Otettiin C250:stä EGR pois Mitä sit tapahtui???

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Otettiin C250:stä EGR pois Mitä sit tapahtui???

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Kaverin turbo C250:stä (ei cdi vm97.) eliminoitiin pakokaasunkierrätys pois siten että laitettiin se kelloa ohjaava putki tukkoon. Lähdettiin koeajolle. Auton kiihtyvyys oli luokkaa 200D :shock: :shock: :shock: . Tomaatti ei vaihtanu pienempää vaikka kuinka käski ja kiihtyvyys tosi surkea. Ahtomittari oli kiinni ja sen perusteella vaikutti hiukan sille ettei motti saanu soppaa :?:

No poistettiin tuo kuula ja koeajolle uudelleen. Ahtomittarin neula alkoi liikkumaan paljon virkeämmin ja niin autokin aivan toiseen tahtiin. Lootakin toimi niinkuin pitääkin.

Nyt sitten ihmettelemään että mitä ****ua tapahtui :?: Sitä perinteistä läppää EGR:n seuralaisena ei näyttäisi olevan tuossa vehkeessä.

Kertokaas gurut mistä tuollainen vois johtua? Olen siinä uskossa ettei vielä tuossa olisi mitään diagnostiikkaa joka valvoo kierrätystoimintoja?
Bomber4
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1751
Liittynyt: La 28.01.2006 19:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Antakaa alipaineletkun olla sellaisenaan paikallaan ja tukkikaa vain se pakosarjasta tuleva metalliputki, jolloin kierrätys venttiili toimii mutta pakokaasut ei pääsekään venttiilin kautta imusarjaan. Näin tein itse ja hyvin pelaa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No tuo ei selitä sitä mihin/miksi tehot hävisi.

Ainoa mikä tulee mieleen, on, että EGR venttiili on auki kun alipaineletkussa ei ole alipainetta, eli tukittuna ahtopaine pääsee suoraan pakosarjaan ?

Korjaus olisi siten siirtää EGR venttiilin alipaineletku suoraan alipainepumpun linjaan.

Mitään muuta en keksi :shock:

metallilätkä on varma kosnti, mutta jos pultit on kovin ruosteessa niin NAKS :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Bomber4 kirjoitti:Antakaa alipaineletkun olla sellaisenaan paikallaan ja tukkikaa vain se pakosarjasta tuleva metalliputki, jolloin kierrätys venttiili toimii mutta pakokaasut ei pääsekään venttiilin kautta imusarjaan. Näin tein itse ja hyvin pelaa.
Noin meinattiin se sitten myöhemmin tehdäkkin. Leikkasin jo sopivasta pellistä tukon. Nyt vaan mietityttää se että kun kulku loppui letkun tukkimisella niin käykö samoin jos metalliputken tukkii :?: Paljon isompi hommeli koota ja purkaa. Ensin pitäis löytää perussyy voimattomuuteen kun EGR on pois pelistä.

Normitilanteessa mikäli pakopaine ei nouse kohtuuttomasti EGR venttiili pysyy kiinni ellei kelloa aviteta alipaineella. Pakopaine vaikuttaa EGR venttiililäpän toisella puolella ja ahtopaine toisella puolella. Itse EGR venttiili on jousukuormitettu niin että se kestää tilanteen (pysyy kiinni)jossa pakopainetta on enemmän.

Oletetaan että katti on tukossa niin miten tästä voisi olla seurauksena voimattomuus kun EGR ei ole pelissä mukana? Voisiko pakopaine nousta niin isoksi että se alkaa rajoittamaan hengitystä? (Oletetaan että EGR pysyy kiinni.) Taasen kun EGR:ää ohjataan niin osa pakopaineesta purkautuu takaisin moottoriin ja tämän seurauksena auton kulku olisi parempi? Ei oikein jaksa uskoa tuohon? Luulisi että jos katti on tukossa niin kulku on samaa oli EGR pelissä tai ei?

Testattiin se hukkista ohjaava venttiili ja se ei ole tukossa. Myöskin aipainetta näyttää kellolle tulevan vaihtelevasi riippuen pedaalin asennosta Mitattiin se. (tällöin EGR oli pelissä)

Ei tuossa vehkeessä sitten kuitenkin olisi jotain vahtia EGR:lle?

Edit:

Eikait tuo EGR-venttiilin kello vaan ole paine-ohjattu :roll: Se selittäisi kaiken. Ainakin lankuissa ne on kait aipainetoimisia?
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

veskola kirjoitti:No tuo ei selitä sitä mihin/miksi tehot hävisi.

Ainoa mikä tulee mieleen, on, että EGR venttiili on auki kun alipaineletkussa ei ole alipainetta, eli tukittuna ahtopaine pääsee suoraan pakosarjaan ?

Korjaus olisi siten siirtää EGR venttiilin alipaineletku suoraan alipainepumpun linjaan.

Mitään muuta en keksi :shock:

metallilätkä on varma kosnti, mutta jos pultit on kovin ruosteessa niin NAKS :roll:
A'aa Veskola kerkesiskin sillä aikaa kun omia kirjoittelin. Tosiaan ei oikein muuta tule mieleen kun että EGR vuotaa silloin kun letku on tukossa?

Eihän tuota EGR:ää ohjata paineella? Siis kun EGR:n tahdotaan olevan kiinni niin silloin kelloa ohjaavassa putkessa on painetta? Ei tullu mieleenkään mitata sitä.

Edit:

Nyt menee ihan sekaisin kun luin kaiken uudelleen. Tulee mieleen että olen kokoajan ollu ihan hakoteillä siitä miten nuita kelloja ohjataan :oops:
Avatar
Ahonen V
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ke 19.05.2004 12:05
Paikkakunta: Jämsä/Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ahonen V »

Outoa. Mulla on samanlainen C250 turboD ja pitkän aikaa oli
EGR poistettu juurikin tulppaamalla se ohjausletku. Mitään muutosta en
auton toiminnassa huomannut. Sittemmin laitoin tulpan siihen pakosarjalta tulevaan putkeen ja myöhemmin EGR otettiin ohjelmasta pois käytöstä. Ja hyvin on toiminut koko ajan. Taitaapa se tulppa olla siellä letkussa vieläkin.

Ei muuta kuin auto softaukseen niin saa EGR:n poisja lisää teuhua.
S202 250TDT -97 Powered by [url=http://www.turbotec.com]Turbotec[/url] & KKK
ex. w124 260E -89
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Ahonen V kirjoitti:Outoa. Mulla on samanlainen C250 turboD ja pitkän aikaa oli
EGR poistettu juurikin tulppaamalla se ohjausletku. Mitään muutosta en
auton toiminnassa huomannut. Sittemmin laitoin tulpan siihen pakosarjalta tulevaan putkeen ja myöhemmin EGR otettiin ohjelmasta pois käytöstä. Ja hyvin on toiminut koko ajan. Taitaapa se tulppa olla siellä letkussa vieläkin.

Ei muuta kuin auto softaukseen niin saa EGR:n poisja lisää teuhua.
Olet varmuutta maksimoinut :D No mutta varma on aina varmaa.

Tuo mutka näyttää kyllä aika pieneltä. Miten motti/kansi mahtaa kestää tehojen nostoa? Oletko mittaillu ahtopaineita/pakopaineita?
Vastaa Viestiin