W/S 202 etupyöränlaakeri

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

W/S 202 etupyöränlaakeri

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Tänään käytin tuota meidän C:tä konttorilla ja katsuri löysi orastavan pyörälaakeri vamman. Toisaalta vamma se ei ole vielä, mutta kun se on orastava, ajattelin sen vaihtaa ja samassa sen kaverinkin. Nyt sitten kysymys, eli nuo laakerit ei ole kovinkaan arvokkaita, mutta minkälainen talkoo on vaihto, tarvitseeko prässiä, vai lähteekö muuten.

Uskoisin noiden jopa olevan alkuperäiset, joten n 270 tkm on musta kohtuullinen kesto laakereille.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
mikzaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 358
Liittynyt: Su 21.06.2009 13:47

Viesti Kirjoittaja mikzaa »

Tuli tos kk takaperin vaihdettua kans kuskinpuolen eteen laakerit. Sisempi oli piukas mutta lähti kyllä kun tarpeeks sitä hakkas sieltä.

E: ja autolla ajettu 380 tkm. Ekan kerran meijän aikana vaihdettiin
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Juu uskoisin, että vaihdettavissa, mutta saako siihen ulosvetäjällä, siihen sisenpään kiinni, vai onko ainoa keino rälläkkä ja pillit :wink:
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
japperi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 271
Liittynyt: Su 20.04.2008 15:23
Paikkakunta: kainuu

Viesti Kirjoittaja japperi »

Hetkonen,eihän eturenkaiden laakerien vaihto ole kuin huitaisu vaan, satula irti, mutteri irti,napa lattialle tai tukevalle pöydälle ulkokoolit irti tampilla,on kolot valmiina navassa ja uudet paikoilleen sopivilla jigeillä.
mikä teillä ahdistaa,eikö napa irtoa akselista vai mikä...? :roll:
edit.muokkasin ku oli noita kirotusvirheitä
Viimeksi muokannut japperi, Ke 30.12.2009 17:53. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

No niin, ei muuta kuin huomenna laakerikauppaan ja viikonloppuna vaihtamaan. Eräs foorumilainen lukee varmaan pian tätä topickia kauhuisaan, kun tietää pääsevänsä talkoisiin :wink:
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Joskus joutuu ulkokehälle antamaan hitsaus saumaa että kutistus tekee tehtävänsä mutta silloin on kyseessa vähintään kuorma-auton laakereista.
Sisä kehä taas halkeaa helposti meisselillä tai kulmurilla pieni lovi ja lyönti.
Lentää vain aika terävää palaa ja vinhasti.
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Helppo on etulaakeri vaihtaa, vähän tamppia ja lekaa tarvii!
Kesällä vaihdoin meidän entiseen w202:seen ja alkuperäinen laakeri oli paikoillaan mittarilukemalla 383tkm...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
alpinweiss
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Su 25.02.2007 19:49
Paikkakunta: länsirannikon pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja alpinweiss »

Kuukausi sitten vaihtelin, mittarissa vasta sisäänajo 542tkm. Olivat suhteellisen helposti irtoavia, harvemmin ruostekaan pääsee sinne kunnolla pesää tekemään. Ruuvimeisselillä ja vasaralla viilapenkissä pikkuhiljaa naputtelin. Uudet kilkuttelin sisään vanhojen laakereiden ulkokehillä. Tiivisteiden paikalleenmeno on hyvä katsoa huolella niin pysyy kunnossa varmasti pitkään! Vaihdon jälkeen kun olet ajellut jonkin aikaa, kannattaa varmistaa että laakerit ovat asettuneet kunnolla, autonkulma ilmaan ja jos ei heilu niin sisässä ovat kunnolla! Ei se pieni jälkikiristys muutenkaan pahaa tee.
MB CLK240
Monta kakkosnelosta
Vitoja
Väyrysiä
Mohlovalo Eemeli
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Talkoo tehty ja hommana kohtuu helppo. Sisäkoolit lähti navoista kohtuu helposti tuurnaa ja vasaraa käyttäen, sekä uudet meni paikalleen vanhoja avuksi käyttäen, vasaralla naputtaen. Vaikein homma koko jutussa tuntu olevan rasvakupin paikalleen laitto ja lopulta luovutin ja kummallekkin puolelle meni tuo alkuperäinen, joka meni ilman suurempia kiroiluja.

Noita vanhoja laakereita tarkastellessa, oli kaikki pinnat kuin pakasta otetut, eli se kuskin puolen orastava vamma oli vain pikkuisen löysä laakeri. No nyt on kummatkin vaihdettu ja rouvalla taas helppoja kilsoja edessä. Ainut harmituksen puoli on tuossa, että autolla ei ole enään viimeisen kolmen vuoden aikana tullut kuin 30 tkm ajoa, joten alkaa diesel olemaan pikkuisen turha.

Toisaalta oli ihan hyvä taas mennä halliin tutkimaan autoa, sillä mennessä alko lämmöt kohoamaan, eli nesteet eivät kestäneet ihan -20 asteen pakkasta, joten vaihtu nekin :oops: .
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Tähän varmaan sopisi hyvin se aika-ajoin pintaan nouseva "laakerin oikein kiristys keskustelu" tai siis yleensä väittely :wink: :lol:

Pääsis tekniset nerot taas loistamaan omassa tärkeydessään ja maailma ois parempi paikka elää sopivalla olevien laakereiden kanssa :lol: :lol: :roll:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Aki P kirjoitti:Tähän varmaan sopisi hyvin se aika-ajoin pintaan nouseva "laakerin oikein kiristys keskustelu" tai siis yleensä väittely :wink: :lol:

Pääsis tekniset nerot taas loistamaan omassa tärkeydessään ja maailma ois parempi paikka elää sopivalla olevien laakereiden kanssa :lol: :lol: :roll:
Hmm ihan mietityttää, kukahan siihen vastaisi :lol: :wink:
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Vastaa Viestiin