kiitos ja anteeks näin ensikertalaisena
1997 110 td vito automaatti
1997 110 td vito automaatti
No moron. eli ostin ensimmäisen mersuni ja KYLLÄ viton, (ristitty jo
ketun vitoksi
), välillä auto ei sammu vaikka avaimesta vääntää jää käyntiin noin 1-30sekunniksi välillä sammuu normaalisti, ja sitten se automaatti välillä toimii kuin ajatus välillä vaihtaa miten sattuu ja heittää vapaalle ja taas vaihteen silmään.. missä vois olla vikaa? veholle soitettu ja ystävällisesti veholta ilmoitettu tuo auto pihaan niin katsotaan tosin jonoa noin kolme viikkoa.
kiitos ja anteeks näin ensikertalaisena
kiitos ja anteeks näin ensikertalaisena
110td at vitu
Re: 1997 110 td vito automaatti
No neuvo 1: Älä vie Veholle automaaatin oireiden vuoksi, se voi koitua kohtalokkaan kalliiksi. Ne ei pysty tekemään automaatille itse mitään, sitä ei pysty huoltamaan mitenkään irroittamatta sekä konetta että laatikkoa pakettina sieltä auton uumenista ja kun katsot konehuonetta niin ymmärrät, että se sitten maksaa ja paljon, Veholla. No vähän kärjistin, laatikkoon voi vaihtaa niitä solenoideja jotka hoitelee vaihtamista mutta ajoittaisen vian kyseessä ollessa en usko niiden vikoihin. Ne pitäisi pimentyä laakista ja silloin se kyseinen vaihde ei kytkeydy enää koskaan ja taas syttyy vikavalo. Ilmeisesti tässä se punainen valo ei syty ollenkaan, paitsi starttia ennen hetkeksi ? Mikäli punavalo syttyy aina joskus niin silloin järjestelmään pitäisi tallentua vikakoodi ja sen Veho osaisi lukea ulos kohtuu hintaan. Tämän ZF:n vikakoodeja ei sitten pysty lukemaan yleistesterillä.
Heittääkö se varmasti vapaalle vai tiputtaako se vain vedon pois, tämä jälkimmäinen on turbiinilukko, jonka kuuluu ehjänäkin tippua pois moottorijarrutuksessa. Turbiinilukon ollessa pois se kyllä vetää mutta on sellainen kuminauha eli kone "kiertää kovemmin kuin pyörät". Turbiinilukkoon vaikuttaa kaasupolkimen asentoanturi, tosin sen pätkimiset aiheuttaisi punaisen vikavalon syttymisen.
Jos sieltä oikeasti tippuu vaihde pois niin voisi veikata jotain takertelua kitkapakoissa riippuen nyt miten ja missä tilanteessa se sen tekee, eli onko niin että se vaihtaminen suuremmalle epäonnistuu aina välillä ja vaihdoin yhteydessä se ottaa hetken aikaa aivan liikaa kierroksia. Tämä voi olla myös kitkapakan luistamista vaihtamisen yhteydessä...vakavampi homma eli pidempään kun tuo jatkuu niin kohta lootalla ei pääse ollenkaan eteenpäin. Öljyt kannattaisi ainakin kokeilla vaihtaa ennen suurempia remontteja vaikka sekin on kallista. Tähän saa laittaa vain sitä synteettistä, samaa öljyä, mitä siellä jo onkin.
Auton sammumattomuus johtuu 95% varmuudella vuotavasta alipaineletkusta jossakin. Myös ruiskutuspumpun päällä oleva sammutuskalvo voi vuotaa. Mikäli jarrut toimivat ok, niin tuskin on alipaineesta puutetta.
Heittääkö se varmasti vapaalle vai tiputtaako se vain vedon pois, tämä jälkimmäinen on turbiinilukko, jonka kuuluu ehjänäkin tippua pois moottorijarrutuksessa. Turbiinilukon ollessa pois se kyllä vetää mutta on sellainen kuminauha eli kone "kiertää kovemmin kuin pyörät". Turbiinilukkoon vaikuttaa kaasupolkimen asentoanturi, tosin sen pätkimiset aiheuttaisi punaisen vikavalon syttymisen.
Jos sieltä oikeasti tippuu vaihde pois niin voisi veikata jotain takertelua kitkapakoissa riippuen nyt miten ja missä tilanteessa se sen tekee, eli onko niin että se vaihtaminen suuremmalle epäonnistuu aina välillä ja vaihdoin yhteydessä se ottaa hetken aikaa aivan liikaa kierroksia. Tämä voi olla myös kitkapakan luistamista vaihtamisen yhteydessä...vakavampi homma eli pidempään kun tuo jatkuu niin kohta lootalla ei pääse ollenkaan eteenpäin. Öljyt kannattaisi ainakin kokeilla vaihtaa ennen suurempia remontteja vaikka sekin on kallista. Tähän saa laittaa vain sitä synteettistä, samaa öljyä, mitä siellä jo onkin.
Auton sammumattomuus johtuu 95% varmuudella vuotavasta alipaineletkusta jossakin. Myös ruiskutuspumpun päällä oleva sammutuskalvo voi vuotaa. Mikäli jarrut toimivat ok, niin tuskin on alipaineesta puutetta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
joo o elikäs mitkään varoitusvalot ei pala paitsi startatessa, jarrut mielestäni ok, noin pers tuntumalta tuntuisi kuin heittäisi vapaalle ja sit rusauttaisi vaihteen takaisin silmään ns tasaisella kaasulla kun ajaa niin yhtäkkiä kierrokset rupeaa nousemaan ja sit tökkää vaihteen takaisin. ja tuohon sammutukseen vielä että kun auto oli lämpöisessä hallissa pari päivää niin sammui sielä sisällä ihan normaalisti
110td at vitu
Kattele niitä kovia alipaineletkuja mitä siellä on, vika voi olla siellä virtalukon seutuvillakin kun se alipaine käy siellä.
Nouseeko kierrokset luokkaa max 600 rpm vai reilusti enemmän, ja rusahtaa siis ihan oikeasti. Jos se nousee vain tuolleen vähän, esimerkiksi ensin on 1800 rpm ja sitten hetken kuluttua 2300 ja sitten taas se töksäyttää takaisin 1800 rpm mutta ilman rusahduksia niin kyse on siitä turbiinilukosta, se putoilee pois päältä syytä tai toisesta. Koita aluksi kiristaa sitä asentoanturin vaijeria, siellä on säätö. (Laske kierrokset jotta voit palauttaa alkuperäiseksi jos ei auta).
Vitoista on hajonnut niitä "mäntiä", jotka painavat kitkalevyjä yhteen, semmonen saattaa takerrella siellä. Se luultavasti murtuu ensin ja jumiuttelee ja lopulta se hajoaa kokonaan. Sikäli tuo ei ole vakavaa kun jollain vaihteella pääsee vielä kotiin.
Tuossa on kuva semmosesta hajonneesta männästä. Metallisilppua ei tartte pelästyä, ajamalla tuokin auto kait tuli korjattavaksi...siekkiselle...eikä ollut ainoa, josta on tuo osa hajonnut.
http://www.autofoorumi.fi/forum/viewtop ... 34#p145734
Jos se nyt menee siis siihen, että lootaa pitää alkaa korjuuttamaan niin kannattaa poistattaa se loota jossain kohtuuhintaisessa yleiskorjaamossa ja käyttää vaikka juurikin Siekkisellä. Niitä Vehon 5000€+työt korjausarvioita ei kannata käydä kuuntelemassa.
Niin ja myös turbiineja on vaihdeltu Vitoihin, vaatii sen saman konepaketin irroittamisen korista. Itse turbiini on kohtuuhintainen (~500€).
Nouseeko kierrokset luokkaa max 600 rpm vai reilusti enemmän, ja rusahtaa siis ihan oikeasti. Jos se nousee vain tuolleen vähän, esimerkiksi ensin on 1800 rpm ja sitten hetken kuluttua 2300 ja sitten taas se töksäyttää takaisin 1800 rpm mutta ilman rusahduksia niin kyse on siitä turbiinilukosta, se putoilee pois päältä syytä tai toisesta. Koita aluksi kiristaa sitä asentoanturin vaijeria, siellä on säätö. (Laske kierrokset jotta voit palauttaa alkuperäiseksi jos ei auta).
Vitoista on hajonnut niitä "mäntiä", jotka painavat kitkalevyjä yhteen, semmonen saattaa takerrella siellä. Se luultavasti murtuu ensin ja jumiuttelee ja lopulta se hajoaa kokonaan. Sikäli tuo ei ole vakavaa kun jollain vaihteella pääsee vielä kotiin.
Tuossa on kuva semmosesta hajonneesta männästä. Metallisilppua ei tartte pelästyä, ajamalla tuokin auto kait tuli korjattavaksi...siekkiselle...eikä ollut ainoa, josta on tuo osa hajonnut.
http://www.autofoorumi.fi/forum/viewtop ... 34#p145734
Jos se nyt menee siis siihen, että lootaa pitää alkaa korjuuttamaan niin kannattaa poistattaa se loota jossain kohtuuhintaisessa yleiskorjaamossa ja käyttää vaikka juurikin Siekkisellä. Niitä Vehon 5000€+työt korjausarvioita ei kannata käydä kuuntelemassa.
Niin ja myös turbiineja on vaihdeltu Vitoihin, vaatii sen saman konepaketin irroittamisen korista. Itse turbiini on kohtuuhintainen (~500€).
Lisää tietoa: www.skg.fi
hehheh, mulla meni sitten viton automaatti kanssa mielenkiintoiseksi ajettavaksi. Eilen muutin kaasupolkimen asentoanturin vipusuhdetta enkä jaksanut koeajaa. Töihin meno oli kuin kumilenkkiliidokilla ajelua ja tuli vaihtamismissejä jatkuvasti. Muutenkin kun köröteltiin 60 kmh vaihtia niin turbiini luisti jatkuvasti. Jostain syystä turbiinin lukko ei lukinnut enää kertaakaan.
Sikäli tämän oman ajelun perusteella kannattaa entistä enemmän tutkia sitä anturin mekaniikkaa, onko sieltä jopa vaijeri poikki ?
Toivottavasti mulla palautuu palauttamalla eiliset säädöt...jollei niin alkaa olemaan motivaatio nollissa
kettu että voi olla paska tekele koko loota.
Toivottavasti mulla palautuu palauttamalla eiliset säädöt...jollei niin alkaa olemaan motivaatio nollissa
Lisää tietoa: www.skg.fi
Juu ja anturiin liittyen eli palautin vipusuhteen lähemmäs oikeata ja lootan toiminta palautui normaaliksi
Enpä olisi uskonut, että sen saa tuolla noin sekaisin.
Se anturihan on siinä apukuskin kohdalla tulipellin reunassa kiinni.
Se anturihan on siinä apukuskin kohdalla tulipellin reunassa kiinni.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Moi
Käytän samaa ketjua, kun löytyi etsiessä (ei tarvi uutta avata). Eilen yks kaks ilman ennakko-oireilua vito (w638 -96) ei enää sammu avaimia kääntämällä. Eli jää rallattamaan hiukan korkeammilla kierroksilla kuin virrat päällä, kun ottaa avaimet pois. Tämä tietenkin siksi, että kaikki virran kuluttajat sammuu kuitenkin. Eli löytyikö ketjun avaajalta vuotokohta mistä? Tosin tuo kertalaakista ei sammu enää ollenkaan voisi kuvastaa ihan irronnutta johtoa/rikkoutunutta kalvoa?
Tuloksia! Hyvänen aika, olen saanut paljon tuloksia. Tiedän tuhansia juttuja, jotka eivät toimi.
- Thomas Alva Edison 1847-1931
- Thomas Alva Edison 1847-1931




