no ehkä itse vaihtaisin sen ahtimen ja purkaisin koko moottorin osiksi :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

niin no. ei kai bensamoottorin ja dieselmoottorin ahtamisesta voida puhua samana päivänä. jos dieselmoottoriin ahdetaan se 2 baaria, niin siitä voidaan siltikin tehdä semmonen, että sen tehot on esim. 2 litrasessa moottorissa se 100hp ja moottori toimii ihan hienosti.

bensamoottoriin ei voida ahtaa 2 baaria ja samalla pitää se teho alhaisena kierroksillakin. moottori menee rikki, taikka lakkaa käymästä.

niin kuin napakin tossa jo antoi ymmärtää, niin jokainen moottorien tekniikkaan pikkasenkaan perehtyny ihminen tietää, että karkeesti kerrottuna pensamotti tarttee sopivan seosuhteen, kun diiseli taas tarttee vaan sitä ilmaa ja sitten soppaa sen verran, kun halutaan tehoa. tietty joku raja nyt noissakin on. ei sinne diiselimottiinkaan voida ahtaa 100 baaria ja antaa soppaa sen verran, että tulee 2 litrasesta normi moottorista se 100 heppaa..

omaa kokemusta ei ihan hirveästi ole ahtamisesta, mutta sen mitä luulen tietäväni, niin voin tässä koittaa selventää.

mutta niin. eipä se ahtopaine itsessään niin nöpön nuukaa noissa diiseleissä olekkaan. pakopuolelta ne ongelmat vissiin alkaa. 250dt:n pikkuturbo joutuu paiskiin oikein urakalla hommia, jos halutaan pitää ahtopaines 1 baarissa ja vielä 5500 kierroksen kohdallakin. ja kun ahtopaines on siellä baarissa isoilla kierroksilla, niin pakopuolella on jo melko rasitus. iso moottori joutuu hengittään niin pienen pakopesän kautta. kanava, mistä pakokaasut menee ahtimen pakopesässä on luokkaa peukalon vahvuinen. sen vuoksi ahdin toimiikin mainiosti jo 2000 kierroksen kohdalla. tämä tarkoittaa, että kun moottorissa on kaasu pohjassa ja kierrokset 5000, niin sillon ahtimen kompuran lävitse virtaa 12500 litraa ilmaa 0 baarin paineilla minuutissa. kun ilma vielä ahdetaan, niin baarin ahdoilla se on karkeesti luokkaa 25000 litraa minuutissa. no pikkasen vähemmän se taitaa olla, mutta sitä suuruusluokkaa kuitenkin. se kuinka paljon pakokaasua sitten on tilavuutena, kun se purkaantuu ja kulkeutuu ahtimen pakopesästä pihalle, niin on jotakin vielä isompaa lukua. jos ajatellaan, että ahtimen pakopuolen lävitse virtaisi esim. vaan se 25000 litraa minuutissa pakokaasua, niin on sekin jo jotakin. 416 litraa sekunnissa. minkälaisen paineen se tarvii, että 416 litraa menee sekunnissa 20mm reijstä läpitte?

tässä siis se, mitä luulen ymmärtäväni tosta vakio ahtimesta.
W201 250DT 20V
w201 190E
Super ahadin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: To 21.01.2010 23:15
Paikkakunta: Laphi..

Viesti Kirjoittaja Super ahadin »

Eli jep jep, pumppua sääteleen siis :D siellähän on siis tasan puolet alle vakio ahtopaineet:D ei ole vain saanu aikaseksi sitä säätää, ku tuntuu että ei oikees mikkää mahadu sinne löysään niitä sähkösen käynnin tasaajan pulttei auki.. eikä jaksais käyttää filsun jalakaa irti. Mutta Kiitos Veskolalle (joku korjatkoon jos nicki meni väärin) selkeistä kuvista mitä pumpun ruuveja voi havaita :D jos noista ei ymmärrä mitä tapahtuu ni siin vaihees jää säätämättä.

Jos jollai on tietoa kuka modaa suomessa edullisesti pumppuja, tai jollain on edullisesti kaupan ni vois koittaa jottain yhteys kokeilua :D
Joillaki alkaa kolina puolessatoista kilossa, joillaki tulee siellä vasta paha mieli = bensalla pessää pensselit, Dieselillä Tehdään VOIMAA!
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mynädiesel tekee pumppuihiin säädön, joka on ulkopuolella, jolloin voit säädellä sitä savun määrää helposti mm. katsastuksiin sopivaksi. Toinen paikka on PP-diesel.

Sitähän tuossa koitettiin kirjoittaa, että vakioahtimesta loppuu ensin pakopesä, siitä seurauksena kuumenee männänlaki ja pakoventtiili, ja vaikka ne ei kuumenisi niin lopulta loppuu vielä kompressorisiiven tuotto kun ahdin yrittää saavuttaa 200 000 rpm nopeutta pystymättä siihen. Myös ahdin hajoaa tai menee huonoksi liiallisesta pakopaineesta.

On noihin joku saanut sulatettua reijänkin mäntään kun on pienellä ahtimella ajettu suurella syötöllä pitkiä aikoja kaasu pohjassa. Siipikään ei tykkää jos siellä kulkee pitkän aikaa ylis tuhatasteisia kaasuja...taisi pullinkimiehet testata milloin holsetin siipi sulaa. Suuri paine = suuri lämpötila.

Bensassa tosiaan on ihan eri asia, eli siellä pitää olla seossuhde ("syöttö") koko ajan kohdallaan vastaten sitä ilmamäärää. Bensassa ahto=teho. Dieselissä riittää kun tuijottaa pakopainemittaria. Hetkellisiä pakopaineita mersun turbokone kestää ihmeen hyvin, ihan sinne 4-6 barin luokkaan saakka, mutta paras se olisi pysytellä alle 3 barin. Vääntömomenttia ne kestävät luokkaa 125-150 Nm/sylinteri.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Super ahadin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: To 21.01.2010 23:15
Paikkakunta: Laphi..

Viesti Kirjoittaja Super ahadin »

Joo tuota noi pumpun kyljessä olevat sähkösäätimet, ylempi lähti irti mutta alempaa ei saanu avaimia, eikä se laatta minkä alla on syötönsäätö ja kierrosrajotin.. lähteny dynämiitilläkään irti, vaikka joka ikinen pultti oli pois...vai piteleekö sitä jokin?
Joillaki alkaa kolina puolessatoista kilossa, joillaki tulee siellä vasta paha mieli = bensalla pessää pensselit, Dieselillä Tehdään VOIMAA!
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

jos se on semmonen se takakansi, mikä on tehty alumiinista ja on monta sellasta pyöreätä kiekkoa, niin se on sieltä sisältäkin 2 pultilla kiinni.

eka kiekot veke, sitten sen alemman kiekon alta löytyy vielä 2 pulttia. sitten irtoo.
W201 250DT 20V
w201 190E
Super ahadin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: To 21.01.2010 23:15
Paikkakunta: Laphi..

Viesti Kirjoittaja Super ahadin »

Voi vuohen vakina...tais mennä taas käsikopeloimiseksi ja sanonko minkä koittelemiseksi :D noh ei se auta jos voimasauhuja meinaa saaja :D elikkä alempi sähkösäädin irti ja sitten sieltä jokku pultit?
Joillaki alkaa kolina puolessatoista kilossa, joillaki tulee siellä vasta paha mieli = bensalla pessää pensselit, Dieselillä Tehdään VOIMAA!
Super ahadin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: To 21.01.2010 23:15
Paikkakunta: Laphi..

Viesti Kirjoittaja Super ahadin »

asiasta poiketen, onko kellään tietoa..ku auto on -92 ja airbag ratti onko jotain kikkaa miten sen bäggiratin saa pois / jonku tuninki ratin siihen?
Joillaki alkaa kolina puolessatoista kilossa, joillaki tulee siellä vasta paha mieli = bensalla pessää pensselit, Dieselillä Tehdään VOIMAA!
Avatar
Mika.S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 01.03.2005 22:49

Viesti Kirjoittaja Mika.S »

Super Urbo kirjoitti:asiasta poiketen, onko kellään tietoa..ku auto on -92 ja airbag ratti onko jotain kikkaa miten sen bäggiratin saa pois / jonku tuninki ratin siihen?
Jos meinaat heittää bägin roskiin nii auto pitää muutoskatsastaa bägittömäksi :!: :!:

En oo purkanu mut ratin takaa löytyy muistaakseni kaks ruuvia millä luultavasti saa bägin irti ja siellä bäign alla on kuusiokolo pultti millä lähtee ratti irti.
MB w124 300DTurbo -91
Ex. MB w124 250D -86 (vanha 200D Taxi) Powered by PP Diesel
http://s105.photobucket.com/albums/m238/MikaS_03/
Super ahadin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: To 21.01.2010 23:15
Paikkakunta: Laphi..

Viesti Kirjoittaja Super ahadin »

Nii justii eiku suunnittelin että otan pois ja katsastukseen sitte takas...kai siel joku johto/liitin on millä ne lähteepi nätisti pois :D
Joillaki alkaa kolina puolessatoista kilossa, joillaki tulee siellä vasta paha mieli = bensalla pessää pensselit, Dieselillä Tehdään VOIMAA!
Super ahadin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: To 21.01.2010 23:15
Paikkakunta: Laphi..

Viesti Kirjoittaja Super ahadin »

koitin tuossa taas mielen kiinnon kasvettua saada sitä mötikkää pois missä on pumpulla ne laipan viimiset pultit..alkaa tuntuun että tohon tarviikilon dynamiittiä että noi poies lähtee :D..mikä on se avain mikä siihen pultin kantaan kuuluu, ku muutamaki avain käy sinneppäin..ettei tarvis arvuutella.
Joillaki alkaa kolina puolessatoista kilossa, joillaki tulee siellä vasta paha mieli = bensalla pessää pensselit, Dieselillä Tehdään VOIMAA!
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

se taitaa vähän riippua pumpun mallista. joissain on talttapää ruuvvit, toisissa kuusiokolot ja lopuissa sitten torksit.

yleisimmin taitaa olla kuitenkin torksit. pikkasen hankalassa paikassa, mutta kun reenaat sen pumpun kanssa ja aukaset sen jotakin parikymmentä kertaa, niin homma sujuu jo paljon vikkelämmin! usko pois. ei se niin hankalaa ole, kun alkuunsa vaikuttaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
Super ahadin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: To 21.01.2010 23:15
Paikkakunta: Laphi..

Viesti Kirjoittaja Super ahadin »

Heh, eli reilupeli perseestä :D joo itsellähän on yllätys yllätys ne torksit..joo ja 6 kulmat vaihtuu jok ikiseen paikkaan mistä sattuu pultti löysäämään :D..piti valamiiksi ruuvata tappiin se pumppu vissii :D..mites toi pumpussa oleva savutuksen esto pelaa vai onko se jottai humpuukki juttuja, ja vaikuttaako toi ahdon alasen syötönsäätö mihinkään/kannattaako koskea?
Joillaki alkaa kolina puolessatoista kilossa, joillaki tulee siellä vasta paha mieli = bensalla pessää pensselit, Dieselillä Tehdään VOIMAA!
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

kyllä se pelaa ihan hienosti. tosin sitten, kun aletaan oleen sellasissa meiningeissä, että sitä soppaa tosiaan tulee, niin se orkkis savutuksen esto systeemi jää vähän huonoks. toimii aika lailla ON OFF tyyliin. mutta pikkuvirittelyissä ihan jees.

se on varmaan sinetillä suojattu, jos ei joku ole sitä jo poistanut. siitä saa säätää sitä soppaa ennen ahtoja, jos on tarvetta. savutuksesta näkee, että riittääkö, vai tartteeko lisää.

muuten sitä pumppua säädellessä voi sen auton laittaa käyntiin samalla, kun on se takakansi auki, niin on helpompi tunnustella, että missä mennään. liikaa, kun säätelee, niin alkaa aika herkästi toimiin huonosti se pumppu. kierrokset jää soimaan, ei kestä tyhjäkäynnillä rasitusta jne jne. niin siinä samalla kun säätelee, ni pistää aina välillä vähän käyntiin ja koklaa kuinka se pelaa. ei tartte sitten montaa kertaa irrotella ja kiinnitellä sitä takakantta.
W201 250DT 20V
w201 190E
Super ahadin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: To 21.01.2010 23:15
Paikkakunta: Laphi..

Viesti Kirjoittaja Super ahadin »

aijaa..no helevetti, se on hyvä tietää..oli siitä joku ottanu sinetin pois..ei vaan täl hetkellä oo paikkaa missä värkätä, ni alkaa kärsivällisyys loppua, ku ei viitti mihinkään parkkiin sitä purkaa että sais siirrettyä sitä öljysuodatin jälkaa..ku sitä merkintä maalia on niis pulteis ni meinaa olla aikas lujas..
Joillaki alkaa kolina puolessatoista kilossa, joillaki tulee siellä vasta paha mieli = bensalla pessää pensselit, Dieselillä Tehdään VOIMAA!
Avatar
linttaracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 622
Liittynyt: Pe 12.03.2004 14:41
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja linttaracing »

veskola kirjoitti:Mynädiesel tekee pumppuihiin säädön, joka on ulkopuolella, jolloin voit säädellä sitä savun määrää helposti mm. katsastuksiin sopivaksi. Toinen paikka on PP-diesel.

Sitähän tuossa koitettiin kirjoittaa, että vakioahtimesta loppuu ensin pakopesä, siitä seurauksena kuumenee männänlaki ja pakoventtiili, ja vaikka ne ei kuumenisi niin lopulta loppuu vielä kompressorisiiven tuotto kun ahdin yrittää saavuttaa 200 000 rpm nopeutta pystymättä siihen. Myös ahdin hajoaa tai menee huonoksi liiallisesta pakopaineesta.

On noihin joku saanut sulatettua reijänkin mäntään kun on pienellä ahtimella ajettu suurella syötöllä pitkiä aikoja kaasu pohjassa. Siipikään ei tykkää jos siellä kulkee pitkän aikaa ylis tuhatasteisia kaasuja...taisi pullinkimiehet testata milloin holsetin siipi sulaa. Suuri paine = suuri lämpötila.

Bensassa tosiaan on ihan eri asia, eli siellä pitää olla seossuhde ("syöttö") koko ajan kohdallaan vastaten sitä ilmamäärää. Bensassa ahto=teho. Dieselissä riittää kun tuijottaa pakopainemittaria. Hetkellisiä pakopaineita mersun turbokone kestää ihmeen hyvin, ihan sinne 4-6 barin luokkaan saakka, mutta paras se olisi pysytellä alle 3 barin. Vääntömomenttia ne kestävät luokkaa 125-150 Nm/sylinteri.
ja kolmas paikka täällä keskipohjanmaalla... :wink:
Super ahadin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: To 21.01.2010 23:15
Paikkakunta: Laphi..

Viesti Kirjoittaja Super ahadin »

Kyllä kyllä..ei tarvi hikeentyä :D kuten jo mainitsin en tiiä ahtamisesta juuri mitään kuta kuinki diesseleissä sen että ahin ja pumppu ja putkisto ku on kohilolaan niin mitäenempi syöttöä sitä enempi ahtoa, ja sitä enempi voimaa..mutta vakioilla ei kuuhun mennä :D..eli tyhmiin kysymyksiin kärsivällisyyttä:)
Joillaki alkaa kolina puolessatoista kilossa, joillaki tulee siellä vasta paha mieli = bensalla pessää pensselit, Dieselillä Tehdään VOIMAA!
Super ahadin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: To 21.01.2010 23:15
Paikkakunta: Laphi..

Viesti Kirjoittaja Super ahadin »

miten se nyt on, ku osa sanoo että dieseliin ei saa dumppia...ku pitää olla alipaine..ja miten senki ny erottaa onko alipaine, vaiko paine toiminen hukkis..taidan ihan suosiollalähettää pumpun etelään ja laittaa isomman ahtimen ni löytyy paukkuja eikä tarvi kysellä manne marketissa!!??onko kukaan asentanu mersuun sitä dieselin dumppi pakettia mitä ne myy Ahtoja.com sivustolla. Eihän se dumppi mikää tärkiä oo mutta oishan se vähän käyttö ikää ahtimelle..ja kiva kiusata noita teinejä ku suhauttelee..:P eli täysin huumori mielessä :)
Joillaki alkaa kolina puolessatoista kilossa, joillaki tulee siellä vasta paha mieli = bensalla pessää pensselit, Dieselillä Tehdään VOIMAA!
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Bensa-autossa dumppi toimii automaattisesti imusarjan alipaineen avulla, eli kun kaasuläppä pysäyttää ilmankulun sinne muodostuu toiselle puolelle alipaine ja silloin dumppi aukeaa ja päästää paineen pois kaasuläpän toiselta puolelta. Kaasuläpällisessä autossa se on järkevääkin kun se edessä oleva läppä jarruttaa ahdinta ja edestakaisin heijasteleva painepiikki voi jopa hajoittaa ahtimen.

Dieselissä ei ole niin paljoa tuota hajoamisen vaaraa kun dieselissä ei ole sitä kaasuläppää, kaikki ilma mitä on imusarjassa tai paineputkistossa pääsee moottorin sisään ihan kuten ennenkin vaikka kaasupoljin nostetaan ylös. Sikäli dieselmoottori ei tarvitse sitä dumppia. Toki dieselissäkin tapahtuu vastaavaa paineaaltoilua tai oikeastaan sakkaamista kun ensin ajat korkeilla kierroksilla kaasu pohjassa, ahdin ottaa täydet kierrokset ja sitten päästät moottorin kierrokset alas, moottori ei enää pumppaa samaa määrää ilmaa läpi ja painepulssi pitää ääntä törmätessään ahtimen siipiin.

Dieseliin voidaan rakentaa dumppi, enkä nyt sitten tarkoita, että suosittelin semmosien sinne laittamaan. Mikäli tsiuhtsiuh ääni on edellytys onneen niin dmppi paikalleen ja sitten kaasupolkimeen mikrokytkin, joka päästää alipainepumpun tuottaman alipaineen magneettiventtiilin avulla sinne dumpille eli aina kunnostat kaasun dumppi aukeaa ja kuuluu tsiuuh.

Jossain tai ehkä täällä forumilla on ollut videokin tuommoisesta toteutuksesta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Super ahadin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: To 21.01.2010 23:15
Paikkakunta: Laphi..

Viesti Kirjoittaja Super ahadin »

väsääppä tyhmälle lista mitä tarvitaan jos kasaan ton setin itse :D ja kaveri ainakin halusi ehdottomasti sellaisen joten jos vähän edullisemmin sais suhinat ku maksamalla 170e ni ois positiivista :D
Joillaki alkaa kolina puolessatoista kilossa, joillaki tulee siellä vasta paha mieli = bensalla pessää pensselit, Dieselillä Tehdään VOIMAA!
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No enpäs jaksa väsäillä enempiä, jollei tuosta edellä olevasta jo käynyt ilmi mitä tarvitaan :wink:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

dieselmoottori ei tartte dumppia mihinkään. turhaa räpeltämistä.
W201 250DT 20V
w201 190E
Vastaa Viestiin