300 TE -92 kulutus
300 TE -92 kulutus
Moikka. Ostin tuossa viime lokakuussa otsikon mukaisen kärryn, joka kyllä varsin miellyttävä auto kaikin puolin. Kilometrejä on 300 000 ja muutenkin tekniikka tuntuu olevan kunnossa muutamaa pientä asiaa lukuun ottamatta.
Autossa on aika runsas varustetaso mustine nahkapenkkeineen (ja vielä täysin ehjätkin), 2xairbag, sähkösäätöiset istuimet, ilmastointi, ym, ym.
Yksi asia kuitenkin mietityttää: Entisen omistajan mukaan auto kuluttaa 12 - 16 l/100 ja kymppiinkin voi päästä maantieajossa. Ensimmäinen tankillinen menikin minulla 14,8 l/100, joten kaikki tuntui olevan ok.
Nyt menee kuitenkin jatkuvasti n. 18l/100:lla. Onkohan mahdollista, että tämä johtuu jostain viasta. Olen tarkastanut rengaspaineet, jotka ovat kohdallaan. Konehuoneesta kuuluu kylmänä jotain, ei nyt nakutusta, mutta enemmäkin sellaista zah, zah, zah tyyppistä ääntä, joka loppuu, kun kone on hetken käynyt. Tätä ei mielestäni alunperin kuulunut.
Lisäksi tuntuu, että bensmittari tekee välillä "harppauksia" alaspäin, ihan kuin kone imaisisi välillä isomman hörpyn ja sitten on pitkän aikaa tasaisemppa.
Lähinnä se huolettaa, ettei mahdollinen vika aiheuta jotain pahempaa vauriota esim. moottorille. Moottori on se vanhempi 12V malli (olikos se nyt M103 tai jotain)
Onkohan kellää ideoita, mistä tässä mahtaa olla kysymys vai huolehdinko suotta?
Autossa on aika runsas varustetaso mustine nahkapenkkeineen (ja vielä täysin ehjätkin), 2xairbag, sähkösäätöiset istuimet, ilmastointi, ym, ym.
Yksi asia kuitenkin mietityttää: Entisen omistajan mukaan auto kuluttaa 12 - 16 l/100 ja kymppiinkin voi päästä maantieajossa. Ensimmäinen tankillinen menikin minulla 14,8 l/100, joten kaikki tuntui olevan ok.
Nyt menee kuitenkin jatkuvasti n. 18l/100:lla. Onkohan mahdollista, että tämä johtuu jostain viasta. Olen tarkastanut rengaspaineet, jotka ovat kohdallaan. Konehuoneesta kuuluu kylmänä jotain, ei nyt nakutusta, mutta enemmäkin sellaista zah, zah, zah tyyppistä ääntä, joka loppuu, kun kone on hetken käynyt. Tätä ei mielestäni alunperin kuulunut.
Lisäksi tuntuu, että bensmittari tekee välillä "harppauksia" alaspäin, ihan kuin kone imaisisi välillä isomman hörpyn ja sitten on pitkän aikaa tasaisemppa.
Lähinnä se huolettaa, ettei mahdollinen vika aiheuta jotain pahempaa vauriota esim. moottorille. Moottori on se vanhempi 12V malli (olikos se nyt M103 tai jotain)
Onkohan kellää ideoita, mistä tässä mahtaa olla kysymys vai huolehdinko suotta?
Kiitos vastauksesta! On automaatti tietty. Ajelen pääasiassa n. 30 kilomteriä päivässä työmatkoja eli 15 km töihin ja 15 km takaisin kehätietä. Mutta lähinnä tuo ero tuohon 14,8 kummastuttaa. Voiko tuo pakkanen tehdä tuon 3l/100 lisäyksen. Kuulostaa aika paljolta verrattuna toiseen autooni, joka tuntuu kuluttavan aina 9,5 l / 100 kesät talvet.JYMY kirjoitti:Millaisessa ajossa autosi on ollut? Näillä pakkasilla, kaupunkiajossa tuo kulutus taitaa olla vielä "rajoissa". Onhan se automaatti? Äänen voisi aiheuttaa lisäilmapumppu joka on hetken päällä käynnistyksen jälkeen.
Missähän tuo lisäilmapumppu sijaitsee? Tarkoittaako tuo ääntely, että on sökönä (jos se siitä siis tulee)?
http://www.finnbits.com/m103_1.jpgtrackson kirjoitti:Kiitos vastauksesta! On automaatti tietty. Ajelen pääasiassa n. 30 kilomteriä päivässä työmatkoja eli 15 km töihin ja 15 km takaisin kehätietä. Mutta lähinnä tuo ero tuohon 14,8 kummastuttaa. Voiko tuo pakkanen tehdä tuon 3l/100 lisäyksen. Kuulostaa aika paljolta verrattuna toiseen autooni, joka tuntuu kuluttavan aina 9,5 l / 100 kesät talvet.JYMY kirjoitti:Millaisessa ajossa autosi on ollut? Näillä pakkasilla, kaupunkiajossa tuo kulutus taitaa olla vielä "rajoissa". Onhan se automaatti? Äänen voisi aiheuttaa lisäilmapumppu joka on hetken päällä käynnistyksen jälkeen.
Missähän tuo lisäilmapumppu sijaitsee? Tarkoittaako tuo ääntely, että on sökönä (jos se siitä siis tulee)?
124/300E v.89
Kiitos vastauskesta. Pitääpä seuraavalla kylmästartilla kuulostella tuota mötikkää.poke2 kirjoitti:http://www.finnbits.com/m103_1.jpgtrackson kirjoitti:Kiitos vastauksesta! On automaatti tietty. Ajelen pääasiassa n. 30 kilomteriä päivässä työmatkoja eli 15 km töihin ja 15 km takaisin kehätietä. Mutta lähinnä tuo ero tuohon 14,8 kummastuttaa. Voiko tuo pakkanen tehdä tuon 3l/100 lisäyksen. Kuulostaa aika paljolta verrattuna toiseen autooni, joka tuntuu kuluttavan aina 9,5 l / 100 kesät talvet.JYMY kirjoitti:Millaisessa ajossa autosi on ollut? Näillä pakkasilla, kaupunkiajossa tuo kulutus taitaa olla vielä "rajoissa". Onhan se automaatti? Äänen voisi aiheuttaa lisäilmapumppu joka on hetken päällä käynnistyksen jälkeen.
Missähän tuo lisäilmapumppu sijaitsee? Tarkoittaako tuo ääntely, että on sökönä (jos se siitä siis tulee)?
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
noin vähän kun ajat niin ei se ihme ole jos vie sikana bensaa. Ei kerkiä kone ikinä lämpenemään kunnolla. ilmapumppua ei noissa kuvissa ole olleskaan mutta lisäilmaluisti on 
Jos autossa on ko. ilmapumppu (en tiedä M103 tapauksista mitään, mutta ainaki M104 kyljessä se on monesti, laturin vieres) niin sen toiminta on nimenomaan se että edistäisi kylmänä toimimista ja saastejuttuja yleisesti ottaen. Pumppaa ilmaa imusarjaan. Ja se on usein rikki ja sen voi heittää roskiin sieltä turhaa supisemasta.

Jos autossa on ko. ilmapumppu (en tiedä M103 tapauksista mitään, mutta ainaki M104 kyljessä se on monesti, laturin vieres) niin sen toiminta on nimenomaan se että edistäisi kylmänä toimimista ja saastejuttuja yleisesti ottaen. Pumppaa ilmaa imusarjaan. Ja se on usein rikki ja sen voi heittää roskiin sieltä turhaa supisemasta.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Kulutuksesta:
Täällä tuollanen M104 24V tomaatti hörppint tuollasta 11-12L mun omistuksessa. Siitä, miten paljon tuo trippimittari heittää ei olekaan sitten mitään hajua =D Ajotyyli mielestäin rauhallinen, joskin sillon tällön vähän hanaakin. Jostain kumman syystä on vaan tuo ajotyyli rahoittunut kun tuon coupen hankki
Mutta hyvässä uskossa mennään, että ainankin alta 15L päästään
Täällä tuollanen M104 24V tomaatti hörppint tuollasta 11-12L mun omistuksessa. Siitä, miten paljon tuo trippimittari heittää ei olekaan sitten mitään hajua =D Ajotyyli mielestäin rauhallinen, joskin sillon tällön vähän hanaakin. Jostain kumman syystä on vaan tuo ajotyyli rahoittunut kun tuon coupen hankki

Mutta hyvässä uskossa mennään, että ainankin alta 15L päästään

Näillä mennään:
Mercedes 300CEA 24V -91
Seat Cordoba 1.9Tdi 66kw vario/paku -00
Mercedes 300CEA 24V -91
Seat Cordoba 1.9Tdi 66kw vario/paku -00
Toimiiko moottori muuten oikein? Ei nyi, puudu, pätki tai tee muuta sellaista ja vetää puhtaasti? Tulpat ja ilmansuodatin vaihdettu? Onko lohkolämppäri käytössä?
300 moottorista 124-kopassa ei ole omakohtaisia kokemuksia, mutta kovalta tuntuu kulutus tuohon omaan w201 2.6 automaattiin verrattuna. Onhan tuo oma hieman kevyempi ja kone pienempi versio, mutta näin talvellakin 12l/100km vaatii jo kovaa runttaamista.
Yhden tankillisen koitin oikein polkemalla polkea ja juuri 13l/100km sain menemään rikki. Tietysti jossain jääradalla saa menemään mitä huvittaa, mutta kovin janoiselta 124 vaikuttaa, jos normaaliajossa vie yli 13... Normaalisti tuo oma vie noin 11l/100km ja nyt kun sain lohkolämmittimen toimimaan tuntuu kulutus vielä muutaman desin tippuneen.
Oma ajo koostuu lähinnä 7km pyrähdyksistä kouluun ja takaisin, sekä pitkin viikkoa muutama 30-50km lenkki. Ajo ei mitään pisaralla pisimmälle-ajoa ole, vaan varsinkin näin talvella tulee leikittyäkin jonkun verran.
Tankkaus.comiin kirjattu pitkän keskiarvon kulutus on 10.5l/100km, seosten ollessa viturallaan meni yli 12l/100km useasti, nyt kun kone on kunnossa kesällä pääsee piirun alle 10 ja talvella sen piirun yli.
300 moottorista 124-kopassa ei ole omakohtaisia kokemuksia, mutta kovalta tuntuu kulutus tuohon omaan w201 2.6 automaattiin verrattuna. Onhan tuo oma hieman kevyempi ja kone pienempi versio, mutta näin talvellakin 12l/100km vaatii jo kovaa runttaamista.
Yhden tankillisen koitin oikein polkemalla polkea ja juuri 13l/100km sain menemään rikki. Tietysti jossain jääradalla saa menemään mitä huvittaa, mutta kovin janoiselta 124 vaikuttaa, jos normaaliajossa vie yli 13... Normaalisti tuo oma vie noin 11l/100km ja nyt kun sain lohkolämmittimen toimimaan tuntuu kulutus vielä muutaman desin tippuneen.
Oma ajo koostuu lähinnä 7km pyrähdyksistä kouluun ja takaisin, sekä pitkin viikkoa muutama 30-50km lenkki. Ajo ei mitään pisaralla pisimmälle-ajoa ole, vaan varsinkin näin talvella tulee leikittyäkin jonkun verran.
Tankkaus.comiin kirjattu pitkän keskiarvon kulutus on 10.5l/100km, seosten ollessa viturallaan meni yli 12l/100km useasti, nyt kun kone on kunnossa kesällä pääsee piirun alle 10 ja talvella sen piirun yli.
Nichts auf dieser Welt ist für die Ewigkeit bestimmt, erst recht keine Autos. Aber manche leben länger. Und fahren weiter.
W218 CLS 350CDI 2011
W460 300GD 1981
W218 CLS 350CDI 2011
W460 300GD 1981
Moottori rullaa ja käy ihan nätisti ja tehotkin on tallella ihan täysin. Tulppien tai suodattimien vaihdosta en tiedä, kun auto on ollut vasta pari kuukautta minulla. Pitäisi varmaan perushuolto tehdä, niin näkee onko jotain vaikutusta.
Muistaakseni manuaalin mukaan tuo auto vie kaupunkiajossa 14,6 l/100 ja yhdistettykin oli jotain 11:sta päälle. Siinä mielessä tuo kulutus ei niin kauhean paljon yli ole - ja kaikkihan tietää kuinka hyvin nuo speksien mukaiset kulutukset pitää kutinsa. Mutta silti tuo 18 l/100 tuntuu hieman korkealta. Ehkä tuo kylmä ilma ja pätkäajo sen sitten tekee.
Kiitos kaikille vastauksista!
Muistaakseni manuaalin mukaan tuo auto vie kaupunkiajossa 14,6 l/100 ja yhdistettykin oli jotain 11:sta päälle. Siinä mielessä tuo kulutus ei niin kauhean paljon yli ole - ja kaikkihan tietää kuinka hyvin nuo speksien mukaiset kulutukset pitää kutinsa. Mutta silti tuo 18 l/100 tuntuu hieman korkealta. Ehkä tuo kylmä ilma ja pätkäajo sen sitten tekee.
Kiitos kaikille vastauksista!
Kannattaa ehkä katsoa keväämmälle muuttuuko kulutus minnekään suuntaan, kunhan ilmat lämpenee. MB on kyllä aika tarkasti ilmoittanut kulutukset oppaissa, ei ne hirveästi tunnu siitä poikkeavan. Tosin kannattaa muistaa, että ei tuo kiesi mikään uusi enää ole, 18 vuotta ja ajettut kilometrit jättää jälkensä. Kylmänä talvena täysin uuden 1,8 Vectran sai ryyppäämään 7km pätkäajossa 14 litraa keskimäärin ja eipä se ollut ihme, kesäksi sitten putosi kulutus reilusti alle kymppiin kaupungissa ja maantiellähän moinen meni sitten aika hajuilla.
300E+automaatti ja talvi ei ole kovin taloudellinen yhdistelmä, helposti se 10Litroa menee seka-ajossa jo manuaalilaatikolla, vähänkin huonommissa säädöissä hörppää kyllä automaatilla hyvin.
300E+automaatti ja talvi ei ole kovin taloudellinen yhdistelmä, helposti se 10Litroa menee seka-ajossa jo manuaalilaatikolla, vähänkin huonommissa säädöissä hörppää kyllä automaatilla hyvin.
Jos seokset ovat kohdallaan eli auton ajettavuus on pakkasellakin hyvä, vo kulutus olla melkoinen talvella pikkuajossa. Esim. kaksilitrainen käsivaihteinen Volvo V40, joka ei ole lämmitystolpassa, kuluttaa hetkellisesti kahdenkympin pakkasilla kylmiltään liikkeelle lähtiessä 20-25 litraa sadalle, vaikka ajaa nätisti. Jos ajomatka on muutaman kilometrin mittainen ja kaupungissa, voi keskimääräinen kulutuskin olla hyvin korkea.
Kulutus litraa sadalle kilometrille on sekin melko harhaanjohtava, kun ajot vaihtelevat kelin, tien ja nopeuden mukaan. Ehkä parempi peruste olisi litraa tunnissa, mutta sen mittaamiseen ei tunnu olevan mielenkiintoa tai valmiuksia.
tomant
Kulutus litraa sadalle kilometrille on sekin melko harhaanjohtava, kun ajot vaihtelevat kelin, tien ja nopeuden mukaan. Ehkä parempi peruste olisi litraa tunnissa, mutta sen mittaamiseen ei tunnu olevan mielenkiintoa tai valmiuksia.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
-
- Mersumies
- Viestit: 2563
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Olisko nyt kuitenkin säädöissä jotain pielessä,tuolla kulutuksella??
Mites lamdan toiminta,toimiiko varmasti?
Onko muuten lohkolämppäriä ja tai sen käyttö mahdollisuutta?
Mites muuten arvon raatilaiset olette mieltä tuosta vanhanajan jäähdytin pakkas suojasta,itse käytellyt sitä tuossa 200e kulkineessa ja lämpiää huomattavasti nopeammin lyhyillä matkoilla....yli viiden pakkasasteen
lämmöt pysyy normina pidemmässäkin ajossa,suoja kelissä tuppaa hiukan lämmöt nousemaan jolloin suoja on poistettava...
Oma työmatka noin 13km suuntaansa ja tällä hetkellä ei lohkoa autossa vielä,kulutus siinä 10-11l paikkeilla ollut näillä pakkasislla,pääsääntöisesti kaupunki ajoa!
T.Jaakko.P
Mites lamdan toiminta,toimiiko varmasti?
Onko muuten lohkolämppäriä ja tai sen käyttö mahdollisuutta?
Mites muuten arvon raatilaiset olette mieltä tuosta vanhanajan jäähdytin pakkas suojasta,itse käytellyt sitä tuossa 200e kulkineessa ja lämpiää huomattavasti nopeammin lyhyillä matkoilla....yli viiden pakkasasteen
lämmöt pysyy normina pidemmässäkin ajossa,suoja kelissä tuppaa hiukan lämmöt nousemaan jolloin suoja on poistettava...
Oma työmatka noin 13km suuntaansa ja tällä hetkellä ei lohkoa autossa vielä,kulutus siinä 10-11l paikkeilla ollut näillä pakkasislla,pääsääntöisesti kaupunki ajoa!
T.Jaakko.P
Olevinaan termari hoitaa tuon että pahvia ei tarttes edessä mutta kyllä sillä kuitenkin on positiivinen vaikutus moottorin lämpenemiseen ja lämmmön nousu nopeuteen.
Itse vaihdoin org. termarin ja lämpö pysyy niin kuin pitääkin mutta oisko vanha vähän fulskannut ja lämpeneminen siten hitaampaa.
Muissakin moottori tyypeissä olen huomannut saman ja pahvia on saanut laittaa vaikka termarit on olleet uudet.Jopa dieselissä joka pyörii paikallaaan johon ajo viima ei vaikuta.
Mietin silloin myös että tulisko vähän kuumaa nestettä sen ilmaus luntin kautta
mutta pieni reikähän se on.
Eli vastaukseni kysymykseen on että pahvia pitäis käyttää.
Itse ajamalla kyllä älyää milloin pitäis pahvi ottaa pois mutta jos rouva ajelee niin .....
Itse vaihdoin org. termarin ja lämpö pysyy niin kuin pitääkin mutta oisko vanha vähän fulskannut ja lämpeneminen siten hitaampaa.
Muissakin moottori tyypeissä olen huomannut saman ja pahvia on saanut laittaa vaikka termarit on olleet uudet.Jopa dieselissä joka pyörii paikallaaan johon ajo viima ei vaikuta.
Mietin silloin myös että tulisko vähän kuumaa nestettä sen ilmaus luntin kautta
mutta pieni reikähän se on.
Eli vastaukseni kysymykseen on että pahvia pitäis käyttää.
Itse ajamalla kyllä älyää milloin pitäis pahvi ottaa pois mutta jos rouva ajelee niin .....

kyllä mielestäni on hieman liikaa kulutusta jos 18l vie. Oma 320 vie kuvailemassasi ajossa talvellakin sen 15l. Tuskin tuo pitäis enempää viedä. Lambda-anturi saattaa olla syyllinen tai sitten ruiskun säädöt kun tuossa on se mekaaninen.
Toyota Avensis stw 2,0vvtiA -06
MB E320T -94
ex BMW 525iA -91
ex BMW 518i -90
ex BMW 324TD -87
ex Mitsubishi Tredia 1,8 -86
MB E320T -94
ex BMW 525iA -91
ex BMW 518i -90
ex BMW 324TD -87
ex Mitsubishi Tredia 1,8 -86
Rolle.trackson kirjoitti:Lohkolämppäri on käytössä. Mikähän olisi edullinen, asiantunteva, liike pääkaupunkiseudulla, joka osaisi tarkastaa tuon lambdan ja ruiskun toiminnan? Lambdan voisi varmaan vaihtaa itsekin ja katsoa onko vaikutusta - ei kustantane montaa kymppiä?
Rollen Tähtihuolto
Linnanherrankuja 3
00950 HELSINKI
09-3414065, 0400-433189
---
simos
X253
exät
S205
S211
S211
S210
S124
S123
simos
X253
exät
S205
S211
S211
S210
S124
S123
Jos sulla on pulssisuhdetta mittaava yleismittari, kuskin lokarin päällä olevasta pistokkeesta voi katsoa lambdan toimintaa ja mahdollisia vikakoodeja.
Lukaiseppa tämä topic läpi, tuossa sivun puolivälissä kirjoittelin vikakoodien lukuohjeet. Vaikka topicissa käsitellään neloskonetta, ei ruiskun toiminnassa ole eroa kutoseen verrattuna. http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... &start=30p
Lukaiseppa tämä topic läpi, tuossa sivun puolivälissä kirjoittelin vikakoodien lukuohjeet. Vaikka topicissa käsitellään neloskonetta, ei ruiskun toiminnassa ole eroa kutoseen verrattuna. http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... &start=30p
Nichts auf dieser Welt ist für die Ewigkeit bestimmt, erst recht keine Autos. Aber manche leben länger. Und fahren weiter.
W218 CLS 350CDI 2011
W460 300GD 1981
W218 CLS 350CDI 2011
W460 300GD 1981