W211 320cdi VÄÄRÄ ilmamassamittari ? - moottorin vikavalo

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Hannu H
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Su 24.08.2008 11:06
Paikkakunta: espoo

W211 320cdi VÄÄRÄ ilmamassamittari ? - moottorin vikavalo

Viesti Kirjoittaja Hannu H »

Moi

W211 (S211) E 320cdi alkuperäinen ilmamassamittari hajosi - auto meni limp-modeen etc. En raaskinut maksaan Vehon 450€ hintaa ilmamassamittarista, niimpä hain uuden anturin motonetista.

Vikavalo nollattiin ja auto alkoi toimimaan, mutta seuraavana päivänä moottorin vikavalo sytyi taas. Auto toimii, mutta herjaa uudelleen liian suuresta (tai ainakin väärästä, en muista tarkalleen) ilmamassasta. Vika kuitattu pari kertaa, mutta tulee aina uudelleen (auto toimii normaalisti kokoajan paitsi että vikavalo pala 5 päivää viikosta ja sammuu välillä max. päiväksi syttyäkseen uudelleen). Ajattelin että motonetin anturi on sökö ja kävin sen vaihtamassa. Ensimmäinen motonetin anturi oli jotain ihmemerkkiä, mutta tämä toinen aito bosch (kuten mersun alkuperäinenkin). Tässä yhteydessä huomasin että motonetin tarjoamissa (molemmissa: bosch sekä hämärämerkki) antureissa on numerosarja:
F 00C 2G2 025 sekä PBT-GF30
Auton alkuperäisessä Bosch ilmamassamittarissa on koodi:
F 00C 2G2 068 sekä PBT-GF30

Onkohan motonet myynyt minulle väärän anturin. Tosin ei niillä muita ole myynnissä W211 malliin kuin tämä:
Motonet numero 28-3379
MERCEDES E W211 02-> Ilmamassamittari MB-24v
W211 E240/320 Ilmamassamittari "0280217515"

Ilmoitin kyllä että auto on W211 320cdi ja sanoivat että tämä käy. Olisiko kuitenkin että tuo on tarkoitettu bensakoneisiin ?

Liekkö mitään vaaraa ajella vikavalo päällä ehkä väärä ilmamassamittari paikallaa kun auto toimii normaalisti ? Kun näihin kysymyksiin saadaan vastaukset, niin anturi luonnollisesti menee vaihtoon, jos osoittautuu vääräksi.
Hannu
S211 E320 T CDI A -03
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13782
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W211 320cdi VÄÄRÄ ilmamassamittari ? - moottorin vikaval

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Hannu H kirjoitti: Onkohan motonet myynyt minulle väärän anturin. Tosin ei niillä muita ole myynnissä W211 malliin kuin tämä:
Motonet numero 28-3379
MERCEDES E W211 02-> Ilmamassamittari MB-24v
W211 E240/320 Ilmamassamittari "0280217515"
Onko tuon osanumeron tarkoitus olla MB:n varaosanumero (ilman A:ta)? EPC ei tuollaista löydä.

Näyttää 211.061:lle osanumeroa A1120940048 ja 211.026:lle A0041533228.
Avatar
Hannu H
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Su 24.08.2008 11:06
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja Hannu H »

surffailin vähän ebay.de:ssä ja sieltä poimittua:
MERCEDES-BENZ: 1120940048 BOSCH: 0 280 217 515 BOSCH: 0280217515
eli tuo on bosch-koodi ja sille vastaava mb-koodi. Eli taisivat myydä minulle 240/320 BENSA-version ilmamassamittarin.

Bosch-Nr. 0281002535 näyttäisi olevan CDI-koneille.
Hannu
S211 E320 T CDI A -03
goodis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 12.04.2005 17:25
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja goodis »

jos egr:n säätömoottori/venttiili on jumissa herjaa myös silloin ilmamäärämittaria vikakoodina.
Koska silloin kun ohjainlaite ohjaa egr:ää, niin ilmamäärämittarista pitäisi mennä vähemmän puhdasta ilmaa koneeseen, mutta jos egr jumissa, niin puhtaan ilman määrä moottoriin ei muutu -> vikakoodia pukkaa.
Avatar
Hannu H
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Su 24.08.2008 11:06
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja Hannu H »

OK, mutta koska auto meni alunperin yllättäen limp-moodiin (tehot hukassa) ja ilmamassamittarin vaihto palauttin auton toiminnan, niin voisiko siitä päätellä että ilmamassamittarissa se vika oli. Nyt vain pitäisi vielä saada oikea ilmamassamittari CDI:hin. Tosiaan se näyttää tuollabensakoneista mittarilla toimivan, paitsi että vikavalo palaa. Tilasin jo CDI:n mittarin (Englantilaiselta toimittajalta noin 100 eur postikuluineen).
Hannu
S211 E320 T CDI A -03
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4779
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Voi päätellä.

Lastuttamallakin pääsee eroon "liian" suurista ilmamääräherjoista ja EGR,stä. :lol:
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Viesti Kirjoittaja Division »

Samaa ilmamassamittarivikaa voi herjata myös, jos joku ahtoletkuista on revennyt tai liitos löysällä.

Itselläni herjalistalla oli mm. juusi se, kun ahtoletku hajosi. Kuuntele, kuuluuko konehuoneesta ylimääräistä pöhinää?
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Vastaa Viestiin