ei voi olla totta! 1vk sitten ostettu auto vuotaa öljyt alle
ei voi olla totta! 1vk sitten ostettu auto vuotaa öljyt alle
Morjensta!
Käytiin sunnuntaina turusta hakemassa tyttöystävälle c180 bensamese, tiesin että näissä tahtoo olle tuota koneen öljyvuoto-ongelmaa, kattelin kaatosateessa parhaani mukaan mutta ei löytynyt öljyvuotoja, oli kyllä pohja märkä vesisateen takia. ei huohottanut kone eikä pitänyt mitään ylimääräisiä ääniä.
ei muutakuin kaupat lukkoon ja auto ouluun(650km) pysähdyttiin matkalla ja olin haistavinani öljynkäryn mutta väsyneenä ajattelin kuvittelevani asian.
seuraavana päivänä karu totuus tuli esiin, öljypohjasta tippasee öljyä ihan maahan asti ja öljynkäry haistettavissa. prkl
soitto myyjälle. väittää kiven kovaan ettei auto ole niillä vuotanut öljyä ja katsastuksestakin viikko sitten meni läpi ilman ongelmia.
mitä pitäis tehdä asian kans? pitäis vissiin tarkistaa ne kannen pultit mistä ollut foorumilla puhetta, mutta mitkä on minun oikeudet asiassa, nostaakko metakka vai korjata itse? paljonkohan maksaa korjaus?
pitäisi pestä vissiin tuo konehuone muttei ole paikkaa, tietääkö kukaan oulun alueelta paikkaa missä voisi tarkistaa tuon vuotopaikan ja korjata edullisesti jos vika ei paha?
Kiitos jo etukäteen!
auto muuten loistokuntoinen joten en mielellään alkais mihinkään kaupan purkuihin jos ei paha vika, liekkö edes mahdollista.
Käytiin sunnuntaina turusta hakemassa tyttöystävälle c180 bensamese, tiesin että näissä tahtoo olle tuota koneen öljyvuoto-ongelmaa, kattelin kaatosateessa parhaani mukaan mutta ei löytynyt öljyvuotoja, oli kyllä pohja märkä vesisateen takia. ei huohottanut kone eikä pitänyt mitään ylimääräisiä ääniä.
ei muutakuin kaupat lukkoon ja auto ouluun(650km) pysähdyttiin matkalla ja olin haistavinani öljynkäryn mutta väsyneenä ajattelin kuvittelevani asian.
seuraavana päivänä karu totuus tuli esiin, öljypohjasta tippasee öljyä ihan maahan asti ja öljynkäry haistettavissa. prkl
soitto myyjälle. väittää kiven kovaan ettei auto ole niillä vuotanut öljyä ja katsastuksestakin viikko sitten meni läpi ilman ongelmia.
mitä pitäis tehdä asian kans? pitäis vissiin tarkistaa ne kannen pultit mistä ollut foorumilla puhetta, mutta mitkä on minun oikeudet asiassa, nostaakko metakka vai korjata itse? paljonkohan maksaa korjaus?
pitäisi pestä vissiin tuo konehuone muttei ole paikkaa, tietääkö kukaan oulun alueelta paikkaa missä voisi tarkistaa tuon vuotopaikan ja korjata edullisesti jos vika ei paha?
Kiitos jo etukäteen!
auto muuten loistokuntoinen joten en mielellään alkais mihinkään kaupan purkuihin jos ei paha vika, liekkö edes mahdollista.
itellä ei oo kokemusta vaan tuolla suosittelivat vierimaata haukiputaalta hyväksi korjaajaksi.
mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92
Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
mb 300td s124 -92
Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
Mikäli kyse on tyyppivaivasta eli öljyn tihkumisesta kannen välistä, niin kurkkaa moottorin vasenta etukulmaa siinä laturin yläpuolella. Se on se kohta mistä öljy yleensä kai tulee läpi. Ite omastani aikanaan kannen kuuskolopultit kiristelin kun tiputteli tippoja tallin lattialle. Aikaa operaatioon kului tunti ja vuoto loppui siihen. Ohjeet tohon operaatioon löytyy jostain foorumista. Yksityiseltä ostaessa on toi takuu aika heikko...
Jos yksityiseltä ostit niin myyjällä ei minkäänlaista vastuuta. Jos taas ostit autoliikkeestä niin eikös siinä se 6kk kuluttajasuoja takuu ole. Kyllä jos kannentiiviste vuotaa niin väittäsin ettei rupea yhtäkkiä tuollalailla vuotamaan, kyllä se vuotaa pikkuhiljaa koko ajan enemmän ja enemmän, joten jos ei ostohetkellä öljypohja tai kone ollut öljyssä on luultavasti kone pesty? Jos on autoliikkeestä ostettu niin vaatisin kyllä autoliikkeeltä korvausta tai vian korjausta, ei kumminkaan mistään ihan pikku kulutus osasta kyse. Toivotaan että nyt ei kumminkaan olisi kannentiiviste vaan joku pienempi vika/vuoto. Korjatkoot asiasta enemmän tietävät jos jotain korjattaavaa tai lisättävää.
Sieltä näyttäis olevan märkänä, mutta mietin että voiko sieltä tulla nuin paljoa tuota öljyä. meinaan jättää sellasen 5x5cm läntin auton alle ajon jäljeen prkl. pitää kokeilla sitä kannenpulttien kirimistä...mika40 kirjoitti:Mikäli kyse on tyyppivaivasta eli öljyn tihkumisesta kannen välistä, niin kurkkaa moottorin vasenta etukulmaa siinä laturin yläpuolella. Se on se kohta mistä öljy yleensä kai tulee läpi. Ite omastani aikanaan kannen kuuskolopultit kiristelin kun tiputteli tippoja tallin lattialle. Aikaa operaatioon kului tunti ja vuoto loppui siihen. Ohjeet tohon operaatioon löytyy jostain foorumista. Yksityiseltä ostaessa on toi takuu aika heikko...
niin ja yksityiseltähän minä tuon ostin... oli kyllä liian hyvä ollaakseen totta tuo auto

Juupa niin. Enkös vähän vihjaillut, että... No ei vainenkaan.
Ei tässä nyt ollut tarkoitus hiertää suolaa haavoihin.
Itselle kanssa kerran kävi auton ostossa niin, että auto oli mulla tutkittavana viikonlopun yli ja tuli tuolla ajettuakin melko lailla tuona aikana, niin sitten vajaa viikko kaupan solmimisesta ja max muutaman sadan ajokm jälkeen tuli tuossakin tiivisteiden ikä täyteen ja öljyt alkoi tulla koneen ulkopuolelle.
Sellaisiahan nämä vanhat, käytetyt autot on. Joskus on tuuria ja joskus huonompaa tuuria.

Itselle kanssa kerran kävi auton ostossa niin, että auto oli mulla tutkittavana viikonlopun yli ja tuli tuolla ajettuakin melko lailla tuona aikana, niin sitten vajaa viikko kaupan solmimisesta ja max muutaman sadan ajokm jälkeen tuli tuossakin tiivisteiden ikä täyteen ja öljyt alkoi tulla koneen ulkopuolelle.
Sellaisiahan nämä vanhat, käytetyt autot on. Joskus on tuuria ja joskus huonompaa tuuria.
Toisaalta voit ajatella asian positiivisessakin mielessä. Onko eroa jos auto alkaa vuotamaan öljyä siitä tyypillisestä kohdasta 1 päivä tai 300 päivää kaupan teon jälkeen. Kummassakin tapauksessa vian korjaaminen tulee maksamaan ihan saman verran ja sen jälkeen sinulla on vuotamaton auto.
Kun ostaa autoa, jossa on tämän kaltainen tyyppivika, eli kannetiivsteen vuoto ja jos myyjällä ei ole esittää kuittia tiivisteen vaihdosta voi olettaa, että se alkaa vuotamaan koska vain ja vaikka mitään näkyvää ei olekkaan saattaa hyvinkin olla että se jos tihkuu ja/tai kuluttaa öljyä. Ehkä auto on myynnissä juuri sen takia.
Leuka pystyyn ja uutta tiivistettä paikalleen. Mitä enemmän asiaa miettii ja märehtii sitä pahempi mieli tulee itselle, ei kenellekään muulla.
Kun ostaa autoa, jossa on tämän kaltainen tyyppivika, eli kannetiivsteen vuoto ja jos myyjällä ei ole esittää kuittia tiivisteen vaihdosta voi olettaa, että se alkaa vuotamaan koska vain ja vaikka mitään näkyvää ei olekkaan saattaa hyvinkin olla että se jos tihkuu ja/tai kuluttaa öljyä. Ehkä auto on myynnissä juuri sen takia.
Leuka pystyyn ja uutta tiivistettä paikalleen. Mitä enemmän asiaa miettii ja märehtii sitä pahempi mieli tulee itselle, ei kenellekään muulla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Mersumies
Re: ei voi olla totta! 1vk sitten ostettu auto vuotaa öljyt
Syprus kirjoitti:Morjensta!
Kiitos jo etukäteen!
Käytä tuolla mersumiehellä,entinen Laasonen siellä Vehon takana kallisenperä,en muista osoitetta,mutta kyllä se sieltä löytyy.Ei mene katsastuksesta jos vuotaa ettei ainakaan silloin vuotanu,elä hyvä mies mene kansipultteja kiriin,ei varmaan sieltä tule.
Ei yksityiseltä ostettaessa mitään takuuta,mutta varmaan puolet maksaa korjauksesta jos sievästi ehdotat,eikä satu mikään koijari oleen
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
onko tämä kaupanteko ollu aina tällästä, meinaan jos ostat KÄYTETYN 10-20vuotta vanhan auton ja siihen sattuu tuleen joku vika mikä on aika harvinaista vanhalle autolle niin heti aletaan soitteleen perään ja kyseleen että otakko auton takasi, osallistutko korjaus kustannuksiin yms.
ostajalla on mahollisuus tarkistaa auto ja ostaa sen tai ei ja sillä selevä.
ei ne viat perkule kato paikkaa ja aikaa millon ne tulee.
ja jos se noin paljo vuotaa että ku pysähtyy hetkeksi niin on pikku lammikko alla niin ei sen vuodon peittämiseen pesut auta.
ei mitää henk kohtasta eikä millään pahalla mutta ketuttaa vaan.
ja jos se noin paljo vuotaa että ku pysähtyy hetkeksi niin on pikku lammikko alla niin ei sen vuodon peittämiseen pesut auta.
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
w123 om602
+monia muita
"elä hyvä mies mene kansipultteja kiriin,ei varmaan sieltä tule."
En kaiva omastani enkä varsinkaan muidenkaan nenästä verta, mutta nyt sitten löyty meedio, joka näkemättä kertoo mistä öljy koneesta pihalle tulee. Eli ei ainakaan sieltä mistä yleensä muissa vastaavissa ko. koneissa tulee.
Tossa linkki kuitenkin sille, joka ei heti ensin viitti kansipahvin vaihdolla alottaa.
http://www.mese.fi/mekka/index.php?titl ... tunurkasta
En kaiva omastani enkä varsinkaan muidenkaan nenästä verta, mutta nyt sitten löyty meedio, joka näkemättä kertoo mistä öljy koneesta pihalle tulee. Eli ei ainakaan sieltä mistä yleensä muissa vastaavissa ko. koneissa tulee.
Tossa linkki kuitenkin sille, joka ei heti ensin viitti kansipahvin vaihdolla alottaa.
Kannattaa ottaa se venttiilikoppa vaan aluksi auki ja kiristää ne kuusiokolopultit. Tyyppivika, joka saattaa tulla kuntoon pelkällä kiristyksellä.
Ne on yleensä vanhana sormitiukkuudessa, jos niihin ei ole koskettu.
Tuskin tuo öljyvuoto ihan yht.äkkiä voi alkaa, tod. näk vuotanut jo kauan. Mutta ei tuosta kannata tosiaan kauheata äläkkää nostaa, kun yksityiseltä ostaa käytetyn pelin.
Ne on yleensä vanhana sormitiukkuudessa, jos niihin ei ole koskettu.
Tuskin tuo öljyvuoto ihan yht.äkkiä voi alkaa, tod. näk vuotanut jo kauan. Mutta ei tuosta kannata tosiaan kauheata äläkkää nostaa, kun yksityiseltä ostaa käytetyn pelin.
Kiitoksia taas neuvoista/tsemppauksesta... yksi syy miksi jaksan näitä mersun "reuhkoja" on se että saapi neuvoja ja apuja tarvittaessa. toisin kuin monen muun merkin foorumeilla, vanhasta kokemuksesta voisin sanoa että alettas vaan v.....lemaan monella foorumilla. huomenna töiden jälkeen auton kimppuun. vaihtais samalla öljyt. alkaa olla vaihtoväli niilläkin täysi. voisiko olla muuten että siksi tulee nyt läpi ku alkaa menemään öljyt "litkuiksi" siis siksi ei ole aiemmin tullut... 15000km 5w50:stä rally formula tms, muistaakseni.
Kyllähän nää Merssut pesee silti kunnossa ajoltaan monen uuden tojotan rouskun =) Ite ainakin arvostan tasasta kyytiä minkä mesellä saa,200deestähän tässä koukkuun jäätiinkiin joskusSyprus kirjoitti:Kiitoksia taas neuvoista/tsemppauksesta... yksi syy miksi jaksan näitä mersun "reuhkoja" on se että saapi neuvoja ja apuja tarvittaessa. toisin kuin monen muun merkin foorumeilla, vanhasta kokemuksesta voisin sanoa että alettas vaan v.....lemaan monella foorumilla.

Merseedespents
Mitä kansikuusiopulttien löysyyteen tulee, niin omassani oli neljäsosakierriksen löysällä nollakohtaan. Eli vartin sai kiertää ensin nolla momenttiin ja siihen momentin päälle. Ei siis ihme jos kansipahvi hiukan vuotaa.
Vaiva vaan alkaa, jossain kohtaa jos on alkaakseen. Omassa autossa vuoto alkoi tossa 175tkm kohdilla. Ja olen senkin kuullut vehon asentajan suusta ettei ole muuta tapaa kuin kansipahvin vaihtaminen. Mutta ei se paljoa maksa jos ensin itse kiristelee ja kattoo onko siitä apuja.
Vaiva vaan alkaa, jossain kohtaa jos on alkaakseen. Omassa autossa vuoto alkoi tossa 175tkm kohdilla. Ja olen senkin kuullut vehon asentajan suusta ettei ole muuta tapaa kuin kansipahvin vaihtaminen. Mutta ei se paljoa maksa jos ensin itse kiristelee ja kattoo onko siitä apuja.
-
- Mersumies
No ei kansipahvin välistä öljyä tule,korkeintaan palamatonta seosta jota ei tule lammikko tolkulla,ja yleensä vuotaa vesitilaan,mika40 kirjoitti:"elä hyvä mies mene kansipultteja kiriin,ei varmaan sieltä tule."
eriasia jos vuotaa jakopäästä sitähän voi yrittää kiriä,ja hyvä jos toimii!
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Neste Alppila ja ilmeisesti myös Hiironen jossa on Tee-se-itse halli + nosturit. Alppilassa on varmasti kun oon sitä käyttänytkin. Ei oo kallis.Syprus kirjoitti:Tietääkö kukaan oulun alueelta paikkaa missä voisi tarkistaa tuon vuotopaikan ja korjata edullisesti jos vika ei paha?.
Tuikutusta Oulun kuppeessa
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
tdt leka! mietippä omalle kohdalles että ostat auton jossa olis esim "piilotettu" vika josta myyjä tietoinen kauppoja tehdessä mutta ostaja ei huomaa, ja puhutaan pahimmillaan moniakymmeniä prosentteja auton arvosta. mitä itse tekisit?tdt leka kirjoitti:onko tämä kaupanteko ollu aina tällästä, meinaan jos ostat KÄYTETYN 10-20vuotta vanhan auton ja siihen sattuu tuleen joku vika mikä on aika harvinaista vanhalle autolle niin heti aletaan soitteleen perään ja kyseleen että otakko auton takasi, osallistutko korjaus kustannuksiin yms.
tietenkin jos myyjällä auto ollut kunnossa myydessä, ostajan vika, eihän näihin nyt mitään takuita olla haluamassa. rehtiä kauppaa ainoastaan.
ei millään pahalla mut tuntuu että ite olet se joka toivoo ettei perään soitella kun ostaja saatu pihasta lähtemään jollain aikapommilla.
asiaan. kiitos kaikille jeesistä, etenkin mika40:selle kuvasta ja selostuksesta. kuvasta näyttäis että aika hankala kiriä nuo, tarvinko erikoistyökaluja mitä? mikä on pallokanta kuusiokolo? iteltä löytyy normi työkalusarjassa tulevat kuusiokolot ja sitten tälläinen pitkä kuusiokolosetti, kai näillä sen saan kirittyä?

Kirjoitanpa tähän oman kantani.Syprus kirjoitti:tdt leka! mietippä omalle kohdalles että ostat auton jossa olis esim "piilotettu" vika josta myyjä tietoinen kauppoja tehdessä mutta ostaja ei huomaa, ja puhutaan pahimmillaan moniakymmeniä prosentteja auton arvosta. mitä itse tekisit?
Mitä tekisin? En ainakaan soittaisi myyjälle jos olisin itse ostanut selkeästi öljyä lorottavan muutaman tonnin (~3000€) auton kuten olettaa saattaa jos kyseessä on tuo c180 -94

Jos taas kertomuksen perusteella noinkin mittavia vuotoja ei voinut kaupantekohetkellä havaita, ovat ne luultavimmin ilmestyneet sen jälkeen...
Mutta itse asiaan niin pultteja vaan ekaksi tiukemmalle, vuoto luultavasti vähenee oleellisesti tai jopa loppuu kokonaan sillä!
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Yksi 180.nen oli kerran jossa vuoto oli yhtä rajua ja kansipahvin välistähän se öljy tuli,oli irronnut tiivisteestä palanen ja nostajat säkätti käydessä oli sen verran raju vuoto että ei jaksanut pitää kunnon painetta yläkerrassa.
Ko.tapaus ei luonnollisestikaan mennyt pulttien kirimisellä,vaan pahvi vaihtoon.
Ko.tapaus ei luonnollisestikaan mennyt pulttien kirimisellä,vaan pahvi vaihtoon.
Minä olen kyllä kans sitä mieltä että jos käytetty peli on kyseessä niin eipä niistä tiedä millon mikäkin hajoaa...
Itse myin joskus kesätyörahailla ostamani motocrossipyörän pois kesän (noin 15tuntia) sillä ajeltuani. Pyörään oli melkein 20 vuotta vanha. Edellisen omistajan puheiden mukaan tehty koneremontti, ja luotin siihen vaikka sillä ei kuitteja ollut näyttääkkään kun koneesta ei ylimääräistä kuulunut. Hyvin toimi. Rasvaus ja pesuhuoltoja tein, mutta moottoria en aukaissut kertaakaan.
No sitten syksyllä laitoin myyntiin ja minua vanhempi aikuinen mies ostaja kävi sen hakemassa. Oli sille eka pyörä. Kerroin että nämä vehkeet on tehty motocross radalle, eikä moottoritielle joten kaasu pohjassa ei hirveän kauan saa vetää tai voi mäntä jumahtaa sylinteriin kiinni.
Ei mennyt edes viikkoa niin tuli sähköpostiin viesti että haluan rahani takas kun Yamahasta moottori leves!
Itse yläasteikäisenä siinä mietin mitä tehdä kun rahaa oli sen verran mitä pyörästä olin myymällä saanut!
Laitoin viestin takas että miten oli käynyt.
Oli peltoa ajellut päästä päähän jonkun aikaa ja kone oli mennyt jumiin.
Juuri niin, mitähän minä olin sille sanonut....
Kerroin että en voi asialle mitään, ja pyörä oli minulta lähtiessä hyvässä kunnossa ja en varmasti piilottanut tai jättänyt kertomatta mistään viosta!
No sitten se uhkaili kuluttaja asiamiehellä ja kaikella jos rahoja ei kuulu..
Kysyin sitten vanhemmilta että mitähän mun pitäis tehdä asian kans.
Isä sitten soitti jollekkin sukulaiselle joka on lakimies ja kysyi siltä. Se sano ettei tartte huolestua, että ei tartte maksaa kun on käytetty jne. Ja jos tulee jotain kärhämää vielä niin kääntyä hänen puoleen.
Kerroin sitten ostajalle terveiset ja yllättäen ei ollutkaan enään mitään vailla. Kyse oli 900€ pyörästä jolle ei uutenakaan anneta takuuta! Korjaus kyllä olis tullut maksamaan todennäköisesti enemmän kun koko mopo...
Kuitenkin mielipiteeni on että rahoja ei voi vaatia takas jos ei ole uus auto.
Liikkeen kanshan kannattaa alkaa sitten vääntämään jos joku tällainen tulee kun niillä on kuitenkin rahaa ja velvoite maksaa viallisesta autosta..
Oon myös itse ostanut auton joka kotona osoittautui ihan muuksi kun myyjä oli kertonut mutta en soitellut perään vaikka mieli teki. Myyjänä mukava vanha herrasmies! Laittoi vielä tankinkin täyteen ennen ostoa! Ajatteli varmaan etta kulkeepahan auto mahdollisimman kauas täältä!

Itse myin joskus kesätyörahailla ostamani motocrossipyörän pois kesän (noin 15tuntia) sillä ajeltuani. Pyörään oli melkein 20 vuotta vanha. Edellisen omistajan puheiden mukaan tehty koneremontti, ja luotin siihen vaikka sillä ei kuitteja ollut näyttääkkään kun koneesta ei ylimääräistä kuulunut. Hyvin toimi. Rasvaus ja pesuhuoltoja tein, mutta moottoria en aukaissut kertaakaan.
No sitten syksyllä laitoin myyntiin ja minua vanhempi aikuinen mies ostaja kävi sen hakemassa. Oli sille eka pyörä. Kerroin että nämä vehkeet on tehty motocross radalle, eikä moottoritielle joten kaasu pohjassa ei hirveän kauan saa vetää tai voi mäntä jumahtaa sylinteriin kiinni.
Ei mennyt edes viikkoa niin tuli sähköpostiin viesti että haluan rahani takas kun Yamahasta moottori leves!

Itse yläasteikäisenä siinä mietin mitä tehdä kun rahaa oli sen verran mitä pyörästä olin myymällä saanut!
Laitoin viestin takas että miten oli käynyt.
Oli peltoa ajellut päästä päähän jonkun aikaa ja kone oli mennyt jumiin.
Juuri niin, mitähän minä olin sille sanonut....

Kerroin että en voi asialle mitään, ja pyörä oli minulta lähtiessä hyvässä kunnossa ja en varmasti piilottanut tai jättänyt kertomatta mistään viosta!
No sitten se uhkaili kuluttaja asiamiehellä ja kaikella jos rahoja ei kuulu..
Kysyin sitten vanhemmilta että mitähän mun pitäis tehdä asian kans.
Isä sitten soitti jollekkin sukulaiselle joka on lakimies ja kysyi siltä. Se sano ettei tartte huolestua, että ei tartte maksaa kun on käytetty jne. Ja jos tulee jotain kärhämää vielä niin kääntyä hänen puoleen.
Kerroin sitten ostajalle terveiset ja yllättäen ei ollutkaan enään mitään vailla. Kyse oli 900€ pyörästä jolle ei uutenakaan anneta takuuta! Korjaus kyllä olis tullut maksamaan todennäköisesti enemmän kun koko mopo...
Kuitenkin mielipiteeni on että rahoja ei voi vaatia takas jos ei ole uus auto.
Liikkeen kanshan kannattaa alkaa sitten vääntämään jos joku tällainen tulee kun niillä on kuitenkin rahaa ja velvoite maksaa viallisesta autosta..
Oon myös itse ostanut auton joka kotona osoittautui ihan muuksi kun myyjä oli kertonut mutta en soitellut perään vaikka mieli teki. Myyjänä mukava vanha herrasmies! Laittoi vielä tankinkin täyteen ennen ostoa! Ajatteli varmaan etta kulkeepahan auto mahdollisimman kauas täältä!

IG: @pyrytakkunen
Mun mielestä esim. tuo katsastus on selvä näyttö että vikaa ei ole ollut. katsastus keskeytetään jos auto vuotaa. Ja kerran toi on ominaisuus, niin se taas kuuluu tuohon "normaaliin kulumiseen".Kuluttajavirasto kirjoitti:Ostin yksityiseltä henkilöltä auton, jossa on jatkuvasti löytynyt uusia vikoja. Voinko tehdä asialle mitään?
Ostajan on vaadittaessa esitettävä jotakin näyttöä siitä, että auton viat ovat myyjän vastuulle kuuluvia virheitä, eikä esimerkiksi auton iän ja ajomäärän mukaista normaalia kulumista. Yksityishenkilöiden välisiin kauppoihin sovelletaan kauppalakia, jonka säännökset virheen määrittelyn osalta pitkälti vastaavat kuluttajasuojalain vastaavia. Ostajan on tehtävä virheestä valitus myyjälle. Jos se ei johda tulokseen, on mietittävä asian viemistä käräjäoikeuteen. Kahden yksityisen henkilön välinen kauppa ei siis kuulu kuluttajansuojalain piiriin, joten ostaja ei voi turvautua kunnallisen kuluttajaneuvojan apuun asiassa eikä valittaa kuluttajariitalautakuntaan.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Edelleenkin puhutaan "jos asiakas olisi kusettanut minua" eli sillon asia olisi eri, mutta nyt kyllä näyttää että on tuossa 600km välillä poksahtanut, joten sillonhan asia on selvä ja myyjä ei ole mitenkään vastuussa...
en tässä nyt ole mitään itkuvirttä tekemässä myyjälle, vaan kysyin vain teiltä mitä mun pitäisi teidän mielestä tehdä! oma mielipiteeni on että omaan piikkiinhän se nyt menee, kun ei ole mitään kusetusta tms ilmennyt.
joten mennään eteenpäin. jätetään tämä kuluttajasuoja yms asiat nyt pois
en tässä nyt ole mitään itkuvirttä tekemässä myyjälle, vaan kysyin vain teiltä mitä mun pitäisi teidän mielestä tehdä! oma mielipiteeni on että omaan piikkiinhän se nyt menee, kun ei ole mitään kusetusta tms ilmennyt.
joten mennään eteenpäin. jätetään tämä kuluttajasuoja yms asiat nyt pois

Joo jos se tosiaa n on noinkin yksinkertainen, niin heleppo hommahan toi on värkkiä nippuun. Kokonaisuus kuitenki ratkaisee.
Sellainen kuulapäinen kuusiokolo näyttää tältä.
Sellainen kuulapäinen kuusiokolo näyttää tältä.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Syprus kirjoitti:tdt leka! mietippä omalle kohdalles että ostat auton jossa olis esim "piilotettu" vika josta myyjä tietoinen kauppoja tehdessä mutta ostaja ei huomaa, ja puhutaan pahimmillaan moniakymmeniä prosentteja auton arvosta. mitä itse tekisit?tdt leka kirjoitti:onko tämä kaupanteko ollu aina tällästä, meinaan jos ostat KÄYTETYN 10-20vuotta vanhan auton ja siihen sattuu tuleen joku vika mikä on aika harvinaista vanhalle autolle niin heti aletaan soitteleen perään ja kyseleen että otakko auton takasi, osallistutko korjaus kustannuksiin yms.
tietenkin jos myyjällä auto ollut kunnossa myydessä, ostajan vika, eihän näihin nyt mitään takuita olla haluamassa. rehtiä kauppaa ainoastaan.
ei millään pahalla mut tuntuu että ite olet se joka toivoo ettei perään soitella kun ostaja saatu pihasta lähtemään jollain aikapommilla.
asiaan. kiitos kaikille jeesistä, etenkin mika40:selle kuvasta ja selostuksesta. kuvasta näyttäis että aika hankala kiriä nuo, tarvinko erikoistyökaluja mitä? mikä on pallokanta kuusiokolo? iteltä löytyy normi työkalusarjassa tulevat kuusiokolot ja sitten tälläinen pitkä kuusiokolosetti, kai näillä sen saan kirittyä?
voi kuule en etes muista kuin monesti oon jonku paskan ostanu misä on ollu jos jonkimoista piilotettuna tai ei ole sanottu, kaytetyt autot ku tuppaa oleen semmosia.mitäkö tekisin/tein kiroan niin perkeleesti ja sitten leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
aivan olen semmonen joka toivoo juuri sitä ettei ostaja soittelis perään mutta en minkään aikapommi auton takia vaan semmosen ostajan takia jolla mieli muuttuu silmänräpäyksessä ja katumus iskee.
kerrattain myin kilvettömän auton, ostaja kävi edellispäivänä kahtoon sitä ja lupasi ostaa ja seuraavana päivänä tuliki hakeen sen siirtokilpien kera
se makso sen paperit tehtiin ja ostaja lähti ajeleen kotia kohti, puolen tunnin päästä soitti että voitasko perua kauppa kun ei tämä tunnukkaan niin hyvältä, TÄH enhän ole mitään seksiä myyny vaan kilvettömän auton!!!!!
mut joo rehellistä kaupanteon pitää olla.lopetetaan tämän jauhaminen ja palatkaa aiheeseen.kiitos ja anteeksi

Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
w123 om602
+monia muita
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
w123 om602
+monia muita
Hyvä että vika löytyi, toivottavasti korjaantui lopullisesti.
Valitettavasti seuraava tarina ei suoranaisesti liity aiheeseen, mutta en malta olla kertomatta.
Nimittäin 90-luvulla ostettiin vaimon nimiin käytetty Ford Mondeo -95 autoliikkestä Herttoniemestä. Ajettiin auto omaan pihaan samana perjantai-iltana. Seuraavana aamuna vaimo oli intoa puhkuen lähdössä uudella autollaan ruokakauppaan, mutta kuinkas kävikään: mondeo ei lähtenyt käyntiin, ei edes yrittänyt. Aikani pähkitttyäni tulin siihen tulokseen, että jälkiasennettu Cobra hälytin ja ajonestolaite oli rikki.
Seuraavana maanantaina soitto myyjälle, joka kehoitti toimittamaan auton merkkiliikkeeseen korjattavaksi. Ei muuta kuin vasta ostettu auto hinausauton lavalle ja korjaamolle. Sitten vaimo toimi viksusti. Se soitti korjaamopäällikölle ja käski huoltomiehen etsiä kaikki muutkin viat, jotka itseltä mitä ilmeisimmin on jäänyt huomaamatta. Ja niitähän löytyikin. Kuljettajan istuimen lämmitys ei toiminut, trippimittari oli sökö ja toisen takaoven kahva jäi aukiasentoon vaikka päästi käden irti.
Noh, kaikki korjattiin myyjäliikkeen laskuun. Korjaamopäällikkö arveli autoa hakiessa, että myyjän kate meni korjauskuluihin.
Joskus ostamisella autoliikkeestä on puolensa...
Valitettavasti seuraava tarina ei suoranaisesti liity aiheeseen, mutta en malta olla kertomatta.
Nimittäin 90-luvulla ostettiin vaimon nimiin käytetty Ford Mondeo -95 autoliikkestä Herttoniemestä. Ajettiin auto omaan pihaan samana perjantai-iltana. Seuraavana aamuna vaimo oli intoa puhkuen lähdössä uudella autollaan ruokakauppaan, mutta kuinkas kävikään: mondeo ei lähtenyt käyntiin, ei edes yrittänyt. Aikani pähkitttyäni tulin siihen tulokseen, että jälkiasennettu Cobra hälytin ja ajonestolaite oli rikki.
Seuraavana maanantaina soitto myyjälle, joka kehoitti toimittamaan auton merkkiliikkeeseen korjattavaksi. Ei muuta kuin vasta ostettu auto hinausauton lavalle ja korjaamolle. Sitten vaimo toimi viksusti. Se soitti korjaamopäällikölle ja käski huoltomiehen etsiä kaikki muutkin viat, jotka itseltä mitä ilmeisimmin on jäänyt huomaamatta. Ja niitähän löytyikin. Kuljettajan istuimen lämmitys ei toiminut, trippimittari oli sökö ja toisen takaoven kahva jäi aukiasentoon vaikka päästi käden irti.
Noh, kaikki korjattiin myyjäliikkeen laskuun. Korjaamopäällikkö arveli autoa hakiessa, että myyjän kate meni korjauskuluihin.
Joskus ostamisella autoliikkeestä on puolensa...
Audi A6 4.2 -05
Ex C36 AMG -95
Ex C36 AMG -95
-
- Vakiokalustoa
Juu, sitä minäkin! Varsinkin semmoisesta autoliikkeestä jolla on vakaa maine.Joskus ostamisella autoliikkeestä on puolensa...
Itte kun tuota mersua kattelin, niin ostin sen tuommoisesta tunnetummasta autoliikkeestä ihan sen vuoksi kun en tiennyt niistä oikeastaan mitään. Myyjälle sanoinkin että en tule valittamaan pikkujutuista mutta jos se totaalileviää niin sitten neuvotellaan kyllä. Oikeastaan valitin kuitenkin pikkujutusta, nimittäin auton myyntilapussa oli merkintä että lohkolämmitin, mutta päivänvalossa (autot ostetaan aina pimeässä syysehtoolla) katellessa huomasin ettei semmoista olekaan - varmaan sen vuoksi kun on säilytelty lämpöisessä. Myyjä tuumasi että saahan sen siihen ja niin maksoi asennuksineen autoliikkeelle noin kymmenisen prosenttia auton myyntihinnasta se... Vaan kyllä ne siellä urhoollisesti kesti senkin vastoinkäymisen.
Suurin ihmetyksen aihe mulla onkin että suurin osa tuttavista tykkää ostaa yksityisiltä joppareilta mutta autoliikkeen hintaan! Paljon hölmöjä tuttuja, johtunee siitä etten ittekään oo tuota tuota... Riskihän on paljon suurempi, autoliikkeen kanssa on edes pieni mahdollisuus jos tulee katastrofi.
Toisaalta, jos on vika, se korjataan ja sitten ei ole vikaa. Jos auto on ihan paska ja sen käy mutteri mutterilta läpi ja korjaa niin ei se sitten enää ole paska...

Mikä-milloinkin-sattuu-mies mieluummin...
mulla taas kävi niin, että 2008 helmikuun lopussa uusi C farmari CDI tiputti alkoi tiputtamaan öljyä siinä maaliskuun lopulla. No, lisäsin vähän ja mittatikku näytti ok. Pari päivää näin kun sitten taas alkoi valittamaan että tarkista öljyt.
Pariin otteeseen lisäsin, kunnes koitti pääsiäinen ja auto oli paikoillaan 4-5 päivää - ja rampilla iso lammikko öljyä. Auto Vehoon. Ilmoittivat että öljysuodattimen tiivisterengas oli murtunut... oli murtunut siis jo tehtaalta tullessaan.
Pariin otteeseen lisäsin, kunnes koitti pääsiäinen ja auto oli paikoillaan 4-5 päivää - ja rampilla iso lammikko öljyä. Auto Vehoon. Ilmoittivat että öljysuodattimen tiivisterengas oli murtunut... oli murtunut siis jo tehtaalta tullessaan.
-
- Vakiokalustoa
Siinä se, uudessa autossakin voi olla vika, jopa tekovika! Ettei vain kulumavika...
Ja lisää:
Vanhassa autossa on hyvää se että sillä on ajeltu jo ja tekoviat on tulleet ilmi ja korjatuiksi, helppo korjata uusiksikin kun kaikki tietää miten se tehdään. (Pioneerin homma uuden auton kanssa on vaikeeta...) Uudesta autosta ei tiedä kestääkö se kymmentäkään vuotta, mutta parikymmentä vuotta vanhasta tietää että kesti se! Vanhassa autossa on osat löydettävissä halvalla ja romikset suorastaan aarreaittoja... Meneppä shakemaan 2008-,malliseen mersuun osaa romikselta niin usein ne sanoo että ei oo...
Lopuksi: Rahan menetystä ei kannata murehtia, se unohtuu pian, se sama raha olisi voinut mennä johonkin vielä turhempaan. Rahaa saa hankittua lisää mutta vanhoja autoja ei aina ja ikuisesti saakaan, joutuu vielä sopeutumaan uuteen (jahka nää ympäristönatsit pääsee vallantyveen, niin sittenpä nähdään).

Ja lisää:
Vanhassa autossa on hyvää se että sillä on ajeltu jo ja tekoviat on tulleet ilmi ja korjatuiksi, helppo korjata uusiksikin kun kaikki tietää miten se tehdään. (Pioneerin homma uuden auton kanssa on vaikeeta...) Uudesta autosta ei tiedä kestääkö se kymmentäkään vuotta, mutta parikymmentä vuotta vanhasta tietää että kesti se! Vanhassa autossa on osat löydettävissä halvalla ja romikset suorastaan aarreaittoja... Meneppä shakemaan 2008-,malliseen mersuun osaa romikselta niin usein ne sanoo että ei oo...
Lopuksi: Rahan menetystä ei kannata murehtia, se unohtuu pian, se sama raha olisi voinut mennä johonkin vielä turhempaan. Rahaa saa hankittua lisää mutta vanhoja autoja ei aina ja ikuisesti saakaan, joutuu vielä sopeutumaan uuteen (jahka nää ympäristönatsit pääsee vallantyveen, niin sittenpä nähdään).
Mikä-milloinkin-sattuu-mies mieluummin...
-
- Vakiokalustoa
Täytyy myös huomioida että edellisellä omistajalla auto on voinut olla sellaisessa käytössä vuosia että sillä on ajettu vain lyhyempiä matkoja.
Ja sitten jos yhtäkkiä vedetään reippaasti tuollaiset mainitsemasi yli 600 km, niin voi hyvinkin alkaa vanhat kovettuneet tiivisteet vuotamaan.
Itselleni kävi kerran niin kun ostin yhden auton ja tarkasti sen tarkistin ja ei vuotanut öljyä mihinkään, sitten ajoin auton kotiin melkein 500 km yhtä kyytiä ja seuraavana päivänä tsekkasin nesteet ja oli öljyä jäähdytinnesteen joukossa. Sen jälkeen vaan kansi pois ja kannentiiviste oli sellaista että pois otettaessa mureni ihan käsiin.
Näihin täytyy vaan varautua kun pelataan yli 15-vuotiailla autoilla.
Ja sitten jos yhtäkkiä vedetään reippaasti tuollaiset mainitsemasi yli 600 km, niin voi hyvinkin alkaa vanhat kovettuneet tiivisteet vuotamaan.
Itselleni kävi kerran niin kun ostin yhden auton ja tarkasti sen tarkistin ja ei vuotanut öljyä mihinkään, sitten ajoin auton kotiin melkein 500 km yhtä kyytiä ja seuraavana päivänä tsekkasin nesteet ja oli öljyä jäähdytinnesteen joukossa. Sen jälkeen vaan kansi pois ja kannentiiviste oli sellaista että pois otettaessa mureni ihan käsiin.
Näihin täytyy vaan varautua kun pelataan yli 15-vuotiailla autoilla.