W124 ajovalot

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Wiltteri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 270
Liittynyt: To 15.06.2006 20:29
Paikkakunta: Kokkola

W124 ajovalot

Viesti Kirjoittaja Wiltteri »

Kun tuossa satalankussahan on tunnetusti kohtalaisen huonot ajovalot , niin miten niitä vois järkevästi saada paremmaksi?

Lisävalothan ei paranna ku pitkiä ja ne ei mielestäni oikeen passaa 124:n nokalle.
Entä sitten tehokkaammat polttimot orkkis umpioihin? "Kärventääkö" ne umpion heijastinpinnan piloille? ja herjaako polttimon vikavalo mittaristossa? :idea:
edelliset
W124 250D automat -88 W202 C280 automat -94 W202 C250TDT automat-96 W124 250D automat -91 W124 230 automat -91
"nykyratsu" W211 E320CDI -03 ja "mammalla" W204 C220CDI -08
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

mulla on philipsin 100W/90W polttimot eikä ole ainakaan viel kärventynyt (2v ollu). Ei herjaa tehokkaammista, herjaa vain alitehoisista.

Lisäpitkät ilman lisävaloja saat kun otat 500E umpiot. niis ei oo sumareita vaan pitkät. Pelkät lasit voi vaihta kans mut sit joutuu nikkaroimaan.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Wiltteri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 270
Liittynyt: To 15.06.2006 20:29
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Wiltteri »

Sergey kirjoitti:
Lisäpitkät ilman lisävaloja saat kun otat 500E umpiot. niis ei oo sumareita vaan pitkät. Pelkät lasit voi vaihta kans mut sit joutuu nikkaroimaan.
On vaan pirun hintavat nuo 500E:n umpiot, muuten kyllä ideana ok.
edelliset
W124 250D automat -88 W202 C280 automat -94 W202 C250TDT automat-96 W124 250D automat -91 W124 230 automat -91
"nykyratsu" W211 E320CDI -03 ja "mammalla" W204 C220CDI -08
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

niin, pelkät lasitkin 120e/kpl. Mutta tyylistä jos ei halua tinkiä ;)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Wiltteri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 270
Liittynyt: To 15.06.2006 20:29
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Wiltteri »

Siitähän lähdetään että tyylistä ei tingitä 8)

Taidan kuitenki ensiksi koittaa noita 100W/90W hehkuja
edelliset
W124 250D automat -88 W202 C280 automat -94 W202 C250TDT automat-96 W124 250D automat -91 W124 230 automat -91
"nykyratsu" W211 E320CDI -03 ja "mammalla" W204 C220CDI -08
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Wiltteri kirjoitti:Siitähän lähdetään että tyylistä ei tingitä 8)

Taidan kuitenki ensiksi koittaa noita 100W/90W hehkuja
Muista releet ja suora sähkö akulta. :D
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
Wiltteri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 270
Liittynyt: To 15.06.2006 20:29
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Wiltteri »

Harri126 kirjoitti: Muista releet ja suora sähkö akulta. :D
Kuis käy jos heittää paikalleen suoraan ilman relettä?
edelliset
W124 250D automat -88 W202 C280 automat -94 W202 C250TDT automat-96 W124 250D automat -91 W124 230 automat -91
"nykyratsu" W211 E320CDI -03 ja "mammalla" W204 C220CDI -08
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Voi olla, ettei valoteho parane yhtään, kun johdot ovat liian ohkaisia.
Tosin omatkin valot yleensä paranevat, jos laittaa kunnon johdot ja releet.
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
RSU
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: Su 08.02.2004 10:24
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja RSU »

Vaihdoin omani E-hyväksyttyihin H4 polttimoihin joissa valoteho on 50 % enemmän kuin tavallisissa. Parani näkymät. Löytynee muistaakseni vieläkin suuremmalla prosentilla laillisia E-hyväksyttyjä. Ovat kylläkin kalliimpia kuin tavalliset . Eikä tullut paljon kalliimmaksi. Kannatta näin syksyllä vaihtaa aina uudet polttimot. Vuoden käyttö on vienyt jo tehoja pois. Omaani en laittaisi laittomia 100 vattisia jo senkin takia että heijastimet ja lasit on tehty 60/55 tehoille. Lisäksi vastaantulevat eivät tykkäisi kyseisetä tehomääristä.
Viimeksi muokannut RSU, Pe 20.11.2009 19:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Yli 25 vuotta mersuilua
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

RSU kirjoitti:Vaihdoin omani E-hyväksyttyihin H4 polttimoihin joissa valoteho on 50 % enemmän kuin tavallisissa. Parani näkymät. Löytynee muistaakseni vieläkin suuremmalla prosentilla laillisia E-hyväksyttyjä. Ovat kylläkin kalliimpia kuin tavalliset . Eikä tullut paljon kalliimmaksi. Kannatta näin syksyllä vaihtaa aina uudet polttimot. Vuoden käyttö on vienyt jo tehoja pois.
Tosiaan, itse olen käyttänyt jo monta vuotta GE:n +60% polttimoita.
Hyvät on ja kestää vuoden. Syksyisin vaihtokunnossa. :D
Motonet myy hintaan 9,90/ 2 kpl, ei paha.
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

jooh uusilla kaapeleilla saa jo ihmeitä aikaan. Mulla kyl huomaa ihan selvästi eron laillisilla ja ylitehoisilla polttimoilla ilman uusia kaapeleitakin.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

Sergey kirjoitti:jooh uusilla kaapeleilla saa jo ihmeitä aikaan. Mulla kyl huomaa ihan selvästi eron laillisilla ja ylitehoisilla polttimoilla ilman uusia kaapeleitakin.
ootkos mitannu paljonko vähempi on jännitettä lampun kannassa verrattuna akun jännitteeseen melkein väittäisin jotta 2 volttia pitkillä jää johtoihin 100 vattisella ja 1-1,5 volttia normi lampulla
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

en oo. pitääpä ottaa sunnuntain puuhapäivän teemaksi mittaus.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
v6sa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ke 11.08.2004 08:31
Paikkakunta: Estonia

Viesti Kirjoittaja v6sa »

Johtoasiaa jo käsiteltiin. Oikein, kannttaa myös katsoa, onko maadoituspiste kunnossa.

Auttaa myös kummasti, jos aukaisee sen valon, pesee klasin ja heijastimen ja kasaa kuivauksen jälkeen. Niin, ja vaihtaa paremmat polttimot. Vaikka tehoa ei nostaisikaan, niin uudet ja vähän paremmat poltimot kyllä auttaa luomaan valoa kansalle.

Ne valot tahtoo olla aikas paskaisia myös sisäpuolelta, puhumattakaan ulkopuolella luojuvasta töhnästä.

Uudet valot auttaa kanssa aika paljon. Muuteen - alkuperäisiin Boscheihiin saa tilattua sekä uuden lasin että heijastimen... :!:

Parhaatkaan polttimot eivät tee yhtään paremmaksi asiaa, jos lasit ovat kummaltakin puolelta paskasia, heijastimet jonkun töhnän peitossa ja lisäksi lasit kiveniskuista harmaana. Älkää kysykää, mistä tiedän... :oops:
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

se auttaa kovasti, jos jaksaa relettää noi ajovalot. jännitehäviö on noilla vakiopiuhoilla poulentoista voltin luokkaa.

se, mitenkä reletys vaikuttaa sitten valotehoon on jo selkeesti huomattavaa. 124 koppasen mersun valot on surkeet tehdassäädöillä. laittelee ne releet ja piuhat, niin niistä valoista saa normaalitehoset, taikka ehkä pikkasen paremmatkin. ja sitten voi laittaa huolettta vaikka mitä polttimoita, eikä tartte ainakaan pelätä, että viiksi sulaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Wiltteri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 270
Liittynyt: To 15.06.2006 20:29
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Wiltteri »

Jos sitten noita releitä alkais tuusaamaan tuonne, niin pärjääkö kahdella releellä, siis pitkille sekä lyhkäsille oma?
Heräte alkuperäisistä polttimon liittimistä?
Herjaako tuon jälkeen palaneesta polttimosta?
edelliset
W124 250D automat -88 W202 C280 automat -94 W202 C250TDT automat-96 W124 250D automat -91 W124 230 automat -91
"nykyratsu" W211 E320CDI -03 ja "mammalla" W204 C220CDI -08
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

mulla olis kyllä oikeasti mielessä asentaa jonkun muun mallisen umpiot tuohon 124 koppaisen keulalle, pitää vain käydä konttorilta ensin tarkistamassa, ettei tuu tehtyä mitään laitonta :roll: (siis turhaa työtä...) paskamainen homma, jos siihen sovittaa vaikka W202 (tai jopa W203 :P) umpiot ja sitten sanotaan leimalla, että ehei, ei näin...

releet auttaa perinteisesti ja paremmat lamput, mutta nyt haetaan jotain todella räväkkää parannusta, kun alkaa tuo oma ikä näkyä myös pimeällä ajamisessa :? eilen huomasin sellaisenkin asian, että en näe enää 25-30 cm lähemmäs tarkasti :cry:

X5 bemarin ajovalot vois myös olla hyvät malliltaan sovittaa 124 keulalle :idea: pitäis vain päästä kokeilemaan sellaisella pimeässä ajoa, että onko niissä myös tehoa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Messerschmitt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1370
Liittynyt: To 30.03.2006 14:04
Paikkakunta: Utajärvi / Oulu

Viesti Kirjoittaja Messerschmitt »

http://www.mbscashopen.se/se/article.ph ... rt=1458189

ai niin tuolta kun tilaa niin voi kestää :D
-92 w124 300D turbo-
-Toyota Carina E -92 (the old reliable)
-Chevrolet Corvette 1969 Stingray Convertible-
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Messerschmitt kirjoitti:http://www.mbscashopen.se/se/article.ph ... rt=1458189

ai niin tuolta kun tilaa niin voi kestää :D
"E500 look" eli niis o sumarit, ei pitkät. Kysytty juttu.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

v6sa kirjoitti:Johtoasiaa jo käsiteltiin. Oikein, kannttaa myös katsoa, onko maadoituspiste kunnossa.

Auttaa myös kummasti, jos aukaisee sen valon, pesee klasin ja heijastimen ja kasaa kuivauksen jälkeen. Niin, ja vaihtaa paremmat polttimot. Vaikka tehoa ei nostaisikaan, niin uudet ja vähän paremmat poltimot kyllä auttaa luomaan valoa kansalle.

Ne valot tahtoo olla aikas paskaisia myös sisäpuolelta, puhumattakaan ulkopuolella luojuvasta töhnästä.

Uudet valot auttaa kanssa aika paljon. Muuteen - alkuperäisiin Boscheihiin saa tilattua sekä uuden lasin että heijastimen... :!:

Parhaatkaan polttimot eivät tee yhtään paremmaksi asiaa, jos lasit ovat kummaltakin puolelta paskasia, heijastimet jonkun töhnän peitossa ja lisäksi lasit kiveniskuista harmaana. Älkää kysykää, mistä tiedän... :oops:
Hyvin samansuuntaisia ovat minunkin kokemukseni. Taistelin huonojen valojen kanssa pitkään. Kokeilin tehokkaampia polttimoita sekä kahta erilaista xenon-sarjaa. Hetken aikaa oli lasit, joissa on lisäpitkät sumareiden paikalla (pitkiä vaan ei kovin usein voi täällä ruuhka-suomessa käyttää).

Xenonit olivat suoraan sanoen pettymys. En saanut valokuviota mitenkään täysin halogeeneja vastaavaksi eikä ero valotehossakaan ollut niin iso kuin numeroiden perusteella voisi kuvitella.

Lopulta vaihdoin lasit ja heijastimet uusiin, suuntasin valot kunnolla sekä johdotin valot releiden kautta (kannan jännite 11.5 V => 13.5 V). Sanoisin, että yhteisvaikutuksena aivan huima parannus valotehoon :shock:

+50% polttimoilla näkee nyt meikäläinenkin, vaikka valon tarve onkin jo poikavuosilta lisääntynyt.



Ps. Näillä keleillä pesureilla on oleellinen vaikutus näkemiseen. Kurafilmin takaa eivät mitkään polttimot valaise kunnolla !
Viimeksi muokannut paloviita, Su 22.11.2009 18:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
Wiltteri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 270
Liittynyt: To 15.06.2006 20:29
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Wiltteri »

Nuo xenonit on myös käynny mielessä, niitähän on tarjolla vaikka minkälaisia.
Millaisia kokemuksia niistä löytyy?
edelliset
W124 250D automat -88 W202 C280 automat -94 W202 C250TDT automat-96 W124 250D automat -91 W124 230 automat -91
"nykyratsu" W211 E320CDI -03 ja "mammalla" W204 C220CDI -08
Avatar
Tompa124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 595
Liittynyt: Pe 26.12.2008 01:33
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja Tompa124 »

en suosittele. laitaa mieluummin sen 150€ uusihin umpioihin ja niihin kunnon halogeni polttimot. valokuvio tuloo paljo paremmaksi halogenilla ku xenonilla.

ainut plussa mitä oon huomannu niin sateisella kelillä ja lumisessa maas näytää xenonit hyvin kirkkaan ja aika kauaski hyvän valon. mutta oon silti noitten halogeni polltimoiden puolella :wink:

nuosta E500 umpiosta heräs mielenkiinto. ku oon vaihtaas omahan umpiota kans nii onko noista 500 kellää kokemuksia että onko koko rahan arvosta?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Minä tein vuosi sitten omaan 124;een että ostin motonetin valonvahvistimen
eli siinä oli "releytys " valmiina .Jännite nousi lampulla 15-16volttia(nyt en tarkkaan muista).Jännite pysyy vakiona kun auto on sammuksissa tai käynnissä eli yhtä kirkkaana.Lisäsin 30%+valoteho polttimot ja on todella kirkkaat ja lailliset.Polttimot kestävät noin vuoden eli riittävästi.En ole kokeillut 100w enkä kokeile umpion rikon ollessa todennäköistä,tai pitäis varoa paikallaan pitkään pitämästä valoja päällä.
Kaverini teki taas niin että osti lataussäätimen 15.5volttia ja valot kirkastui niin ja tieten vahvisti johdot.Itse en moiseen ryhtynyt akun ja tietokoneen keston pelossa.
Vahvistin on malliah7+h7 eli valmista sarjaa ei ole mutta tästä saa lyhyet ja pitkät. Olen tyytyväinen valotehoon ja negatiivista sanottavaa on vain että palaneen polttimon valo palaa...so what
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

mittailin mun auton jännitteitä ja kannalla oli 12,9V coupessa. farmarissa oli 11,8V.

Molemmissa umpion lasit on suunillee samas kunnos, yhtä paljo kilsoi ja vuosia takana sekä vasta puhdistetut... Coupessa on tosin varmuudella laitettu uudet peilit vuosi sitten, farkussa vain puhdistetut, aika hyvät silti. lisäksi viimeviikolla uusitut polttimot molemmissa, samanlaiset tietty.

Ja ero on todella iso! Kävin siis koeajelee tänää samois olosuhteissa. On se joskus hyvä että on kaks samanlaista verrokkia ni saa konkreettista tietoa asiasta. Oon tolla coupel ajelles aina ihmetelly miks porukka haukkuu w124 valoja, mutta nyt se syy selvisi minullekin.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Sergey kirjoitti:
Ja ero on todella iso! Kävin siis koeajelee tänää samois olosuhteissa. On se joskus hyvä että on kaks samanlaista verrokkia ni saa konkreettista tietoa asiasta. Oon tolla coupel ajelles aina ihmetelly miks porukka haukkuu w124 valoja, mutta nyt se syy selvisi minullekin.
Äkkiä luulis, että valot ainakin teoriassa voi olla hyvät, kun ne on isot, korkealla ja monesti vielä pyyhkijöillä varustetut. Silti, kyllä itsellä ainakin on jo 17 v ja 380 tkm himmentäny lamppuja selvästi...

Mutta kertokaas, kun ymmärrätte virtojen ja sähköjen päälle.
Vaihdoin tässä just ajovalon polttomoa palaneen tilalle. Silmääni otti, että kuskinpuolen ajovalopolttimelle menevästä johdosta on ryöstetty virtaa umpion sisällä johdon varassa killuvalle 4w polttimolle :shock:
Siellä se syttyy aina kun ajovalokin. Otin pikkupolttimon pois ja palaneen polttimon valo syttyi saman tien.
Autossa on lisäkaukovalot, liittyiskö jotenkin niihin? PAlakoon siellä noin muuten, ei se minua haittaa. Joku pikkuviritys vanhaan autoon näköjään aina on sovittava :lol:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
mie2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: La 22.12.2007 16:37
Paikkakunta: Itä-Suomen lääni

Viesti Kirjoittaja mie2 »

En tiedä olisiko sitten laitettu hämäämään juurikin tuota polttimovikavaloa tosin ei lisäpitkien asennus sitä ole sytyttänyt ainakaan porukoiden lankussa, siinä tosin ohjaus lisävalojen releille (2kpl) on otettu kummaltakin puolelta.

Voi olla että lisävaloilla on yksi rele ja ohjaus toiselta puolelta, jolloin saattaa tehdä sen verran eroja virtapiireihin että sytyttää häiriövalon.

Noihin valojenparannuskokeiluihin suosittelen kyllä bilteman "valovahvistin" sarjaa, vaikka eihän siinä ole kuin releet ja paremmat johdot (Motonet taitaa myydä jotain hakkurilaitteita valovahvistimen nimellä), polttimovalo kyllä taitaa alkaa loimottaa tuolla Bilteman sarjalla, mutta on helppo ja halpa paketti. Ei tarvitse alkaa itse laitella releitä ja johdotuksia, huonona puolena vain sarjassa olevat 2 relettä, jos rele kyrvähtää niin sitten menee molemmat puolikkaat tai pitkät. Itse jos rakentelisi niin 4 relettä tulisi laiteltua.
Avatar
Mr300
Mersumies
Mersumies
Viestit: 869
Liittynyt: Su 05.04.2009 15:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Mr300 »

Tähän väliin kysymys, että onko ainoostaan tuossa 500E lisäpitkät vai riittääkö että hommaa 93-95 E mallin umpiot
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18097
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Viimeksi eilen laittelin erääseen -88 124:ään 500E ajovalolasit.
Umpiot olivat vielä hyvät, ilmeisesti vaihdettu jossain vaiheessa ja heijastimet näyttivät olevan asiallisessa kunnossa.
Kyseisen auton ajovalojen releytys olisi ollut turhaa, jännitettä mitattuna akulta 12,02 volttia ja polttimolta 11,88 volttia.

Lasien vaihdolla saatiin siis sumareista apukaukovalot ja niille laitoin toki releen.
Polttimoiden edestä väänsin kauhat irti.

En päässyt kokeilemaan valoja pimeällä mutta suuntauslaitteella katsoen apukaukovalot olivat huomattavan kirkkaat verrattuna "hoonelosiin" - olisiko kuitenkin heijastimien kunnossa eroa jota ei silmällä huomannut vai johtuuko ero heijastimen eri muodosta ?

Keulan ilme muuttuu parempaan suuntaan, lasit ovat kirkkaat ja reunukset sisällä kromatut.

Toisaalta sillä rahalla saa laadukkaat apukaukovalot ja niihin xenonsarjan joilla valoteho on täysin eri luokkaa, omakohtaista kokemusta on kahdesta 124-yksilöstä "500E valoilla" ja muutamasta apukaukovaloparista kiinanxenoneilla.

Auton ulkonäkö on mitä on kun keulalla roikkuu isot lisävalot, itse en kiinnitä asiaan niiltä osin mitään huomiota kunhan vaan näkee hyvin.

Kuka mitenkin ;)

Mr300, E-mallissakaan ei ole apukaukovaloja vakiona.
Laita nyt alkuun edes jonkinlaiset umpiot :lol: (avatarkuvasi)
wiimax.fi
mie2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: La 22.12.2007 16:37
Paikkakunta: Itä-Suomen lääni

Viesti Kirjoittaja mie2 »

Eikähän akun navoilta pitäisi löytyä auto käynnissä reilusti yli 13 volttia jos jotain 12,x volttia, niin taitaa laturi olla aika morjens. Ja turha noita jännitteitä on testailla jos auto ei ole käynnissä.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Parhaan tuloksen saa releytyksestä kun ottaa päävirran releille suoraan laturin perästä.

Siellä se latausjännite on korkeimmillaan.

Niin ja releytyksessä on hyvä muistaa että myön valojen maadoitus tulisi samalla parantaa.
Toki ne maajohdot on vakionakin aika lyhyet ja ilman monia liitoksia toisin kuin ne plusjohdot, jotka kiertelee pitkin kojelautaa ja sulakerasiaa kymmenien liitosten kautta.

Sitten vielä lataussäätimeksi sellainen 14.5-14.8V versio.
Vastaa Viestiin