Sytytystulpista
Sytytystulpista
Bosch W6DC on näemmä useimpiin 4 ja 6 koneisiin sopiva tulppa, sen on korvannut WR6DC. Sopii näemmä molempiin autoihini sama tulppa.
Tietenkään mistään en mitään tajua mutta aloin miettimään että olisiko vanhassa moottorissa parempi lämpöarvoltaan suurempi tulppa, esim WR8DC? Pysyisikö tulpat vähemmän karstaisina? Ajo on enimmäkseen sekalaista kaupunkiajoa huhtikuusta marraskuuhun.
Ps: Mikä on tehokkain tapa kuivata kastuneet tulpat?
250:ssä on joku vika, ja takimmaisista sylintereistä kastuu tulpat samantien kun ne nakkaa paikalleen. Sytytysjärjestys on oikea. Kaasarissakin pamahtelee kun kaasuttaa.
Tietenkään mistään en mitään tajua mutta aloin miettimään että olisiko vanhassa moottorissa parempi lämpöarvoltaan suurempi tulppa, esim WR8DC? Pysyisikö tulpat vähemmän karstaisina? Ajo on enimmäkseen sekalaista kaupunkiajoa huhtikuusta marraskuuhun.
Ps: Mikä on tehokkain tapa kuivata kastuneet tulpat?
250:ssä on joku vika, ja takimmaisista sylintereistä kastuu tulpat samantien kun ne nakkaa paikalleen. Sytytysjärjestys on oikea. Kaasarissakin pamahtelee kun kaasuttaa.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Löytysköhän tuosta vikaa tulppien kastumiseen:
http://www.jaimekop.com/CarbManual/Page08-09/index.html
http://www.jaimekop.com/CarbManual/Page14-15/index.html
http://www.jaimekop.com/CarbManual/Page08-09/index.html
http://www.jaimekop.com/CarbManual/Page14-15/index.html
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Re: Sytytystulpista
Tuleepa tässä mieleen elävästi kun minulla oli käyttöautona samanlainen 250. Käytin sen kaasarin säädössä, ja sopivasti olin senjälkeen reissuun lähdössä. Menomatkalla auto kulki kokoajan huonommin, ja huonommin.Aapo.T kirjoitti:250:ssä on joku vika, ja takimmaisista sylintereistä kastuu tulpat samantien kun ne nakkaa paikalleen. Sytytysjärjestys on oikea. Kaasarissakin pamahtelee kun kaasuttaa.
Paluumatkalla ajoin kahdeksaakymppiä - kaasupohjassa

Perille onneksi päästiin, ja vein sitten auton pajalle uudestaan.
Selvisi, että kaasarien säädöt meneekin keskenään epäsymmetrisesti.
Eli niiden seoksia oli säädetty molempia, samalla tavalla samaan suuntaan. Pakoputken päästä mitattuna kaikki oli OK, mutta tuloksena oli
kolme aivan valkoista tulppaa, ja kolme tukkeutunutta mustaa.
(toinen kaasari laihalla ja toinen rikkaalla )
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Re: lisää
Kone on seissy 10v joten äkkiseltään vaikea lähteä spekuloimaan vielä, mutta jos näin on niin se on säädettävä laihemmalle.Henry V. kirjoitti:eli taaempi kaasari on rikkaalla
Herkistin kaasarin liikkuvat osat ja katsoin ettei missään näy roskia.
Rikastimen johto oli poikki ja se on nyt myös korjattu.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Kyllä siellä puristukset on kaikissa pytyissäRaven kirjoitti:Tervehdys
Moinen ilmiö haiskahtaa kuin olisi nokkaakseli poikki.
Raikka

Keksikää mikä on paras tapa liimata tulipellin äänieriste, sitä on aika vaikea puristaa kiinni mitenkään liiman kuivumisen ajaksi. Kahteen autoon pitäisi laitella.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Oisko se foliopintainen bitumimatto, jossa on valmis liima toisella puolellla sopiva ko. projektiin?Aapo.T kirjoitti:Keksikää mikä on paras tapa liimata tulipellin äänieriste, sitä on aika vaikea puristaa kiinni mitenkään liiman kuivumisen ajaksi. Kahteen autoon pitäisi laitella.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Ei, vaan tuo kuvassa näkyvä eriste joka roikkuu sentin verran.Mesedesi kirjoitti:Oisko se foliopintainen bitumimatto, jossa on valmis liima toisella puolellla sopiva ko. projektiin?Aapo.T kirjoitti:Keksikää mikä on paras tapa liimata tulipellin äänieriste, sitä on aika vaikea puristaa kiinni mitenkään liiman kuivumisen ajaksi. Kahteen autoon pitäisi laitella.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
ompi laiskottanut ja olen laitellut kilpailevan heimon laitetta eli -76 BMW 3.0 Si:ää (hieno laite sinänsä)... toisessa pihalla oleilevassa Bemarissa, eli 2500:ssa on nuo samaiset Zenithit.....eli ks. aiempi postaukseni. Joku messias varmaan on saanut ne itse säädettyä ja de-synkronoitua. Unskii! Missähän äijä lienee kun ei ole neuvon neuvoa antanut viikkoon. Sad
jahas, ongelmaan: jos mielipiteenäni saan sanoa, niin minä heitän kaikki Bosch merkkiset sytytystulpat erääseen laatikkoon hyllyssäni..sekä uudet, että vanhat... viimeiseen 8:aan vuoteen en niitä ole autoihin ruuvaillut...niitä on muuten siellä laatikossa paljon...lähes joka ikinen kerta kun vanhuksissa on ollut sytysongelmia...mitäs onkaan löytynyt Bosch-tulpat...tuntuu siltä, etteivät nykyiset Boschin tulpat kestä niin rikasta seosta, mitä vanhemmat Mersut "saattavat" ehkä syöttää sylintereihin varsinkin kylmänä. Uudemmissa malleissa varmaan toimivat aivan moitteetta. NGK BP6ES on ihan hyvä ja halpa tulppa vanhuksiin. 0.6 tai 0.7 kärkiväliksi. Miellään sellaiset ei "R" mallit.
Edit: siis tietysti BP6ES... B6ES:ssä on elektrodi syvemmällä...
Oli muuten sama vika tuossa Bemarissakin...ja Bosch tulpathan sieltä lötyi...ja ihan uudet. Pari suutinta hieman "pissasi" ja heti mykistyivvät Boschilaiset. Nyt tilalla on Championin Racing tulpat, ihan eri meininki koneessa. (en hankkinut niitä tuota Bemaria varten, ostin vain joskus tarjouksesta kasan noita hyllyyn)
Hirveän vaikea oikeastaan sanoa mitään varmaa kaasutinasiasta, nuo Zenithit ovat niin tapauskohtaisia. Kaasuttimissa saattaisi olla väljät vivustot, väärä tyhjäkäyntiseos, tai tulviva takakaasutin. Toisaalta etukaasutin saattaa olla laihalla, jolloin tyhjäkäynti yleensä nostetaan korkeammalle, jotta sitä edes on. Tällöin takakaasutin joutuu tekemään työn ja yleensä paikat mustuvat silloin. Tyhjäkäyntisuutin on tukossa etukaasuttimessa...jne...
Kannattaisi ehkä hieman vertailla pakokanavien lämpötiloja ja niiden lämpötilojen kehittymistä startin jälkeen. Bilteman IR-lämpömittari on oikein kelpo vekotin tuohon hommaan.
Tyhjäkäynti ja tyhjäkäynnin seoshan noihin säädetään ilman synkronitankoa. Seoksen säätää aika kohtuudella korvakuulolla, kuten synkronoininkin, mutta mikäli vipujen muoviholkit ja välitankojen kuulapäät on kuluneet, voipi tarkemman säädön unohtaa....ja sytytyshän pitää olla kohdallaan säädettäessä, lähes pilkulleen.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Kannattaa aloittaa vaihtamalla kondensaattori ja kärjet. Kymmeneen vuoteen konkka kuivuu helposti, jos ei ollut jo valmiiksi kuiva. Seraavana pitäisi luultavasti vaihtaa neulat, ainakin putsata ne. Tuntuu tulvivan tuo toinen kaasutin.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Tulpat kun oli aiheena niin täältä myös puolto NGK BP6ES tulpille. Menty jo näillä piiiitkän aikaa M110, M130, M114 -moottoreissa ja nytkin on M100:ssa sellaiset
. Ja pelaa.

1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Siis hä? Väärään paikkaan? Eli hitsaako se koko tulppaa vai?
Nyt ei setä oikein ymmärrä tuota kuvausta.
Varman syttymisenhän sä saat sata varmaan kuitenkin starttipilotilla. Aluksi lämmität imusarjaa vaikka sisäilman lämppärillä (siis niin että ilmanputsari on pois että lämmin ilma menee sylintereihin) ja pistät starttipilotti perään.
Syttyy meinaa pelkästä paineesta tuo pilotti, siksi ne dieselmoottoritkin sillä starttaa.
No joo, näin saat sen ainakin käyntiin...
Nyt ei setä oikein ymmärrä tuota kuvausta.
Varman syttymisenhän sä saat sata varmaan kuitenkin starttipilotilla. Aluksi lämmität imusarjaa vaikka sisäilman lämppärillä (siis niin että ilmanputsari on pois että lämmin ilma menee sylintereihin) ja pistät starttipilotti perään.
Syttyy meinaa pelkästä paineesta tuo pilotti, siksi ne dieselmoottoritkin sillä starttaa.
No joo, näin saat sen ainakin käyntiin...
203 cdi
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Tulpat ovat luultavasti entiset, eriste on vaurioitunut todennäköisesti liiasta bensasta....johonkin tulppiin tulee kipinä ihan väärään
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Yleensä ne tulpat pimenevät ihan kokonaan... tuommoinen tupsahtelu voi johtua monesta asiasta: väljästä jakajasta, vanhasta kaasuttimesta, kosteudesta, huonoista kontakteista, vuotavista-kantavista venttiileistä, jäätyvästä kaasuttimesta... yms...Liekkö liian modernit tulpat sitte
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
masinolia olen kaatanut tankkiin ja huomenna vaihdan bensaletkut ja pumpun, tarttu sopivasti uusi ebaystä. Ikää moottorilla on vasta 30 vuotta, eikai se vielä väljä ole
Täytyy kanssa kattoa että onko virranjakajassa kosteutta yms, virranjakajan akselissa ei näemmä ole sitä huopatiivistettä.

W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Kenen idea on että kaasarin liitäntä on 6mm ja bensapumpun 8mm?
Ei tuo 8mm letku niin paljoa kurtistu että se siihen nätisti istuisi.
Letkun sisältä tuli roskia, samoin oli pumpun sihti täynnä jätettä,
Mutta jäi letku vaitamatta
Ei tuo 8mm letku niin paljoa kurtistu että se siihen nätisti istuisi.
Letkun sisältä tuli roskia, samoin oli pumpun sihti täynnä jätettä,
Mutta jäi letku vaitamatta

W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Lieneekö tarvikepumppu...jos en nyt ihan omiani muistele on alkuperäisessä ne 6 milliset lähdöt... tosin kun siitä on lähes kymmen vuotta kun viimeksi sellaisen kanssa puuhasin...siis alkuperäisen pumpun...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Tämä on merkkiä pierbug eli alkuperäis kamaa pitäs olla.unski kirjoitti:Lieneekö tarvikepumppu...jos en nyt ihan omiani muistele on alkuperäisessä ne 6 milliset lähdöt... tosin kun siitä on lähes kymmen vuotta kun viimeksi sellaisen kanssa puuhasin...siis alkuperäisen pumpun...
Tulee semmoseen jalustaan.
Kaikki pumput mitä mulla on on tolla 8mm lähdöllä, myös vanha pumppu oli.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
no, oli miten oli...kertakäyttöbensafiltterilä on kätevä muuttaa letkukokoja... niissä kun on molemmat lähdöt sekä 6, että 8 mm.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.