Mitä öljyä koneeseen (E 280CDI -07 facelift) ?
Mitä öljyä koneeseen (E 280CDI -07 facelift) ?
Auto on saksasta ja kilometrejä mittarissa 100 000km. Kaikki on kondiksessa ja huollot on tehty viimesen päälle, mutta moottoriöljynä on joka kerta laitettu Shell Helix Diesel Ultra 5W-30. Siis 5W-30??
Itsellä tulis mieleen joku Mobil 1 Rally Formula 0W-40.
Pohjois-suomessa asustelen ja pakkastahan saattaa olla -25c ajoittain. Liekkö merkitystä?
Olisiko viisasta varata ylimääräiseen öljynvaihtoon aika ja laitattaa 0W-40 Mobilit myllyyn?
Itsellä tulis mieleen joku Mobil 1 Rally Formula 0W-40.
Pohjois-suomessa asustelen ja pakkastahan saattaa olla -25c ajoittain. Liekkö merkitystä?
Olisiko viisasta varata ylimääräiseen öljynvaihtoon aika ja laitattaa 0W-40 Mobilit myllyyn?
Veholla näihin laitetaan nykyään Mobil1 EPS 5w-30.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
oletkohan kattonut vähän liika mainoksia, kun oikein ralli formulaa pitää olla
RF ei taida edes ole tuollaisena 0w-40, mitä sinne haluaisit ![Wink :wink:](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
uudet moottorit on aika tarkkoja öljyistään ja 0w-40 olis liian paksua sille lämpinänä ja voitelu vois olla puutteellista (teoreettisesti ajateltuna, tuskin kuitenkaan käytännössä...) pienet välykset koneessa, ei enää mitään ison maan toleransseja, kuten -50 luvun jenkki kasissa, jossa ei tahdo ohuempi, kuin 20w-50 pysyä sisällä...
5w-30 on oikea öljy tai ainakin parempi, kuin 0w-40 (jossa paljon lisäaineistusta), kun vain katsoo, että ne luokitukset löytyy purkin kyljestä mitä "huoltovihkossa" ilmoitetaan vaatimuksina moottoriöljylle...
onneksi nykyään suuntaus on näihin 5w-30 ja 5w-40 öljyihin ja ne pahimmat ylilyönnit, kuten 5w-50 öljyt jäämässä pois markkinoilta...
vaikka meneehän ne mainokset kuin häkä näihin tavallisiin sukankuluttajiin, kun on oikein ralliformulaa ja 5w-50 on visko
(ymmärtämättä asiasta mitään, suorastaan rynnätään ostamaan kyseistä tuotetta, kunhan se vain on ralliformulaa...)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
uudet moottorit on aika tarkkoja öljyistään ja 0w-40 olis liian paksua sille lämpinänä ja voitelu vois olla puutteellista (teoreettisesti ajateltuna, tuskin kuitenkaan käytännössä...) pienet välykset koneessa, ei enää mitään ison maan toleransseja, kuten -50 luvun jenkki kasissa, jossa ei tahdo ohuempi, kuin 20w-50 pysyä sisällä...
5w-30 on oikea öljy tai ainakin parempi, kuin 0w-40 (jossa paljon lisäaineistusta), kun vain katsoo, että ne luokitukset löytyy purkin kyljestä mitä "huoltovihkossa" ilmoitetaan vaatimuksina moottoriöljylle...
onneksi nykyään suuntaus on näihin 5w-30 ja 5w-40 öljyihin ja ne pahimmat ylilyönnit, kuten 5w-50 öljyt jäämässä pois markkinoilta...
vaikka meneehän ne mainokset kuin häkä näihin tavallisiin sukankuluttajiin, kun on oikein ralliformulaa ja 5w-50 on visko
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 45
- Liittynyt: Su 02.08.2009 22:27
- Paikkakunta: Salo
Mä olen käyttänyt autoa korjaamolla ja sinne on laitettu 0W-40 Castrolin öljyt. Liikkeellä on Castrolin edustus. En kyllä ole havainnut ongelmia vaikka öljy onkin vaihdettu huoltovihkon näyttämästä Mobil 1 0W-40. Mobilia on käytetty myös MB liikkeesä Saksassa.
Audi A4 2.0TDI 2006 Avant Quattro
Ex. S211 E320 CDI 2003
Ex. S211 E320 CDI 2003