Laakereita valamaan

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 932
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Laakereita valamaan

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

Onko kenelläkään kokemusta laakereiden valamisesta. Tuota hommaa kai harrastettiin enemmän ja vähemmän, vuosikymmeniä sitten esim. pumpuissa ja milloin missäkin.

Tuli vaan mieleen, kun tuon -38 170V:n koneen laakerointi vaatii moisen toimenpiteen. Laakerimetalli on siis valettu suoraan kiertokankiin ja laakeripukkeihin. Nykyaikaisen kaltaiset irtonaiset liuskalaakerit tulivat kai peräti vasta 50-luvulla. :roll: Asia nyt ei ole aikoihin ajankohtainen, mutta jos joku siitä vaikka tarkemmin sattuisi tietämään.
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Avatar
Ville Komulainen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 654
Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Ville Komulainen »

Virtasen mottori Salossa osaa auttaa luulisin, ovat ainakin tehneet koneremontteja oikein vanhoihin moottoreihin.
1978 W123 220D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 932
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

Täytyypä ottaa yhteyttä. Kiinnostaa tuo tekniikka miten se tehdään. Ei tuohon kai kummoista muottia tarvi tehdä, mihin sulan kaataa. Sitten valettu kikkare kalvataan mittaansa. :roll:

Niin onhan mersuklubilaisilla noita pirssejä. Eiköhän niihinkin ole laakerit tehty. Ellei sitten ole viritettu liuskoja tilalle. No täytyy kuulostella. :roll:
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Avatar
marcus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Pe 11.07.2003 15:05

Viesti Kirjoittaja marcus »

Keskipakovalu Oy Tampereella. Valufirmoja on Suomessa useita. Homma kyllä onnistuu. Muotti puusta, Finlandia laakerimetallia nro 3 sulana muottiin, puuhiiltä joukkoon ja jäähtymään. Ja sitten kaavitaan. Kyllä kai tälläisen pitäisi onnistua ihan normaalissa kerrostalon keittiössä.... :D

Marcus
Vastaa Viestiin