Viton tuhdit savuarvot....-96 110d

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
sepelix
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: To 09.12.2004 17:34
Paikkakunta: iisalmi

Viton tuhdit savuarvot....-96 110d

Viesti Kirjoittaja sepelix »

Tere!

Vito oli ammattikoulun poijjilla laitossa katsastukseen ja olivat käyttäneet leimalla. Kaikki muuten ok mutta savuarvot pielessä, pitäis olla 2,5 ilmeisesti mutta oli 5. Hoksasin vasta nyt kysyä entiseltä omistajalta onko tehnyt suutinremonttia niin kertoi että syöttöjä on lisätty ja laita palikka kaasupolkimen alle. Mut perhana kun on jo autoa yritetty niin ei taida enään palikka jelpata? Onko olemassa mitään "kotikonsteja"/säätöjä mitä osasisi tehdä?
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

- ahtovuoto jossain tai vikaa turbossa, ei kai ruuvauksella tommasta lukemaa voi saada.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Syöttöpumpun päällä on kello jossa säätöruuvi.
Siitä saa alasyöttöä pienemmäksi.
Sille kellolle menevän letkun voi myös tukkia.
sepelix
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: To 09.12.2004 17:34
Paikkakunta: iisalmi

Viesti Kirjoittaja sepelix »

Olin juuri yhteydessä Viton entiseen omistajaan...epäili että turbolta joku kello irti....
sepelix
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: To 09.12.2004 17:34
Paikkakunta: iisalmi

Viesti Kirjoittaja sepelix »

Edellinen viesti karkasi ennenkuin kerkesin loppuun. Siis eikun auton alle tutkimaan...sieltä kuulemma "se kello" jostain löytyy!
S400CDI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Pe 12.12.2008 10:37
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja S400CDI »

Katsoppas turbon letku etupalkin kohdalta ettei ole puhki tai poikki.
www.varaosatnetista.fi Suomen edullisin varaosien verkkokauppa!
sepelix
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: To 09.12.2004 17:34
Paikkakunta: iisalmi

Viesti Kirjoittaja sepelix »

Kohta auton alle menee tämä ummikko...tutkimaan. Paljonkohan kierrokset pitää olla vähintään katsastuksessa?
S400CDI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Pe 12.12.2008 10:37
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja S400CDI »

3000RPM.
www.varaosatnetista.fi Suomen edullisin varaosien verkkokauppa!
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei muuta kuin pumpun kellosta savut alemmas. Ei se turbon kellon letku vaikuta muuta kuin, että se ahtaa liikaa kuormitettaessa ja se taas ei vaikuta savutestissä yhtään mitään..

En usko ahtovuotojenkaan vaikuttavan testiin juuri mitään ja jos sellaisia olisi niin pitäisi kyllä huomata kuoritettuna ajossa kun lykkää mustaa ja pitää pahaa ääntä.

Se on edellinen omistaja ruuvvannut huolella syöttöä ylös, sen takia savuttaa.

Uusi ilmansuodatin ja ajat sen pakoputken puhtaaksi pienillä syötöillä (eli kierroksia ja ruiskutuspumpusta alasyöttö alhaalla ja letku tukittuna.

Kiertääkö paljon paikallaan polkiessa ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
sepelix
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: To 09.12.2004 17:34
Paikkakunta: iisalmi

Viesti Kirjoittaja sepelix »

Ahtopuolella tämän kämmärin mielestä kaikki ok. Edellinen omistaja vaan tuumi että joskus se kello sieltä oli irronnut. Vitoon on vaihdettu vissiin srinterin turbo ja entinen se kello-
Noo asiaan, siis riittääkö 3000 kierrosta katsastukseen? Käytän aamulla savutestissä ja kokeilen sillä kierrosluvulla arvoja. Löydänkö pumpunkellolta säätöön ohjeita jostain? Ammattikoulun testeissä oli kierrokset olleet n.5900!
Kiitoksia ohjeista!
Henkka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ke 12.07.2006 22:35
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää

Viesti Kirjoittaja Henkka »

Ei taida 3000 kiekkaa riittää,jos ei ole automaatti,silloin pitäs riittää 2/3 huippukierroksista.
Olisko tuossa huiput joku 5300,en tiedä,mutta ei ainaskaan 5900.
MB 250d autom.-93
MB 200d autom.-89,ei liikenteessä.
MB E200cdi autom. -01 kesäauto
MB 240d -81 kesäauto
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Joko kokeilit sitä pumpun kelloa ruuvata?
Kuvassa tuo kuparinen ruuvi (pumpussa ylimmäinen).
Sitä pääsee ruuvaamaan ihan konepellin alta.


Kuva


Lapussa on miten kellon ruuvaaminen vakuttaa savuarvoon (ruuvattu pumppu).
Kellon ruuvin pyörittäminen vaikuttaa kokonaisyöttöön ja max keirroksiiin
Kuva
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

5900 rpm kierrokset kertovat karua kieltä, että pumpusta on otettu kaikki irti mitä lähtee. Tehot on varmaan josain 170...200 hp välillä. Tuolleen säädetty pumppu ei todellakaan mene heittämällä läpi savutestista vaan nyt:

- laitat kuulan (kuulalaakeri) sinne ruiskutuspumpulle menevään letkuun.
- säädät alasyötön 3 kierrosta alas päin (Vito500tkm kuvassa se kupariruuvi)
- Poltat hiukkaset pakoputkesta

Sitten on savuarvo jotain 1...2

Henkka kirjoitti:Olisko tuossa huiput joku 5300,en tiedä,mutta ei ainaskaan 5900.
Totta hitossa ne voi olla 5900 ja vaikka enemmänkin jos haluaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
sepelix
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: To 09.12.2004 17:34
Paikkakunta: iisalmi

Viesti Kirjoittaja sepelix »

Kiitos Veskola, Vito500tkm &co! Nyt vasta iolen löytänyt Vitosta tehoja kun hoksaa antaa vähän kierroksia ajellessa...isompi turbo niin ei taida niin herkästi avustella, mutta kyllä liikkuu ihan hyvin kun vaan kaasua antaa! Ahtopaine on entisen omistajan mukaan niin alhaalla että joku 120-130hp on myllyssä mutta kuulemma vähän ruuvaamalla löytyy het se 170hp.
Pari (hölmöä) kysymystä vielä, Minkäkokoinen kuulalaakeri ja vielä varmennut mihin kohti? Ruuvin säätö myötä- vai vastapäivään?
Tiedättekö, että tällainen autoista ennen täysin tietämätön alkaa oppia ja innostua teidän hyvien neuvojen ansioista! Kelpo viikonloppua täältä pohjois-savosta!
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Kiinnipäin menee pienemälle/savutus vähenee.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No se laakeri vain tukkii sen letkun eli semmonen, ettei se liiku siellä paineen voimasta. Voi se olla mikä tappi/kierretangonpätkä tahansa, kuulalaakerin saa helposti poiskin ja katsastusmiehen/savumittaajan silmään leku on ihan oikein paikallaan. :D

Matala ahtopaine tosiaan rajoittaa syötöt (=tehot) juuri tuon ruiskutuspumpun kellon avulla. Sen takia se ahtopaine kannattaa olla jossain 0,9 yläpuolella.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Henkka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ke 12.07.2006 22:35
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää

Viesti Kirjoittaja Henkka »

veskola kirjoitti:
Henkka kirjoitti:Olisko tuossa huiput joku 5300,en tiedä,mutta ei ainaskaan 5900.
Totta hitossa ne voi olla 5900 ja vaikka enemmänkin jos haluaa.
Joo voihan ne olla vaikka 7000,mutta lähinnä vakiopumppua ajattelin.
MB 250d autom.-93
MB 200d autom.-89,ei liikenteessä.
MB E200cdi autom. -01 kesäauto
MB 240d -81 kesäauto
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Niin ja ihan vakiopumpulla...jota on ruuvattu. Mikä tässä nyt vielä on ihmeellistä :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
sepelix
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: To 09.12.2004 17:34
Paikkakunta: iisalmi

Viesti Kirjoittaja sepelix »

Tere taas!

3,5 kierrostaväänsin kellolta, kierrokset tippui n.5000 een. Pitäisköhän vielä kiriä? Nyt on vaan epäselvää että minkä letkun tukin...onko se se kellon ja imusarjan välinen?
sepelix
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: To 09.12.2004 17:34
Paikkakunta: iisalmi

Viesti Kirjoittaja sepelix »

Imusarjan ja kellon välille laitoin kierretankoa ja 3,5 kierrosta väänsin kellon ruuvia kiinni. Paikallaan kun polkasee niin kierroksia n.5000. Ajamaan kun lähdin niin melkomoinen nuhapumppu on pirssi nyt. Aamulla savutestiin, sitten lisää! Toivottavasti osasin tehdä kuin pitikin!
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

sepelix kirjoitti:onko se se kellon ja imusarjan välinen?
Juur se. :D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

sepelix kirjoitti:niin melkomoinen nuhapumppu on pirssi nyt.
Tuommonen se varmaan oli tehtaalta tullessa :lol: Siihen viritetyn tehoon/vääntöön tottuu ihan pelottavan nopeasti. Sullakin tuo vielä kiertää / vetää ylemmäs kuin alkuperäinen tehtaan jäljiltä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
sepelix
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: To 09.12.2004 17:34
Paikkakunta: iisalmi

Viesti Kirjoittaja sepelix »

Konttorilla käyty jonka jälkeen voimaa palautettu! Alapallo ja raidetanko uusix, muuten kaikki ok! Tämä jälleen kiittää ja kumartaa! Ahtopaineita alkaa tutkimaan tämä sitten pikkuhiljoo, entinen omistaja kertoi niiden oleva 0,5.
:shock:
Vastaa Viestiin