Auton historiasta sen verran että ostin sen pohjois ruotsista keväällä johon oli ruotsissa vaihdettu om 603 turbo diesel motti (auto alunperin vm1988 230CE), edellinen omistaja väitti että autoa oli piristetty jonki verran, pumppua räplätty, ja ahtopaineita olen pitänyt siinä 1,7 bar, 3" putki, ison coolerin hommasin siihen mutta en ikään kerenny laittaa paikoilleen ennen ku vetari meni poikki
MB COUPE OM603 TURBO PÄIVITYSTÄ!
MB COUPE OM603 TURBO PÄIVITYSTÄ!
Noniin eli nyt päätin laittaa tämän alkaneen projektin tänne forumiin ku tarvis neuvoja asiantuntijoilta että mitä osia tohon kannattais ruveta hommailleen
Auton historiasta sen verran että ostin sen pohjois ruotsista keväällä johon oli ruotsissa vaihdettu om 603 turbo diesel motti (auto alunperin vm1988 230CE), edellinen omistaja väitti että autoa oli piristetty jonki verran, pumppua räplätty, ja ahtopaineita olen pitänyt siinä 1,7 bar, 3" putki, ison coolerin hommasin siihen mutta en ikään kerenny laittaa paikoilleen ennen ku vetari meni poikki
ja samalla nyt hinasin sen ja laitoin talviteloille. Eli asiaan nyt kysyisin että ku se on alunperin ollut 230CE ja ajattelin hommata jonku lukkoperän niin miten ku siinä ei ilmeisesti oo asd:tä?niin onko siihen joku muu vaihtoehto ku se asd silloin joutuu vissiin vetää hydrauliikan ja sähköjä uusiksi...auto on nyt hallilla ja tarkoitus ois tehä st ens kesäksi, eli hyviä neuvoja kaivattais ja jos on st osaa myynnnissä niin ei muutaku tarjoilkaa
Auton historiasta sen verran että ostin sen pohjois ruotsista keväällä johon oli ruotsissa vaihdettu om 603 turbo diesel motti (auto alunperin vm1988 230CE), edellinen omistaja väitti että autoa oli piristetty jonki verran, pumppua räplätty, ja ahtopaineita olen pitänyt siinä 1,7 bar, 3" putki, ison coolerin hommasin siihen mutta en ikään kerenny laittaa paikoilleen ennen ku vetari meni poikki
eikö siihen vois heitää vaikka jonkun ison bemarin perää, ne ainakin kestäis paremmin, kuin nuo mersujen omat
taitaa mersun "iso perä" olla aika lelu verrattuna vaikka nyt sitten bemarin normaali periin...
karpiola sitten tekee vetarit mittojen mukaan, kun ei ne mersun omat ainakaan kauaa kestä st käyttöä...
taitaa mersun "iso perä" olla aika lelu verrattuna vaikka nyt sitten bemarin normaali periin...
karpiola sitten tekee vetarit mittojen mukaan, kun ei ne mersun omat ainakaan kauaa kestä st käyttöä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Tai sitten normaali kitkaperä. Ja eikös asd:nkin pitäis toimia normaalina kitkana kun sinne ei ole vedetty letkuja? Ainakin täällä yhessä superissa on asd perä ilman hydrauliikkaa ja kahta viivaa piirtää... 
It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
oliskohan pitänyt jättää sanomatta noista vetareista
katkes nimittäin tänään kuskinpuolen asd vetari, kun hieman testattin säätöjä
no, pitää kokeilla hitsata se huomenna kuntoon, niin pääsee edes siirtelemään autoa...
onko muuten näitä asd vetareita montaa kokoa, kun nuo näytti yhtä ohuilta, kuin 200 D:n vetarit, n. 25 mm paksuus ehkä... pitäishän tuollaisessa tehopakkauksessa (varsinainen tehopakkaus joo, oikein 180 hp ollut tehtaalta lähtiessä 20 vuotta sitten...) nyt ainakin 32 mm vetarit olla
onko muuten näitä asd vetareita montaa kokoa, kun nuo näytti yhtä ohuilta, kuin 200 D:n vetarit, n. 25 mm paksuus ehkä... pitäishän tuollaisessa tehopakkauksessa (varsinainen tehopakkaus joo, oikein 180 hp ollut tehtaalta lähtiessä 20 vuotta sitten...) nyt ainakin 32 mm vetarit olla
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
mersu
nyt ois muutama uus kuva projekti rupee valmistumaan pikkuhiljaa
http://s792.photobucket.com/albums/yy20 ... nt=001.jpg
http://s792.photobucket.com/albums/yy20 ... nt=001.jpg
mersu
oho tuo edellinen tais olla vain kuvan linkki tuo taitaa olla oikea,
http://s792.photobucket.com/albums/yy201/jantsku/mersu/
http://s792.photobucket.com/albums/yy201/jantsku/mersu/
Hessu myi Cosworth-mallin lukkoperää, se kai sopisi parhaiten:
190E vm84 cossun kitkalukkoperä
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=82668
190E vm84 cossun kitkalukkoperä
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=82668
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
ei kyllä oo aivan tekemätön paikka laittaa asd.täkää pelaamaan niinku kuuluu, jos vaan absit löytyy autosta.. itelle laittelin ja no pikkusen reilu päivä siinä meni ja en pitäny edes erityisen kiirettä!!
muut tekee mitä osaa, minä mitä haluan!!!
MB 300dt -89 MB E320T cdi -03
ex. MB E320 T cdi -03 ex. MB E320 T cdi -00
ex. MB 250TD -90 ex. ski-doo mxz 600 -04
ex. honda cbr 900rr -96 ex. MB 190E 1.8 -90
ex. MB 190 2.6 -87 ex. MB E250D -93
ex. MB E300dt 4-matic -93 ex. MB C200 cdi T -01
ex. MB 300d aut. -91
ex. MB 190 2.0e -84
ex. MB 190 2.5D -92
MB 300dt -89 MB E320T cdi -03
ex. MB E320 T cdi -03 ex. MB E320 T cdi -00
ex. MB 250TD -90 ex. ski-doo mxz 600 -04
ex. honda cbr 900rr -96 ex. MB 190E 1.8 -90
ex. MB 190 2.6 -87 ex. MB E250D -93
ex. MB E300dt 4-matic -93 ex. MB C200 cdi T -01
ex. MB 300d aut. -91
ex. MB 190 2.0e -84
ex. MB 190 2.5D -92
perä
Juu kiitoksia vinkeistä sen perän vaihdan siihen sitten kuin lumet sulaa, nyt kone on kasattu ja se toimii, mutta kytkimessä on jtn häikkää olen yrittänyt kaikki mahdolliset keinot, kytkin on ollut kahdesti auki ja olemme yrittänyt kasata sen uudestaan, kytkimen työsylinterin akselia olen yrittänyt lyhentää mutta mikään ei tunnu auttavan, auto liikkuu kyllä tyhjäkäynnillä mutta samalla ku painaa kaasua niin luistaa, kytkin ei käryä eikä savua nouse kytkin on sachs racing 228, 4 lapaisella sintterillä, ja kevennetyllä vauhtipyörällä, onko muilla sattunut olemaan samoja ongelmia 
[quote="jean.s"]ei kyllä oo aivan tekemätön paikka laittaa asd.täkää pelaamaan niinku kuuluu, jos vaan absit löytyy autosta.. itelle laittelin ja no pikkusen reilu päivä siinä meni ja en pitäny edes erityisen kiirettä!![/quote]
Sitten vaan ohjeita muillekin, kiinnostuneita varmasti olisi.
Sitten vaan ohjeita muillekin, kiinnostuneita varmasti olisi.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: perä
pari juttua tuli mieleen. jos levy, taikka asetelma on paksumpi. siis toisin sanoen jos kytkin paketin kauimmaisin osa tulee kauemmaks, taikka lähemmäks vauhtipyörästä, kun lähtötilanteessa, niin voi tulla ongelmia. ei irrota, taikka luistaa. jonkin verran noissa kai on toleranssia, mutta sitten kun asetelma muuttuu paljon, niin kytkimen painin ei ole enää synkroonissa muiden hilujen kanssa. esim. lootan kun laittaa paikoilleen, niin kytkimen painin on jo toisessa äärilaidassaan ja painaa jo valmiiks pikkasen kytkintä. sillonhan se ei pidä. ymmärsiköhän kukaan? oli aika huonosti selitetty..jantsku kirjoitti:Juu kiitoksia vinkeistä sen perän vaihdan siihen sitten kuin lumet sulaa, nyt kone on kasattu ja se toimii, mutta kytkimessä on jtn häikkää olen yrittänyt kaikki mahdolliset keinot, kytkin on ollut kahdesti auki ja olemme yrittänyt kasata sen uudestaan, kytkimen työsylinterin akselia olen yrittänyt lyhentää mutta mikään ei tunnu auttavan, auto liikkuu kyllä tyhjäkäynnillä mutta samalla ku painaa kaasua niin luistaa, kytkin ei käryä eikä savua nouse kytkin on sachs racing 228, 4 lapaisella sintterillä, ja kevennetyllä vauhtipyörällä, onko muilla sattunut olemaan samoja ongelmia
toinen asia mikä tuli mieleen, että jos kytkin polkimessa ei ole sitä jousta paikoillaan, mikä vetää sen polkimen ihan yläasentoon, niin sillon kytkimen sylinteri ei välttämättä pääse imaseen uuta nestettä tarpeen vaatiessa. ilmenee esim. jos kytkin kuluu ja jousi polkimesta puuttuu, niin lopulta ei mene enää vaihteetkaan silmään, kun laahaa sen verran. jalalla voi koittaa nostaa sitä poljinta ihan ylös, niin saa taas ainesta, jos on sen tarpeessa.
tälläset ajatukset tuli mieleen.
tarvii kohta perehtyä asiaan oikein kunnolla, kun tossa omassakin vehkeessä luistelee kytkytin.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
kytkin
joo kiitos näistä vinkeistä pitääpä illalla kokeilla tuota poljin homma, rupee vaan kyllästyttään tuo kytkin ku on jo kolme viikkoa yrittäny saada sitä toimimaan mutta aina se saakeli vaan luistaa
en tiä että pitäiskö tuo kytkin otta irti ja palauttaa, ja hommata joku muu siihen tilalle 
kytkin
Noniin nyt ois vika selvitetty, se oli silleen että tuossa kytkin paketissa on toleranssi muuttunu sen verran paksuksi että asetelma otta tohon laatikon painelaakeriin, eli toisin sanoen sama asia kuin kytkin poljin olisi puoliksi pohjassa koko ajan, tietääkö joku että löytyykö noita painelaakereita erin korkusia
yritin täällä kokkolassa kysyä jokaisesta liikkestä mutta ei tuntunu olevan tietoa 
kytkin
joo mulla on tuo vauhtipyörä jo sorvattu sen verran paljon pois, ei enään oikeen viihtis ottaa enempää silloin voi olla että räjähtää paljon muutakin
, ainut vaihtoehto melkeen tohon on että vetää siivun pois tosta laatikon haarukasta, tai sitten se matalempi painelaakeri..
noniin. nyt on kokemusta tosta loota asiasta. tein ton tuplajousikytkimen.
alkuunsa mittailin koko asetelman paksuuden kiinnityspinnasta jousien paininpintaan. mitan pistin talteen. sitten purkasin kytkimen, purkasin toisen kytkimen ja aloin tutkia systeemiä. sitten totesin, että paras tapa pitää asetelma kokonaisuudessaan samassa paksuudessa on ottaa ainetta pois asetelman kitkapinnan toiselta puolelta. se siis sorviin ja sama, mikä jousen vahvuus oli, eli n. 3 milliä pois. sitten vaan nippuun molempien asetelmien jousilla. lopputuloksena oli saman paksuinen asetelma, tuplajousilla.
sitten kokeileen. sinne se meni hienosti, kardaanit, pakarit ja muut hilut paikoilleen ja kokeileen. poljin ainakin oli riittävän jäykkä. sitten kun pääsi ihan ajaankin, niin sen huomas, että ainakin pitoja oli kytkimessä. ei saanu luistaan millään. miinuksena sanoisin sellasta, että joku meni vikaan, kytkin ei irrota kunnolla. kytkin pohjassa laahaa kokoajan sen verran, että vaihteita ei saa päälle. tarvii tänään mennä pohtiin ratkasua siihen ongelmaan.
viekkaisin ongelman johtuvan siitä, että kun sinne asetelmaan on nyt laitettu 2 käytetyn asetelman jouset. molemmat on jo olleet käytössä ja hakeneet omat paikkansa, eli muotoutuneet pikkasen tehtaan muodosta. sitten, kun ne kaks jousilevyä on peräkkäin ne ei makaakkaan kunnolla toisissaan kiinni, vaan on pikkasen irti toisistaan paikka paikoin. se taas tarkottaa sitä, että kun halutaan koko jousiasetelman liikkuvan kunnolla ääriasennosta toiseen tarvitaan pitempi liikematka. koska työsylinterin keppi on automaattisesti aina niin lähellä, että se alkaa heti painaa kykintä, eikä sitä voi säätää, ei voida poistaa näitä jousien erilaisista muodoista johtuvia löysiä pois kykimestä. ja koska tarvitaan pitempi liikematka, niin tarvis jollakin keinoin saada pääsylinteri tekeen pitempää matkaa. mahtaako siellä olla mitään säätöäkään?
huonosti selitetty, mutta koittakaa yrittää ymmärtää.
no, tarvii tänään illemmalla perehtyä vähän lisää koko hommaan.
alkuunsa mittailin koko asetelman paksuuden kiinnityspinnasta jousien paininpintaan. mitan pistin talteen. sitten purkasin kytkimen, purkasin toisen kytkimen ja aloin tutkia systeemiä. sitten totesin, että paras tapa pitää asetelma kokonaisuudessaan samassa paksuudessa on ottaa ainetta pois asetelman kitkapinnan toiselta puolelta. se siis sorviin ja sama, mikä jousen vahvuus oli, eli n. 3 milliä pois. sitten vaan nippuun molempien asetelmien jousilla. lopputuloksena oli saman paksuinen asetelma, tuplajousilla.
sitten kokeileen. sinne se meni hienosti, kardaanit, pakarit ja muut hilut paikoilleen ja kokeileen. poljin ainakin oli riittävän jäykkä. sitten kun pääsi ihan ajaankin, niin sen huomas, että ainakin pitoja oli kytkimessä. ei saanu luistaan millään. miinuksena sanoisin sellasta, että joku meni vikaan, kytkin ei irrota kunnolla. kytkin pohjassa laahaa kokoajan sen verran, että vaihteita ei saa päälle. tarvii tänään mennä pohtiin ratkasua siihen ongelmaan.
viekkaisin ongelman johtuvan siitä, että kun sinne asetelmaan on nyt laitettu 2 käytetyn asetelman jouset. molemmat on jo olleet käytössä ja hakeneet omat paikkansa, eli muotoutuneet pikkasen tehtaan muodosta. sitten, kun ne kaks jousilevyä on peräkkäin ne ei makaakkaan kunnolla toisissaan kiinni, vaan on pikkasen irti toisistaan paikka paikoin. se taas tarkottaa sitä, että kun halutaan koko jousiasetelman liikkuvan kunnolla ääriasennosta toiseen tarvitaan pitempi liikematka. koska työsylinterin keppi on automaattisesti aina niin lähellä, että se alkaa heti painaa kykintä, eikä sitä voi säätää, ei voida poistaa näitä jousien erilaisista muodoista johtuvia löysiä pois kykimestä. ja koska tarvitaan pitempi liikematka, niin tarvis jollakin keinoin saada pääsylinteri tekeen pitempää matkaa. mahtaako siellä olla mitään säätöäkään?
huonosti selitetty, mutta koittakaa yrittää ymmärtää.
no, tarvii tänään illemmalla perehtyä vähän lisää koko hommaan.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
joo, toi tuli itelläkin ekana mieleen. sitten tokana tuli mieleen, että ei se voi siitä olla kiinni, pakko olla joku fiba jossain, mitä vaan en ole hoksannu.jeemu kirjoitti:Laita pienemmällä männällä oleva työsylinteri, esim e30 Bemarista nii saat pitemmä liikkeen.
no, tänään tuli taasen tutkittua tota kytkintä. kellotettiinkin oikein, että kauanko menee, kun on loota pöydällä ja kytkin näkyvillä. alle puol tuntia.
elikkäs. koko asetelma irti, prässiin ja puristeleen. laitettiin erillinen vauhtipyörä pohjalle, sitten prikat joka kohtaan, mihin tulee asetelman pultti ja asetelma siihen päällinmäiseks luonnolliseen asemaansa. prässillä pumppaan. n. 6milliä tartti puristaa että kytkin levy liikkui asetelman sisällä sormivoimin. siitä sitten arvioitiin, että jos jousia tarttee painaa 6mm, niin riittää, että työsylinteri liikkuu 12mm. työsylinteri on noin 2X etäisyyden päässä painelaakerista suhteessa painimen niveleen.
no, koko hoito takasin paikoilleen, loota kytkimen sylinteri jne jne. sitten kokeileen. erona edelliseen setuppiin oli, että laitettiin n. 1,3 millin vahvuiset prikat asetelman alle. kokeiltiin ennen kardaanin ja pakoputken laittoa, että kytkin toimii. no, käsin pyöritettäessä lootan päästä isommilla vaihteilla pyöri jo jotenkin, mutta naheesti kuitenkin. ajateltiin, että kyllä se varmaan toimii. koko auto nippuun ja testaan. kytkin pitää edelleen ja vaihteetkin menee jo silmään. pientä laahaamista havaittavista. mitään rallivaihtoja ei pysty tekeen. sen verran tarraa koko ajan, että isoilla kiekoilla ei voi pistää vaihteita silmään. sitten ajateltiin, että koeponnistetaan kytkin kunnolla. auto takas sisiin ja pumpun kimppuun. lisää soppaa ja ahtoja pikkasen lisää. sitten koe ponnistaan. kytkin pitää edelleen, vaikka täyskaasulla ampuiskin kytkyttimellä. eli toimii. (mitä nyt pientä hienosäätöö.) tehoja ruuvvailtiin arviolta n. 30-40 heppaa lisää, mitä se sitten tekee väännöisä kytkimelle?
kaikenkaikkiaan koko hoito vaatis pikkasen pisemmän liikkeen työsylinteriltä, niin toimis hienosti. mistähän sais sopivamman kytkimen työsylinterin ja kuinkahan mahtaa passata paikoilleen?
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
kytkin
mikä asetelma sulla pera8x on? pitää itekki ens viikolla ruveta tota oma kytkintä värkkään, se keneltä ostin ton kytkimen lupas lähettää tuon työsylinterin tapin mikä sillä oli kiinni ja laakerin ja sen muokatun haarukan, jos ei se niillä nyt sit toimi niin hommaan ton bemarin m5 asetelman, sintterilevyllä ja sorvautan uuden vauhtipyörän 
Re: kytkin
toi koko kytkin homma on 300D:stä. kuulemma. nyt en ihan tarkkaan tiedä mikä osa on mistäkin, kun tää auto on tämmönen tilkkutäkki. auto on 230TE, moottri on 2,5dt ja loot aon 4 v manuaali.jantsku kirjoitti:mikä asetelma sulla pera8x on? pitää itekki ens viikolla ruveta tota oma kytkintä värkkään, se keneltä ostin ton kytkimen lupas lähettää tuon työsylinterin tapin mikä sillä oli kiinni ja laakerin ja sen muokatun haarukan, jos ei se niillä nyt sit toimi niin hommaan ton bemarin m5 asetelman, sintterilevyllä ja sorvautan uuden vauhtipyörän
no kaiken uskomani ja näkemäni perusteella sanoisin, että vauhtipyörä on 250turbo D:n. se on ilmeisesti sama, kun 300D:ssä. asetelma on 300D:n ja levy on 300D:n. niin, ja tuplajousilla, mitkä nekin on 300D:stä.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: turbo
kerro ihimees kuinka se toimii sitte ku.. itellä oottaas samallaanen 2.5 20v kylkeen.. ihan vain huipputeho kokeilun vuoksijantsku kirjoitti:Se on gt40:senä myyty mulle 61/66 siivillä oleva.
2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
Re: turbo
mitä sä olet siinä omassas nyt kokeillut tai mikä siinä on kiinniTerho P kirjoitti:kerro ihimees kuinka se toimii sitte ku.. itellä oottaas samallaanen 2.5 20v kylkeen.. ihan vain huipputeho kokeilun vuoksijantsku kirjoitti:Se on gt40:senä myyty mulle 61/66 siivillä oleva.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."




