Kokemuksia "harmaista putkista"?
Kokemuksia "harmaista putkista"?
Jos/kun lähtökohta on se, että vauvamersu tarvitsee kohtsillään reilun metrin verran uutta pakoputkistoa (taka ja keski). Niin utelenpa mitkä on arvon kohtalo tovereiden kokemukset näistä ns. harmaista putkista. Eli lähinnä kiinnostaisi tietää alkaako armoton puhkiruostuminen hetsillään kun auto on nosturin nokasta alas saatu ja kuinkas on noiden sisuskalujen keston kanssa. Niin ja tietenkin sopivuudet, joutuuko tahnojen kanssa pärnästeleen paljonkin?
Lähinnä kommentteja voi heitellä Bosalin, Redin, Mufflexin ja Fennon putkista. Eberin röörit tunnetaan ja tiedetään ihan hyviksi ja nod.näk. lopullinen valinta kohdistuukin joko niihin TAI sitten alkuperäisiin tähtiputkiin.
Lähinnä kommentteja voi heitellä Bosalin, Redin, Mufflexin ja Fennon putkista. Eberin röörit tunnetaan ja tiedetään ihan hyviksi ja nod.näk. lopullinen valinta kohdistuukin joko niihin TAI sitten alkuperäisiin tähtiputkiin.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
No, ainakaan Redin putki ei mulla sopinut aikanaan 190:een sitten juuri yhtään. Tai sopi modifioinnin jälkeen. Putki ahdisti enste keskeltä autoa, lämmöllä muokkaamalla saatiin sopimaan kolisematta. Takaa oli liian pitkä ja otti helmaan kiinni -- taas taivuteltiin.
Äänentaso pysyi kyllä samana, kunhan putki oli ensin ähelletty somasti sijoilleen.
Äänentaso pysyi kyllä samana, kunhan putki oli ensin ähelletty somasti sijoilleen.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Bosalin keskiputki ollut Hondassa jo nelisen vuotta, eikä ole vielä edes kunnolla pintaruosteessa. Eipä autolla tosin ole paljoa ajettukaan... 
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Bosalin online kataluukin mukaan muistat aivan oikeinpetska kirjoitti:bosalin pakoputkella ei ainakaan ongelmia mutta kannattaa huomata sekin että 190 ja 190E on erilaiset takapätkät tai ainakin minun muistaakseni....
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Vaimo testaili edellisessä autossa seuraavia putkia, ja sillä oli työmatka 146 km/päivä.Lähinnä kommentteja voi heitellä Bosalin, Redin, Mufflexin ja Fennon putkista. Eberin röörit tunnetaan ja tiedetään ihan hyviksi ja nod.näk. lopullinen valinta kohdistuukin joko niihin TAI sitten alkuperäisiin tähtiputkiin.
Fugo lahosi n.11 kk:n jälkeen takuusta uusi putki.
Mufflex kesti muistaakseni 1,5 vuotta.
Seuraavaksi vaihdoin bosaliin ja viiminen putki ollut alla yli kolme vuotta. Ainoastaan kannake on lahonnut , mutta itse putki vieläkin hyvässä kunnossa. Bosalia voin suositella.
Tosin jos aiot pitää autoa pitkään paras vaihtoehto on alkuperäisputki, joka kestää varmasti pisimpään ja on hintansa veroinen. Halvat tarvikeputket kannattaa kiertää kaukaa. En ainakaan ole innostunut putkista, jotka syksyllä näyttävät hyviltä, mutta jo huhtikuussa ovat lahonneet puolikuntoisiksi.
w124 200D
Alfa Romeo 164 TS/91
MF 165/69
Mazda B2200 87
Alfa Romeo 164 TS/91
MF 165/69
Mazda B2200 87
- Ari66
- Valvoja

- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Ns. "ruostumattomat" putket ovat kyllä selvästi pitkäikäisempiä, mutta eivät nekään ikuisia ole.
Sopivat yhdisteet pakokaasujen joukosta yhdistyvät ilman kaasuihin, niin puhkeaa nekin, varsinkin hitsaussaumoista jos ei olla tehty todella huolella.
Toinen "efekti" ruostumattomassa on se, että pakoputkiston ääni ei todennäköisesti ole vastaava, kuin perinteisen putken.
Ruostumaton/haponkestävä teräs on selvästi "kovempaa" ja antaa erilaiset pakoäänet.
Hintansa väärti kyllä hyvinkin saattaa olla, varsinkin kun putkiston vaihtokulut lasketaan mukaan.
Sopivat yhdisteet pakokaasujen joukosta yhdistyvät ilman kaasuihin, niin puhkeaa nekin, varsinkin hitsaussaumoista jos ei olla tehty todella huolella.
Toinen "efekti" ruostumattomassa on se, että pakoputkiston ääni ei todennäköisesti ole vastaava, kuin perinteisen putken.
Ruostumaton/haponkestävä teräs on selvästi "kovempaa" ja antaa erilaiset pakoäänet.
Hintansa väärti kyllä hyvinkin saattaa olla, varsinkin kun putkiston vaihtokulut lasketaan mukaan.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Mulla on kyseisen firman putki koko matkalla. Kaikkiin ei ole valmiita etuputkia mutta ne kyllä tekee sen. Putken merkki tais olla Ferrita. Hiukan on terävämpi ääni, mutta ei se minua ole häirinnyt. Putki on ollut reilun pari vuotta alla, eikä mitään ongelmia ole vielä ilmennyt. Tietysti tuo aika ei kerro vielä mitään. Katotaan muutaman vuoden päästä oliko hyvä ostos.jesse kirjoitti:Onko kokemuksia Eurostainless OY:n ruostumattomista putkistoista?
Kalusto:
Mersu(ja)
*
Mersu(ja)
*
-
Turbocompound
- Vakiokalustoa

- Viestit: 469
- Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
- Paikkakunta: Tukholma
Kestävyys on hyvä ja kokemusta on Ferritalla(www.Ferrita.se) vuodesta 1959 asti putkien teosta.Tekevät ruostumattomat putket autoon kuin autoon ihan käsityönä.jesse kirjoitti:Onko kokemuksia Eurostainless OY:n ruostumattomista putkistoista?
On kokemuksia Ferritan putkista yli seitsemän vuoden ajan ja hyvin kestää.
Elinikäinen takuu putkella jos omistaja ja auto ei vaihdu.
Niin kuin mainittu aikaisemmin niin ääni muuttuu hieman ja putkien viimeistelyssä on/oli parannettavaa lähinnä näkö ja asennus sopivuutta.
Putki ei istunut ihan niin hyvin kuin orginaali, siis kumituennat ja putki ei osunut ihan kohdalleen ja ulostulo ei ollut ihan niin siisti kuin alkuperäisessä.
Tällaisia kokemuksia 240D putkesta.Parannuksia on ehkä tehty ja voin suositella putkea kun vain huomioi ja puntaroi edellä mainitut seikat itse.
A170cdi-00 1999-
Alla olevasta paikasta joskus kyselin, mutta ei ollut kuin etummaisesta vaimentajasta taaksepäin. Päädyin kuitenkin alkuperäisiin ettei tarvitse kuunnella kasin ulvontaa
http://www.rakaror.o.se/
-MB
http://www.rakaror.o.se/
-MB
Auto jolla ajat ikäsi, Mercedes
Edellinen omistaja oli laittanut 230 E mersuuni Bosalin putkiston kuukautta ennen kuin ostin sen (keski- ja takavaimentimen). Reilun vuoden päästä keskivaimennin rupesi rämisemään ja kahdessa ja puolessa vuodessa takapöntön ja putken liitos oli ruostunut puhki. Päällepäin putket olivat täysin terveet, mutta kepillä kokeilemalla tunsi ettei takavaimentimen sisuskaluista ollut paljoa jäljellä. Itse laitoin alkuperäisputket (joista löytyi yllättäen Rautaruukin leimat) ja nyt kahdeksan vuoden ja 250 tkm jälkeen ne ovat edelleen terveet. Pitemmän päälle alkuperäiset tulevat halvemmaksi.
T: K.K
T: K.K
- dieselflosse
- Valvoja

- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Sopivuus
Heip!
Noiden erilaisten tarvikeputkien kanssa ählätessä olen tehnyt huomion, jotta sopivuus on kohtuullinen vaihdettaessa koko putki pakosarjalta tai 'käyrältä' saakka. Jos yrittää selvitä yhden pöntön vaihdolla, niin saattaa esiintyä sopivuusongelmia.
Mitä kestoon tulee, niin dieselissä kestää melkein mikä putki tahansa, mutta bensavehke sylkee vettä syövyttäen putken 1-3 vuodessa. Pätkäajossa lyhyempi kesto.
Noiden erilaisten tarvikeputkien kanssa ählätessä olen tehnyt huomion, jotta sopivuus on kohtuullinen vaihdettaessa koko putki pakosarjalta tai 'käyrältä' saakka. Jos yrittää selvitä yhden pöntön vaihdolla, niin saattaa esiintyä sopivuusongelmia.
Mitä kestoon tulee, niin dieselissä kestää melkein mikä putki tahansa, mutta bensavehke sylkee vettä syövyttäen putken 1-3 vuodessa. Pätkäajossa lyhyempi kesto.
Terveisin
Tero
Tero
- Ari66
- Valvoja

- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Tänään olikin sitten oma vuoroni kokeilla tuuriani pakoputkiasioissa.
Vaihdettavana etuputki ja keskipönttö putkineen.
Keskipönttö olisi vielä mennytkin, mutta ajattelinpa törsätä ja laittaa uusiksi senkin.
Reippaana poikana aamulla Veholle.
Ja kymmenen minuutin kuluttua siitä nöyränä äkkiä pihalle
Etuputki ja keskipönttö n. 270 euroa ja keskimmäistä olisi pitänyt viikko odottaa Saksasta.
No en tästä vielä lannistunut.
Tie kävi seuraavaksi Hessumobiiliin, joka myy Bosalin putkia.
Samat kamat, hinta 51,65 euroa. Odotusaika n. 4 tuntia.
(Päädyin Bosaliin siitä syystä, että takapönttökin oli Bosal).
Sitten samaa vauhtia korjaamolle vaihdattamaan putkea.
Irroitus sujui hyvin (tai no niin hyvin kuin voi sujua, jätinhän sen vanhan takapöntön, siinä saumassa oli pientä harrastelemista).
Mutta sitten tuli ongelmaksi koko paketin pituus.
Bosal on liian pitkä Mersun alle, tai sitten raukka on kutistunut/kurttaantunut vanhetessaan
Keskimmäisen pöntön etupuolen putkesta piti lyhentää n. 20 milliä.
Sitten se istahti alle, mielestäni aivan siististi.
Asennusveloitus oli 40 euroa ja aikaa siinä meni tunti, vähän reilu.
Halvemmaksi jäi alkuperäiseen verrattuna, kestävyys jää sitten nähtäväksi.
Tällainen kokemus tällä kertaa.
Vaihdettavana etuputki ja keskipönttö putkineen.
Keskipönttö olisi vielä mennytkin, mutta ajattelinpa törsätä ja laittaa uusiksi senkin.
Reippaana poikana aamulla Veholle.
Ja kymmenen minuutin kuluttua siitä nöyränä äkkiä pihalle
Etuputki ja keskipönttö n. 270 euroa ja keskimmäistä olisi pitänyt viikko odottaa Saksasta.
No en tästä vielä lannistunut.
Tie kävi seuraavaksi Hessumobiiliin, joka myy Bosalin putkia.
Samat kamat, hinta 51,65 euroa. Odotusaika n. 4 tuntia.
(Päädyin Bosaliin siitä syystä, että takapönttökin oli Bosal).
Sitten samaa vauhtia korjaamolle vaihdattamaan putkea.
Irroitus sujui hyvin (tai no niin hyvin kuin voi sujua, jätinhän sen vanhan takapöntön, siinä saumassa oli pientä harrastelemista).
Mutta sitten tuli ongelmaksi koko paketin pituus.
Bosal on liian pitkä Mersun alle, tai sitten raukka on kutistunut/kurttaantunut vanhetessaan
Keskimmäisen pöntön etupuolen putkesta piti lyhentää n. 20 milliä.
Sitten se istahti alle, mielestäni aivan siististi.
Asennusveloitus oli 40 euroa ja aikaa siinä meni tunti, vähän reilu.
Halvemmaksi jäi alkuperäiseen verrattuna, kestävyys jää sitten nähtäväksi.
Tällainen kokemus tällä kertaa.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Valmis
A'wot, Bosalit meni paikalleen että heilahti(+Fusti-mallin katti), ei tarvinnut mitään sovittelu pärnästelyjä. Hönkäputkenpää jäi kuin nykytyyliä mukailen selvästi puskurin taakse piiloon ja pää myöskin suuntaa käryt selvästikin sivulle alas, eli ei niinkään suoraan taakse alas(selviä eroja eberin takapönttöön verrattuna).M.K kirjoitti:valinta napsahti Bosaliin.
Putkien käsittelemättömään pintaan ja hitsisaumoihin tuli suhauteltua CRC +600 asteen lämpömaali. Josko se pintaruoste pysyisi nyt hieman kauemmin poissa.
Samoilla avauksilla vaihtui myöskin tuo kardaanin kannatinlaakeri, pieni välys oli sormin havaittavissa, mitään sen suurempaa hurinaa ei laakeri vielä päästänyt. Varmuuden välttämiseksi tuli vaihdettua.
Viimeksi muokannut M.K, Ti 27.07.2004 20:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Re: Kokemuksia "harmaista putkista"?
Myös Walkerin röörissä vastaava reikä on, reikä kuin rengin pörseessäM.K kirjoitti: Bosalin insinöörit olivatten tehneet takapöntön etuseinämän alareunaan pakovesien poistumiseen n.1mm reiän. En muista, että vanhassa eberissä olisi ollut moista, vesi on ajanmyötä tehnyt itse oman poistumis aukkonsa.
Paras takuu putkiston eliniälle on reipas ja runsas ajo. Kun tuubi saa kunnolla kuumaa ja ehtii kuivua myös sisäkaluiltaan kunnolla, niin se pysyy terveenä pitkään. Pätkäajo on sille suurinta myrkkyä, putkisto ei kilometrejä pelästy, niin puutetta pikemminkin.
Uusi putki on ollut nyt alla reilun pari tuhatta kilsaa ja kuukauden päivät. Joku forumilla manaili, että tarvike-etuputki on ruosteessa tuota pikaa (taisi olla eräs Treen tikkamies
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Re: Kokemuksia "harmaista putkista"?
Niinpä prkle. Mutta mikäs teet...täytyy varmaan muuttaa tuota työmatka reittiä niin, että ekas vetäistä motarilla Lempäälään ja sieltä sitten vanhaa tietä pitkin Pirkkalaan ja sitten Tesoman ja Tohlopin kautta viimein tänne Ylöjärven ja Tampereen rajalle. Pitenisi ainakin tuo nykyinen norm. n. 10km työmatka laakistaKaapo kirjoitti:Pätkäajo on sille suurinta myrkkyä, putkisto ei kilometrejä pelästy, niin puutetta pikemminkin.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Täytyy tarrata vanhaan aiheeseen. Soittokierros likimain jokaiseen Jyväskylän autotarvikeliikkeeseen - Veholle en iljennyt edes pirauttaa
Halvimmalla löytyi Mufflexin saksalainen putki. Uusiksi meni siis etuputki ja keskiputki. Takapönttöä en raaskinut uusia, kai se pamahtaa vuoden sisään
Niin, viikon olleet alla. Nyt jo vuotaa haitarista!! Vanha putki varmaankin alkuperäinen (vai olikohan Eberi) eikä haitari vuotanut laisinkaan. Että se siitä saksalaisesta laadusta, ainakin näin halpamerkin osalta
Kyllähän tuon varmasti takuuseen saa uuden, mutta kun illan könysi pihamaalla auton alla, niin ei huvittaisi toiste ryhtyä samaan puuhaan heti perään...
Niin, viikon olleet alla. Nyt jo vuotaa haitarista!! Vanha putki varmaankin alkuperäinen (vai olikohan Eberi) eikä haitari vuotanut laisinkaan. Että se siitä saksalaisesta laadusta, ainakin näin halpamerkin osalta
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Tänään laitettu omaan W124:n sitten uusi Eberin pakoputki. Siis koko putkisto uusiksi. Ensituntuma putkesta on erittäin laadukas, painaa reilusti ja materiaalivahvuus on riittävä. Jopa kaikki putkipaketin mukana tulleet mutteritkin kupariia tai ainakin kuparipinnotteisia.
Toivottavasti voi antaa kestävyyvraportteja vasta vuonna 2009 tai 2010.
Toivottavasti voi antaa kestävyyvraportteja vasta vuonna 2009 tai 2010.
w124 200D
Alfa Romeo 164 TS/91
MF 165/69
Mazda B2200 87
Alfa Romeo 164 TS/91
MF 165/69
Mazda B2200 87
Eberi onkin laatukamaa. Ei vaan tainnut olla halvimmasta päästä?lai kirjoitti:Tänään laitettu omaan W124:n sitten uusi Eberin pakoputki. Siis koko putkisto uusiksi. Ensituntuma putkesta on erittäin laadukas, painaa reilusti ja materiaalivahvuus on riittävä. Jopa kaikki putkipaketin mukana tulleet mutteritkin kupariia tai ainakin kuparipinnotteisia.
Toivottavasti voi antaa kestävyyvraportteja vasta vuonna 2009 tai 2010.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97




