Sytytystulpista

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Sytytystulpista

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Bosch W6DC on näemmä useimpiin 4 ja 6 koneisiin sopiva tulppa, sen on korvannut WR6DC. Sopii näemmä molempiin autoihini sama tulppa.

Tietenkään mistään en mitään tajua mutta aloin miettimään että olisiko vanhassa moottorissa parempi lämpöarvoltaan suurempi tulppa, esim WR8DC? Pysyisikö tulpat vähemmän karstaisina? Ajo on enimmäkseen sekalaista kaupunkiajoa huhtikuusta marraskuuhun.

Ps: Mikä on tehokkain tapa kuivata kastuneet tulpat?
250:ssä on joku vika, ja takimmaisista sylintereistä kastuu tulpat samantien kun ne nakkaa paikalleen. Sytytysjärjestys on oikea. Kaasarissakin pamahtelee kun kaasuttaa.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Ostin 220:seen boschin yttrium tulpat, 5e kpl, säädin kärkiväliksi 0,6mm ja käy ihan hyvin. Teho kasvoi n. 25% ja kulutus pieneni -25% 8) :lol:
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1648
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Re: Sytytystulpista

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Aapo.T kirjoitti:250:ssä on joku vika, ja takimmaisista sylintereistä kastuu tulpat samantien kun ne nakkaa paikalleen. Sytytysjärjestys on oikea. Kaasarissakin pamahtelee kun kaasuttaa.
Tuleepa tässä mieleen elävästi kun minulla oli käyttöautona samanlainen 250. Käytin sen kaasarin säädössä, ja sopivasti olin senjälkeen reissuun lähdössä. Menomatkalla auto kulki kokoajan huonommin, ja huonommin.
Paluumatkalla ajoin kahdeksaakymppiä - kaasupohjassa :shock:

Perille onneksi päästiin, ja vein sitten auton pajalle uudestaan.
Selvisi, että kaasarien säädöt meneekin keskenään epäsymmetrisesti.
Eli niiden seoksia oli säädetty molempia, samalla tavalla samaan suuntaan. Pakoputken päästä mitattuna kaikki oli OK, mutta tuloksena oli
kolme aivan valkoista tulppaa, ja kolme tukkeutunutta mustaa.
(toinen kaasari laihalla ja toinen rikkaalla )
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

No juu, nuo taaemmat on aivan mustat ja tulpat pois pelistä, etummaiset tuntuu toimivan jonka varassa se käykin. Taaempi kaasari avattu, ja ei sieltä mitään mullistavaa löytynyt mutta kokeillaan uudestaan.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1648
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

eli taaempi kaasari on rikkaalla :idea:
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: lisää

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Henry V. kirjoitti:eli taaempi kaasari on rikkaalla :idea:
Kone on seissy 10v joten äkkiseltään vaikea lähteä spekuloimaan vielä, mutta jos näin on niin se on säädettävä laihemmalle.
Herkistin kaasarin liikkuvat osat ja katsoin ettei missään näy roskia.
Rikastimen johto oli poikki ja se on nyt myös korjattu.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

taaempi kaasari on rikkaalla
..eli ks. aiempi postaukseni. Joku messias varmaan on saanut ne itse säädettyä ja de-synkronoitua. Unskii! Missähän äijä lienee kun ei ole neuvon neuvoa antanut viikkoon. :(
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Raven
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Pe 13.06.2008 12:43
Paikkakunta: Parola

Viesti Kirjoittaja Raven »

Tervehdys

Moinen ilmiö haiskahtaa kuin olisi nokkaakseli poikki.

Raikka
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Raven kirjoitti:Tervehdys

Moinen ilmiö haiskahtaa kuin olisi nokkaakseli poikki.

Raikka
Kyllä siellä puristukset on kaikissa pytyissä :shock:

Keksikää mikä on paras tapa liimata tulipellin äänieriste, sitä on aika vaikea puristaa kiinni mitenkään liiman kuivumisen ajaksi. Kahteen autoon pitäisi laitella.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Aapo.T kirjoitti:Keksikää mikä on paras tapa liimata tulipellin äänieriste, sitä on aika vaikea puristaa kiinni mitenkään liiman kuivumisen ajaksi. Kahteen autoon pitäisi laitella.
Oisko se foliopintainen bitumimatto, jossa on valmis liima toisella puolellla sopiva ko. projektiin?
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Mesedesi kirjoitti:
Aapo.T kirjoitti:Keksikää mikä on paras tapa liimata tulipellin äänieriste, sitä on aika vaikea puristaa kiinni mitenkään liiman kuivumisen ajaksi. Kahteen autoon pitäisi laitella.
Oisko se foliopintainen bitumimatto, jossa on valmis liima toisella puolellla sopiva ko. projektiin?
Ei, vaan tuo kuvassa näkyvä eriste joka roikkuu sentin verran.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Äänieriste on kiinni liiman lisäksi myös niillä mustilla "puikoilla", joita ei saa mistään. Minä laitoin siistisi puikkojen koloihin rosteriruuvit ja niille rosterialuslevyt. Tuli siisti, laitan huomena kuvan.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

..eli ks. aiempi postaukseni. Joku messias varmaan on saanut ne itse säädettyä ja de-synkronoitua. Unskii! Missähän äijä lienee kun ei ole neuvon neuvoa antanut viikkoon. Sad
ompi laiskottanut ja olen laitellut kilpailevan heimon laitetta eli -76 BMW 3.0 Si:ää (hieno laite sinänsä)... toisessa pihalla oleilevassa Bemarissa, eli 2500:ssa on nuo samaiset Zenithit...

jahas, ongelmaan: jos mielipiteenäni saan sanoa, niin minä heitän kaikki Bosch merkkiset sytytystulpat erääseen laatikkoon hyllyssäni..sekä uudet, että vanhat... viimeiseen 8:aan vuoteen en niitä ole autoihin ruuvaillut...niitä on muuten siellä laatikossa paljon...lähes joka ikinen kerta kun vanhuksissa on ollut sytysongelmia...mitäs onkaan löytynyt Bosch-tulpat...tuntuu siltä, etteivät nykyiset Boschin tulpat kestä niin rikasta seosta, mitä vanhemmat Mersut "saattavat" ehkä syöttää sylintereihin varsinkin kylmänä. Uudemmissa malleissa varmaan toimivat aivan moitteetta. NGK BP6ES on ihan hyvä ja halpa tulppa vanhuksiin. 0.6 tai 0.7 kärkiväliksi. Miellään sellaiset ei "R" mallit.

Edit: siis tietysti BP6ES... B6ES:ssä on elektrodi syvemmällä...

Oli muuten sama vika tuossa Bemarissakin...ja Bosch tulpathan sieltä lötyi...ja ihan uudet. Pari suutinta hieman "pissasi" ja heti mykistyivvät Boschilaiset. Nyt tilalla on Championin Racing tulpat, ihan eri meininki koneessa. (en hankkinut niitä tuota Bemaria varten, ostin vain joskus tarjouksesta kasan noita hyllyyn)

Hirveän vaikea oikeastaan sanoa mitään varmaa kaasutinasiasta, nuo Zenithit ovat niin tapauskohtaisia. Kaasuttimissa saattaisi olla väljät vivustot, väärä tyhjäkäyntiseos, tai tulviva takakaasutin. Toisaalta etukaasutin saattaa olla laihalla, jolloin tyhjäkäynti yleensä nostetaan korkeammalle, jotta sitä edes on. Tällöin takakaasutin joutuu tekemään työn ja yleensä paikat mustuvat silloin. Tyhjäkäyntisuutin on tukossa etukaasuttimessa...jne...

Kannattaisi ehkä hieman vertailla pakokanavien lämpötiloja ja niiden lämpötilojen kehittymistä startin jälkeen. Bilteman IR-lämpömittari on oikein kelpo vekotin tuohon hommaan.

Tyhjäkäynti ja tyhjäkäynnin seoshan noihin säädetään ilman synkronitankoa. Seoksen säätää aika kohtuudella korvakuulolla, kuten synkronoininkin, mutta mikäli vipujen muoviholkit ja välitankojen kuulapäät on kuluneet, voipi tarkemman säädön unohtaa....ja sytytyshän pitää olla kohdallaan säädettäessä, lähes pilkulleen.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Äh nyt se kone rykii niin mahottomasti eikä meinaa pysyä käynnissä.
Bensaa lentelee kaasarista ulos ja välillä paukkuu myös kaasarissa.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1648
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Tukehtuu liikaan bensaan ?
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

siltähän tuo näyttää.

kyllä tuon saa käsipelillä toimimaan. Säätää niin että syöttö on tasan nolla / kaasutin ja sitten lähtee säätämään. Varmasti saadaan toimimaan.
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Kannattaa aloittaa vaihtamalla kondensaattori ja kärjet. Kymmeneen vuoteen konkka kuivuu helposti, jos ei ollut jo valmiiksi kuiva. Seraavana pitäisi luultavasti vaihtaa neulat, ainakin putsata ne. Tuntuu tulvivan tuo toinen kaasutin.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13654
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Tulpat kun oli aiheena niin täältä myös puolto NGK BP6ES tulpille. Menty jo näillä piiiitkän aikaa M110, M130, M114 -moottoreissa ja nytkin on M100:ssa sellaiset :) . Ja pelaa.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Kärjet on uudet ja konkka toimii ja sytytysennakko on säädetty, jakankansi on uusi. Kattelin tossa tänään että johonkin tulppiin tulee kipinä ihan väärään paikkaan :shock:
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

Siis hä? Väärään paikkaan? Eli hitsaako se koko tulppaa vai?

Nyt ei setä oikein ymmärrä tuota kuvausta.

Varman syttymisenhän sä saat sata varmaan kuitenkin starttipilotilla. Aluksi lämmität imusarjaa vaikka sisäilman lämppärillä (siis niin että ilmanputsari on pois että lämmin ilma menee sylintereihin) ja pistät starttipilotti perään.

Syttyy meinaa pelkästä paineesta tuo pilotti, siksi ne dieselmoottoritkin sillä starttaa.

No joo, näin saat sen ainakin käyntiin...
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

johonkin tulppiin tulee kipinä ihan väärään
Tulpat ovat luultavasti entiset, eriste on vaurioitunut todennäköisesti liiasta bensasta....
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Niin se kipinä tulee sinne jonnekin alas juureen, eikä sen elektrodin keskelle.
Kyllähän se käy mutta välillä varsin omituisesti.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

220:ssä on nyt semmoiset bosch tulpat jossa on yttrium elektrodi.
n.60 vauhdissa tuntuu satunnaisesti aivan kuin joku tulppa jäisi sytyttämättä, kun kaasuttaa. Liekkö liian modernit tulpat sitte :shock:
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Liekkö liian modernit tulpat sitte
Yleensä ne tulpat pimenevät ihan kokonaan... tuommoinen tupsahtelu voi johtua monesta asiasta: väljästä jakajasta, vanhasta kaasuttimesta, kosteudesta, huonoista kontakteista, vuotavista-kantavista venttiileistä, jäätyvästä kaasuttimesta... yms...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

masinolia olen kaatanut tankkiin ja huomenna vaihdan bensaletkut ja pumpun, tarttu sopivasti uusi ebaystä. Ikää moottorilla on vasta 30 vuotta, eikai se vielä väljä ole :lol: Täytyy kanssa kattoa että onko virranjakajassa kosteutta yms, virranjakajan akselissa ei näemmä ole sitä huopatiivistettä.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Kenen idea on että kaasarin liitäntä on 6mm ja bensapumpun 8mm?
Ei tuo 8mm letku niin paljoa kurtistu että se siihen nätisti istuisi.
Letkun sisältä tuli roskia, samoin oli pumpun sihti täynnä jätettä,
Mutta jäi letku vaitamatta :twisted:
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Lieneekö tarvikepumppu...jos en nyt ihan omiani muistele on alkuperäisessä ne 6 milliset lähdöt... tosin kun siitä on lähes kymmen vuotta kun viimeksi sellaisen kanssa puuhasin...siis alkuperäisen pumpun...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

unski kirjoitti:Lieneekö tarvikepumppu...jos en nyt ihan omiani muistele on alkuperäisessä ne 6 milliset lähdöt... tosin kun siitä on lähes kymmen vuotta kun viimeksi sellaisen kanssa puuhasin...siis alkuperäisen pumpun...
Tämä on merkkiä pierbug eli alkuperäis kamaa pitäs olla.
Tulee semmoseen jalustaan.
Kaikki pumput mitä mulla on on tolla 8mm lähdöllä, myös vanha pumppu oli.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

no, oli miten oli...kertakäyttöbensafiltterilä on kätevä muuttaa letkukokoja... niissä kun on molemmat lähdöt sekä 6, että 8 mm.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Vastaa Viestiin