Viton -99 hehkun merkkivalo jää päälle ja auto ei käynnisty

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
akrasti
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Pe 04.12.2009 14:10

Viton -99 hehkun merkkivalo jää päälle ja auto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja akrasti »

Minulla on ollut ongelmia Viton -99 kanssa (TD ei cdi):
- autoa käynnistettäessä toisinaan käy niin että hehkun merkkivalo ei sammu ja auto kyllä sarttaa mutta käy huonosti ja lopulta sammuu. yleensä se menee vartissa ohi ja auto pelittää tämän jälkeen ihan ok.

viikko sitten vika ilmeni taas, mutta ongelma ei mennyt ohi... hinautin auton koivuhaan veholle. auto ei pelittänyt sielläkään, ne tutki asiaa muutaman päivän ja kerto että vika saattaa olla polttoaineen syöttöpumpussa ja että he eivät osaa tehdä asialle muuta kuin lähettää se espooseen isompaan remonttiin (hinta-arvo>2000€). no ajattelin ottaa auton sieltä pois kun ei ole järkevää maksaa korjauksesta noin paljon. mentiin huoltomiehen kanssa kattoon vitoa... ja kas vain se lähti käyntiin. sen jälkeen "hehkussa" ei ole ollut ongelmia, enkä usko että vika olisi syöttöpumpussa. näyttää siltä että vika ilmenee kosteina päivinä, nyt on ollut pikkupakkasta ja kuivaa...

>> eli jos jollakin olisi tähän korjausvinkkejä niin olisin kiitollinen. olen vaihtanut hekutuplat kesällä joten ne toimii. lisäksi ostin "uuden" käytetyn hekureleen syksyllä, ja sama vika on jatkunut. uskon että vika on jossain sähkölaitteessa kosteuden vaikutuksesta, mutta missähän se voisi olla, onko hehkun merkkivalo/auton käyminen kytköksissä johonkin lämpötila-anturiin tai vast...?? :?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Viton -99 hehkun merkkivalo jää päälle ja auto ei käynni

Viesti Kirjoittaja veskola »

Lämpötila-anturi säätelee sitä hehkutusaikaa mutta jos valo jää päälle niin se kertoo yleensä, että hehku tai sen johto on poikki. Luulen että se anturi sijaitsee siellä hehkuboxin sisällä mutta en ole ihan varma, enkä ole siitäkään varma käyttääkö se lisäksi auton omaa lämpötila-anturia, varsinkaankun mulle itselle tuli juuri vika, jossa hehkutus on aivan liian pitkäaika vaikka lämpötila on korkea.

Jonkin hehkun johdin voisi hyvinkin pätkiä kun tietää noiden Viton johtojen luotettavuuden. Siinä ei oikein voi muuta kuin koittaa mitata hahkun päästä tuleeko sinne virtaa ja heilutella samalla johtonippua, ja silleen haarukoida.

Ruiskutuspumppu ei tuohon voi liittyä yhtään mitenkään :roll:

Tarkista myös samalla koneen maadoitus. Johto löytyy sieltä auton alta kuskin alapuolelta. Menee vaihdelaatikon pultin alle.
Lisää tietoa: www.skg.fi
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Kyllä moottorin lämpötila-anturi vaikuttaa hehkutusaikaan.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No sen takia mulla varmaankin on pitkät ajat kun eliminoin sen anturin pois ja korvasin uudella :lol:

No täytyy rakentaa patentti siihen :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Niin muuten tuolla mun sivuillahan on tuo hehkutuksen vianhakuohje, en enää itsekkään muistanut. Se tuli joskus kopsattua täältä tai jostain.

http://www.nic.fi/~danes/w124/jutut/22072009.html

Onkos kellään tietoa, mielellään jollain muulla kuin rumiluksella, jotta miten tuo johdotus on rakennettu anturin, mittarin sekä hehkuboxin välillä. Meneekö johto anturilta mittarille, siitä puolesta välistä on sitten ryöstetty hehkuboxille jännitetieto ?

Alkaisi meinaan selviämään sekin mysteeri miksi se Viton lämpömittaria alkoi näyttämään huuhaata.
Lisää tietoa: www.skg.fi
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

vahoissa on ainakin mittarille ja hehkulle oma anturi om603
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Jos katsotaan kantta siten, että jakopää jää vasemmalle niin onko hehkuihin liittyvä anturi kannen oikealla puolella ja mittariin liittyvä vasemmalla ?

Mittarin anturissa siis yksi johdin ja siinä toisessa kaksi.

Se voi tietty olla Vitossa vain yksi ja sama kun suunnilleen samaan aikaan se hehkutuksen aikasäätö pimahti kun vaihdoin mersun anturin pois ja jätin johdon pään ilmaan roikkumaan...mutta voihan se olla jotain muutakin.
Viimeksi muokannut veskola, Ma 07.12.2009 18:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

- vitoissa myös erilliset.
Fellah
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Pe 13.11.2009 13:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Fellah »

Näin newbie-vitoiliana, mikä on sopiva hehkutus aika? Lämpimällä koneella 1s ja kylmänä 5-8s.??
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Mullapa vaikutti tuon mittarin näyttämään tiedon antava anturi myös hehkutusaikaan, joka oli kuumallakin koneella liki kymmenen sekuntia ennekuin anturi vaihdettiin (turhaan :roll: ) ja rikki hankautuneet johdot korjattiin....

Eppäilen jotta se toinen anturi on noita muita kylmäkäynnistyshommia eli pumpun ohjausta varten ja mitä lie saastanpoistoja kellä niitä laitteessan on...

Voi toki olla kytkennöissä eroa karvalakkimallin ja paremmanväen V-mallin välillä...
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tämä asia pitää selvittää jossakin vaiheessa :wink:

Se on vain tuo Viton johtohässäkkä semmoinen, että jos se toimii niin siihen ei kannattaisi koskea :lol:

Eli vantomilla vaihdettiin se yksinapainen anturi ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Kylpä.

Täytyyköhän ruveta iltasella tutkimaan buchelia.... :D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

vanttom kirjoitti:Täytyyköhän ruveta iltasella tutkimaan buchelia.... :D
No mä ainakin olen tullut sitä tutkimalla ihan yhtä viisaaksi kuin juomalla koskenkorvapullon...jälkimmäinen vain on ollut aluksi hauskempaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Jones
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Su 21.03.2004 17:22
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Jones »

SE OM MORO

Mulla on toi sama vika 312 -98 sprinterissä kokoajan päällä
että autoo ei tällä hetkellä saada käymään
eikä vikaa löydy
eli hehkuvalo ei pala kun avaimesta vääntää mutta
sitten hetken päästä syttyy ja jää palaamaan
ja auto vain sahaa mutta ei käynnisty

tästä jutustanne ei selviä miten vika korjattiin
ja nyt tarvittais kovasti APUA

JONES Mansesta
Mercedes-Benz 312 D -98 Sprinter
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei oikein (edelleenkään) ole muita apuja kuin tämän ohjeen mukaan etsit mihin sähkö jää ja miksi:

http://www.nic.fi/~danes/w124/jutut/22072009.html

Noi sähköviathan on helppoja kun ne voi mitata yleismittarilla :wink:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Voivito
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ma 21.12.2009 11:37
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Viton -99 hehkun merkkivalo jää päälle ja auto ei käynni

Viesti Kirjoittaja Voivito »

akrasti kirjoitti:Minulla on ollut ongelmia Viton -99 kanssa (TD ei cdi):
- autoa käynnistettäessä toisinaan käy niin että hehkun merkkivalo ei sammu ja auto kyllä sarttaa mutta käy huonosti ja lopulta sammuu. yleensä se menee vartissa ohi ja auto pelittää tämän jälkeen ihan ok.

viikko sitten vika ilmeni taas, mutta ongelma ei mennyt ohi... hinautin auton koivuhaan veholle. auto ei pelittänyt sielläkään, ne tutki asiaa muutaman päivän ja kerto että vika saattaa olla polttoaineen syöttöpumpussa ja että he eivät osaa tehdä asialle muuta kuin lähettää se espooseen isompaan remonttiin (hinta-arvo>2000€). no ajattelin ottaa auton sieltä pois kun ei ole järkevää maksaa korjauksesta noin paljon. mentiin huoltomiehen kanssa kattoon vitoa... ja kas vain se lähti käyntiin. sen jälkeen "hehkussa" ei ole ollut ongelmia, enkä usko että vika olisi syöttöpumpussa. näyttää siltä että vika ilmenee kosteina päivinä, nyt on ollut pikkupakkasta ja kuivaa...

>> eli jos jollakin olisi tähän korjausvinkkejä niin olisin kiitollinen. olen vaihtanut hekutuplat kesällä joten ne toimii. lisäksi ostin "uuden" käytetyn hekureleen syksyllä, ja sama vika on jatkunut. uskon että vika on jossain sähkölaitteessa kosteuden vaikutuksesta, mutta missähän se voisi olla, onko hehkun merkkivalo/auton käyminen kytköksissä johonkin lämpötila-anturiin tai vast...?? :?
Mahtaako sulla olla ajonestoa? Et jos se puoli temppuilis? Kun sehän jättää hehkun valon palamaan ja auton saattaa saada käymään mut käy huonosti ja sammuu pian.
Jones
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Su 21.03.2004 17:22
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Jones »

SE OM MORO

Jos tommoinen vika mitä edellä mainittu ilmaantuu
eli ei kännisty ja hehku jää palamaan
on ainakin sprinterissä silloin vikana ajonesto päällä
ja sen saa pois kun laittaa kaikki ovet lukkoon ja aukaisee ne uudestaa
niin silloin ajonesto nollaantuu ja taas käynnistyy
ja meno jatkuu

JONES Mansesta
Mercedes-Benz 312 D -98 Sprinter
Vastaa Viestiin