MB 124 farmarin takapään tasonsäätöjärjestelmä.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
hassu66
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: To 24.09.2009 22:45
Paikkakunta: Helsinki

MB 124 farmarin takapään tasonsäätöjärjestelmä.

Viesti Kirjoittaja hassu66 »

Ei toimi tossa farkussa se. Elikä kuuluuko perän tasonsäätöjärjestemän säätövivun pyöriä 360astetta, kun sen irroittaa ns. omasta tukiraudasta? Itsellä ainakin näin tapahtuu, eikä perä liiku mihinkään. Aluksi autosta oli hydraalisäiliö tyhjänä ja kun lisäsin siihen nestettä, niin perä nousi hetkeksi ylös. Sen jälkeen huomasin että yksi putki vuotaa perästä. Korjasin sen ja nyt koko systeemi ei ota toimiakseen.. Hajottikohan hetkellinen paine jotain lisää sieltä?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: MB 124 farmarin takapään tasonsäätöjärjestelmä.

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kuuluu pyöriä ympäri.

Olen kuullut että järjestelmä ei saisi päästä koskaan tyhjäksi, joten lienee se pumppu sulla nyt rikki...tai en osaa sanoa, jos se kerta kuitenkin teki hetken painetta. Ehkä se on rikki, eikä tee enää kunnolla painetta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2275
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: MB 124 farmarin takapään tasonsäätöjärjestelmä.

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

veskola kirjoitti:Kuuluu pyöriä ympäri.

Olen kuullut että järjestelmä ei saisi päästä koskaan tyhjäksi, joten lienee se pumppu sulla nyt rikki...tai en osaa sanoa, jos se kerta kuitenkin teki hetken painetta. Ehkä se on rikki, eikä tee enää kunnolla painetta.
Tuon sellin järjestelmä oli tyhjä, kun meille tuli, eikä mitään tietoa ole kuinka kauan oli pumppu haukkonut ilmaa. Toimii kuitenkin moitteetta nyt, kun putket ovat ehjät ja öljyt sisällä.
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Toivottavasti laitoit sen vivun kiinni oikeaan asentoon.

Järjestelmä säätää aika hitaasti, ei sitä välttämättä silmällä huomaa.

Jso pumppu tuottaa painetta ja vipu on oikein, säätö toimii.
Voisit tarkistuttaa järjestelmän paineet.
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Se on aika v-mäinen se tasonsäätö joskus. Mulla ainaki entinen auto veti jostaki syystä ilmoja. Sen joutu aina ilmomaan pumpun päällä olevasta lähtö putkesta. Raota sitä banjo-pulttia hieman ja odota, että sieltä alkaa tulla reilusti öljyä. Sen jälkeen voit vielä raottaa eka liitosta, (moottorin ja rungon välistä) sijaitsee dieseli vehkeissä ainaki likellä pakosarjaa.

Niin, tämä ohje toimii nokka-akseli käyttöisellä pumpulla, ei tandem pumpulla.

Pumppu ei vissiin ole aivan herkkä menemään rikki. Tai näin mulle joku viisas joskus sanoi...... :wink:

Noh, viisaista on moneen lähtöön........
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

Tasonsäätö

Viesti Kirjoittaja Petromax »

Itse vaihdoin yhden putken uuteen,mikä oli vähän huonon näköinen.Oli muistaakseni perän systeemiin kuuluva.Sama pumppuhan käyttää tuota asd-järjestelmää.

Vaihdoin uudet nesteet.Sitten vaan kierroksia 2500 ja auto ylös.Venttiilin vipu irti ja hitaasti liikuttelua ylös ja alas.Järjestelmä ilmaantuu itsestään.
Perä nousee ja laskee,huomaa kyllä hyvin.
Minulle sanoi joskus joku mersuguru,ettei venttiiliä saa kääntää ihan ääriasentoihin.Sulkee tällöin kokonaan virtauksen.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Avatar
pinkka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 16.07.2008 18:50
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja pinkka »

Tutkailin omani säätöä tuossa taannoin kun epäilin sen toimintaa. Tanko irti ja vipua vääntelemään. Kyllähän se nousi kun tarpeeksi käänsi n. kolme senttiä lähtöpisteestä. Alaspäin ei perä normiasennosta tullut, vaikka jossain varoteltiinkin niin tapahtuvan. En tiedä toimiiko se niinkuin pitää. Vai pitäisikö tanko säätää vähän lyhyemmäksi, jotta muuttuisi herkemmäksi? Kesällä oli reilu lasti päällä ja näytti että perä oli vähän alhaalla.
ex- 200D -88
ex- E 220 T -94
nyk. Peugeot Expert -06 :D
Vastaa Viestiin