Mistä lukkoperä?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
maku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 223
Liittynyt: Pe 04.04.2008 10:31
Paikkakunta: Pohjanmaa

Mistä lukkoperä?

Viesti Kirjoittaja maku »

Auttakaa avutonta kun pää räjähtää kun mesellä pitää nilkuttaa...

Eli mistä voisi ostaa tai missä voisi teettää lukon C30cdi AMG perään?
Rupee jo pinna palamaan tähän lukottomuuteen.
Ihme jätkä tää benz kun ei osaa tehdä autoja lukkoperillä... En mäkään hypi yhdellä jalalla ja laahaa toista perässä.

Meneekö esim quaifen bensa amg:n lukko tohon? (ei varmaan mut kysytään silti)

Kiitos avusta! :)
LOTUS elise motorsport
W209 CLK 30CDI AMG -ex


Kuva Kuva
panorama
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: La 21.01.2006 18:11
Paikkakunta: Mustasaari

Viesti Kirjoittaja panorama »

Eikös tuossa mun omassa tavis W211 ole lievä lukko jo vakiona, kun aina ilman ESPiä kahdella pyörällä sutii ??

Ei taida taximallista käydä C:hen eikä CLK:hon, mutta kyllä joku varmaan keksii ratkaisun.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Kai siinä on kyse joko kustannuksista tai turvallisuudesta, ettei kunnon
lukkoperiä ole enää Mersuissa. Mersu alkoi säästämään 1993 ja tahti vaan
kiihtyi jatkossa.

Se lukkoperän turvallisuus mietityttää. Lukkoperä jäi pois, kun sähköiset
jarrua painavat vimpaimet tulivat tilalle. Sekä ETS, ASR että ESP
vaikuttavat jarrujen kautta. Nämä kaikki ovat aika hellävaraisia siinä
mielessä, että taka-akseli ei helposti luista molemmilla pyörillä
kovassa vauhdissa.

ASD eli mersun hydraulisesti kytkeytyvä lukkoperä ei sekään
muistaakseni toimi yli 40:n nopeuksissa. Kovassa vauhdissa liukkaalla
jos molemmat takapyörät pyörivät tyhjää, niin takapää lähtee melko
varmasti sivulle ja auto voi lähteä kokeneenkin kuskin käsistä.

Tässä on muutama päivä ollut aika liukasta ja olen pääteitä ajellut
tasaista vauhtia vakionopeudensäätimellä. Renkaat ovat käytössä
viidettä talvea ja nastoista ei ole juuri mitään jäljellä. Monta kertaa
ylämäessä nelivedon merkkivalo on huomauttanut liukkaudesta ja
neliveto on kytkeytynyt päälle. Jos auto olisi takavetoinen ilman
lukkoperää, niin toinen takapyörä olisi jäänyt luistamaan ja vauhti
pudonnut, kunnes pito olisi palautunut. Jos autossa olisi ollut siinä
vauhdissa toimiva 100% lukkoperä, niin pito olisi luultavasti säilynyt.
Mutta hiukan kovemmissa nopeuksissa tai kaasua painaessa pito olisi
lähtenyt molemmilta takapyöriltä ja takapää olisi lähtenyt sivusuuntaan. Voi
tosin olla, että ESP olisi korjannut luiston. En tiedä, miten jälkiasennettu
lukkoperä ja ESP sopivat yhteen.

Lukkoperän teettämisen sijasta suosittelisin harkitsemaan nelivetoisen
auton hankkimista. Mersun ja BMW:n neliveto taitaa olla
takavetopainotteinen niin, että kaasullakin voi hiukan ohjata autoa.
Talviliukkailla kiihtyvyys on mahtava ja auto kulkee vakaasti huonossakin
kelissä. Kitkarenkaillakin pärjää paremmin.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

kyllä niitä lukkoja joku paja sinne osaa tehdä. mulla vähän sama homma ton farkun kanssa. kun on jo tottunu tohon sedanin lukkoperään, niin auto tuntuu jotenkin lievästi vammaselta, kun puuttuu se lukko. suttaa ja sutta, mutta vaan toisella renkaalla. ärsyttävä yks vetonen.

no, näin vanhaan autoonhan saa laitettua sen ASD perän, ja asia on sitä myöten kunnossa. noissa uudemmissa joutuu jo enemmän paneutuun asiaan. mutta joku paja niitä joka tapauksessa tekee.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
maku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 223
Liittynyt: Pe 04.04.2008 10:31
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja maku »

Säästösyistä se on. Ei asialla ole mitään tekemistä turvallisuuden kanssa. ESP:kin toimii jopa paremmin lukon kanssa.
Mutta mistä sen saisi? :)
On paljon pajoja (kleemann, quaife, ym ym...) jotka tekee lukkoja bensa amg malleihin mutta ei ketään joka olisi tehnyt tohon kiisseliin.

Ainut CLK joka on tullut lukkoperällä on 63AMG BlackSeries ja CLK DTM ja niissäkin perissä on väärä välitys ja muutama tonni liikaa hintaa ;)

Neliveto ei kiinnosta, ei ole oikeata kori/moottori-yhdistelmää sellaisena.
Haluan vain OIKEAN takavedon.

Pitää vissiin rallifoorumeilta kysellä lukon tekijää...?
LOTUS elise motorsport
W209 CLK 30CDI AMG -ex


Kuva Kuva
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Osaisikohan noi tehdä...soittaa ja kysyy.

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 386#449386
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
maku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 223
Liittynyt: Pe 04.04.2008 10:31
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja maku »

No nyt tuli asiaa :) Kiitos!

Pitää soittaa tuonne SSF-pyörälle heti ensi viikolla.
LOTUS elise motorsport
W209 CLK 30CDI AMG -ex


Kuva Kuva
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Tuntus että sen saa siihe tiisselin murikkaa yhtälailla ku pensanki.
Kannattaa kysästä http://www.kleemann.fi/site.htm
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Saksassa Drexler myy lukkoperiä, tosin ei hyllystä taida löytyä sopivaa.
Tekevät kyllä tilauksesta perän.

http://drexler-drivetrain.com/article-6 ... nzial.html

Se ESP ei taida ainakaan 100% lukolla taida toimia, kun se perustuu yhden
pyörän jarrutukseen. Vaan jos lukitusta on vähemmän, niin saattaa se toimia.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
maku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 223
Liittynyt: Pe 04.04.2008 10:31
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja maku »

2-way lukolla ei varmaan hirveen hyvin kun se lukitsee vaikka vauhti hidatuisi, 1-way lukolla pitäisi toimia hyvin kun se lukitsee vain vedossa, 1,5way siltä väliltä :)

Kiitos linkistä!
LOTUS elise motorsport
W209 CLK 30CDI AMG -ex


Kuva Kuva
Avatar
maku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 223
Liittynyt: Pe 04.04.2008 10:31
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja maku »

Tuossa vielä kleemannin sivuilta:

Why should I buy a KLEEMANN LSD when MB says my car already has one?

Mercedes Benz does not sell any vehicle with a mechanical LSD. Mercedes Benz uses the ESP system to try and duplicate the effects of a mechanical LSD, but the system has flaws.
If the ESP system senses wheel spin outside a predetermined parameter the system applies the brakes to the spinning wheel, which transfers power to the opposing wheel. If the opposing wheel begins to spin the system pulses the brakes on both wheels, if this does not mitigate the wheel spin the throttle begins to close to limit torque production of the engine. This is a passive, or after the event, approach to limiting wheel spin.

KLEEMANN's LSD mechanically couples both drive wheels together. The wheels are always coupled, which doubles the effective contact patch to the road. This increases the threshold at which the wheels will start to spin dramatically. Unlike the OE solution, the wheels may never spin and ESP will not intervene, this is an active approach to limiting wheel spin. Given the appropriate tires, it is possible to launch a 600 hp vehicle from a dead stop with no wheel spin using the KLEEMANN LSD. Reductions of as much as .3 seconds to 100 kph (60 mph) have been recorded.
LOTUS elise motorsport
W209 CLK 30CDI AMG -ex


Kuva Kuva
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Sopisikohan tämä? Hinta ei ole paha, 1.353 taalaa.

QDF7V Quaife A.T.B. Differential Mercedes C32 AMG 02-04:

http://www.vividracing.com/catalog/quai ... 34939.html

http://www.autotech.com/quaife/index2.htm

http://www.quaife-differentials.com/qua ... t-list.htm
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
maku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 223
Liittynyt: Pe 04.04.2008 10:31
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja maku »

JarkkoN kirjoitti:Sopisikohan tämä?
Tuota olen itsekkin miettinyt, mutta perät on ainakin ihan eri välityksillä ja osanumeroilla kun EPC:stä ihmettelin. En tiedä että vaikuttaako se sitten asiaan...

Jos joku viisas osaisi sanoa että meneekö, hinnalta on ainakin tosi sopiva :)
LOTUS elise motorsport
W209 CLK 30CDI AMG -ex


Kuva Kuva
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Kas, olitkin heti maininnut tuon Quaifen, en heti huomannut. Mitä, jos
kysyisit tehtaan mielipidettä sopivuuteen?
http://www.quaife.co.uk/Contact-Us

Löysin aiempaa juttu noista lukoista:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... sc&start=0
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
maku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 223
Liittynyt: Pe 04.04.2008 10:31
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja maku »

Juu laitoin tehtaalle s-postia jo reilu viikko sitten mutta ei ole suvainnut vastata. Ei kai auta kun odotella... :)
Jos ei mitään kuulu pian niin teetän sf-pyörällä. Oli ollut aika kohtuu hintainen ainakin petehrin sl:än perään.

Jos kiinnostaa kimppatilaus C30:sen perään niin yv:tä mulle tai tähän ketjun jatkoks. Vois ehkä saada vähän alennusta kun samoilla tälleillä voi tehdä muutaman...

Hyvä linkki tohon keskusteluun, en oo tuota ennen nähnytkään!
LOTUS elise motorsport
W209 CLK 30CDI AMG -ex


Kuva Kuva
makketee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Su 05.02.2006 16:36
Paikkakunta: Raisio

Re: Mistä lukkoperä?

Viesti Kirjoittaja makketee »

maku kirjoitti:Auttakaa avutonta kun pää räjähtää kun mesellä pitää nilkuttaa...

Eli mistä voisi ostaa tai missä voisi teettää lukon C30cdi AMG perään?
Piti itsekin ostaa LSD, kun ei tuosta kitkoilla ajamisesta tule yhtään mitään, varsinkin kun lähdet valoista tai ylä- ja alamäistä.

Rahat sitten meni ihme kyllä vielä tärkeimpiin asioihin, niin jäi ostamatta. =D

Tässä vastaus minkä itse sain:

---------------
Muistaakseni valmista sarjaa ei ollut, mutta eiköhän semmonen saada sinne sopimaan.

LSD maksaa 1100 € ja homma on meidän tehtävä, saadaan tehtyä irtoperäänkin. Pienellä varauksella sopikko palikat sinne vai ei, toki se homma ei kustanna mitään ellei sovi ja tuot irtoperän.

Työn osuus bout 400 €

Kleemann Suomi - Finland
Autokorjaamo Koskinen
Nurmontie 16
60510 HYLLYKALLIO
------------

En tiedä sitten yhtään LSD:n anatomiasta, mutta jos tuollainen teetetty LSD on yhtähyvä tai parempi kuin Kleemannin, niin voisin vakavasti harkita, kunhan rahat tälläkertaa riittää.
makketee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Su 05.02.2006 16:36
Paikkakunta: Raisio

Re: Mistä lukkoperä?

Viesti Kirjoittaja makketee »

.
Vastaa Viestiin