Varmatoiminen akku hakusessa
Varmatoiminen akku hakusessa
Akku pitäis hankkia perheen toiseen kulkineeseen. Kattelin haulla aiheita mutta en saanut kokonaisvaltaista käsitystä asiaan että mikä merkki/malli olis sellainen että autoa lämmittämättä vehkeen saa tulille.
Exide nyt paikallaan ja autolla ajettu vain 35t 5v aikana ja akku paskana. Laturi pelaa (mitattu ja startinkin kunto tarkistettu jokunen aika sitten) ja aika-ajoin ladattu akkua myös ulkoisella laturilla. Saman ikäinen Exide meni ex lankussa paskaksi muutama kk sitten. Sillä ajettu tuona aikana reipas 100t. Pakko sanoa että ei oikein vakuuta tuo Exide. Voi tietty olla huonoa tuuriakin. Ostin nuo akut samana syksynä. Nykyisessä lankussa Boshin "sylveri" noin 3v vanha ja loppusuoralla sekin. No se sai siipeensä melkein uutena kun maalari unohti ovet auki. Oli niin tyhjä ettei mikään lamppu palanu.
No jokatapauksessa 60Ah:n luokassa pitäis uusi akku hommata. Mitä merkkiä/mallia suositellaan tuohon bensa japskiin?
Exide nyt paikallaan ja autolla ajettu vain 35t 5v aikana ja akku paskana. Laturi pelaa (mitattu ja startinkin kunto tarkistettu jokunen aika sitten) ja aika-ajoin ladattu akkua myös ulkoisella laturilla. Saman ikäinen Exide meni ex lankussa paskaksi muutama kk sitten. Sillä ajettu tuona aikana reipas 100t. Pakko sanoa että ei oikein vakuuta tuo Exide. Voi tietty olla huonoa tuuriakin. Ostin nuo akut samana syksynä. Nykyisessä lankussa Boshin "sylveri" noin 3v vanha ja loppusuoralla sekin. No se sai siipeensä melkein uutena kun maalari unohti ovet auki. Oli niin tyhjä ettei mikään lamppu palanu.
No jokatapauksessa 60Ah:n luokassa pitäis uusi akku hommata. Mitä merkkiä/mallia suositellaan tuohon bensa japskiin?
- gulfstream
- Vakiokalustoa
- Viestit: 380
- Liittynyt: La 20.01.2007 16:32
- Paikkakunta: Espoo
sillon, kun multa lärvähti tanavasta akku, niin olin samassa tilanteessa. ajattelin, että biiltemalla ainakin on 2v takuu, eikä hintakaan ole paha. ostin sitten sen biilteman 88 amppeerisen akun sen 72 amppeerisen vakion tilalle. hienosti toimi kaikki 4 vuotta, minkä oli mun käytössä. ja tietenkin pakkasesta, kun pakkasesat lähti aina käyntiin.
TM testissä tosin biilteman akku oli surkeimmalla sijalla, mutta ei sekään huono ollu. tiedä sitten onko joku muuttuunu.. ainakin kätännössä se toimi sillon n. 5 vuotta sitten hyvin.
TM testissä tosin biilteman akku oli surkeimmalla sijalla, mutta ei sekään huono ollu. tiedä sitten onko joku muuttuunu.. ainakin kätännössä se toimi sillon n. 5 vuotta sitten hyvin.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Farmarissa ja coupessa on ollut nyt 2-3 vuotta molemmissa Mercedes-Benz -merkkinen 100 Ah akku. Hinta oli toisella muistaakseni 179 e merkkiliikkeen tiskillä. Toinen on ns. huoltovapaa, toisessa on korkit. Kannattaa kysyä tarjous myös sieltä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Exideistä ei ole itsellä pahaa sanottavaa. W123:ssa on jo vuonna 2002 hankittu Exide, joka tuntuisi edelleen olevan iskussa. Joutuu olemaan pitkään käyttämättäkin välillä, mutta hyvin jaksaa. Myös muissa autoissa ollut Exidejä, eikä ennen aikojaan ole paukkunut yksikään.
![Confused :?](./images/smilies/icon_e_confused.gif)
![Confused :?](./images/smilies/icon_e_confused.gif)
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Tässäpä olis yhden firman hinnastoa, eivät ole optimat ihan halvimmasta
päästä.
http://www.akkuania.fi/WEB/Hinnastot/VA ... 092009.pdf
päästä.
http://www.akkuania.fi/WEB/Hinnastot/VA ... 092009.pdf
W203 '04
RX 450h '14
IQ '10
W415 '13
Smart ForTwo '13
AH3000 '61
ex S500 '07
ex S500 '06
ex W203 '01
ex W204 '07
ex W203 '02
RX 450h '14
IQ '10
W415 '13
Smart ForTwo '13
AH3000 '61
ex S500 '07
ex S500 '06
ex W203 '01
ex W204 '07
ex W203 '02
Trane tarttui mukaan. 55Ah ja 60€. Saas nähdä miten Aasian poikien tekele Pohjolassa toimiihanta kirjoitti:Mullakin pelittänyt MB:n akut hyvin, mutta Trane on pärjännyt hienosti ainakin parissa TM:n testissä, tosin taitaa olla hiukan Exideä kalliimpi.
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Optimasta myyjä kertoi että voi toimia jopa huonommin jos ajo on pelkkää kaupunkia (näitä oli hyllyssä). Meinasi että jos napajännite on liian alhainen voi akku totaalisesti kuolla
![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
Noo, eiköhän noista akuista mahda muutenkin suuri osa tulla jo ex-bulkkimaista. Hankook on vissiin vaan ainoa, minkä tuntee aasialaisperäiseksi suoraan nimestäJari Ke kirjoitti:
Trane tarttui mukaan. 55Ah ja 60€. Saas nähdä miten Aasian poikien tekele Pohjolassa toimii![]()
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Niin voi olla, TM:n viime testissä kuitenkin ihmeteltiin Boschin huonoaJari Ke kirjoitti:Olen ollu siinä uskossa että Varta ja Bosch ovat samoja akkuja eri kuorissa?JarkkoN kirjoitti:Noita Exideja mulla myös hajosi, antoivat takuuna sellaisen
lasikuitumattoisen AGM-akun. Se on toiminut.
Seuraava akku taitaa olla Varta.
menestystä Vartaan verrattuna.
Bosch-merkillä myydään huonoakin tavaraa, ettei vaan olisi tuotemerkillä
rahastusta.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
..tuon akun suhteen kannattaa käydä www.pakkasistaviis.fi sivuilla ja siellä ja käyttökohteet ja sitten "tietoiskut"/ talvi, akku ja lisälämmitin. Siellä on kerrottu mikä akku on paras! ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Niin siis... onko muuta akkua kuin 100Ah Värta?
Mulla oli kyseinen akku 10 vuotta 123:ssa ja oli kiinni vielä myydessä, aina jaksoi vääntää käyntiin vaikkei aina piuhan päässä ollutkaan.
Eilen heitin väyrysestä 75 ampeerisen Exiten pois ja laitoin tilalle Värtan 100 Ah:n (Silver), johan lähtee!
Siitä tulikin mieleen, että meni akun vaihdossa soitin mykäksi. Kyselee jotain Codea
Eihän minulla sellaista löydy mistään![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
Mulla oli kyseinen akku 10 vuotta 123:ssa ja oli kiinni vielä myydessä, aina jaksoi vääntää käyntiin vaikkei aina piuhan päässä ollutkaan.
Eilen heitin väyrysestä 75 ampeerisen Exiten pois ja laitoin tilalle Värtan 100 Ah:n (Silver), johan lähtee!
Siitä tulikin mieleen, että meni akun vaihdossa soitin mykäksi. Kyselee jotain Codea
![Embarrassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Eihän minulla sellaista löydy mistään
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Joku taisikin jo todeta että enempi vähempi tuurinpeliä tuo akun kesto. Ittellä ei Vartasta ole vakuuttavia kokemuksia josko en sitä pahemmin moitikkaan. Sen nyt voi suoraan sanoa että ainakaan minulla ei nuo Exidet kestäny joita ostin kaksi kpl samana syksynä. Toinen lankkuun ja toinen tuohon japskiin.Timo999 kirjoitti:Niin siis... onko muuta akkua kuin 100Ah Värta?
Mulla oli kyseinen akku 10 vuotta 123:ssa ja oli kiinni vielä myydessä, aina jaksoi vääntää käyntiin vaikkei aina piuhan päässä ollutkaan.
Eilen heitin väyrysestä 75 ampeerisen Exiten pois ja laitoin tilalle Värtan 100 Ah:n (Silver), johan lähtee!
Aikoinaan Caterpillar akku toimi aivan omassa luokassaan tai ainakin minulla on hemmetin hyvät kokemukset siitä. yksi 150Ah:n akku kaivinkoneessa joka oli hankekone ja toinen samanmerkkinen henkilöautossa joilla kuljettiin päivittäin hankekoneelle.
Tuo henkilöauton akku käynnisteli kahta henkilöautoa ja kun autoista aika jätti niin yhtä pientä maataloustraktoria. Kuoli lopulta kun tuo maataloustraktorin lataussäädin sekosi ja akku kiehui. Sittemmin Caterpillar akkua ei enää ole ollut saatavilla(olisko joku nähnyt nykyisin jossain?). Oliko sitten CAT:in tekemä vai ei ??? Luultavasti ei mutta CAT:ia ennen ja jälkeen vastaavia kokemuksia ei ole ollut.
Olisin saattanu ostaakkin mutta myyjä sanoi että jos ajat lyhyttä ajoa niin sitä Optima ei siedä. Normi lyijyakku pelaa siinä paremmin. Napajännite laskee liian alas ja on vaarana että Optima kuolee sen seurauksena. Meinasi että käyttöohjeissakin todetaan että on huolehdittava siitä ettei napajännite pääse liian alas. Myyjällä olis ollu hyllyssä sopivia mutta ei suositellut. Siksi en sit Optimaa.jammo kirjoitti:Hommaa optima red top niin kyllä pelittää.