M103:n ruutta rikkaammalle
M103:n ruutta rikkaammalle
Tuossa aiemmin kummastelin 300SE:n M103-koneen outoa sammahtamista paar päivää sitten. Teki tämän tempun rouvalle, mutta isännälle ei ole uskaltanut - ainakaan vielä - temppuilla. Oli miten oli, käytin auton tänään pakokaasuanalyysissä, ja niinhän se oli, kuten epäilinkin: ei saa raukka tarpeeksi soppaa. Käännettiin syöttöä suuremmalle ja taas pata laulaa reippaammin! Tämä meikäläisen yksilö hilaa ilmeisesti ajan kanssa itse itsekseen ruutan säätöjä laihemmalle. Pariin otteeseen niitä on nyt rukattu rikkaammalle.
Kyselin samalla tuota tyhjäkäynnin "nypytystä", josta jo "W126":n kanssa praatailin tuolla aiemmin. Mersuasentajakin totesi, että on siellä pieni nypytys ja se kuuluu - lievänä tosin - pakoäänissäkin. Kumma kyllä, sytytyksen kuvaus oli testerissä näyttänyt aivan tasaista, eli sytkä pitäisi olla ihan ok. Missä lie sitten tuo vika?!
Kyselin samalla tuota tyhjäkäynnin "nypytystä", josta jo "W126":n kanssa praatailin tuolla aiemmin. Mersuasentajakin totesi, että on siellä pieni nypytys ja se kuuluu - lievänä tosin - pakoäänissäkin. Kumma kyllä, sytytyksen kuvaus oli testerissä näyttänyt aivan tasaista, eli sytkä pitäisi olla ihan ok. Missä lie sitten tuo vika?!
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Kuten
Kuten epäilinkin, polttoainepuolella se on. Eli karstaa ja sontaa järjestelmässä.
Uusi suodatin ja fortea tankkiin, luulisi siitä tokenevan
Tänään muuten tutkin asiaa, niin kyllä mullakin nypyttää vaikka olis D-päällä.
Ilmottele, jos saat nypytyksen korjaantumaan. Itse en asiaan viitsi tuhraan paneutua toistaiseksi.
Pakoäänistä sen kuulee muuten hyvin, sen pätkimisen.
Olen edelleen sitämieltä, että se on ominaisuus eikä vika
Tyhjäkäyntikin on M103:ssa niin alhainen, että kyllä pienen rykimisen voi suvaita.
Uusi suodatin ja fortea tankkiin, luulisi siitä tokenevan

Tänään muuten tutkin asiaa, niin kyllä mullakin nypyttää vaikka olis D-päällä.
Ilmottele, jos saat nypytyksen korjaantumaan. Itse en asiaan viitsi tuhraan paneutua toistaiseksi.
Pakoäänistä sen kuulee muuten hyvin, sen pätkimisen.
Olen edelleen sitämieltä, että se on ominaisuus eikä vika

Re: Kuten
Kyllä se mullakin "sahaa" hieman tyhjäkäynnillä. Mutta kun se muuten käy niin tasaisesti, niin tommosiin mitättömiin asioihin kiinnittää sitten huomiota. Sitäpaitsi se on varmaan juurikin tuo elektroniikka / ruiskusysteemi joka tuota aiheuttaa. Tuskin se siis sinällään mikään vika on, vaan luultavasti se on ollut siinä uudesta asti. Kaikissa meikäläisen ajamissa ruiskuissa on ollut jotain samantapaisia oireita, mutta eihän niitä edes huomaa jollain normaalilla 4-pyttyisellä koneella.W126 kirjoitti:Olen edelleen sitämieltä, että se on ominaisuus eikä vikaTyhjäkäyntikin on M103:ssa niin alhainen, että kyllä pienen rykimisen voi suvaita.
Ps. Oletteko pitkään aikaan ajaneet 4-pyttysillä kaasarikoneilla?

[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Re: Kuten
Ollaan, vasta eilen. Katsastapa allekirjoittaneen allekirjoitus niin tiedät mistä puhutaan...Pasi M. kirjoitti:
Ps. Oletteko pitkään aikaan ajaneet 4-pyttysillä kaasarikoneilla?

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Re: Kuten
Noh, käykö tuo 200-kaasari yhtä tasaisesti kuin 3-litrainen M103:nen?Aku P kirjoitti:Ollaan, vasta eilen. Katsastapa allekirjoittaneen allekirjoitus niin tiedät mistä puhutaan...Pasi M. kirjoitti:
Ps. Oletteko pitkään aikaan ajaneet 4-pyttysillä kaasarikoneilla?

Tuolla heitolla tarkoitin lähinnä esim. noita Volvon ja Hondan "maatiaiskoneita", jossa talvella meinaa tippua hampaat suusta kauhean tärinän johdosta.

[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Re: Kuten
Terve. Käy ja ei käy. Tasaisesti meinaan. Jos konepellin alle erehtyy kyyläämään motin käydessä, ei kyllä uskoisi ehjäksi: mylly heiluu melkoisesti. Toisaalta, tuntuu olevan aika tehokas vaimennus kiinnitystyynyissä: koriin ei koneen liiikkeistä aiheudu kuin pientä selkänojassa tuntuvaa pehmeää vavahtelua.Pasi M. kirjoitti:Noh, käykö tuo 200-kaasari yhtä tasaisesti kuin 3-litrainen M103:nen?Aku P kirjoitti:Ollaan, vasta eilen. Katsastapa allekirjoittaneen allekirjoitus niin tiedät mistä puhutaan...Pasi M. kirjoitti:
Ps. Oletteko pitkään aikaan ajaneet 4-pyttysillä kaasarikoneilla?
Tuolla heitolla tarkoitin lähinnä esim. noita Volvon ja Hondan "maatiaiskoneita", jossa talvella meinaa tippua hampaat suusta kauhean tärinän johdosta.
Kyllä se aina -99 Octaviaa vähemmän tärisee ja metelöi...

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Nyppii ja ei nypi
Totta on, että voin kiinnittää huomiota mitättömyyksiin. Koeajoin tänään, kun huolsivat ässää, samaan aikaan autoliikkeessä kaupan ollutta 124-koppasta 300E:tä. Se kävi tyhjäkäyntiä ehkä vähän tasaisemmin (siis vähemmän nypyttämättä), mutta ei sekään mikään "singeri" ollut.
Muutoin kyseinen 300E-yksilö oli aika hirveä peli. Joku oli asentanut autoon varsinaisen "mölinäputken". Ja täytyy sanoa - anteeksi nyt vain "Jukka N." - mutta kyllä M103:sen jatkoksi kuuluisi automaatti.
No, mielenkiintoinen kokemus ja ensimmäinen sellainen meikäläiselle kepittää isohkoa kutosta. Täytyy vain sanoa, vaikka mersumies olenkin, etten oikein ole koskaan lämmennyt tuolle (varsinkaan 124-korisarjan) manuaalilootalle tai koko voimansiirtojärjestelmälle. Se on jotenkin oudon "elastinen" ja kun keppiä veivaa, niin en voi välttyä tunteelta, että aivan kuin koko vaihteensiirto olisi tehty muovista...
Muutoin kyseinen 300E-yksilö oli aika hirveä peli. Joku oli asentanut autoon varsinaisen "mölinäputken". Ja täytyy sanoa - anteeksi nyt vain "Jukka N." - mutta kyllä M103:sen jatkoksi kuuluisi automaatti.

Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Sitä sun tätä
Toista kymmentä M103-koneista on tullut kokeiltua, ajomäärät 60.000-500.000 km ja periaatteessa jokainen on käynyt täysin kunnossakin ollessaan hieman aaltoilevasti. Siis kierrokset ovat pysyneet täysin vakiona, mutta koneen käyntitaajuus ikään kuin pumppaa 2-3 sekunin sykleissä.
Varsinaista nypytystä teki mm. oma mylly puolilämpinänä käynnistettäessä. Tuo talttui suuttimien puhdistuksella sekä ilman- ja pa-suodattimen vaihdolla. Saattoi virranjakajan pyörijän sekä kannen uusiminenkin vaikuttaa osansa. Mutta kehräys se jäi eli kuulunee koneen luonteeseen. Tässä täytyy todeta, että Bemarin kutoset käyvät tyhjänä nätimmin - mitäs sitä tutkainta vastaan tappelemaan, vaikka kuinka Mersun puolella olisikin
Omat kokemukset Mersun manuaalivoimansiirrosta ovat suht. mukavat. Kunhan kepin pitkähköihin liikeratoihin tottuu, ei täsmällisyydessä eikä käytön keveydessä ole moitteen sijaa. W126:n laatikko tuntuu paremmin ja "tiiviimmin" tuetulta kuin W124:ssä - ei hetkauttele eikä elä turhia. Vielä kuukausi sitten olisin ollut kypsä tomaattilaatikon puoleen, mutta nyt on niin ja näin. Päivittäisestä ajomatkasta 80% sujuu yhtäjakoisesti keppiin koskematta, joten mieluusti osan tomaatin vaivattomuudesta uhraa vitosen tuoman pienemmän kulutuksen alttarille
.
Varsinaista nypytystä teki mm. oma mylly puolilämpinänä käynnistettäessä. Tuo talttui suuttimien puhdistuksella sekä ilman- ja pa-suodattimen vaihdolla. Saattoi virranjakajan pyörijän sekä kannen uusiminenkin vaikuttaa osansa. Mutta kehräys se jäi eli kuulunee koneen luonteeseen. Tässä täytyy todeta, että Bemarin kutoset käyvät tyhjänä nätimmin - mitäs sitä tutkainta vastaan tappelemaan, vaikka kuinka Mersun puolella olisikin

Omat kokemukset Mersun manuaalivoimansiirrosta ovat suht. mukavat. Kunhan kepin pitkähköihin liikeratoihin tottuu, ei täsmällisyydessä eikä käytön keveydessä ole moitteen sijaa. W126:n laatikko tuntuu paremmin ja "tiiviimmin" tuetulta kuin W124:ssä - ei hetkauttele eikä elä turhia. Vielä kuukausi sitten olisin ollut kypsä tomaattilaatikon puoleen, mutta nyt on niin ja näin. Päivittäisestä ajomatkasta 80% sujuu yhtäjakoisesti keppiin koskematta, joten mieluusti osan tomaatin vaivattomuudesta uhraa vitosen tuoman pienemmän kulutuksen alttarille

Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Nypytystä & veivausta jms.
Vaihdoin suuttimet jo jokin aika sitten ja ajattelin, että tämän jälkeen ei M103:nen sitten nypytä persiikseen. Suuttimet olivat kyllä ihan vaihdon tarpeessa, mutta kuinka ollakaan, tämä "vika" (mikä lienee enemmänkin näillä kilometreillä siis ominaisuus) ei laantunut. Evidenssiä ei itselläni ole juurikaan BMW:n kutosista, mutta edelleenkin olen puritaanisesti sitä mieltä, että vasta ilman tuota nypytystä voin sanoa koneen käyvän todella hienosti.
Kun taivastelin aiemmassa viestissäni M103-kone + manuualiloota -yhdistelmää, niin pitää ottaa huomioon, että sitä kirjoittaessa olin automaatin lumoama.
Nimittäin samalla kun eilen säädätytin seokset kohdalleen, niin samalla laatikko asetettiin myös kohdalleen: lisättiin siis pehmeyttä. Ajamani 300E manuaalilla muistutti vain vuosien takaisesta taksiurasta, jolloin tuli suht paljon pyöriteltyä manuaalivaihteisia W124 200D-malleja. Näissä varsinkin varomaton kaasun ja kytkimen käyttö sai aikaan sellaisia veivauksia voimansiirrossa, että en olisi ihmetellyt vaikka kyydissä ollut asiakas olisi tekohampaita keskikonsolista poimiessaan tiedustellut: "onkos ajakortin ykkösvaihe vielä menossa?"
No, kyllä 200D:n kanssa oppi ajamaan myös siivosti, sen tavoille piti vain totta tosiaan oppia! Ja muutenhan se oli naftapihi ja kaikin puolin kelpo pirssi!!
Olisikin ihan mielenkiintoista kokeilla 126-korista manuaalilla. Ja se on kyllä totta - kuten "Jukka N." totesit - että selvä niisto kulutuslukemista on aina kotiinpäin. Ja ilmeisesti 300SE:n kohdalla ero on jo selvä.
Kun taivastelin aiemmassa viestissäni M103-kone + manuualiloota -yhdistelmää, niin pitää ottaa huomioon, että sitä kirjoittaessa olin automaatin lumoama.


Olisikin ihan mielenkiintoista kokeilla 126-korista manuaalilla. Ja se on kyllä totta - kuten "Jukka N." totesit - että selvä niisto kulutuslukemista on aina kotiinpäin. Ja ilmeisesti 300SE:n kohdalla ero on jo selvä.
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)