Miten ABSit pois päältä ?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Potifaari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: Ke 16.08.2006 16:49
Paikkakunta: Kuopio

Miten ABSit pois päältä ?

Viesti Kirjoittaja Potifaari »

Käytiin tässä mökillä ja sinne johtaa hieman mutkainen ja mäkinen tie...(onneksi ei sentään kivinen).

Irtolunta oli jonkin verran ja siihenhän se matka hyytyi juuri ennen yläkuolokohtaa, kun ESP alko hoitaa hommaa...
peruuttelin alas, painoin ESP-nappulaa ja kiihdyttelin sitten nyppylän päälle ja sieltä sitten eteenpäin. Huomasin, että nyt se jatkuvasti ruudussa oleva keltainen kolmio vilkkui kuten ennenkin liukkaissa kohdissa...mikä viittaa siihen että ABSit on kuitenkin päällä.
Nimenomaan hankalia paikkoja varten, jolloin tarvitaan tehoa yllin kyllin, ainakin entisessä Zafirassa kun ABSit otti pois päältä, päästiin monesta pälkähästä.
Pitkän jorinan jälkeen kysynkin, että kun ESP otetaan pois päältä, jääkö sitten ABS vielä toimimaan ja vähentämään tehoja ? Saako sen mitenkäään pois pelistä kun ololaan hankalassa paikassa ?

nimim. "epätietoinen" :roll:
320 CDI farkku -00 mausteineen.
Päässyt pois kahden opelin loukusta
Avatar
Tomp
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1140
Liittynyt: To 15.10.2009 12:55
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Tomp »

Ajotietokoneesta saa molemmat pois päältä. Sieltä "salavalikosta" josta näkee jännitteet ym huollot.

Tuolta löytyy ohjeet valikkoon, en muista missä kohdassa oli se ABS valikko.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... +j%E4nnite
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Ihan vaan tiedoksi, että ABSilla eli lukkiutumattomilla jarruilla tuskin on mitään tekemistä etenemiskyvyn kannalta. ESP:kään eli ajonvakautus ei vaikuta tuossa autossa etenemiseen vaan kyse on ASR:sta eli vetävien pyörien sutimisenestosta. Painat sen nappulasta pois päältä, niin ko. pois päältä -toiminto toimii hitaissa nopeuksissa (ja perä on "lukossa"), menee automaattisesti toimintaan kun kiihdyttää tarpeeksi suureen nopeuteen, oliko tuo nyt 40 km/h vai kenties jopa matalampi.

Se on kyllä totta, että Väykky on todella huono etenemään hangessa tuo ASR päällä ollessaan. Välillä ei meinaa päästä lumiselta parkkipaikaltakaan liikkeelle (tai kesäsateella märältä nurmikolta pakilla ylämäkeen), vaikka olis ihan tuliterät renkaat... Mites se joku täällä foorumilla sanoikaan: "Laita takapenkille 100 kg anoppi niin johan etenee" tai sitten hiekkasäkkejä pari kpl konttiin.

PS. ABSit ei toimi alle 8 km/h nopeuksissa.
Potifaari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: Ke 16.08.2006 16:49
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Potifaari »

Kiitti Masaf, sitähän tässä hain.

-Zafirassa ainut minkä sain pois päältä oli juuri ABS ja se vaikutti siihe, että sain pirssin pois pihasta kun oli paljon lunta satanut eli tehot säily vaikka pyörät huuti :o
320 CDI farkku -00 mausteineen.
Päässyt pois kahden opelin loukusta
Avatar
Tomp
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1140
Liittynyt: To 15.10.2009 12:55
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Tomp »

Juu ja muuten nuo mun ohjeet oli W211 sulla olikin W210.
Avatar
v6sa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ke 11.08.2004 08:31
Paikkakunta: Estonia

Viesti Kirjoittaja v6sa »

ABS ei rajoita mootorintehoa. Ainoastaan estää lukkojarrutuksen nopeuden ollessa yli 8 km/h.

ASD on vain hydraulinen kitkalukko. Hyvä sellainen, mutta ei 100%. Ei rajoita moottorintehoa eikä huononna etenemistä (kääntymistä pitävällä alustalla kylläkin).

ESp on niin ja näin... Vaatii opettelua, että sen kanssa osaa elää, mutta siiheen tottuu ja loppupelissa on oikein mukava olla olemassa - helpottaa ajamista jonkunverran normaalioloissa ja -päivinä. Saahan sen aina pois päältä, jos tarve vaatii... :roll:
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Kun autossa on asr tai esp joutuu autoa ajamaan toisin kuin ennen-
Kun keltainen kolmio syttyy ei saa löysätä kaasua vaan painaa hieman lisää jos haluaa mennä eteenpäin esim. mökkitiellä. Kun painaa lisää
kaasua niin järjestelmä alkaa rajoittaa vapaana pyörivää rengasta ja siirtää voimaa pitävälle renkaalle.

ELi ajettava ihan toisin kuin ennen kun ei ollut ed.järjestelmiä.

Jos et usko niin suosittelen kokeilemaan vaikka mökkitiellä !
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Vastaa Viestiin