co2 ja käyttömaksut ennen 2001 rek. autossa
co2 ja käyttömaksut ennen 2001 rek. autossa
Eräs autokauppias väitti,että TÜV todistuksella voisi myös vanhemman kuin 2001 käyttöönotettuun henkilöautoon ( C Marsu-97 TDT) soveltaa co2 päästön mukaista käyttömaksua,olisiko näin??
Kulkuneuvot:
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
Muistaakseni siinä lapussa mikä tuli kotiin alkuviikolla sanottiin, että vuotta 2001 ennen käyttöönotetut autot verotetaan painon mukaan.
Eli omanikin 2.11.2000 käyttöönotettu facelift 200CDi menee painon mukaan verotettavaksi vaikkakin sen päästöarvot ovat varsin hyvin tiedossa.
no "onneksi" se erotus ei ole kun vajaa satanen vuodessa.
Eli omanikin 2.11.2000 käyttöönotettu facelift 200CDi menee painon mukaan verotettavaksi vaikkakin sen päästöarvot ovat varsin hyvin tiedossa.
no "onneksi" se erotus ei ole kun vajaa satanen vuodessa.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 48
- Liittynyt: Su 22.08.2004 15:36
- Paikkakunta: Pöljä
- juppepuputti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 385
- Liittynyt: Ma 03.11.2003 21:10
Re: co2 ja käyttömaksut ennen 2001 rek. autossa
Joo-o ... Niillä on tapana väittää kaikenlaista, varsinkin kun hierotaan kauppaa jostain vanhemmasta autosta ...waari kirjoitti:Eräs autokauppias väitti
Sokeelta papilta saaresta== varmasti kolaroitu
Naisen käytöstä== Kytkin paskana
Jne ....
AKE on tainnut ottaa hieman toisenlaisen "Suomalaisemman" lähestymiskanna asiaan. Eli jos joku on päättänyt että 2001 ja vanhemmat verotetaan painon mukaan , niin nehän verotataan, luki sitten missä ja mitä tahansa.waari kirjoitti: että TÜV todistuksella voisi myös vanhemman kuin 2001 käyttöönotettuun henkilöautoon ( C Marsu-97 TDT) soveltaa co2 päästön mukaista käyttömaksua,olisiko näin??
Saas nähdä kuinka nämä 530 liikenteen asiantuntijaa TraFi:ssä suhtautuu asiaan. Tod. Näk. tahti jatkuu samana ellei pahene.
-= Veteran of 1000 psychic wars =-
Oikeaa tietoa asiasta!
Kyllä autoveronilmoituksen tekemisessä kannattaa olla tarkkana, sillä
nuo oikeisiin päästöihin perustuvan verotuksen saa vain jos toimittaa ensi
verotuksessa valmistajan tms.todistuksen, ei enää muutoksen hakuvaiheessa.
Lukeminen kannattaa aina!
http://www.tulli.fi/fi/suomen_tulli/jul ... ot/025.pdf
Verovelvollinen voi selvittää päästöt laskennallisen arvon sijaan
Laskennallisen päästötiedon sijasta veroprosentti voidaan määrätä verotettavana olevan auton
hiilidioksidipäästön perusteella, jos verovelvollinen tai rekisteröity asiamies esittää selvitystä
auton hiilidioksidipäästöstä.
Tällöin veroprosentti määräytyy laskennallisen päästön sijasta verotettavana olevan auton
yhdistettyä kulutusta vastaavien hiilidioksidipäästöjen perusteella edellyttäen, että päästötieto
on
1) henkilöauton osalta vahvistettu EY-tyyppihyväksynnän yhteydessä määriteltyinä
moottoriajoneuvojen polttoaineen kulutuksesta annetun neuvoston direktiivin 80/1268/
EY mukauttamisesta tekniikan kehitykseen annetussa komission direktiivissä 93/116/EY
tai sitä korvaavassa yhteisön lainsäädännössä säädettyjen vaatimusten mukaisesti ja pakettiauton
osalta määritelty neuvoston direktiivien 70/156/ETY ja 80/1268/ETY muuttamisesta
N1-luokan ajoneuvon hiilidioksidipäästöjen ja polttoaineen kulutuksen mittaamisen osalta
Asiakasohje nro 25, Tullihallitus, huhtikuu 2009
annetussa Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivissä 2004/3/EY tai sitä korvaavassa
yhteisön lainsäädännössä säädettyjen vaatimusten mukaisesti tai
2) määritelty verotusajankohtana voimassa olevassa yhteisön lainsäädännössä säädettyjen
vaatimusten mukaisesti.
Henkilöauton tyyppihyväksyntä on tullut antaa 1.1.1996 tai sen jälkeen. Myös ajoneuvon
todelliset CO2-päästöt on mahdollista mittauttaa. Hyväksyttävä selvitys on esimerkiksi vaatimuksenmukaisuustodistus,
ajoneuvon valmistajan edustajan antama todistus tai EU- tai
Eta-maan rekisteröintitodistus. Selvityksestä tulee käydä ilmi auton CO2-päästölukema sekä
tyyppihyväksyntä-, variantti- ja versionumero. Verovelvollinen tai rekisteröity asiamies
voi esittää selvityksen vain ajoneuvoa ensimmäistä kertaa verotettaessa, mutta ei enää muutoksenhakuvaiheessa.
nuo oikeisiin päästöihin perustuvan verotuksen saa vain jos toimittaa ensi
verotuksessa valmistajan tms.todistuksen, ei enää muutoksen hakuvaiheessa.
Lukeminen kannattaa aina!
http://www.tulli.fi/fi/suomen_tulli/jul ... ot/025.pdf
Verovelvollinen voi selvittää päästöt laskennallisen arvon sijaan
Laskennallisen päästötiedon sijasta veroprosentti voidaan määrätä verotettavana olevan auton
hiilidioksidipäästön perusteella, jos verovelvollinen tai rekisteröity asiamies esittää selvitystä
auton hiilidioksidipäästöstä.
Tällöin veroprosentti määräytyy laskennallisen päästön sijasta verotettavana olevan auton
yhdistettyä kulutusta vastaavien hiilidioksidipäästöjen perusteella edellyttäen, että päästötieto
on
1) henkilöauton osalta vahvistettu EY-tyyppihyväksynnän yhteydessä määriteltyinä
moottoriajoneuvojen polttoaineen kulutuksesta annetun neuvoston direktiivin 80/1268/
EY mukauttamisesta tekniikan kehitykseen annetussa komission direktiivissä 93/116/EY
tai sitä korvaavassa yhteisön lainsäädännössä säädettyjen vaatimusten mukaisesti ja pakettiauton
osalta määritelty neuvoston direktiivien 70/156/ETY ja 80/1268/ETY muuttamisesta
N1-luokan ajoneuvon hiilidioksidipäästöjen ja polttoaineen kulutuksen mittaamisen osalta
Asiakasohje nro 25, Tullihallitus, huhtikuu 2009
annetussa Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivissä 2004/3/EY tai sitä korvaavassa
yhteisön lainsäädännössä säädettyjen vaatimusten mukaisesti tai
2) määritelty verotusajankohtana voimassa olevassa yhteisön lainsäädännössä säädettyjen
vaatimusten mukaisesti.
Henkilöauton tyyppihyväksyntä on tullut antaa 1.1.1996 tai sen jälkeen. Myös ajoneuvon
todelliset CO2-päästöt on mahdollista mittauttaa. Hyväksyttävä selvitys on esimerkiksi vaatimuksenmukaisuustodistus,
ajoneuvon valmistajan edustajan antama todistus tai EU- tai
Eta-maan rekisteröintitodistus. Selvityksestä tulee käydä ilmi auton CO2-päästölukema sekä
tyyppihyväksyntä-, variantti- ja versionumero. Verovelvollinen tai rekisteröity asiamies
voi esittää selvityksen vain ajoneuvoa ensimmäistä kertaa verotettaessa, mutta ei enää muutoksenhakuvaiheessa.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 48
- Liittynyt: Su 22.08.2004 15:36
- Paikkakunta: Pöljä
Joo nuo ovat sedanin arvot.Sataysikymppibee kirjoitti:Paljonkohan päästöt on vähiten maailmaa pilaavassa Väyrysessä, eli 220 CDI:ssä? Ja olikos tuo 2180 Kg sedanin paino?Timo J kirjoitti:W210 320cdi:
2180kg = 208€
204g = 168€
320cdi farkussa oli muistaakseni 207g ja 2340kg.
Kone ei paljoa vaikuta auton painoon, E220cdi painaa 2090kg ja E270cdi 2130kg
Täältä löytyy painot ja kulutus lukemat.
http://www.mercefreaken.com/modellene/210/210.htm
Karkean päästömäärän voi laskea keskikulutuksesta:
7,7 x ( 2650/100) = 204g
Re: Oikeaa tietoa asiasta!
[quote="sportsman"]Kyllä autoveronilmoituksen tekemisessä kannattaa olla tarkkana, sillä
nuo oikeisiin päästöihin perustuvan verotuksen saa vain jos toimittaa ensi
verotuksessa valmistajan tms.todistuksen, ei enää muutoksen hakuvaiheessa.
Lukeminen kannattaa aina!
http://www.tulli.fi/fi/suomen_tulli/jul ... ot/025.pdf
Verovelvollinen voi selvittää päästöt laskennallisen arvon sijaan
Laskennallisen päästötiedon sijasta veroprosentti voidaan määrätä verotettavana olevan auton
hiilidioksidipäästön perusteella, jos verovelvollinen tai rekisteröity asiamies esittää selvitystä
auton hiilidioksidipäästöstä.
Tällöin veroprosentti määräytyy laskennallisen päästön sijasta verotettavana olevan auton
yhdistettyä kulutusta vastaavien hiilidioksidipäästöjen perusteella edellyttäen, että päästötieto
on
1) henkilöauton osalta vahvistettu EY-tyyppihyväksynnän yhteydessä määriteltyinä
moottoriajoneuvojen polttoaineen kulutuksesta annetun neuvoston direktiivin 80/1268/
EY mukauttamisesta tekniikan kehitykseen annetussa komission direktiivissä 93/116/EY
tai sitä korvaavassa yhteisön lainsäädännössä säädettyjen vaatimusten mukaisesti ja pakettiauton
osalta määritelty neuvoston direktiivien 70/156/ETY ja 80/1268/ETY muuttamisesta
N1-luokan ajoneuvon hiilidioksidipäästöjen ja polttoaineen kulutuksen mittaamisen osalta
Asiakasohje nro 25, Tullihallitus, huhtikuu 2009
annetussa Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivissä 2004/3/EY tai sitä korvaavassa
yhteisön lainsäädännössä säädettyjen vaatimusten mukaisesti tai
2) määritelty verotusajankohtana voimassa olevassa yhteisön lainsäädännössä säädettyjen
vaatimusten mukaisesti.
Henkilöauton tyyppihyväksyntä on tullut antaa 1.1.1996 tai sen jälkeen. Myös ajoneuvon
todelliset CO2-päästöt on mahdollista mittauttaa. Hyväksyttävä selvitys on esimerkiksi vaatimuksenmukaisuustodistus,
ajoneuvon valmistajan edustajan antama todistus tai EU- tai
Eta-maan rekisteröintitodistus. Selvityksestä tulee käydä ilmi auton CO2-päästölukema sekä
tyyppihyväksyntä-, variantti- ja versionumero. Verovelvollinen tai rekisteröity asiamies
voi esittää selvityksen vain ajoneuvoa ensimmäistä kertaa verotettaessa, mutta ei enää muutoksenhakuvaiheessa.[/quote
Tällä vaan ei ole mitään tekemistä ajoneuvoveron kanssa. Kysyjä tiedusteli käyttömaksuja ja nyt me jo puhutaan autoverosta.
nuo oikeisiin päästöihin perustuvan verotuksen saa vain jos toimittaa ensi
verotuksessa valmistajan tms.todistuksen, ei enää muutoksen hakuvaiheessa.
Lukeminen kannattaa aina!
http://www.tulli.fi/fi/suomen_tulli/jul ... ot/025.pdf
Verovelvollinen voi selvittää päästöt laskennallisen arvon sijaan
Laskennallisen päästötiedon sijasta veroprosentti voidaan määrätä verotettavana olevan auton
hiilidioksidipäästön perusteella, jos verovelvollinen tai rekisteröity asiamies esittää selvitystä
auton hiilidioksidipäästöstä.
Tällöin veroprosentti määräytyy laskennallisen päästön sijasta verotettavana olevan auton
yhdistettyä kulutusta vastaavien hiilidioksidipäästöjen perusteella edellyttäen, että päästötieto
on
1) henkilöauton osalta vahvistettu EY-tyyppihyväksynnän yhteydessä määriteltyinä
moottoriajoneuvojen polttoaineen kulutuksesta annetun neuvoston direktiivin 80/1268/
EY mukauttamisesta tekniikan kehitykseen annetussa komission direktiivissä 93/116/EY
tai sitä korvaavassa yhteisön lainsäädännössä säädettyjen vaatimusten mukaisesti ja pakettiauton
osalta määritelty neuvoston direktiivien 70/156/ETY ja 80/1268/ETY muuttamisesta
N1-luokan ajoneuvon hiilidioksidipäästöjen ja polttoaineen kulutuksen mittaamisen osalta
Asiakasohje nro 25, Tullihallitus, huhtikuu 2009
annetussa Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivissä 2004/3/EY tai sitä korvaavassa
yhteisön lainsäädännössä säädettyjen vaatimusten mukaisesti tai
2) määritelty verotusajankohtana voimassa olevassa yhteisön lainsäädännössä säädettyjen
vaatimusten mukaisesti.
Henkilöauton tyyppihyväksyntä on tullut antaa 1.1.1996 tai sen jälkeen. Myös ajoneuvon
todelliset CO2-päästöt on mahdollista mittauttaa. Hyväksyttävä selvitys on esimerkiksi vaatimuksenmukaisuustodistus,
ajoneuvon valmistajan edustajan antama todistus tai EU- tai
Eta-maan rekisteröintitodistus. Selvityksestä tulee käydä ilmi auton CO2-päästölukema sekä
tyyppihyväksyntä-, variantti- ja versionumero. Verovelvollinen tai rekisteröity asiamies
voi esittää selvityksen vain ajoneuvoa ensimmäistä kertaa verotettaessa, mutta ei enää muutoksenhakuvaiheessa.[/quote
Tällä vaan ei ole mitään tekemistä ajoneuvoveron kanssa. Kysyjä tiedusteli käyttömaksuja ja nyt me jo puhutaan autoverosta.
Re: Oikeaa tietoa asiasta!
Joo,no,voi olla että minäkin sekoitin käyttömaksut ja verot toisiinsa.Jussiboy kirjoitti:sportsman kirjoitti:Kyllä autoveronilmoituksen tekemisessä kannattaa olla tarkkana, sillä
nuo oikeisiin päästöihin perustuvan verotuksen saa vain jos toimittaa ensi
verotuksessa valmistajan tms.todistuksen, ei enää muutoksen hakuvaiheessa.
Lukeminen kannattaa aina!
http://www.tulli.fi/fi/suomen_tulli/jul ... edostot/02
Tällä vaan ei ole mitään tekemistä ajoneuvoveron kanssa. Kysyjä tiedusteli käyttömaksuja ja nyt me jo puhutaan autoverosta.
Kumpikin kuitenkin käy omalla kukkarollani nyhtämässä.
Tuota autoa kysellessäni ilmeni että hinta oli verovapaa,ja siksi erikoisen edullinen.
Tässä yhteydessä tuli puhe mahdollisuudesta verottaa päästöjen mukaan.
Ajattelen tuoda itse C220 cdi:n,vanhemman kuin 2001 käyttöönotetun,siihen yritän soveltaa tuota.Kiitos vihjeestä!
Kulkuneuvot:
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
Tuon mahtavan 40 euron vuosisäästön edestä kannattaa ilman muuta käyttää muutama päivä erilaisten päästötodistusten ynnä muiden selvitysten tekemiseen sekä ajaa muutama kerta katsastuskonttorille. Jäljelle jäävällä rahalla voi sitten muuttaa Floridaan eläkepäiviä viettämään.Timo J kirjoitti:W210 320cdi:
2180kg = 208€
204g = 168€
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Niin voihan sen ajan kuluttaa niinkin, mutta
voi myös tilata suoraan valmistalta sen co2-todistuksen netistä.
Maksaa sen 30 euroa postikuluineen.
Itse on ed.todistuksen löytänyt mersun huolto/käyttöohjekirjojen välistä.
Tulee käsittääkseni mukaan Saksassa autoon kun
ostat uuden kaupasta.
Ehkä hinnan ero on nyt 40/vuosi mutta onko hinnan ero 150/vuosi muutaman vuoden päästä ?
voi myös tilata suoraan valmistalta sen co2-todistuksen netistä.
Maksaa sen 30 euroa postikuluineen.
Itse on ed.todistuksen löytänyt mersun huolto/käyttöohjekirjojen välistä.
Tulee käsittääkseni mukaan Saksassa autoon kun
ostat uuden kaupasta.
Ehkä hinnan ero on nyt 40/vuosi mutta onko hinnan ero 150/vuosi muutaman vuoden päästä ?
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 48
- Liittynyt: Su 22.08.2004 15:36
- Paikkakunta: Pöljä
Kyllä kyllä, näinhän se on, mutta nyt oli kyse kahdesta identtisestä autosta, jotka on rekisteröity 12/2000 ja 1/2001. 30 päivää vanhemmasta joutuu maksamaan 107€ enemmän maksuja.sportsman kirjoitti:Uudempi tekniikka ja vähemmän päästöjä, vähemmän maksuja.
Näin systeemi on suunniteltu.
Raha taitaa olla ainoa millä ihmisiä saa ohjattua oikeaan suuntaan ?
Hiukkassuodatin...
Tässä maassa joudut maksamaan ympäristön välittamisestä esim. jos Dieselautosi on varustettu hiukkassuodattimella ja EURO4 päästöluokalla, niin joudut maksamaan enempi veroa maahantuonnista, käyttömaksut suuremmat ja kulutus on isompi.
Co2 pohjaisella verotuksella ei ole mitään tekemistä ympäristön kanssa. Co2 verotuksella täytetään valtion tavotteita hiilidioksidipäästöistä eli päästöoikeuksista. Pohjimmiltaan kyse on rahan keräämisestä.
Co2 verotus kannustaa kuluttajaa ostamaan vanhaa hiukkassuodattamatonta tekniikkaa joiden käyttö on tehty Saksassa hankalaksi veroilla ja ajorajoituksilla.
Co2 pohjaisella verotuksella ei ole mitään tekemistä ympäristön kanssa. Co2 verotuksella täytetään valtion tavotteita hiilidioksidipäästöistä eli päästöoikeuksista. Pohjimmiltaan kyse on rahan keräämisestä.
Co2 verotus kannustaa kuluttajaa ostamaan vanhaa hiukkassuodattamatonta tekniikkaa joiden käyttö on tehty Saksassa hankalaksi veroilla ja ajorajoituksilla.
Vähemmän maksat ympäristön välittämisestä kun ajat
vähäpäästöisellä 2001- dieselillä kuin mitä maksat jos tuot
isomoottorisen bensa-auton 2001 - ?
Kyllä nuo päästömaksut ohjaavat . Firmat rajoittavat jo
hyvin tarkasti paljonko c02 päästöjä työsuhdeautoissa saa olla.
Itse olen taas lähdössä autohakureisulle ja tulossa on uudehko
pienikuluksellinen dieselauto . 135 co2 arvo.
Siinä olen kyllä samaa mieltä, että myös hiukkassuodattimista
pistäisi saada rahallista hyötyä.
vähäpäästöisellä 2001- dieselillä kuin mitä maksat jos tuot
isomoottorisen bensa-auton 2001 - ?
Kyllä nuo päästömaksut ohjaavat . Firmat rajoittavat jo
hyvin tarkasti paljonko c02 päästöjä työsuhdeautoissa saa olla.
Itse olen taas lähdössä autohakureisulle ja tulossa on uudehko
pienikuluksellinen dieselauto . 135 co2 arvo.
Siinä olen kyllä samaa mieltä, että myös hiukkassuodattimista
pistäisi saada rahallista hyötyä.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
hiukan vielä hiukkasista...
Hiukkas-suodatin lisää Co2 päästöjä w203 200cdi:ssä 5 grammaa varmaan muissakin sama juttu. Eli joudun maksamaan enempi autoveroa, ajoneuvoveroa ja polttoaineveroja verrattuna ympäristöä enempi kuormittavaaan vastaavaan malliin.
Olisko se ekoteko jos repisin suodattimen pois??
Olisko se ekoteko jos repisin suodattimen pois??