W123 kaasupolkimen "tyhjän" säätö

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14214
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

W123 kaasupolkimen "tyhjän" säätö

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Eli W123:ssa tuntuu olevan aikas reippaasti "tyhjää" kaasupolkimessa, kun sitä alkaa painamaan. Koetettiin säätää vivustossa viimeisenä (ruiskun luona) olevaa ruuvia (=tankoa lyhyemmälle), mutta se olikin ilmeisesti kaasun jäykkyyden säätö. Eli sieltä tanko entiseen asentoon, joka olikin ihan toisessa äärilaidassa.

Mutta mistä siis kannattaa lähteä poistamaan tuota "tyhjää aluetta"?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Jotakin vastausta....

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

olisko jossakin klappia ?
yleensä ylimääräiset välykset tekevät tuota "tyhjää" liikettä.

Lisäksi muistelen, että vivustossa on palautusjousia - onko paikallaan ?

Vivusto tuskin itsestään muuttuu väljäksi, että jotakin kulumaa on
varmaan tullut
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14214
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Jotakin vastausta....

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Henry V. kirjoitti:olisko jossakin klappia ?
yleensä ylimääräiset välykset tekevät tuota "tyhjää" liikettä.

Lisäksi muistelen, että vivustossa on palautusjousia - onko paikallaan ?

Vivusto tuskin itsestään muuttuu väljäksi, että jotakin kulumaa on
varmaan tullut
Eli varsinaista säätöä ei tyhjälle olisi? Palautusjousi on paikoillaan.. pitänee vaihtaa sen asentoa, levyssä oli pari muutakin reikää.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Lisää aiheesta...

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Mulla oli "eemelistä" joskus tangot irti, mutten nyt ulkoa muista
miten oli säädöt. Kyllä tangoissa tietenkin on jotkut säädöt, mutta
yleensä säätötarve aiheutuu jostakin viasta/ kulumasta - joka siis pitäisi
korjata kuitenkin = että toimisi oikein.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Säätöä

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Voi tietenkin olla, että mekanismit ovat täysin erilaiset, mutta toisaalta ruiskun yhteydessä voisivat olla samansorttisetkin. Eli W126:n pedaalissa on ostaessa muhkeasti n. 1/3 liikeradasta tyhjää, eikä toisaalta kaasuläppä ylettynyt aukeamaan kokonaan edes talla pohjassa. Tässä säätönä oli molemmista päistään kierteinen ja se kaasuvivuston viimeinen vipunen eli sitä vipua kirimällä kaasusta häipyi turha välys. Pientä passausta pääsi tekemään myös tätä edellisestä vipstaakista. Säätövipu vaikutti myös tyhjäkäyntipiirin mikrokytkimeen, liikaa ei passaa kiristää tai mikro tipahtaa kelkasta ja moottorin käytöksestä tulee mielenkiintoista. Kaasupolkimen jäykkyyden säätö...? Enpä ole kuullutkaan tällaisesta :shock:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2070
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W123 kaasupolkimen "tyhjän" säätö

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Timo L. kirjoitti:Eli W123:ssa tuntuu olevan aikas reippaasti "tyhjää" kaasupolkimessa, kun sitä alkaa painamaan. Koetettiin säätää vivustossa viimeisenä (ruiskun luona) olevaa ruuvia (=tankoa lyhyemmälle), mutta se olikin ilmeisesti kaasun jäykkyyden säätö. Eli sieltä tanko entiseen asentoon, joka olikin ihan toisessa äärilaidassa.

Mutta mistä siis kannattaa lähteä poistamaan tuota "tyhjää aluetta"?
Mulla oli samaa vikaa eli tyhjää polkimessa ja kankeutta, mutta löysentämällä kaasupoljinta vika katosi.. Mä ikävä kyllä en ollut paikalla ku isukki oli mennyt ruuvailemaan :oops: , joten kertoisin muuten jos tietäisin miten se sitä "löysensi", mutta joku jousiviritys sinne auttoi..
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14214
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Jaa

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Aha, no pitääpä koettaa sitä palautusjousta siirtää vielä... jos se vaikka oli se "jousiviritys".

Jukka: viimeinen vipu/tanko tässä ei ole kierteinen.. eli ei sama. Nämä ovat sellaisia littanoita "vipuja".
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
W210 Eemeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 923
Liittynyt: Su 06.04.2003 23:44

Viesti Kirjoittaja W210 Eemeli »

Itseasiassa tuossa W210:ssä tuntuu olevan vähän sama homma, tosin ei se mua juurikaan haittaa.
Vastaa Viestiin